ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" жовтня 2015 р.Справа № 922/4552/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Доленчука Д.О.
при секретарі судового засідання Івахненко І.Г.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків 3-я особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Іванна", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 за довіреністю № 08-11/1605/2-15 від 09.04.2015 р.
3-ї особи на стороні позивача - не з'явився
відповідача - не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Іванна" (відповідач) згідно якої просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 19.12.2005 р. шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»
В« ____В»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Іванна" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:02:010:0002В» .
В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 637 від 30.10.2013 становить 1090594 грн. (один мільйон дев'яносто тисяч п'ятсот дев'яносто чотири гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»
В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 375/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 61073,26 грн. (шістдесят одна тисяча сімдесят три гривні 26 копійок), або в місяць - 5089,44 (п'ять тисяч вісімдесят дев'ять гривень 44 копійки)".
В« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.В»
В« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.В»
В« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.В»
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою
Харківської області відповідальністю "Іванна"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61052, м. Харків,
вул. Полтавський Шлях, буд. 33
код 04059243 код 14103040
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ / підпис/ /ПІБ/
01.10.2015 р. судом розгляд справи було відкладено на 08.10.2015 р. о 10:00.
Представник позивача надав заяву про розгляд справи без застосування технічних засобів фіксації судового процесу (вх. № 40717 від 08.10.2015 р.), яка судом була задоволена.
Представник позивача, через канцелярію господарського суду 08.10.2015 р. за вх. № 40714, надав копії документів згідно клопотання, які судом долучені до матеріалів справи.
Представник позивача, через канцелярію господарського суду 08.10.2015 р. за вх. № 40715, надав письмові пояснення. Згідно них представник позивача вказував, що вірним номером договору оренди землі є № 79128/05. Дані письмові пояснення судом приймаються та долучаються до матеріалів справи.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав, в судове засідання представник відповідача не з'явився.
При цьому суд зазначає, що відповідач про розгляд справи у суді був повідомлений належним чином, оскільки згідно Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю "Іванна" є: 61052, м. Харків, вул. Полтавський Шлях, буд. 33, а з матеріалів справи вбачається, що ухвала суду про порушення провадження у справі була надіслана відповідачу за вищезазначеною адресою, але не була ним отримана у зв'язку з закінченням терміну зберігання, про що свідчить довідка Укрпошти.
У п. 3.9.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26 грудня 2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" було зазначено, що у разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Крім того, на сторінці господарського суду Харківської області офіційного веб-порталу В«Судова влада в УкраїніВ» в мережі Інтернет було опубліковане 30.09.2015 р. повідомлення про розгляд даної справи у господарському суді Харківської області.
Беручи до уваги, що відповідно до ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, та те, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, встановив наступне.
19.12.2005 р. між Харківською міською радою (орендодавець - позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Іванна" (орендар - відповідач) був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі - договір), відповідно до умов якого (п. 1.1. договору) орендодавець на підставі рішення 18 сесії Харківської міської ради 24 скликання від 24.12.2003 р. № 269/03 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться: м. Харків, вул. Полтавський Шлях, 33.
Відповідно до п. 2 договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0449 га, у т.ч.: під забудовою 0,0288 га, інших угідь 0,0211 га.
У п. 3 договору було зазначено, що на земельній ділянці знаходиться об'єкти нерухомого майна - нежитлові приміщення, які належать орендарю на праві колективної власності, а також об'єкти інфраструктури.
В п. 5 договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період реконструкції згідно з довідкою № 329/04 від 23.02.2004 року становить 129425,00 грн., на період експлуатації згідно з довідкою № 330/04 від 23.02.2004 року становить 647123,00 грн.
У відповідності до п. 8 договору оренди землі його було укладено строком: на період реконструкції до 01.12.2006 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.01.2028 р.
Згідно з п.9 договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок відділу Державного казначейства у м. Харків. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- на період реконструкції:
2005 рік: 333,57 грн.;
2006 рік: 491,08 грн.
- на період експлуатації:
2006 рік: 1981,04 грн.;
з 2007 року: 2871,07 грн.
В п. 13 договору оренди землі сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
19.12.2005 р. договір був зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» .
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013В» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12.
Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено разом з листом-пропозицією від 08.12.2013 р. № 5689/0/225-13 проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 79128/05 від 19.12.2005 р.
Згідно позову позивач вказує, що відповідач додаткову угоду не підписав.
Таким чином, враховуючи, що відповідачем не вчинено дії по підписанню додаткової угоди до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, позивач звернувся до суду з позовом.
Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
У відповідності до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковими.
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Земельна ділянка розташована в м. Харкові за адресою вул. Полтавський Шлях, 33 та знаходиться у підпорядкуванні Харківської міської ради.
З огляду на приписи статті 122 Земельного кодексу України вбачається, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У відповідності до статті 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Згідно частини 2 статті 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.
З приписів статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України договір - є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків. Цивільні права і обов'язки виникають як з передбачених законом договорів, так і з договорів, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать.
Згідно статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (статті 13 Закону України В«Про оренду земліВ» ).
Положення статті 626 Цивільного кодексу України передбачають, договір є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків.
З урахуванням наведених положень чинного законодавства України суд прийшов до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Полтавський Шлях, 33, в силу наведених вище приписів чинного законодавства.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" та статті 284 Господарського кодексу України однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно зі статтею 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до абзацу 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Тобто, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, у зв'язки з чим зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Зі змісту статті 18 Закону України "Про оцінку земель" вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Як встановлено у статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 на момент розгляду справи є чинним.
Частиною 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одної із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
На будь-які порушення умов договору позивач в підставах позову не посилався.
Проте, при укладенні договору сторони узгодили, що орендна плата за землю переглядається при зміні розмірів земельного податку (п. 13 договору).
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, рішенням органу місцевого самоврядування було змінено розміри нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, у зв'язку з чим виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Отже, нормами чинного законодавства та умовами укладеного між сторонами договору встановлена можливість внесення змін до договору, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.
Згідно зі статті 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
- одержано витяг № 637 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 449 кв. м. по вул. Полтавський Шлях, 33 у м. Харкові склала 1090594,00 грн.;
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 р., № 375/14, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 449 кв. м. по вул. Полтавський Шлях, 33 у м. Харкові складав: в рік - 61073,26 грн.; в місяць - 5089,44 грн.
Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази оскарження витягу № 637 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який складено на підставі рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", та розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 р. № 375/14.
Доказів визнання незаконним та скасування рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013, яке є обов'язковим до виконання на відповідній території, до матеріалів справи не надано.
При цьому суд зазначає, що Верховний Суд України при здійсненні касаційного перегляду судових рішень у справах про внесення змін до договорів оренди землі дійшов висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (постанови Верховного Суду України: від 20.08.2013 у справі № 5009/3430/12, від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12, від 01.04.2015 у справі № 916/2287/14, від 20.05.2015 у справі № 916/2294/14, від 01.07.2015 у справі № 916/1736/14).
Зважаючи на наведене, суд вважає, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі, які запропоновані в доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
В той же час, суд, вважає, що абзац 2 пункту 5 викладений в додатковій угоді до договору оренди землі, в якому зазначено: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки", необхідно виключити із редакції додаткової угоди, оскільки жодним законодавчим актом не встановлений обов'язок саме орендаря оплачувати зазначені послуги. Також, необхідно виключити із редакції додаткової угоди абзац 1 пункту 9 викладений в додатковій угоді до договору оренди землі.
Суд відмовляє у задоволенні позовних вимог щодо зміни інших пунктів договору оренди, виходячи з наступного.
У відповідності до частини 4 статті 179 Господарського Кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
В даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, що відсутні у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004 №220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 4 статті 179 Господарського Кодексу України.
Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004 №220, а саме в вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі "зміни нормативної грошової оцінки землі" (п. 13).
Відповідність таких запропонованих позивачем умов договору типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте судом до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.
При цьому суд зазначає, що позов складається з його підстав та предмету.
Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
На підставі викладеного суд вважав, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається, як на підставу своїх позовних вимог в частині зміни інших пунктів договору оренди землі та не доведено відповідність даних пунктів додаткової угоди вимогам Закону.
При цьому суд зазначає, що даної правової позиції дотримувався Вищий господарський суд України у постанові від 30.09.2015 р. по справі № 922/5444/14.
За таких обставин позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Враховуючи те, що позов підлягає частковому задоволенню, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 609,00 грн. підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 13, 129, 144 Конституції України, ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , ст.ст. 1, 5, 15, 18, 20, 23 "Про оцінку земель", ст.ст. 2, 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 12, 122, 125, 126, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 6, 11, 626, 628, 632, 648, 651, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 4, 12, 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85, 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 19.12.2005 р. № 79128/05 шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»
В« ____В»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Іванна" (Орендар) в особі керівника
І. Пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05 змінити і викласти у такій редакції:
В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 637 від 30.10.2013 становить 1090594 грн. (один мільйон дев'яносто тисяч п'ятсот дев'яносто чотири гривні)."
В« 9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 375/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 61073,26 грн. (шістдесят одна тисяча сімдесят три гривні 26 копійок), або в місяць - 5089,44 (п'ять тисяч вісімдесят дев'ять гривень 44 копійки)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 19В» грудня 2005 року за № 79128/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою
Харківської області відповідальністю "Іванна"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61052, м. Харків,
вул. Полтавський Шлях, буд. 33
код 04059243 код 14103040
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ / підпис/ /ПІБ/
В решті позову відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Іванна" (61052, м. Харків, вул. Полтавський Шлях, буд. 33, ідентифікаційний код 14103040) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, ідентифікаційний код 04059243; р/р 35417005032986 в ГУ ДКСУ у Харківській області МФО 851011) суму судового збору у розмірі 609,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 13.10.2015 р.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2015 |
Оприлюднено | 19.10.2015 |
Номер документу | 52243342 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Доленчук Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні