КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2015 року 810/4382/15
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Панченко Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області про визнання неправомірними дій, визнання недійсним та скасування запису
ВСТАНОВИВ:
Білоцерківська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Київській області (далі – позивач або Білоцерківська ОДПІ) звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області про визнання неправомірними дій щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису про припинення юридичної особи – Товариства з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» №13481120019000717 від 12.12.2014; визнання недійсним та скасування запису №13481120019000717 від 12.12.2014 про державну реєстрацію припинення юридичної особи – Товариства з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря».
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців було внесено запис про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» внаслідок перетворення, разом з тим, до реєстру не було внесено запису про правонаступника зазначеного підприємства.
Позивач звертає увагу суду, що відповідно до частини 17 статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
Таким чином позивач вважає, що оскільки відповідачем не було зареєстровано правонаступника, запис про припинення ТОВ «Вечірня Зоря» державним реєстратором було внесено передчасно, тому просить його скасувати.
Відповідач позов не визнав, надав суду письмові заперечення у яких зазначив, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» були подані усі необхідні документи, обов'язковість яких передбачена вимогами статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», для цілей припинення юридичної особи внаслідок перетворення. При цьому, відповідач стверджує, що положеннями зазначеного закону не встановлено обов'язку щодо одночасної реєстрації правонаступника, як передумови для внесення до Реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи внаслідок її перетворення.
Представники сторін у судове засідання, призначене на 22.09.2015, не з'явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Водночас матеріали справи містять клопотання сторін про розгляд справи за відсутності уповноважених представників.
Частиною 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За таких обставин, суд ухвалив здійснювати розгляд справи у порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» (ідентифікаційний код 34762790, місцезнаходження: Київська область, м. Тараща, вул. Рози Люксембург, буд. 37-А) зареєстроване 23.11.2006 як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 4-5).
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Загальних зборів ТОВ «Вечірня Зоря», оформленого протоколом від 06.10.2014 №06-10-14, вирішено реорганізувати (перетворити) ТОВ «Вечірня Зоря» шляхом зміни організаційно-правової форми на Приватне акціонерне товариство (а.с. 24).
Судом встановлено, що правонаступником ТОВ «Вечірня Зоря» визначено Приватне акціонерне товариство «Отік Гудлінг». Рішенням Загальних зборів ТОВ «Вечірня Зоря» від 11.12.2014 №11/12/14 затверджено передавальний акт, згідно якого усе майно, всі активи та пасиви ТОВ «Вечірня Зоря» передаються до ПрАТ «Отік Гудлінг», як правонаступника ТОВ «Вечірня Зоря» (а.с. 26-28).
12 грудня 2014 року уповноваженим представником ТОВ «Вечірня Зоря» до державного реєстратора Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області подано реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення (а.с. 25). До реєстраційної картки додані протоколи Загальних зборів ТОВ «Вечірня Зоря» від 06.10.2014 №06-10-14, від 11.12.2014 №11/12/14, передавальний акт та реєстраційну картку форми 8, що підтверджується описом документів (а.с. 23).
За результатами розгляду вказаних документів, 12.12.2014 державним реєстратором Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №13481120019000717 про припинення юридичної особи - ТОВ «Вечірня Зоря» за рішенням засновників (а.с. 5).
При цьому, як вбачається з довідки Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 28.05.2014 №798, ТОВ «Вечірня Зоря» має податковий борг з податку на прибуток підприємств у розмірі 112,20 грн. (а.с. 9).
Враховуючи наявність у ТОВ «Вечірня Зоря» податкового боргу, незакритих рахунків та відсутність факту державної реєстрації правонаступника ТОВ «Вечірня Зоря», позивач вважає, що державну реєстрацію припинення ТОВ «Вечірня Зоря» внаслідок перетворення було здійснено протиправно.
Відповідно до частини першої статті 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.
Частиною 9 статті 59 Господарського кодексу України встановлено, що порядок припинення суб'єкта господарювання визначається законодавством.
Згідно статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон №755).
За приписами статті 33 Закону №755, юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Частинами 1, 2 статті 34 Закону №755 встановлено, що для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи. У випадках, встановлених законом, крім документів, що передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається документ, який підтверджує одержання згоди відповідних державних органів на припинення юридичної особи.
Згідно з частиною 1 статті 35 Закону №755 державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису.
Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.
Відомості про дату публікації повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів щодо юридичної особи, що припиняється, надаються органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України не пізніше наступного дня з дати публікації такого повідомлення.
Згідно з частиною 1 статті 37 Закону №755 для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення;
підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, до повноважень якого належить прийняття рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії;
довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;
документ про узгодження плану реорганізації з органом доходів і зборів (за наявності податкового боргу);
довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;
довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
Водночас, у силу приписів частини 3 статті 37 Закону №755, у разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення документи, які передбачені абзацами четвертим - сьомим частини першої статті 37 Закону №755, державному реєстратору не подаються.
Тобто, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа подає державному реєстратору примірник оригіналу передавального акту та заповнену реєстраційну картку.
При цьому, частиною 17 статті 37 Закону №755 визначено, що державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлено статтями 24 - 27 цього Закону.
Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
Системний аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що процес державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення проходить у три етапи.
Першим етапом, відповідно до статті 34 Закону №755, є внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи.
Частиною 1 цієї статті визначено вичерпний перелік документів, що подаються державному реєстратору.
Другим етапом є безпосереднє проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом перетворення, але не раніше двох місяців з дня публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ними органом рішення про припинення юридичних осіб, що перетворюється. Порядок проведення державної реєстрації новоутвореної юридичної особи здійснюється у порядку, встановленому статтями 24-27 Закону№755.
Крім того, абзацом другим частини 3 статті 107 Цивільного кодексу України встановлено, що підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи правонаступника, за місцем її державної реєстрації.
Відтак третім етапом, що настає після проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом перетворення, є проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, яка припиняється в результаті перетворення, що проводиться в порядку, встановленому статтею 37 Закону про реєстрацію. Зокрема, частиною першою цієї статті визначено перелік документів, що подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації припинення юридичних осіб.
Відповідна правова позиція викладена у постанові Вищого адміністративного суду України від 12.02.2015 у справі № 826/17434/13-а (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень 42763050).
Таким чином, аналіз наведених вище положень Закону №755 дає підстави стверджувати, що державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється в результаті перетворення та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи, до якої переходять права та обов'язки попередньої, здійснюється державним реєстратором в один день.
Натомість, державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється без державної реєстрації юридичної особи – правонаступника, не допускається.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем було здійснено державну реєстрацію припинення ТОВ «Вечірня Зоря» без внесення до Державного реєстру запису про державну реєстрацію його правонаступника, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Суд, перевіряючи вказані обставини шляхом пошуку у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців відповідних записів, також не встановив факту державної реєстрації визначеного рішенням Загальних зборів ТОВ «Вечірня Зоря» правонаступника Товариства з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» Приватного акціонерного товариства «Отік Гудлінг».
За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем порушено порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її перетворення, оскільки запис №13481120019000717 від 12.12.2014 про припинення юридичної особи ТОВ «Вечірня Зоря» був внесений до реєстру без реєстрації новоутвореної особи, як правонаступника особи, що припиняється.
Статтею 1 Закону України № 755 визначено, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є автоматизованою системою збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до статті 4 Закону №755 державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» до Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців заноситься інформація про дату затвердження передавального акту та про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа.
На підставі викладеного, суд вважає, що доводи позивача про протиправність запису №13481120019000717 від 12.12.2014 про припинення юридичної особи ТОВ «Вечірня Зоря» є такими, що ґрунтуються на приписах чинного законодавства.
З приводу обраного позивачем способу захисту порушених прав у вигляді вимог про визнання протиправними дій державного реєстратора щодо внесення запису про припинення та визнання недійсним і скасування запису №13481120019000717 від 12.12.2014, суд звертає увагу позивача на таке.
Відповідно до частин 1-3 статті 41 Закону № 755 підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи є постановлення судом рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи.
Суд, який постановив рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його державному реєстратору за місцем реєстрації юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.
Дата надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи вноситься державним реєстратором до журналу обліку реєстраційних дій.
Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо відміни держаної реєстрації припинення юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, а також повідомити юридичну особу про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації її припинення.
Таким чином, належним способом захисту, у даному випадку, є постановлення судом рішення саме про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «Вечірня Зоря», а не про визнання недійсним та скасування запису №13481120019000717 від 12.12.2014.
Відповідно до частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень може прийняти іншу постанову у випадках, встановлених законом. Таким законом, у даному випадку, є Закон України № 755.
Крім того, у контексті обставин справи суд не вважає за доцільне та не вбачає достатніх підстав для задоволення вимог про визнання протиправним дій державного реєстратора щодо внесення зазначеного запису про припинення ТОВ «Вечірня Зоря», позаяк вказані дії не мають самостійного значення для розгляду даної справи, а фактичною метою з якою позивач звернувся до суду є відновлення державної реєстрації ТОВ «Вечірня Зоря» задля здійснення належного податкового контролю.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню шляхом постановлення судового рішення про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особиТовариства з обмеженою відповідальністю «Вечірня Зоря» (ідентифікаційний код 34762790), вчинену 12.12.2014 державним реєстратором Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області (запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців №13481120019000717 від 12.12.2014).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Панченко Н.Д.
Постанова виготовлена у повному обсязі та підписана 07.10.2015
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 19.10.2015 |
Номер документу | 52246436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панченко Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні