Постанова
від 13.10.2015 по справі 808/8373/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

13 жовтня 2015 року о/об 20 год.37 хв.Справа № 808/8373/15 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Татаринова Д.В., судів Горобцова Я.В., Сацький Р.В., при секретарі судового засідання Білоусі А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 до Запорізької обласної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_4

(договір №26-А від 11 жовтня 2015 року);

представника відповідача - ОСОБА_5

(посвідчення №10816 від 15 вересня 2015 року), -

ВСТАНОВИВ:

12 жовтня 2015 року о 22 год. 50 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 (надалі - позивач) до Запорізької обласної виборчої комісії (надалі - відповідач), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Запорізької обласної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року №76 про залишення без розгляду заяви ОСОБА_3;

- зобов'язати Запорізьку обласну виборчу комісію прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_3, закріпленого за територіальним виборчим округом № 45, з виключенням його із виборчого списку;

- зобов'язати Запорізьку обласну виборчу комісію внести зміни до Постанови № 65 від 07 жовтня 2015 року в частині виключення із тексту виборчого бюлетеню прізвища, імені та по батькові кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_3, закріпленого за територіальним виборчим округом № 45.

Позов обґрунтовано тим, що ОСОБА_3 надав згоду балотуватись кандидатом у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» і бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому округу № 45 з виборів депутатів Запорізької обласної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року. Позивач зазначає, що 05 жовтня 2015 року у порядку пункту 1 частини 1 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори» ним до Запорізької обласної виборчої комісії подано Заяву про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року, однак таку заяву залишили без розгляду. Позивач не погоджується з таким рішенням Запорізької обласної виборчої комісії.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив та зазначив, що Запорізькою обласною виборчою комісією прийнято постанову № 76 від 12 жовтня 2015 року на законних підставах, оскільки відповідно до статті 47 Закону України «Про місцеві вибори» останній день подачі такої заяви був 05 жовтня 2015 року, а заява надійшла до Запорізької обласної виборчої комісії 12 жовтня 20105 року. Тобто відповідач зазначає, що позивач невчасно звернувся до Запорізької обласної виборчої комісії.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

Постановою Запорізької обласної виборчої комісії № 44 від 01 жовтня 2015 року «Про реєстрацію кандидатів у депутати Запорізької обласної ради від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» у багатомандатному виборчому окрузі» зареєстровано кандидатів у депутати Запорізької обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» із закріпленням їх відповідними територіальними округами.

ОСОБА_3 надав згоду балотуватись кандидатом у депутати від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» і бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому округу № 45 з виборів депутатів Запорізької обласної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року.

Так, 05 жовтня 2015 року у порядку пункту 1 частини 1 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори» позивачем подано до Запорізької обласної виборчої комісію Заяву про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2015 року.

12 жовтня 2015 року постановою №76 Запорізької обласної виборчої комісії Заяву кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі залишено без розгляду.

Не погоджуючись з такою постановою Запорізької обласної виборчої комісії позивач звернувся до суду з позовом.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» № 595-VIII від 14 липня 2015 року.

Відповідно до матеріалів адміністративної справи кандидат у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 звернувся із заявою до Запорізької обласної виборчої комісії про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі.

Так, процедура звернення із заявою про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі визначена пунктом 1 частини 2 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори».

З метою однакового застосування положень Закону України «Про місцеві вибори» (далі - Закон) з питань організації роботи територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ та визначення правил документування діяльності цих комісій, крім Центральної виборчої комісії*, встановлення єдиного порядку роботи з документами, заявами, скаргами, запитами, пропозиціями, клопотаннями, зауваженнями (далі - документи, звернення) з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної місцевої державної архівної установи, розроблений Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затверджений Постановою Центральної виборчої комісії №228 від 05 вересня 2015 року.

Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою або подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження посвідчено відповідно до законодавства України (підпункт 13.3 пункту 13 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів).

В судовому засіданні судом встановлено, що позивач звернувся до Запорізької обласної виборчої комісії засобами поштового зв'язку, направивши заяву про відмову від балотування у багатомандатному виборчому окрузі до відповідача 05 жовтня 2015 року. Зазначений факт сторонами не заперечується.

Відповідно до підпункту 13.1 пункту 13 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів при реєстрації та розгляді документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Законом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.

Таким чином, кандидат у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 скористався своїм правом на звернення із заявою до відповідача в межах строку визначеного пунктом 1 частини 2 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори».

Суд звертає увагу на те, що стаття 47 Закону України «Про місцеві вибори» вказує лише на те, що кандидат в депутати повинен звернутися до територіальної виборчої комісії з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі не пізніш як за 19 днів до дня виборів.

Оскільки, підпункт 13.3 пункту 13 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів дозволяє звертатися до виборчої комісії засобами поштового зв'язку, то звернення позивача до Запорізької обласної виборчої комісії відбулося вчасно, а саме 05 жовтня 2015 року в останній день передбачений статтею 47 Закону України «Про місцеві вибори».

Разом з тим, позивач фізично не міг з'явитися до Запорізької обласної виборчої комісії оскільки перебував на лікуванні у кардіолога з 05 жовтня 2015 року по 11 жовтня 2015 року, що підтверджується медичною довідкою, наявною в матеріалах адміністративної справи.

На думку суду, позивач вправі самостійно користуватися правами та обов'язками наданими йому Конституцією України та законами України.

Частиною 1 статті 1 Закону України «Про місцеві вибори» визначено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі звернення кандидата у депутати в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня виборів, з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі. Ця заява відкликанню не підлягає.

Водночас, статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Так, суд звертає увагу на те, що бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а так само відмовлятись від балотування у багатомандатному виборчому окрузі, це право позивача, а не його обов'язок.

При цьому, суд виходить з того, що частиною 1 статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено завдання адміністративного судочинства, а саме захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

При прийняті рішення колегія суддів перевіряє спірне рішення на відповідність вимогам частини 3 статті 2 КАС України.

Так, зазначеною нормою встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зауважує, що при прийняті оскаржуваної постанови відповідачем прийнято рішення без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, оскільки останнім не взято до уваги направлення позивачем заяви у строк встановлений пунктом 1 частини 2 статті 47 Закону України «Про місцеві вибори».

Також, рішення прийнято не пропорційно, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів позивача, тому що позивачу в подальшому додатково необхідно вчиняти дії щодо відмови від участі у виборчому процесі та реєстрації як депутата, в разі його обрання.

Як передбачено статтею 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою - 0,4% розміру мінімальної заробітної плати.

Відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати на день подачі позову позивачем становить 1218 грн. 00 коп.

Позивачем заявлено три позовні вимоги немайнового характеру, тому судовий збір становить у розмірі 1461,60 грн.

Згідно з частиною 1 статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 94, 158-163, 172, 186 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» ОСОБА_3 - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Запорізької обласної виборчої комісії від 12 жовтня 2015 року №76 про залишення без розгляду заяви ОСОБА_3

Зобов'язати Запорізьку обласну виборчу комісію прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_3, закріпленого за територіальним виборчим округом № 45, з виключенням його із виборчого списку;

Зобов'язати Запорізьку обласну виборчу комісію внести зміни до Постанови № 65 від 07 жовтня 2015 року в частині виключення із тексту виборчого бюлетеню прізвища, імені та по батькові кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від Запорізької обласної організації Політичної партії «Соціалісти» в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_3, закріпленого за територіальним виборчим округом № 45.

Стягнути з Запорізької обласної виборчої комісії (ідентифікаційний код 33986353) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1461,60 грн. (одна тисяча чотириста шістдесят одна гривня 60 копійок) на р/р31215206784006 отримувач коштів - ДКСУ у Ленінському районі м.Запоріжжя, код отримувача 38025423, код МФО 813015, банк отримувача - ГУДКСУ у Запорізькій області, код класифікації доходів бюджету 22030001.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Д.В. Татаринов

Судді: Я.В.Горобцова

Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2015
Оприлюднено19.10.2015
Номер документу52262559
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8373/15

Ухвала від 13.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Постанова від 13.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні