Справа № 815/3602/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2015 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Марина П.П.
секретар судового засідання Кулішенко Є.С.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства «Екопромсервіс-2007» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу від 20.03.2012 року №4116, -
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного підприємства «Екопромсервіс-2007» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу від 20.03.2012 року №4116, який видано Приватному підприємству «Екопромсервіс-2007» (код ЄДРПОУ 35344361).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 20.03.2012 року Приватному підприємству «Екопромсервіс-2007» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4116 з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки вапняків, в якості сировини для виготовлення стінових каменів, затверджених запасів ДКЗ України за промисловими категоріями родовища «Руська Слобідка-південна» за місцезнаходженням: південна околиця с. Руська Слобідка, Іванівського району Одеської області. Так, на підставі Наказу Держгеонадр України від 19.12.2012 року №628, відповідно до Порядку №1294 від 03.04.2013 року, Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Держгеонадр України проведено планову перевірку господарської діяльності відповідача, за результатами якої складено акт №1-02/03/2013-12/п, яким встановлено порушення п.6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами - обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про користування надрами, порушення п.5.3 Угоди про умови користування надрами, а саме забезпечення проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, порушення ст.7 Угоди про умови користування надрами, що є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами щодо щорічного подання до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт та порушення надрокористувачем п.п.2.6 Програми робіт до Угоди щодо термінів виконання. На підставі акту перевірки та встановлених порушень позивачем складено Припис від 07.03.2013 року №1-02/03/2013-12/п, яким у строк до 07.04.2013 року відповідачу надано строк для усунення порушень. У зв'язку з ненаданням ПП «Екопромсервіс-2007» доказів усунення встановлених порушень у встановлений строк, на підставі подання Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Держгеонадр України від 19.06.2013 року №115, позивачем прийнято Наказ від 16.09.2013 року №466 зупинено дію спеціального дозволу та надано відповідачу строк - 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень та в подальшому, Наказом від 30.12.2013 року №662 та наказом від 21.02.2014 року №49 відповідачу продовжувались терміни усунення порушень, але ПП «Екопромсервіс-2007» доказів усунення встановлених при перевірці порушень законодавства не надано, у зв'язку з чим на адресу відповідача направлено лист від 22.05.2015 року №5639/13/14-15 з проханням надати власну позицію щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу, але жодних відомостей на адресу позивача від ПП «Екопромсервіс-2007» не надходило, що призвело до звернення позивача із даним позовом до суду. Також, позивач зазначає, що на підставі постанови Держгеонадр України від 07.07.2015 року та листа Прокуратури Іванівського району Одеської області від 07.07.2015 року №16-643вих-15, проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої згідно акту від 24.07.2015 року №13/4116 встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування щодо не внесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами про скасування п.6 особливих умов відповідно до Постанови КМУ від 28.01.2015 року №42 та не внесення змін до угоди про умови користування надрами щодо скасування обов'язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, чим порушено пп.2 п.17 Постанови КМУ №615. На підставі акту перевірки та встановлених порушень позивачем складено Припис від 27.07.2015 року №13/4116, яким відповідачу у строк до 27.08.2015 року визначено надати у письмовій формі докази усунення встановлених порушень, але таких доказів відповідачем не надано, тобто, на думку позивача, Пп «Екопромсервіс-2007» продовжує порушувати норми законодавства та діє всупереч інтересам держави, у зв'язку з чим позов просить задовольнити у повному обсязі.
Від позивача до канцелярії суду надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів справи та з метою захисту інтересів держави (а. с.97).
Представник відповідача до судового засідання не з'явився, подав до суду клопотання про приєднання до матеріалів справи додаткових документів, відповідно до якого зазначив, що позов не визнає, оскільки у 2014 році відбулась зміна власників ПП «Екопромсервіс-2007» та було проведено геологічну експертизу, за результатами якої геологічним підприємством «Причорномор ДРГП» складено експертний висновок №24г-Е/12-14 від 15.12.2014 року, яким за доцільне визначено поновити дію спеціального дозволу на геологічне вивчення ділянки «Руська Слобідка-південна» №4116 від 20.03.2012 року та у зв'язку зі значним об'ємом робіт продовжити строк дії дозволу до 2017 року, а тому на підставі зазначеного висновку та у зв'язку з усуненням порушень, відповідач вважає, що відсутні підстави для анулювання дозволу, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Справа розглядається судом за наявними у ній доказами на підставі положень статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши наявні в справі письмові докази, оцінивши їх за власним внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді справи, суд встановив наступні факти та обставини.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року №391/2011 (далі - Положення №391/2011).
Відповідно до норм підпункту 18 пункту 4 Положення №391/2011 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Згідно з частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра - надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Процедура видачі спеціального дозволу передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615).
Судом встановлено, що Державною службою геології та надр України 20.03.2012 року Приватному підприємству «Екопромсервіс-2007» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4116 від 20 березня 2012 з метою у тому числі дослідно-промислової розробки вапняків, в якості сировини для виготовлення стінових каменів, затверджених запасів ДКЗ України за промисловими категоріями родовища «Руська Слобідка-південна» за місцезнаходженням: південна околиця с. Руська Слобідка, Іванівського району Одеської області, терміном дії 5 (п'ять) років, тобто до 20 березня 2017 року (а.с.9-9з/б) та 20 березня 2012 року укладено Угоду №4116 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин (а.с.10-15).
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком №615.
Так відповідно до частини 2 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов'язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з частиною 1 статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр визначається Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року за №1294 (далі - Порядок №1294).
Пунктом 4 Порядку №1294 передбачено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за, зокрема, своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокостувачів (пункт 5 Порядку №1294).
19 грудня 2012 року наказом Державної служби геології та надр України №628 затверджено План проведення перевірок надрокористувачів у I кварталі 2013 року та Наказом ДСГН України від 19.12.2012 року №629 «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у I кварталі 2013 року» визначено провести планову перевірку, зокрема, відповідача, у I кварталі 2013 року та (а.с.17-20).
Листом від 18 лютого 2013 року №1452/01/14-13 Державна служба геології та надр України повідомила ПП «Екопромсервіс-2007» про проведення планової перевірки у строк з 04 по 07 березня 2013 року (а.с.21).
На підставі наказу від 19 грудня 2013 року №629 «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у I кварталі 2013 року» та направлення від 28 лютого 2013 року №095 на проведення перевірки (а.с.22), виданих Державною службою геології та надр України, посадовою особою Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Держгеонадр України та залученим спеціалістом Державної організації «Чорноморська територіальна інпекція державного геологічного контролю за веденням робіт геологічного вивчення та використання надр», за участю уповноваженої особи надрокористувача - засновника ПП «Екопромсеріс-2007» ОСОБА_1, проведено планову перевірку надрокористувача ПП «Екопромсервіс-2007» з питань дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промисловою розробкою родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), за результатами якої складено акт перевірки №1-02/03/2013-12/п, яким встановлено порушення відповідачем п.6 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами - обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про користування надрами, порушення п.5.3 Угоди про умови користування надрами, а саме забезпечення проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, порушення ст.7 Угоди про умови користування надрами, що є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами щодо щорічного подання до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт та порушення надрокористувачем п.п.2.6 Програми робіт до Угоди щодо термінів виконання (а.с.23-27).
На підставі акту перевірки та встановлених порушень позивачем складено Припис від 07.03.2013 року №1-02/03/2013-12/п, яким відповідачу надано строк для усунення порушень до 07.04.2013 року (а.с.28-29).
19.06.2013 року, у зв'язку з ненаданням ПП «Екопромсервіс-2007» доказів усунення порушень у встановлений строк, Азово-Чорноморським міжрегіональним територіальним сектором Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено подання від 19.06.2013 року №115 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, на підставі якого позивачем прийнято Наказ від 16.09.2013 року №466, яким зупинено дію спеціального дозволу та листом від 27.09.2013 року №11610/02/14-13 відповідача повідомлено про необхідність у строк 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення усунути порушення (а.с.30-34).
В подальшому, Наказом від 30.12.2013 року №662 та наказом від 21.02.2014 року №49 відповідачу продовжено терміни усунення порушень та повідомлено про наслідки неподання інформації у визначений термін (а.с.35-40).
Згідно з підпунктом 13 пункту 4 Положення №391/2011 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Порядок анулювання спеціальних дозволів, у тому числі, на користування надрами визначений Законом України від 6 вересня 2005 року №2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон України №2806-IV).
Згідно з абзацами 5-7 частини 7 статті 4-1 Закону України №2806-IV дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Листом від 22.05.2015 року №5639/13/14-15 4 Державна служба геології та надр України звернулась на адресу відповідача з проханням надати власну позицію щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу (а.с.41).
Під час розгляду справи відповідачем надано до суду лист-відповідь на вказане повідомлення та докази на спростування наведених обставин, а саме: експертний висновок, складений Причорноморським державним регіональним геологічним підприємством «Причорномор ДРГП» №24г-Е/12-14 від 15.12.2014 року, Договір підряду №02/12/14-Д від 01.12.2014 року, Угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин у новій редакції, з додатками (а.с.66-83).
Також, судом встановлено, що на підставі постанови Держгеонадр України від 07.07.2015 року та листа Прокуратури Іванівського району Одеської області від 07.07.2015 року №16-643вих-15, проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт від 24.07.2015 року №13/4116 (а.с.114-125).
ОСОБА_2 перевірки яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування щодо не внесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами про скасування п.6 особливих умов відповідно до Постанови КМУ від 28.01.2015 року №42 та не внесення змін до угоди про умови користування надрами щодо скасування обов'язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, чим порушено пп.2 п.17 Постанови КМУ №615.
На підставі акту перевірки та встановлених порушень позивачем складено Припис від 27.07.2015 року №13/4116, яким відповідачу у строк до 27.08.2015 року визначено надати у письмовій формі докази усунення встановлених порушень.
З урахуванням наведених обставин, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову у зв'язку з усуненням відповідачем порушень, викладених у поданні Азово-Чорноморського міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України від 19.06.2013 року №115, на підставі якого позивачем прийнято рішення про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4116 від 20.03.2012 року та на підставі яких листом від 22.05.2015 року №5639/13/14-15 4 Державна служба геології та надр України зверталась до відповідача щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу.
Щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування, які зафіксовані в акті перевірки від 24.07.2015 року №13/4116, суд вважає, що такі порушення не були підставою звернення до суду з даним адміністративним позовом, а тому не можуть бути розцінені судом як підстава для припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу від 20.03.2012 року №4116, який видано Приватному підприємству «Екопромсервіс-2007» (код ЄДРПОУ 35344361).
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 2, 4, 9, 11, 69-72, 86, 158-163, 167, 254 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства «Екопромсервіс-2007» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу від 20.03.2012 року №4116 - відмовити повністю.
Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя П.П.Марин
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 15.10.2015 |
Номер документу | 52137422 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні