ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"13" жовтня 2015 р. Справа № 918/1666/13
За позовом Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області
до відповідача 1 Товариство з додатковою відповідальністю "Рівненське ремонтно - транспортне підприємство"
до відповідача 2 Рівненська міська рада
про зобов'язання передачі - прийняття державного житлового фонду у комунальну власність
Суддя Марач В.В. розглянувши заяву Рівненської міської ради про відстрочку виконання рішення
За участю представників:
позивача: ОСОБА_1.
від РТП: ОСОБА_2
від Ради: ОСОБА_3
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року (справа №918/1666/13) зобов'язано товариство з додатковою відповідальністю «Рівненське ремонтно-транспортне підприємство» передати, а Рівненську міську раду прийняти в комунальну власність територіальної громади м. Рівне за актом приймання-передачі гуртожитки за адресами: вул. Курчатова,10, вул. Курчатова,13-А та житлові будинки по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне, Рівненської області.
Стягувачем 10.11.2014 подано судовий наказ Господарського суду Рівненської області від 08.01.2014 про примусове виконання вищевказаного рішення, на виконання якого головним державним виконавцем, відділу примусового виконання рішень УДВС Головного управління юстиції у Рівненській області ОСОБА_4 була видана постанова про відкриття виконавчого провадження. Строк добровільного виконання рішення встановлено до 21.11.2014.
23 вересня 2015 року Рівненська міська рада звернулася в господарський суд з заявою в якій просить суд відстрочити виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року у справі №918/1666/13, в частині приймання передачі житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне, Рівненської області до 01.12.2016 року.
Подану заяву Рівненська міська рада обгрунтовує неможливістю виконання рішення суду в зв"язку з прийняттям Закону України №417 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набрав чинності з 01.07.2015, згідно з яким власники квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Спільне майно багатоквартирного будинку - спільна сумісна власність співвласників (п.2 ст.З, п.1 ст.4).
Як вбачається з положень вищевказаного закону багатоквартирний будинок перебуває у спільній сумісній власності власників квартир і нежитлових приміщень. Отже, управління багатоквартирним будинком, відповідальність і ризики, що виникають при цьому, покладаються на плечі співвласників - власників квартир і нежитлових приміщень. Таким чином, контроль за ресурсом (у цьому випадку - багатоквартирним будинком) знаходиться в його власника - власників усіх квартир і нежитлових приміщень або за його рішенням функції (всі або частина) з управління можуть передаватися управителю (п. 1 ст.9 Закону України №417). Тому ні держава, ні територіальна громада, ні житлово-експлуатаційні організації, ні інші суб'єкти господарювання не можуть бути «балансоутримувачем», якщо вони не є одноосібними власниками всього будинку, закріпивши за собою право власності на всі житлові і не житлові приміщення будинку.
В судовому засіданні представник Ради заяву про відстрочку підтримала.
Представник Позивача в судовому засіданні проти відстрочки виконання рішення заперечив пославшись на тривале невиконання рішення зі сторони ради.
Представник товариства з додатковою відповідальністю «Рівненське ремонтно-транспортне підприємство» заперечень на заяву про відстрочку не надав, в судовому засіданні представник пояснив, що серед жильців зазначених будинків проводяться роботи по створенню ОСББ та виконанню Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення представників сторін, давши належну оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що заява Рівненської міської ради про відстрочку виконання рішення підлягає частковому задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.
Відповідно до статті 121 Господарського процесуального кодексу України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, прокурора або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання.
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року (справа №918/1666/13) зобов'язано Товариство з додатковою відповідальністю «Рівненське ремонтно-транспортне підприємство» передати, а Рівненську міську раду прийняти в комунальну власність територіальної громади м. Рівне за актом приймання-передачі гуртожитки за адресами: вул. Курчатова,10, вул. Курчатова,13-А та житлові будинки по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне, Рівненської області.
Стягувачем 10.11.2014 подано судовий наказ Господарського суду Рівненської області від 08.01.2014 про примусове виконання вищевказаного рішення, на виконання якого головним державним виконавцем, відділу примусового виконання рішень УДВС Головного управління юстиції у Рівненській області ОСОБА_4 була видана постанова про відкриття виконавчого провадження. Строк добровільного виконання рішення встановлено до 21.11.2014.
На сьогоднішній день рішення Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року зі сторони Рівненської міської ради частково не виконано, а саме в частині приймання передачі житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне.
Однак на сьогодні наявні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим в невиконаній частині, що підтверджується наступним.
Згідно з п.2 ст.382 Цивільного кодексу України (в редакції Закону України № 417, що вступив в дію з 01.07.2015) усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на при будинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його при будинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав. Це ж саме закріплено в ч.2 ст.10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», а саме власники квартир багатоквартирних будинків і житлових приміщень є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою та зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку та при будинкової території відповідно до своєї частки в майні будинку чи гуртожитку. При цьому, у Рішеннях Конституційного Суду України від 02.03.2004 №4-рп/2004 та від 09.11.2011 №14-рп/2011 окремо наголошується, що підтвердження права власності на допоміжні приміщення, конструктивні елементи будинків і зовнішнього благоустрою не вимагають додаткових дій із боку власників квартир, незалежно від способів отримання права власності на квартири (під час приватизації чи в разі здійснення цивільно-правових угод).
З метою врегулювання відносин, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов'язків власників квартир та нежитлових приміщень як співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, прийнято Закон України №417 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (надалі Закон України №417), який набрав чинності з 01.07.2015, згідно з яким власники квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Спільне майно багатоквартирного будинку - спільна сумісна власність співвласників (п.2 ст.З, п.1 ст.4).
Як вбачається з положень вищевказаного закону, багатоквартирний будинок перебуває у спільній сумісній власності власників квартир і нежитлових приміщень. Отже, управління багатоквартирним будинком, відповідальність і ризики, що виникають при цьому, покладаються на плечі співвласників - власників квартир і нежитлових приміщень. Таким чином, контроль за ресурсом (у цьому випадку - багатоквартирним будинком) знаходиться в його власника - власників усіх квартир і нежитлових приміщень або за його рішенням функції (всі або частина) з управління можуть передаватися управителю (п. 1 ст.9 Закону України №417). Тому ні держава, ні територіальна громада, ні житлово-експлуатаційні організації, ні інші суб'єкти господарювання не можуть бути «балансоутримувачем», якщо вони не є одноосібними власниками всього будинку, закріпивши за собою право власності на всі житлові і не житлові приміщення будинку.
Відповідно до пунктів 4, 5 ст. 13 Закону України №417 встановлюється, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб'єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.
У разі якщо протягом одного року з дати набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.
За інформацією Комунального підприємства «Рівненського міського бюро технічної інвентаризації» (лист №698 від 13.10.2015р.) передано у приватну власність:
- 11 квартир в двоповерховому, дванадцятиквартирному будинку №8 на вул.Курчатова;
- 6 квартир в двоповерховому, семиквартирному будинку №12 на вул.Курчатова;
- 9 квартир в трьохповерховому тридцятип'ятиквартирному будинку №35 на вул. Червоногірська.
Багатоквартирні будинки №8 та №12 на вул. Курчатова, будинок №35 на вул. Червоногірській перебувають у спільній сумісній власності власників квартир і нежитлових приміщень, а тому виконання даного рішення суду в частині прийняття житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне у комунальну власність суттєво вплине на право володіння, користування, розпорядження майном, що є у спільній сумісній власності співвласників зазначених будинків.
Відповідно до ст.19 Конституції України, п. З ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Відповідно ж до статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним, ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Таким чином здійснивши дії по прийняттю житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне у комунальну власність не у порядку, встановленому Законом України №417 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Рівненська міська Рада може допустити порушення Конституції та/або законів України, що є недопустимим.
Крім того пунктом 6 статті 13 Закону України №417 зобов"язано Кабінет Міністрів України до 1 липня 2015 року розробити порядок списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Тобто з даного слідує, що на сьогодні Рівненська міська рада, як орган місцевого самоврядування, не зобов"язана приймати багатоквартирні будинки у комунальну власність, а навпаки вправі списати їх з балансу у порядку розробленому Кабінетом Міністрів.
Таким чином вищезазначені обставини ускладнюють виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року (справа №918/1666/13) в частині прийняття житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне у комунальну власність, є винятковими, і відповідно, такими, що є підставою для відстрочки виконання рішення суду.
Однак суд зазначає, що відстрочка виконання рішення суду можлива до 01 липня 2016 року, так як Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» ( який набув чинності 01.07.2015р.) встановлено, якщо протягом одного року з дати набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. Тобто саме з зазначеної дати, в разі недотримання співвласниками багатоквартирних будинків зазначених умов, виконавчий орган місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок, призначає управителя.
Заперечення представника РВ ФДМУ спростовуються всім вищенаведеним та, зокрема, наступним.
Відповідно до норм Закону №417 багатоквартирний будинок перебуває у спільній сумісній власності власників квартир і нежитлових приміщень.
Відповідно до статті 323 Цивільного кодексу України ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.
Отже, управління багатоквартирним будинком, відповідальність і ризики, що виникають при цьому, покладаються на плечі співвласників - власників квартир і нежитлових приміщень. Таким чином, контроль за ресурсом (у цьому випадку - багатоквартирним будинком) знаходиться в його власника - власників усіх квартир і нежитлових приміщень або за його рішенням функції (всі або частина) з управління можуть передаватися управителю (п. 1 ст.9 Закону України №417).
За наведеного вище безпідставним є посилання представника Фонду на те, що до передачі будинків у комунальну власність, Фонд буде нести ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна зазначених будинків.
Крім того слід зазначити, що пунктом 6 статті 13 Закону України №417 зобов"язано Кабінет Міністрів України до 1 липня 2015 року розробити порядок списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Суд зазначає, що на виконання зазначеного Кабінетом Міністрів України розроблено проект постанови "Про зняття з балансу багатоквартирних будинків". Відтак з набуттям чинності такої постанови РВ ФДМУ буде вправі зняти з балансу (в разі його наявності) житлові багатоквартирні будинки по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне, Рівненської області.
Керуючись ст.ст. 86, 121 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Відстрочити виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 18.12.2013 року у справі №918/1666/13, в частині приймання передачі житлових будинків по вул. Курчатова,8, вул. Курчатова,12, вул. Червоногірська,35 в м. Рівне, Рівненської області до 01 липня 2016 року.
Суддя Марач В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2015 |
Оприлюднено | 20.10.2015 |
Номер документу | 52303768 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Марач В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні