ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Пацко Д.В.
Суддя-доповідач:ОСОБА_1
УХВАЛА
іменем України
"29" вересня 2015 р. Справа № 557/1349/14-а
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Майора Г.І.
суддів: Бучик А.Ю.
ОСОБА_2,
при секретарі Витрикузі В.П. ,
за участю представника позивача ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області на постанову Гощанського районного суду Рівненської області від "25" червня 2015 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Віртуоз ЛТД" до Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 районної державної адміністрації Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Віртуоз ЛТД» ( далі -ТОВ «Віртуоз ЛТД») звернулося до суду із адміністративним позовом до Липківської сільської ради Гощанського району, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог ОСОБА_4 районна державна адміністрація ( далі - ОСОБА_4 РДА), про визнання протиправним і скасування рішення Липківської сільської ради № 198 від 30.12.2013 року про відмову у клопотанні ТОВ «Віртуоз ЛТД» щодо погодження заяви про наміри.
Постановою Гощанського районного суду Рівненської області від 25.06.2015 р. адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Віртуоз ЛТД» задоволено.
Рішення Липківської сільської ради Гощанського району № 198 від 30.12.2013 року, яким відмовлено ТОВ «Віртуоз ЛТД» у погодженні заяви про наміри щодо знесення фруктових насаджень на площі 11,6269 га та рекомендовано відновити посадку плодових дерев на території бувшого хмільника після виготовлення документів на земельну ділянку визнано незаконним і скасовано.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Липківська сільська рада Гощанського району Рівненської області звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищевказане рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. В апеляційній скарзі відповідач посилається на незаконність, необ’єктивність та необґрунтованість оскаржуваного рішення, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що є підставою для скасування постанови суду першої інстанції.
Представник позивача в засіданні суду заперечив проти доводів апеляційної скарги. Вважає, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, а тому просив залишити її без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів уважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Згідност. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що 27.01.2011 року було зареєстровано ТОВ «Віртуоз ЛТД», директором якого є ОСОБА_5 - свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А 01 № 338115 (а.с.6), довідка АБ № 600383 з ЄДРПОУ (а.с.7).
Згідно статуту ТОВ «Віртуоз ЛТД», основними видами діяльності товариства є в тому числі виробництво, збереження та переробка сільськогосподарської та харчової продукції (п. 2.3.124), сільськогосподарські роботи (п. 2.3.126), інші види діяльності, які не суперечать чинному законодавству (п. 2.3.139) (а.с.8-15).
23.01.2012 року між орендодавцем ОСОБА_4 райдержадміністрацією в особі голови ОСОБА_6 та орендарем ТОВ «Віртуоз ЛТД» в особі директора ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 11,6269 га, в тому числі багаторічні насадження 11,6269 га, передається в оренду без будинків та споруд, земельна ділянка не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Договір укладено на 10 років, після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. Згідно п. 16, 17 договору, земельна ділянка передається в оренду для вирощування товарної сільськогосподарської продукції, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно з п. 19 договору, передача земельної ділянки оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є розпорядження голови ОСОБА_4 РДА № 62 від 12.02.2008 року.
Згідно з п.27 договору, на орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб (а.с.16-18).
Згідно акту прийому-передачі обєкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 23.01.2012 року № 1, власник земельної ділянки ОСОБА_4 РДА в особі голови ОСОБА_6 передав земельну ділянку кадастровий № 5621284400:03:002:0967 площею 11,6269 га, розташовану на території Липківської сільської ради, а орендар ТОВ «Віртуоз ЛТД» приймає вищевказану земельну ділянку в оренду. Земельна ділянка знаходиться в наступному стані: багаторічні насадження (переважно яблуні) 20-тирічної посадки, сильно зарощені, ерозії грунтів не проглядається. На земельній ділянці знаходиться залишки зруйнованої вагової та естакади (а.с.20).
У листі Липківської сільської ради № 131 від 09.03.2011 року на адресу ОСОБА_4 районної адміністрації зазначено, що на території фруктового саду, який знаходиться в с. Липки будівель або споруд господарського призначення немає (а.с.26).
27.11.2013 року ТОВ «Віртуоз» звернулося до Липківської сільської ради з проханням для швидкого розроблення проекту погодити заяву про наміри створення плодових насаджень на площі 11,6269 га в ТОВ «Віртуоз ЛТД» на території Липківської сільської ради (а.с.36).
08.01.2014 року Липківська сільська рада направила на адресу ТОВ «Віртуоз» лист № 01/02-27, в якому вказала, що дане питання було обговорено на сесії сільської ради 30.12.2013 року, рішенням сесії сільської ради відмовлено у погодженні заяви про наміри щодо знесення фруктових насаджень на площі 11,6269 га, які є власністю сільської ради, так як немає чіткого обґрунтування необхідності видалення плодових насаджень. Одночасно даним рішенням рекомендовано відновити посадку плодових дерев на площі, на якій було їх знищено, крім того, необхідно обробити грунт, а також провести посадку плодових на території бувшого хмелекомплексу (а.с. 37).
Відповідно до листа № 01-08-1355 від 02.12.2013 року Управління Держземагенства у ОСОБА_4 районі на адресу ТОВ «Віртуоз ЛТД», згідно плану відведення земельної ділянки в оренду площею 11,6269 га на території Липківської сільської ради, розробленого ОСОБА_4 районним відділом РРФ «Центр ДЗК», земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення (сільськогосподарські угіддя сади). На час розроблення на земельній ділянці знаходилися багаторічні насадження (а.с.38).
Відповідно до листа № 3103/0-25-13 від 02.12.2013 року ОСОБА_4 РДА на адресу ТОВ «Віртуоз ЛТД», згідно плану відведення земельної ділянки в оренду площею 11,6269 га на території Липківської сільської ради, розробленого ОСОБА_4 районним відділом РРФ «Центр ДЗК», земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення (сільськогосподарські угіддя сади). На час розроблення на земельній ділянці знаходилися багаторічні насадження. Відповідно до п.3 договору оренди земельної ділянки , укладеного між ОСОБА_4 РДА та ТОВ «Віртуоз ЛТД» і зареєстрованого в управлінні Держкомзему у ОСОБА_4 районі в Державному реєстрі земель 24.01.2012 року за № 562120004002678, земельна ділянка передавалась в оренду без будинків та споруд. За інформацією, наданою Липківською сільською радою (лист № 439/02-27 від 28.11.2013 року, згідно рішення сільської ради № 30 від 09.10.2003 року «Про прийняття на баланс сільської ради обєктів соціально-культурної сфери» в комунальну власність територіальної громади Липківської сільської ради прийнято майно соціальної сфери, в тому числі сад (а.с.39).
Рішенням Липківської сільської ради № 198 від 30.12.2013 року у клопотанні ТОВ «Віртуоз ЛТД» щодо погодження заяви про наміри щодо знесення фруктових насаджень на площі 11,6269 га відмовллено у погоджені заяви про наміри щодо знесення фруктових насаджень на площі 11.6269 га, так як вони є власністю сільської громади, а також відсутності чіткого обґрунтування необхідності видалення даних плодових насаджень. Рекомендовано ТОВ «Віртуоз ЛТД» відновити посадку плодових дерев на площі, на якій було їх знищено, та надати згоду на посадку нових плодових дерев на території бувшого хмільника після виготовлення необхідних документів на дану земельну ділянку.. Контроль за виконанням рішення покладено на постійну комісію з питань розвитку агропромислового комплексу, земельних ресурсів, екологічної безпеки (а.с.41).
Згідно рішення Липківської сільської ради № 30 від 09.10.2003 року «Про прийняття на баланс сільської ради обєктів соціально-культурної сфери», - прийняти на баланс сільської ради основні засоби соціально-культурної сфери, сфери обслуговування та інші засоби КСП «Україна» що не підлягають паюванню та які передаються в комунальну власність сільської ради згідно додатку № 1 до протоколу засідання комісії з організації вирішення майнових питань КСП «Україна» від 15.06.2003 року з уточненням оціночної (залишкової) вартості обєктів. Згідно додатку № 1 до протоколу засідання комісії з організації вирішення майнових питань КСП «Україна» - основні засоби, незавершені капвкладення соціально-культурної сфери, сфери обслуговування та інші основні засоби КСП «Україна» станом на 01.04.2000 року, які не підлягають зпаюванню, та які передаються - п. 28 сад, балансова вартість 2092 грн.
Липківська сільська рада на адресу ОСОБА_4 РДА 12.11.2013 року направила лист, в якому зазначила, що орендар ТОВ «Віртуоз ЛТД» розпочало корчування дерев без погодження із орендодавцем та сільською радою, таким чином більше 2 га саду ліквідовано. Дані насадження передані в комунальну власність територіальної громади рішенням районної ради № 79 від 22.05.2003 року «Про відчуження майна спільної власності територіальних громад району» та згідно рішення сільської ради № 30 від 09.10.2003 року, було прийнято на баланс сільської ради. Просить допомогти врегулювати дане питання відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки жителі сіл сільської ради висловлюють нарікання щодо самовільного знищення дерев орендарем.
Земельна ділянка, яка передана в оренду позивачу, розміром 11,6269 га, знаходиться за межами населеного пункту с. Липки чи інших сіл на території сільської ради, що не заперечували сторони.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України 9далі - ЗК України), до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад;б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно зі ст. 17 ЗК України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Таким чином, розпорядником зазначеної в договорі земельної ділянки є ОСОБА_4 районна державна адміністрація.
Відповідно до ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Згідно ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Всупереч зазначеним нормам КАС України представником відповідача не було подано відповідних доказів в обгрунтування заперечень на заявлені позивачем вимоги.
Судом встановлено, що договір оренди, який укладений між позивачем та ОСОБА_4 РДА, на час розгляду справи в суді не розірвано, в судовому порядку він недійсним не визнавався, договір сторонами виконується, на даний час позивач вчасно сплачує орендну плату на рахунок Липківської сільської ради. Крім того, цільове призначення переданої в оренду земельної ділянки не змінювалося.
Суд не приймає до уваги доводи відповідача щодо того, що сад перебуває на балансі сільської ради, оскільки в оглянутій судом інвентарній картці та додатку до рішення сільської ради сад (фруктові насадження) не конкретизовано, не зазначено індивідуальні ознаки чи особливості- точного місця розташування, площа, кількість дерев, сорти дерев тощо, тому не можливо зробити висновок, що сад розташований саме на орендованій ділянці.
Крім того, суд приймає до уваги той факт, що при виготовленні технічної документації проекту землеустрою, Липківська сільська рада в листі № 131 від 12.03.2011 року вказала, що на території фруктового саду, який знаходиться в с. Липки, будівель або споруд господарського призначення немає.
Колегія суддів погоджується з висновкому суду першої інстанції, що договір оренди земельної ділянки було укладено в передбаченому законом порядку, договір є чинним та фактично виконується сторонами. Оскільки Липківська сільська рада не є розпорядником земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, відповідно до її повноваження не входить приймати рішення по питаннях, які виникають при користуванні даною земельною ділянкою.
Щодо доводів відповідача про непідвідомчість даної справи адміністративному суду колегія суддів зазначає таке.
Позивач звернувся до суду із позовною вимогою про скасування рішення суб’єкта владних повноважень - Липківської сільської ради через реалізацію останніми саме владних повноважень.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно п.1 ч.1 ст.3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
За п.1 ч.1 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Згідно ст. 15 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних , сімейних , трудових відносин, а також із інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Враховуючи суб’єктний склад та характер правовідносин, що виникли між сторонами, цей спір являється публічно-правовим в частині визначення повноважень відповідача, тому дана справа є справою адміністративної юрисдикції та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Отже, правові підстави для закриття провадження у справі відсутні.
Відповідно до статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції. Постанова суду першої інстанції прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів уважає, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, відповідає матеріалам справи та чинному законодавству, а підстави для задоволення апеляційної скарги Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області відсутні.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області залишити без задоволення, а постанову Гощанського районного суду Рівненської області від "25" червня 2015 р. без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Г.І. Майор
судді: А.Ю.Бучик
ОСОБА_2
Повний текст cудового рішення виготовлено "05" жовтня 2015 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Віртуоз ЛТД" вул.Незалежності,9,с.Бабин,Гощанський район, Рівненська область,35431
3- відповідачу/відповідачам: Липківська сільська рада Гощанського району Рівненської області вул.Першотравнева,2,с.Липки,Гощанський район, Рівненська область,35420
4-третій особі: ОСОБА_4 районна державна адміністрація Рівненської області - вул. Незалежності, 72,смт. Гоща,Рівненська область,35400,
5-представник позивача ОСОБА_3 вул.Київська,44,кв.273м.Рівне,Рівненська обл. - ,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2015 |
Оприлюднено | 15.10.2015 |
Номер документу | 52149183 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Майор Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні