Постанова
від 08.10.2015 по справі 922/2529/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" жовтня 2015 р. Справа № 922/2529/15

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Медуниця О.Є., суддя Ільїн О.В., суддя Россолов В.В.

при секретарі Довбиш А.Ю.

за участю представників:

позивача - не з'явився,

відповідача - Лавринович О.І. (довіреність від 07.07.2015 року),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача (вх.4184Х/1-38) на рішення господарського суду Харківської області від 29.07.2015 року

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтаїр-XXI", м. Харків

про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИЛА:

Харківська міська рада звернулась до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі №6642/04 від 07.04.04 р. шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції позивача.

Рішенням господарського суду Харківської області від 29.07.2015 року у справі № 922/2529/15 (суддя Шарко Л.В.) позов задоволено частково.

Позивач із вказаним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить вказане рішення скасувати в частині пункту 2.1 додаткової угоди.

Відповідач надав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому проти позову не заперечує, однак, зазначає, що розмір орендної плати за земельну ділянку, з урахуванням Експертного висновку ХДІГВ «УкрНДІТІЗ» №37 від 23.07.2015 року про інженерно-геологічні умови земельної ділянки по вул.Героїв Праці у м.Харкові, на рік повинен складати 4,088% від її нормативної грошової оцінки, а саме 3252487,04 грн. Відповідач вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу позивача - без задоволення.

В судове засідання 08.10.2015 року позивач не з'явився, однак надав суду клопотання (вх.№13956), в якому просить здійснювати розгляд апеляційної скарги за відсутності його представника.

Враховуючи, що позивач належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, колегія суддів вважає можливим розглядати справу за його відсутності за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника відповідача, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

02 квітня 2004 року між Харківською міською радою (орендодавцем) та ТОВ "Альтаїр-XXI" (орендарем) укладено договір оренди землі, зареєстрований 07 квітня 2004 року за № 6642/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (далі-договір) (а.с.20 т.1).

Відповідно до пункту 1 договору, орендодавець на підставі рішення XVII сесії Харківської міської ради ХХIV скликання від 19 листопада 2003 року № 222/03 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, загальною площею 3,9570 га.

Земельна ділянка надається в оренду строком до 01.12.2028 року для будівництва торговельного комплексу з культурно-розважальними закладами та паркінгом (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації цього об'єкту. Будівництво виконати до 01.12.2005 року (п.1.2 договору).

В п.2.2 договору сторони узгодили розмір орендної плати:

- орендна плата за земельну ділянку на період будівництва, згідно з довідкою №43/04 від 29.01.2004 року встановлюється в розмірі: 11607,09 грн. по 31.12.2004 року; 15476,11 грн. з 01.01.2005 року по 01.12.2005 року;

- орендна плата за земельну ділянку на період експлуатації, згідно з довідкою №44/04 від 29.01.2004 року встановлюється в розмірі: 68994,65 грн. з 01.12.2005 року по 31.12.2005 року; 89823,22 грн. з 01.01.2006 року по 31.12.2006 року; 130178,58 грн. з 01.01.2007 року.

Відповідно до п.2.3 договору, розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв'язку із проведенням її щорічної індексації на підставі інших вимог діючого законодавства. У зв'язку з проведенням щорічної грошової оцінки земельної ділянки, розмір грошової оцінки земельної ділянки змінюватиметься без внесення змін, доповнень до цього договору.

Пунктом 2.4 договору визначено, що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.

Згідно п.4.1 договору, зміна його умов можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року застосовується з 01 січня 2014 року (а.с.48 т.1).

Рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року, а зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (а.с.43 т.1).

Як зазначає в позові позивач, на виконання вищевказаних рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради:

- одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку;

-виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р.;

-одержано витяг № 180 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Позивач вказує, що на підставі вказаних документів, Харківська міська рада підготовила проект додаткової угоди до договору оренди землі та направила відповідачу лист-пропозицію № 4794/0/225-13 від 12.12.2013 року з трьома примірниками додаткової угоди до договору оренди землі та трьома примірниками розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною її розміру, для підписання ( а.с.36 т.1).

Як зазначає позивач, відповідач не надав відповідь на лист-пропозицію у встановлений термін, що стало підставою для звернення до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.2004 року, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору у редакції позивача.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову не заперечував, однак вказав, що запропонований позивачем розмір орендної плати за земельну ділянку, яка ним орендується, не відповідає умовам її використання, а саме розміщення її у зоні залягання підземних вод на глибині від 1,8 до 2 метрів, що підтверджується Експертним висновком ХДІГВ «УкрНДІТІЗ» №37 від 23.07.2015 року про інженерно-геологічні умови залягання земельної ділянки по вул.Героїв Праці в м.Харкові. Таким чином, на думку відповідача, при визначенні розміру орендної плати необхідно застосувати коефіцієнт К1 в розмірі 0,73 грн. та викласти пункт 2.1 додаткової угоди в наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №524/14 від 11.11.2013, з урахуванням Експертного висновку про інженерно-геологічні умови земельної ділянки по вул. Героїв Праці м. Харкова відведеній ТОВ "АЛЬТАІР-ХХІ" від 23.07.2015 №37, складеного ХДІГВ "УкрНДІТІЗ" на рік становить 4,088% від її нормативної грошової оцінки і складає 3 252 487,04грн. (три мільйони двісті п'ятдесят дві тисячі чотириста вісімдесят сім гривень 04 копійки.), або в місяць 271 040,59грн. (двісті сімдесят одна тисяча сорок гривень 59 копійки). Сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається відповідно до пункту 2.5. цього Договору та з урахуванням строків передбачених Законом України "Про оцінку земель" не рідше як раз в 5-7 років». Інші пункти додаткової угоди відповідач просив викласти в редакції, запропонованій позивачем.

Колегія суддів враховує наступне.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Як визначено статтею 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Згідно статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У відповідності до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Попередня вартість 1 кв. м. землі у місті Харкові була затверджена та введена в дію з 01 березня 2008 року рішеннями Харківської міської ради від 25 грудня 2007 року №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та від 27 лютого 2008 року №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року".

Рішеннями Харківської міської ради від 03 липня 2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25 вересня 2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та введено в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Пунктом 3 рішення №1269/13 встановлено, що зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Конституція України (ст.144) встановлює, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, яке прийнято в межах наданих їй повноважень, затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 2.4 договору визначено, що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до законодавства України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.

Оскільки, як зазначалось вище укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, отже законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п.4.1 договору передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення 26 сесії 6 скликання Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., є чинним, тому його застосування є обов'язковим.

Згідно із визначеним у договорі розміром орендної плати та даних розрахунку розміру орендної плати згідно із нормативною грошовою оцінкою землі, що введена в дію з 01.01.2014 року, розмір орендної плати на рік згідно нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року складає 4455461,70 грн.

Таким чином, розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.

Пунктом 2.16 постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17 травня 2011 року № 6 передбачено, що відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі"встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Колегія суддів враховує, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, при цьому, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі, в том у числі щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі є обґрунтованими.

Водночас колегія суддів приймає до уваги, що позивачем на виконання повноважень щодо підготовки додаткової угоди до спірного договору, одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №180 від 24.09.2013 року та виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку станом на 01.01.2013 року.

Відповідно до розрахунку позивача №524/14, розмір орендної плати за земельну ділянку, загальною площею 3,9570 га по вул.Героїв Праці у м.Харкові складає: в рік - 4455461,70 грн., в місяць 371288,48 грн. Коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов встановлено на рівні 1 (а.с.35).

Однак, відповідач наполягає на застосуванні іншого коефіцієнту , а саме К-1 щодо складних інженерно-геологічних умов. В обґрунтування своєї думки посилається на Експертний висновок Харківського державного інженерно-геологічного відділення Українського державного науково-дослідного та виробничого інституту з інженерно-технічних і екологічних вишукувань «УкрНДІІНТВ» №37 від 23.07.2015 року, яким встановлено інші інженерно-геологічні умови щодо залягання рівня грунтових вод на глибині менше ніж 2 метри, у зв'язку з чим при здійсненні розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує відповідач, необхідно застосовувати коефіцієнт « 0,73».

З цього приводу, судова колегія зазначає наступне.

Відповідно до статті 7 ЗУ «Про судову експертизу», судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, а також у випадках і на умовах, визначених цим Законом, судові експерти, які не є працівниками зазначених установ. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров'я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України.

Згідно статті 9 ЗУ «Про судову експертизу», атестовані відповідно до цього Закону судові експерти включаються до державного Реєстру атестованих судових експертів, ведення якого покладається на Міністерство юстиції України. Особа або орган, які призначили судову експертизу, можуть доручити її проведення тим судовим експертам, яких внесено до державного Реєстру атестованих судових експертів.

Стаття 42 ГПК України встановлює, що висновок судового експерта повинен містити докладний опис проведених досліджень, зроблені в результаті їх висновки і обґрунтовані відповіді на поставлені господарським судом питання. Висновок подається господарському суду в письмовій формі, і копія його надсилається сторонам.

Також, відповідно до п.4.14 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України №53/5 від 08.10.1998 року (далі-Інструкція), висновок експерта складається з обов'язковим зазначенням його реквізитів (найменування документа, дати та номера складання висновку, категорії експертизи (додаткова, повторна, комісійна, комплексна), виду експертизи (за галуззю знань) та трьох частин: вступної (Вступ), дослідницької (Дослідження) та заключної (Висновки).

Висновок експерта оформлюється на бланку експертної установи і підписується експертом, який проводив дослідження. Підписи у заключній частині засвідчуються відбитком печатки експертної установи на кожній сторінці тексту заключних висновків. На кожне з поставлених питань має бути дано відповідь по суті або вказано, з яких причин неможливо його вирішити. У випадку недотримання цих вимог сторона може клопотати про відхилення судом висновку судового експерта (п.4.17 Інструкції).

При цьому, в п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №4 від 23.03.2012 року №4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" роз'яснено, що не може вважатися актом судової експертизи висновок спеціаліста, наданий заявникові (юридичній чи фізичній особі) на підставі його заяви, - навіть якщо відповідний документ має назву "висновок судового експерта" або подібну до неї, оскільки особа набуває прав та несе обов'язки судового експерта тільки після одержання нею ухвали про призначення експертизи.

Аналізуючи наданий відповідачем експертний висновок Харківського державного інженерно-геологічного відділення Українського державного науково-дослідного та виробничого інституту з інженерно-технічних і екологічних вишукувань «УкрНДІІНТВ» №37 від 23.07.2015 року, колегія суддів зазначає, що він не містить даних про експерта (експертів), які проводили дослідження: прізвище, ім'я та по батькові, посада, клас судового експерта, науковий ступінь та вчене звання, освіта, освітньо-кваліфікаційний рівень, експертна спеціальність, стаж експертної роботи, дата та номер видачі свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта, ким видано та строк дії.

Таким чином, неможливо встановити чи включені до державного Реєстру атестованих судових експертів, ведення якого покладається на Міністерство юстиції України, експерти, які здійснювали вказане дослідження.

Також судова колегія звертає увагу, що експертний висновок не містить відомостей про стан об'єктів дослідження, застосовані методи (методики) дослідження, умови їх застосовування.

В п.4 експертного висновку описано грунти в порядку їх природного залягання, однак відсутні відомості про те, яким чином та ким було проведено вказане дослідження.

В п.5 експертного висновку вказано, що «в межах ділянки до глибини 20 метрів є два водоносних горизонта: алювіальний.. та техногенний, пов'язаний з намивними пісками шару. Територія підтоплена…».

При цьому, експертний висновок не містить даних про матеріали, на підставі яких експертом були отримані такі дані. До експертного висновку додано лише план земельної ділянки.

В судовому засіданні 08.10.2015 року представник відповідача, на запитання суду пояснив, що експертне дослідження проводилось на підставі матеріалів 2004 року, які були надані експерту, однак вказані документи відповідач суду не представив.

Судова колегія звертає увагу, що висновки експертного дослідження, повинні базуватися на повних та достовірних даних, містити докладний опис проведених досліджень, проте наданий суду експертний висновок таким вимогам не відповідає.

З урахуванням наведеного, колегія суддів відхиляє експертний висновок ХДІГВ «УкрНДІТІЗ» №37 від 23.07.2015 року, наданий відповідачем суду.

Крім того, слід звернути увагу на те, що рішенням Харківської міської ради 19 сесії 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові (далі- Положення).

У п.2.4. Положення визначено, що річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою:

О=Ц*Б*К1*К2, де Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.; Б- єдина для м.Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці); К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки , визначається згідно з додатком до цього Положення; К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.

Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації і галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об`єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Як вбачається з вказаного рішення Харківської міської ради, коефіцієнт (К1) складних інженерно-геологічних умов залежить від ґрунтових вод і має як нормальний так і підвищений коефіцієнт (0,73; 0,90) та від залягання ґрунтів із специфічними властивостями і має як нормальний так і підвищений коефіцієнт (0,76; 0,90).

Враховуючи наведене, саме відповідач повинен був проявити ініціативу у застосуванні коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов звернутися до органу місцевого самоврядування із заявою та документами, на підтвердження наявності обставин, що є підставами для застосування коефіцієнту К1.

Однак, відповідач не звертався до позивача із відповідною заявою та не надав позивачу експертний висновок щодо наявності на орендованій земельній ділянці складних інженерно-геологічних умов, чим позбавив позивача можливості здійснити розрахунок орендної плати із застосуванням коефіцієнту К1 - 0,73.

За таких обставин відсутні підстави вважати, що позивачем при зверненні до суду із позовом був невірно обрахований коефіцієнт складності інженерно-геологічних умов у розмірі « 1» при здійсненні розрахунку розміру орендної плати.

З урахуванням наведеного, судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення, помилково прийнято до уваги Експертний висновок ХДІГВ «УкрНДІТІЗ» №37 від 23.07.2013 року про інженерно-геологічні умови залягання земельної ділянки по вул.Героїв Праці в м.Харкові, оскільки він не є належним доказом(ст.43 ГПК України) та не взято до уваги положення Порядку визначення розміру орендної плати щодо особливостей визначення розміру коефіцієнту складності інженерно-геологічних умов.

Колегія суддів приходить до висновку, що розрахунок розміру орендної плати №524/14 від 11.11.2013 року, здійснений позивачем у відповідності до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в м. Харкові , а розмір орендної плати за спірну земельну ділянку становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки, тобто складає 4455461,70 грн. в рік або в місяць 371288,48 грн.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що пункт 2.1 додаткової угоди до договору оренди землі від 07.04.2004 року №6642/04 необхідно викласти саме в редакції позивача.

Правомірно, на думку колегії суддів, суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги щодо внесення до пункту 1.3 договору відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України «Про оренду землі», така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Водночас, дослідивши інші умови запропонованої до укладення позивачем додаткової угоди, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п.4.1 договору передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Як вбачається з відзиву на позов, відзиву на апеляційну скаргу, та підтверджено пояснення представника відповідача 08.10.2015 року в судовому засіданні суду апеляційної інстанції, відповідач не заперечує проти доповнення розділів 2, 3, 4, 5, 6, 8 договору іншими пунктами, які пропонує позивач, визнає позов в цій частині та просить суд викласти вказані пункти додаткової угоди в редакції позивача.

Відповідно до ч.5 ст.78 ГПК України, у разі визнання відповідачем позову, господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що вимоги позивача щодо зміни та доповнення пунктів договору, що прямо не стосуються розміру орендної плати, направлена на приведення спірного договору оренди землі із вимогами діючого законодавства, у зв'язку з чим позовні вимоги в цій частині правомірні та підлягають задоволенню.

З огляду на викладене,, колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення місцевий господарський суд не в повному обсязі з'ясував обставини справи, у зв'язку з чим рішення господарського суду Харківської області від 29.07.2015 року у справі №922/2529/15 підлягає зміні.

Відповідно до положень частини 1 та пункту 10 частини 2 статті 105 Господарського процесуального кодексу України, за наслідками розгляду апеляційної скарги апеляційний господарський суд приймає постанову, в якій має бути, зокрема, зазначений новий розподіл судових витрат у разі скасування чи зміни рішення.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат колегія суддів керується положеннями статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 99, 101, пунктом 4 статті 103, пунктом 1 частини першої статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу позивача задовольнити.

Рішення господарського суду Харківської області від 29.07.2015 року у справі №922/2529/15 змінити:

Позов задовольнити повністю.

Викласти пункти 2.1 додаткової угоди до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Мохонько Ю. М. "02" квітня 2004 року в реєстрі за № 757, зареєстрованого " 07" квітня 2004 року за №6642/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в наступній редакції:

«Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №524/14 від 11.11.2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 4455461,70 грн. (чотири мільйона чотириста п'ятдесят п'ять тисяч чотириста шістдесят одна гривня сімдесят копійок), або в місяць - 371288,48 грн. (триста сімдесят одна тисяча двісті вісімдесят вісім гривень сорок вісім копійок)».

В іншій частині рішення залишити без змін.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтаїр-XXI" (61168, м. Харків, вул. Героїв Праці, буд. 9, код ЄДРПОУ 32564719) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) 1218 грн. судового збору за подання позовної заяви та 609 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцятиденного строку.

Повний текст постанови складено 09.10.2015 року.

Головуючий суддя Медуниця О.Є.

Суддя Ільїн О.В.

Суддя Россолов В.В.

Дата ухвалення рішення08.10.2015
Оприлюднено19.10.2015
Номер документу52254868
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2529/15

Ухвала від 16.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 30.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 08.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 13.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 29.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Рішення від 29.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 25.06.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гетьман Р.А.

Ухвала від 11.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 10.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні