Рішення
від 12.10.2015 по справі 924/1392/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" жовтня 2015 р.Справа № 924/1392/15

Господарський суд Хмельницької області у складі:

суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області

до Кам'янської сільської ради, с. Кам'янка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області

про визнання недійсним рішення Кам'янської сільської ради №36 від 31.07.2015 р.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2 - за довіреністю від 21.05.2015 р. (присутній в судовому засіданні 06.10.2015 р.)

від відповідача: ОСОБА_3 - за довіреністю від 25.09.2015 р. (присутня у судовому засіданні 06.10.2015 р.)

Рішення приймається 12.10.2015 р., оскільки в судових засіданнях 28.09.2015 р., 06.10.2015 р. оголошувались перерви.

Відповідно до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

встановив: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою до Кам'янської сільської ради, в якій просить визнати недійсним рішення відповідача № 36 від 31.07.2015 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що, будучи власником нежитлових приміщень за адресою: Хмельницька обл., Кам'янець-Подільський район, с. Кам'янка, вул. Вокзальна, 2, вона звернулась до відповідача із заявою про продаж земельної ділянки площею 0,1267 га, на якій розташовані вказані нежитлові приміщення, для влаштування цеху по виготовленню меблів (виробничих потреб). Рішенням Кам'янської сільської ради №17 від 20.03.2015 р. було погоджено та затверджено оціночну вартість вищезазначеної земельної ділянки в розмірі 107252,00 грн. на підставі звіту про експертну оцінку від 18.03.2015 р. (п. п. 1, 2 рішення) та вирішено передати земельну ділянку у власність позивачу шляхом її продажу за ціною 207000,00 грн. (п. 3 рішення).

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 24.06.2015 р. у справі №924/831/15 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Кам'янської сільської ради визнано недійсним рішення Кам'янської сільської ради № 17 від 20.03.2015 року „Про погодження звіту та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначенняВ» в частині визначення ціни в розмірі 207000 грн., за яку пропонується передати у власність шляхом продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1267 га за адресою: с. Кам'янка, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області, вул. Вокзальна, 2.

Після сплати позивачем вартості земельної ділянки в сумі 107252,00 грн. останній звернувся до відповідача із вимогою виконати п. п. 6 та 8 рішення № 17 від 20.03.2015 року шляхом оформлення договору купівлі-продажу. Натомість, як повідомляє позивач, відповідачем прийнято рішення №36 від 31.07.2015 р., відповідно до якого вартість земельної ділянки, яку бажає придбати позивач, визначена в розмірі 172413,18 грн. та визнано таким, що втратило чинність попереднє рішення відповідача №17 від 20.03.2015 р.

Позивач вважає, що в оскарженому рішенні відповідачем необґрунтовано визначена вартість земельної ділянки, яку бажає придбати позивач, в розмірі 172413,18 грн., оскільки відповідно до звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 20.03.2015 р. оціночна вартість земельної ділянки становить 107252,00 грн., а також необґрунтовано скасоване попереднє рішення відповідача № 17 від 20.03.2015 р., яким передбачене укладення та підписання договору-купівлі продажу з позивачем та на підставі якого останнім повністю сплачена вартість земельної ділянки в сумі 107252,00 грн. Вказує, що оскаржене рішення не відповідає приписам ч. 2 ст. 19, ст. ст. 124, 129 Конституції України, ст. 128 Земельного кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідач у письмовому відзиві на позов зазначає, що на момент винесення рішення господарського суду Хмельницької області від 24.06.2015 року по справі №924/831/15 про визнання недійсним рішення Кам'янської сільської ради №17 від 20.03.2015 року в частині визначення ціни в розмірі 207000,00 грн., за яку пропонується передати у власність шляхом продажу земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,1267 га позивачу - ОСОБА_1, позивачем не оскаржувалися п. 5 рішення сільської ради від 20.03.2015 року, що зобов'язував ОСОБА_1 оформити договір купівлі-продажу земельної ділянки на протязі 3-х місяців, а саме до 20.06.2015 року, та п. 6, що уповноважував сільського голову укласти та підписати договір купівлі-продажу земельної ділянки лише на умовах, зазначених у рішенні №17 від 31.07.2015 року. Зазначає, що таким чином, на момент звернення громадянки ОСОБА_1 від 23.07.2015 року до голови Кам'янської сільської ради ОСОБА_4 з пропозицією оформити договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,1267 га рішення №17 від 20.03.2015 року, яке є підставою для укладення договору купівлі-продажу, втратило чинність.

Посилаючись на ст. ст. 10, 30 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , повідомляє, що заява позивача про укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки була направлена в порядку п. 9 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільським головою на розгляд розширеної комісії для попереднього розгляду і підготовки питання. Відповідно до п. 6 ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" за результатами розгляду складений протокол №46 від 30.07.2015 року, в якому зазначається, що комісія, ознайомившись з роз'ясненнями Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №ДС-18-28-022-521/23-15 від 02.07.2015 року стосовно встановлення ціни продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення комунальної форми власності, взявши до уваги рішення господарського суду Хмельницької області від 24.06.2015 року, довідку-розрахунок головного бухгалтера Кам'янської сільської про заборгованість по орендній платі станом на 01.06.2015 року позивача за земельну ділянку у сумі 4483,32 грн., розрахунок недоотриманої вигоди територіальної громади до місцевого бюджету за користування позивачем земельною ділянкою, нормативна грошова оцінка якої проведена, без оформлення права користування на протязі 10 років у сумі 56194,18 грн., керуючись п. п. 1, 5, 6, 7, 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо права комунальної власності територіальних громад, Рішенням Конституційного суду від 16.04.2009 року №7-рп/2009 щодо права органу місцевого самоврядування приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України, експертну грошову оцінку земельної ділянки у сумі 107252,00 грн. як імовірну, мінімальну, за якою визначається ціна продажу земельної ділянки, вирішила: рекомендувати сесії сільської ради прийняте нове рішення про продаж земельної ділянки позивачу за її зверненням від 23.07.2015 року за ціною 172413,18 грн. Також вказує, що на розгляд 46-ої сесії сільської ради було винесено повторно питання продажу земельної ділянки площею 0,1267 га громадянці ОСОБА_1 з рекомендаціями розширеної комісії з агропромислового комплексу, земельних питань, соціального розвитку села і охорони навколишнього природного середовища, за результатами розгляду якого прийнято рішення №36 від 31.07.2015 року в порядку та в межах наданих повноважень, передбачених ст. ст. 5, 144 Конституції України, ст. ст. 26, 59, 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 12, 128 Земельного кодексу України "Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення та оформлення договору купівлі-продажу" за ціною 172413,18 грн. з урахуванням авансового внеску в сумі 30889,46 грн. З посиланням на п. п. 6, 7 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" стверджує, що доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права комунальної власності, до яких і відноситься сформована земельна ділянка площею 0,1267 га, право комунальної власності на яку підтверджується витягом з реєстру речових прав на нерухоме майно, визначаються відповідною радою. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування. Зазначає, що вірогідна, експертна вартість земельної ділянки позивачем не збільшувалась, а рішенням сесії №36 від 31.07.2015 року встановлена лише ціна продажу земельної ділянки з урахуванням всіх обставин і рекомендацій, з метою запобігання недоодержання коштів місцевим бюджетом від реалізації комунального майна, які спрямовуються до бюджету розвитку громади.

Вважає, що рішення №36 від 31.07.2015 року, прийняте сесією сільської ради з урахуванням висновку постійної комісії, Постанови КМУ №1531 від 11.02.2002 року В«Про затвердження Методики експертної грошової оцінки земельних ділянокВ» , ст. ст. 3, 632 ЦК України, рекомендацій Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, ст. ст. 5, 144 Конституції України, Земельного кодексу України, ст. 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , не суперечить нормам чинного законодавства України, а, отже, дії сесії сільської ради - органу місцевого самоврядування не містять ознак порушень законності. Повідомляє, що користування позивачем земельною ділянкою площею 0,1267 га без оформлення права оренди з 2002 року по грудень 2012 року та систематична недоплата позивачем орендної плати згідно договору оренди призвела до недоотримання значних сум коштів місцевим бюджетом і є прямим порушенням ст. 206 Земельного кодексу України.

Повноважні представники сторін в судове засідання не з'явилися.

На адресу суду надійшла письмова заява від представника позивача (від 09.10.2015р.), в якій останній просить розглядати справу за його відсутності, за наявними матеріалами, при цьому позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Також на адресу суду від відповідача надійшло письмове клопотання про розгляд справи за відсутності його представника.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

26.09.2002 р. між ДП Кам'янець-Подільського районного споживчого товариства Кам'янець-Подільський Райкоопзаготпром (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір, відповідно до п. 1 якого продавець продав, а покупець купила приміщення квасильно-засолочного цеху площею 142,1 кв.м., приміщення площею 106,0 кв.м. та площею 212,0 кв.м. - всього загальною площею 460,1 кв.м., що знаходяться по вул. Вокзальній під номером 2 в селі Кам'янка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області. Вищезазначений договір посвідчений приватним нотаріусом Кам'янець-Подільського районного нотаріального округу 26.09.2002 р. та зареєстрований в реєстрі за №2899

29.12.2014 р. рішенням 40-ї сесії VI скликання Кам'янської сільської ради № 20 "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення під об'єктом нерухомого майна ФОП ОСОБА_1 з метою подальшого викупу" з метою продажу земельної ділянки, яка знаходиться в оренді ФОП ОСОБА_1, для влаштування цеху по виготовленню меблів (виробничі потреби), кадастровий номер земельної ділянки 6822483700:01:002:0243, площею 0,1267 га, дозволено проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення під об'єктом нерухомого майна, розташованої за адресою: с. Кам'янка, вул. Вокзальна, 2 Кам'янець-Подільського району Хмельницької області та доручено сільському голові ОСОБА_4 в місячний термін з дня прийняття рішення укласти з ФОП ОСОБА_1 договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки в розмірі 20% нормативної грошової оцінки зазначеної вище земельної ділянки на момент укладення договору. Нормативна грошова оцінка підтверджується витягом з технічної документації нормативної грошової оцінки земель с. Кам'янка (п. п. 1,2 рішення). В п. 3 рішення зазначено, що в порядку ст. 128 Земельного кодексу України сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

31.12.2014 р. між відповідачем (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір оренди землі), згідно з п. 1.1 якого орендодавець на підставі рішення Кам'янської сільської ради від 29.12.2014 р. №19 "Про переукладення договору оренди земельної ділянки для виробничих потреб з ФОП ОСОБА_1І." надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку площею 0,1267 га для влаштування цеху по виготовленню меблів (виробничі потреби), що розташована на території Кам'янської сільської ради в межах с. Кам'янка по вул. Вокзальній, 2.

Відповідно до п. 2.1 договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1267 га, в тому числі: під будівлями - 0,0517 га, під дворами - 0,0750 га. Кадастровий номер земельної ділянки 6822483700:01:002:0243.

На земельній ділянці, що є предметом договору, об'єкти нерухомого майна: нежитлове приміщення, яке належить орендарю на праві приватної власності (п. 2.2 договору оренди землі).

Пунктом 3.3 договору оренди землі передбачено, що передача об'єкта оренди в тимчасове платне володіння та користування не тягне за собою виникнення у орендаря права власності на земельну ділянку.

Даний договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації. Строк дії договору становить 2 роки з дати його державної реєстрації (п. 4.1 договору оренди землі).

29.01.2015 р. між відповідачем (уповноважений орган) та позивачем (покупець) укладено договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (далі - договір про оплату авансового внеску), згідно з п. 1 якого покупець в порядку та на умовах, визначених цим договором, на підставі рішення 40-ої сесії Кам'янської сільської ради від 29.12.2014 р. № 20 сплачує авансовий внесок в рахунок оплати ціни земельної ділянки площею 0,1267 га для обслуговування цеху по виготовленню меблів (виробничі потреби), що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Кам'янець-Подільський район, с. Кам'янка, вул. Вокзальна, 2.

Сума авансового внеску встановлюється у розмірі 20% вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає 154447,30 грн. на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Кам'янка і становить 30889,46 грн. (п. 2 договору про оплату авансового внеску).

У п. 4 договору про оплату авансового внеску сторони погодили, що сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

Пунктом 5 договору про оплату авансового внеску передбачено, що витрати по фінансуванню робіт з проведення експертної грошової оцінки здійснюються за рахунок внесеного покупцем авансового внеску.

Уповноважений орган зобов'язується в місячний термін після повної сплати покупцем авансового внеску замовити виготовлення документації з експертної грошової оцінки земельної ділянки (п. 7 договору про оплату авансового внеску).

Відповідно до п. 9 договору про оплату авансового внеску договір набирає чинності з моменту його підписання, скріплення печатками сторін та діє до виконання сторонами зобов'язань по цьому договору.

12.02.2015р. позивач сплатила на рахунок відповідача 30889,46 грн. авансового внеску, що підтверджується квитанцією № 347883331.1 від 12.02.2015 р.

Згідно з висновком про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 18.03.2015 р. оціночна вартість земельної ділянки, наданої приватному підприємцю ОСОБА_1 для влаштування цеху по виготовленню меблів (виробничі потреби), загальною площею 1267 кв.м., розташованої по вул. Вокзальна, 2 в с. Кам'янка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, становить 107252,00 грн. (без урахування ПДВ).

Розглянувши поданий звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про продаж земельної ділянки, на підставі ст. ст. 12, 86, 87, 88, 91, 124, 127-128, 151, 186 Земельного кодексу України, Законів України „Про внесення і змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» , „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» , „Про державний земельний кадастрВ» , ст. 26, ч. 1 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , Кам'янською сільською радою прийнято рішення № 17 від 20.03.2015 року „Про погодження та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначенняВ»

Відповідно до п. 1, п. 2 рішення № 17 Кам'янською сільською радою погоджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1267 кв. м., яка пропонується до продажу фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 по вул. Вокзальна, 2 в с. Кам'янка для здійснення підприємницької діяльності (обслуговування цеху по виготовленню меблів), а також затверджено оціночну вартість земельної ділянки площею 1267 кв. м. по вул. Вокзальна, с. Кам'янка, в розмірі 107252,00грн. на підставі звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до п. 3 рішення № 17 вирішено передати у власність шляхом продажу ФОП ОСОБА_5 земельну ділянку площею 1267 кв. м., кадастровий номер земельної ділянки 6822483700:01:002:0243 „для обслуговування цеху по виготовленню меблівВ» (згідно КЦВЗУ - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) за 207000,00 грн. з урахуванням ПДВ та з урахуванням авансового внеску в сумі 30889,46 грн.

У п. 4 вказаного рішення зазначено, що воно є підставою для укладення договору купівлі-продажу.

Згідно з п. 5 рішення вирішено ФОП ОСОБА_1 оформити впродовж трьох місяців договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1267 м.кв. за ціною та на умовах, визначених цим рішенням, а згідно з п. 6 - уповноважено сільського голову ОСОБА_4 укласти та підписати від імені сільської ради договір купівлі-продажу на умовах, зазначених у цьому рішенні, а також інші документи, необхідні для вчинення цього правочину.

Оформлення цивільно-правової угоди та державна реєстрація речових прав на земельну ділянку здійснюється після повної сплати вартості земельної ділянки відповідно до діючого законодавства (п. 8 рішення № 17 від 20.03.2015 р.).

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 24.06.2015р. у справі №924/831/15 задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Кам'янської сільської ради, визнано недійсним рішення Кам'янської сільської ради № 17 від 20.03.2015 року „Про погодження звіту та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначенняВ» в частині визначення ціни в розмірі 207000,00 грн. за яку пропонується передати у власність шляхом продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1267 га за адресою: с. Кам'янка, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області, вул. Вокзальна, 2. Суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення № 17 від 20.03.2015 року „Про погодження звіту та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначенняВ» в частині визначення ціни в розмірі 207000,00 грн., за яку пропонується передати у власність шляхом продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1267 га, за адресою: с. Кам'янка, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області, вул. Вокзальна, 2, прийнято з порушенням вимог закону, оскільки визначення ціни в розмірі 207000,00 грн. не відповідає експертній оцінці в розмірі 107252,00 грн.

21.07.2015 р. позивачем здійснено сплату на рахунок відповідача 40000,00 грн. авансового внеску (квитанція №0.0.412992987.1 від 21.07.2015 р.), 22.07.2015 р. - 36362,54 грн. оплати вартості земельної ділянки (квитанція №0.0.413356138 від 22.07.2015 р.).

23.07.2015 р. позивач звернулась до відповідача з листом, в якому з посиланням на рішення Кам'янської сільської ради №40 від 29.12.2014 р., №42 від 20.03.2015 р., рішення господарського суду Хмельницької області від 24.06.2014 р. повідомила про сплату повної вартості земельної ділянки площею 0,1267 га кадастровий №6822483700:01:002:0243 за адресою: Хмельницька область, Кам'янець-Подільський район, с. Кам'янка, вул. Вокзальна, 2 та просила оформити договір купівлі-продажу цієї земельної ділянки.

31.07.2015 р. 46-ої сесія Кам'янської сільської ради VI скликання прийняла рішення №36 "Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення та оформлення договору купівлі-продажу".

Як зазначено в преамбулі рішення останнє прийняте за результатами розгляду заяви ФОП ОСОБА_1 про оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1267 га, звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, на якій розташовано об'єкт нерухомого майна, що є власністю покупця земельної ділянки, ознайомлення з рішенням господарського суду Хмельницької області від 24.06.2015 року про визнання недійсним рішення сесії Кам'янської сільської ради №17 від 20.03.2015 року в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки у розмірі 207000,00 грн., на підставі рекомендацій засідання комісії з агропромислового комплексу, земельних питань, соціального розвитку села і охорони навколишнього природного середовища протокол № 46 від 30.07.2015року, Постанови КМУ №1531 від 11.02.2002 року В«Про затвердження Методики експертної грошової оцінки земельних ділянокВ» , ст. ст. 3, 632 ЦКУ, рекомендацій Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру лист від 02.07.2015 року №ДС-18-28-022-5210/23-15, ст. ст. 5, 144 Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом №452/97-ВР від 15.07.97р., статтей 12, 86, 87, 88, 91, 124, 127-128, 151, 186 Земельного кодексу України, Законів України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» , В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» , В«Про державний земельний кадастрВ» ; статті 26, частини 1 статті 59 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» .

Зазначеним рішенням погоджено виконаний ТОВ ЕКФ "Власна справа" звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1267 кв.м., яка пропонується до продажу ФОП ОСОБА_1 по вул. Вокзальна, 2 в с. Кам'янка для здійснення підприємницької діяльності (обслуговування цеху по виготовленню меблів (згідно КЦВЗУ - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення). На земельній ділянці розміщене майно покупця, яке належить йому на підставі договору купівлі-продажу приміщення від 13.10.2003 року. Земельна ділянка площею 1267м.кв. продається за рахунок земель, що перебувають в оренді у ФОП ОСОБА_1 (договір оренди земельної ділянки від 02.10.2012 р., переукладений 31.12.2014 р.) (п. 1 рішення).

Згідно з п. 2 рішення визначено як вірогідну, стартову оціночну вартість земельної ділянки площею 1267 кв.м - 107252,00 грн. без ПДВ, вартість 1 кв.м. - 84,65 грн. (висновок експерта про оціночну вартість від 18.03.2015 р., висновок про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 18.03.2015 р.).

Також вирішено з метою запобігання недоодержання коштів місцевим бюджетом від продажу зазначеної земельної ділянки, враховуючи недоотриманий територіальною громадою рентний дохід із землі, продати у власність ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1267 кв.м. кадастровий номер земельної ділянки 6822483700:01:002:0243 "для обслуговування цеху по виготовленню меблів" (згідно КЦВЗУ - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) за ціною 172413,18 грн. без урахування ПДВ та з урахуванням авансового внеску в сумі 30889,46 грн. (п. 3 рішення).

Пунктом 4 рішення визначено, що воно є підставою для укладення договору купівлі-продажу.

Пунктом 5 рішення вирішено ФОП ОСОБА_1 оформити впродовж двох місяців договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1267 м.кв. за ціною та на умовах, визначених цим рішенням, а п. 6 рішення уповноважено сільського голову ОСОБА_4 укласти та підписати від імені сільської ради договір купівлі-продажу на умовах, зазначених у цьому рішенні, а також інші документи, необхідні для вчинення цього правочину.

Оформлення цивільно-правової угоди та державна реєстрація речових прав на земельну ділянку здійснюється після повної сплати вартості земельної ділянки відповідно до діючого законодавства (п. 8 рішення).

У п. 9 рішення вирішено ФОП ОСОБА_1 до моменту державної реєстрації прав власності на земельну ділянку виконувати умови договору оренди земельної ділянки.

Після державної реєстрації права власності на земельну ділянку площею 1267 кв.м. рішення Кам'янської сільської ради від 25.09.2012 р. №27 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду" та рішення від 29.12.2014 р. №19 "Про переукладення договору орендни земельної ділянки" вирішено вважати такими, що втратили свою чинність та договір оренди земельної ділянки вважати припиненим на підставі п. 1 договору та ст. 31 Закону України "Про оренду землі" (п. 11 рішення).

Після державної реєстрації права власності на земельну ділянку ОСОБА_1 вирішено звернутись в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно для припинення права оренди земельної ділянки площею 1267 кв.м. відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі" (п. 12 рішення).

Відповідно до п. 15 рішення вирішено рішення 42-ої сесії сільської ради №17 від 20.03.2015 р. вважати таким, що втратило свою чинність.

Вважаючи, що рішення відповідача №36 від 31.07.2015 р. прийняте останнім всупереч ч. 2 ст. 19, ст.ст. 124, 129 Конституції України, ст. 128 Земельного кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", позивач звернувся до суду з позовом про визнання його недійсним.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Підстави для набуття права на землю громадянами та юридичними особами унормовані главою 19 Земельного кодексу України. За приписами статті 116 цього Кодексу громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Отже, наведеною нормою врегульовані відносини щодо набуття громадянами та юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками та встановлена підстава набуття такого права, а саме: рішення органів місцевого самоврядування (виконавчої влади) в межах повноважень, встановлених Земельним кодексом України.

При цьому сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (п. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).

Положеннями ч. 1 ст. 127 Земельного кодексу України передбачено, що органи державної влади, ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Статтею 128 Земельного кодексу України унормовано порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.

Відповідно до частини 1 статті 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Згідно з частиною 8 ст. 128 Земельного кодексу України ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади, ОСОБА_5 Міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

Відповідно до змісту ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Положеннями ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, крім випадку, передбаченого абзацом сьомим частини першої цієї статті.

У статті 5 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об'єкта оцінки.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Відповідно до ст. 1 зазначеного Закону експертна грошова оцінка земельних ділянок - це результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту; вартість земельної ділянки - еквівалент цінності земельної ділянки, виражений у ймовірній сумі грошей, яку може отримати продавець; ціна земельної ділянки - фактична сума грошей, сплачена за перехід прав на земельну ділянку або на подібну до неї земельну ділянку від продавця до покупця;

При цьому судом звертається увага, що за положеннями ч. 8 ст. 128 Земельного кодексу України ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою.

Як убачається з матеріалів справи та встановлено судом у справі № 924/831/15 оцінювачем ТОВ „Власна справаВ» ОСОБА_6 (кваліфікаційне свідоцтво АК № 00443 від 11.03.2006р.) 18.03.2015р. складено Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Вокзальна, 2 в с. Кам'янка Кам'янської сільської ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, що підлягає продажу приватному підприємцю ОСОБА_1, який затверджений Кам'янським сільським головою 20.03.2015р.

Відповідно до Висновку про експертну грошову оцінку земельної ділянки оціночна вартість земельної ділянки, що розміщена по вул. Вокзальній, 2, с. Кам'янка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, становить 107252 грн.

Натомість оскаржуваним рішенням відповідач вищезазначену експертну грошову оцінку земельної ділянки в сумі 107252,00 грн. визначає як вірогідну, стартову оціночну вартість земельної ділянки, а ціну земельної ділянки встановлює в розмірі 172413,18 грн.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної ОСОБА_5 і ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем порушено вимоги закону, зокрема, п. 8 ст. 128 Земельного кодексу України щодо визначення ціни земельної ділянки за експертною грошовою оцінкою.

Судом враховується, що рішенням господарського суду від 24.06.2015р. у справі №924/831/15 задоволено позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Кам'янської сільської ради, визнано недійсним рішення Кам'янської сільської ради № 17 від 20.03.2015 року „Про погодження звіту та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначенняВ» в частині визначення ціни в розмірі 207000,00 грн., за яку пропонується передати у власність шляхом продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1267 га, за адресою: с. Кам'янка, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області, вул. Вокзальна, 2. оскільки останнє прийнято з порушенням закону в частині визначення ціни земельної ділянки в розмірі 207000 грн., що не відповідає експертній оцінці в розмірі 107252 грн.

Суд зазначає, що необґрунтованим та таким, що не відповідає законодавству, є визначення відповідачем в рішенні як вірогідної стартової оціночної вартості земельної ділянки площею 1267 кв.м. у розмірі 107252 грн., так як земельна ділянка в даному випадку не виставлялась на продаж на конкурентних засадах (земельних торгах), а продавалась власнику об'єкта нерухомості, який знаходиться на ній, що передбачено ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України.

Суд критично оцінює доводи відповідача про збільшення ціни земельної ділянки на суму недоотриманої від відповідача орендної плати за земельну ділянку, оскільки зазначене не відповідає приписам п. 8 ст. 128 Земельного кодексу України. При цьому відповідач вправі звернутися за захистом свого порушеного права (недоотримання орендної плати за земельну ділянку) до суду.

Необґрунтованими є і посилання відповідача при прийнятті рішення на ст. ст. 86-88 Земельного кодексу України, які регулюють питання права спільної часткової власності на земельну ділянку, ст. 151, що визначає порядок погодження питань, пов'язаних з викупом земельних ділянок для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності, які не регулюють правовідносини, що виникли між сторонами.

Посилання відповідача на лист з роз'ясненнями Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №ДС-18-28-022-521/23-15 від 02.07.2015р. суд оцінює критично, оскільки листи не є нормативно-правовими актами, якими повинні керуватися у своїй діяльності органи місцевого самоврядування.

Судом звертається увага на той факт, що після набрання рішенням господарського суду від 24.06.2015р. по справі № 924/831/15 законної сили позивачем відповідно до рішення № 17 повністю було оплачено ціну земельної ділянки в сумі 107252,00 грн., яка визначена за експертною грошовою оцінкою, кошти відповідачем не повернуті, позивачем направлено лист про укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки (отримано відповідачем 23.07.2015р.). Натомість відповідачем 31.07.2015р. прийнято оскаржуване рішення № 36.

Твердження відповідача про те, що рішення № 17 втратило чинність у зв'язку з тим, що позивач пропустила встановлений у рішенні строк для укладення та оформлення договору купівлі-продажу, суд оцінює критично, оскільки рішення №17 (в частині) було предметом оскарження у справі №924/831/15, що унеможливлювало укладення та оформлення договору.

Також суд бере до уваги те, що відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування», зокрема, ст. ст. 25, 59, органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями щодо визнання такими, що втратили чинність, своїх рішень.

При цьому судом зважається на те, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

У п. 2 Роз'яснення президії ВГСУ № 02-5/35 від 26.01.2000 р. "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" (зі змінами) зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

З огляду на вищенаведене, суд доходить висновку, що рішення 46-ї сесії Кам'янської сільської ради 6-го скликання № 36 від 31.07.2015 року „Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення та оформлення договору купівлі-продажуВ» прийнято з порушенням вимог закону, тому це рішення підлягає визнанню недійсним, а позовні вимоги підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. ст. 1, 2, 13, 33, 43, 49, 82, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області до Кам'янської сільської ради, с. Кам'янка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області про визнання недійсним рішення Кам'янської сільської ради №36 від 31.07.2015 р. задовольнити.

Визнати недійсним рішення 46-ої сесії Кам'янської сільської ради VI скликання №36 від 31.07.2015 р. „Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення та оформлення договору купівлі-продажуВ» .

Стягнути з Кам'янської сільської ради, Хмельницька область, Кам'янець-Подільський район, с. Кам'янка (код 22986332) на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, АДРЕСА_1 (код НОМЕР_1) 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять гривень 00 коп.) витрат з оплати судового збору.

Видати наказ.

Повне рішення складено 13.10.2015 р.

Суддя В.В. Виноградова

Віддрук. 3 прим.: 1 - до справи, 2 - позивачу (32300, АДРЕСА_2), 3 - відповідачу (32307, Хмельницька область, Кам'янець-Подільський район, с. Кам'янка, вул. Шкільна, 6)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.10.2015
Оприлюднено19.10.2015
Номер документу52243583
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1392/15

Рішення від 12.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 27.08.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні