ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
06 жовтня 2015 р. Справа № 802/1788/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді:ОСОБА_1,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю В«Продовольча компанія В«Зоря ПоділляВ» до Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю В«Теплик-АгроВ» про визнання протиправним та скасування рішення
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю В«Продовольча компанія В«Зоря ПоділляВ» з позовом до Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю В«Теплик-АгроВ» про визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію права оренди на земельну ділянку , на підставі договору оренди землі між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_3.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 1,9393 га, яка розташована на території Великомочульської сільської ради Теплицького району. 26.10.2010р. між ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" та ОСОБА_3 укладено договір оренди строком на 5 років. Даний договір зареєстрований відділом Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області за номером 052370004001915 терміном на 5 років. Також вказана земельна ділянка була зареєстрована Державному земельному кадастрі сектором ДЗК у Теплицькому районі Вінницької регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 07.05.2008р. № 010881300009. Листом від 31.12.2014р. вих. № 7140 відділ Держземагенства у Теплицькому районі підтвердив, що ТОВ "ПК "Зоря Поділля" перебуває у договірних відносинах з ОСОБА_3. Позивач зазначив, що укладений договір достроково розірваний не був. Однак, зі змісту інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 15.06.2015р. між ОСОБА_3 та ТОВ "Теплик-Агро" 18.09.2013р. укладено договір оренди землі та відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 10786537 від 13.02.2014р. проведено державну реєстрацію. На думку позивача, відповідач, в порушення вимог чинного законодавства, здійснив повторну реєстрацію договору оренди цієї ж земельної ділянки.
Ухвалою суду від 24.06.2015 року провадження у справі відкрито та призначено до судового розгляду.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, подавши заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце судового розгляду повідомлялись завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Крім того, суд двічі постановляв ухвалу, якою визнавав обов'язковою особисту участь представника відповідача - Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області, однак відповідачем двічі проігноровано вимогу суду.
В своїх письмових запереченнях, що містяться в матеріалах справи (а.с. 28-29) третя особа вважає позовні вимоги необґрунтованими та безпідставними, оскільки, при проведенні реєстрації прав оренди надано всі необхідні документи, де чітко вказано про відсутність зареєстрованих договорів оренди землі.
Відповідно до вимог статті 122 КАС України, адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача та третьої особи належним чином про дату, час і місце розгляду судової справи, а тому дійшов висновку за можливе розглянути справу без участі сторін, відповідно до положень ст. 128 КАС України, в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, оцінивши наведені позивачем обставини, суд доходить висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних мотивів.
В ході розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 1,9393 га, яка розташована на території Великомочульської сільської ради Теплицького району Вінницької області (кадастровий номер 0523781300:02:000:0511), відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯБ № 711630 (а.с. 99 на звороті).
26.10.2010 року між товариством з обмеженою відповідальністю " Продовольча компанія "Зоря Поділля" та ОСОБА_3 було укладено договір оренди вищезазначеної земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 5 років (а.с. 6,7). Станом на 01.01.2013р. договір зареєстровано у відділі Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області за № 052370004001915, що підтверджується листом відділу Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області № 7140 від 31.12.2014 року (а.с. 14).
Також судом встановлено, що вищевказаний договір сторонами достроково не розривався, а факт його державної реєстрації підтверджується витягами з Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Разом із тим, як вбачається з матеріалів справи, 18.09.2013 року, тобто до закінчення дії строку договору оренди від 26.10.2010р., між ОСОБА_3 та ТОВ "Теплик-Агро" укладено інший договір оренди землі.
Відповідно до рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області ОСОБА_4 індексний номер № 10786537 від 10.02.2014 року, проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована на території Великомочульської сільської ради Теплицького району Вінницької області, кадастровий номер 0523781300:02:000:0511, за ТОВ "Теплик-Агро" (а.с. 12 на звороті).
Надаючи правову оцінку вказаному рішенню, яке є предметом спору у цій адміністративній справі, суд керується наступними мотивами.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення відповідачем оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
В силу вимог приписів ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Як роз'яснила Державна реєстраційна служба України у своєму листі № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Разом із тим, в порушення вимог чинного законодавства відповідач при проведенні державної реєстрації речового права за договором оренди землі, укладеним 18.09.2013 року між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_3, належним чином не перевірив, чи вже зареєстроване право оренди на дану земельну ділянку, внаслідок чого неправомірно здійснив повторну реєстрацію договору оренди однієї і тієї самої земельної ділянки, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Крім того, суд бере до уваги поведінку відповідача-суб'єкта владних повноважень під час розгляду справи, який не лише не виконав свого обов'язку доказування, передбаченого частиною 2 статті 72 КАС України, але й не надав ті додаткові письмові докази, які витребовувались судом з власної ініціативи.
З огляду на викладене суд приходить до переконання, що реєстрацію права оренди земельної ділянки за договором від 18.09.2013 року між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_3 відповідачем проведено без дотримання вимог чинного законодавства, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря землі.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача і третьої особи, оцінивши досліджені у ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити в повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 158, 160, 162, 163, 167, 254 КАС України суд,
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області від 10.02.2014 року, індексний номер 10786537, про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" (ідентифікаційний код 34009446) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області (ідентифікаційний код 37337576).
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя /підпис/ ОСОБА_1
Копія вірна:
Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2015 |
Оприлюднено | 20.10.2015 |
Номер документу | 52310557 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні