ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" жовтня 2015 р. Справа № 909/319/15
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Матущака О.І.
суддів Бойко С.М.
ОСОБА_1
розглянув апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_2 Івано-Франківськ» с. Ісаків Тлумацького району Івано-Франківської області
на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.04.2015 р.
у справі № 909/319/15
за позовом: прокурора Снятинського району Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління держземагенства в Івано-Франківській області м. Івано-Франківськ
до відповідача-1: Задубрівської сільської ради Снятинського району с. Задубрівці Снятинського району Івано-Франківської області
до відповідача-2: товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_2 - Франківськ» с. Ісаків Тлумацького району Івано-Франківської області
про визнання недійсним рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258- 26/2014 «Про заключення договору оренди»; зобов'язання повернути одержану за актом приймання - передачі об'єкта оренди від 01.09.2014 р. земельну ділянку площею 11,90 га, яка знаходиться за межами с.Задубрівці Снятинського району у державну власність
за участю представників сторін від:
прокуратури: ОСОБА_3 - старший прокурор відділу прокуратури Львівської області, посвідчення № 020325 від 06.09.2012 р.;
позивача: не з'явився;
відповідача-1: не з'явився;
відповідача-2: не з'явився,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 28.04.2015 р. (суддя Б.П. Гриняк) задоволено позов прокурора Снятинського району Івано-Франківської області в інтересах держави в особі головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області до Задубрівської сільської ради Снятинського району про визнання недійсним рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258-26/2014 «Про заключення договору оренди».
Рішення суду в частині розгляду спору по суті мотивовано тим, що визнане недійсним рішення органу місцевого самоврядування суперечить чинному законодавству, оскільки договір оренди земельної ділянки, який укладений на підставі визнаного недійсним рішення місцевої ради, не зареєстрований у відповідності до вимог чинного законодавства. Таким чином, суд фактично мотивував недійсність рішення не нормами чинного законодавства, а обставинами, які стали наслідком виконання такого рішення (укладання та реєстрація договору оренди).
Відповідачем-2 подано апеляційну скаргу на зазначене рішення суду, в якій просить рішення місцевого господарського суду скасувати та припинити провадження у справі. В своїй апеляційній скарзі апелянт посилається на те, що вказаний спір не підлягає вирішенню в господарських судах, а підсудний адміністративним судам України. Крім цього, зазначає, що оскільки розгляд справи розпочався 16.04.2015 р., суд не повинен був брати до уваги заяву прокурора про зміну предмета позову.
Прокурором, позивачем та відповідачем-1 не подано відзивів на апеляційну скаргу.
Представники позивача та відповідача-1 в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про час та дату судового засідання. Прокурор виклав заперечення по суті апеляційної скарги.
Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну оцінку доводам апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційну скарга задоволенню не підлягає, а рішення зміні, з огляду на таке.
Як встановлено судом першої інстанції та перевірено Львівським апеляційним господарським судом, рішенням Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано- Франківської області від 17.06.2014 р. №258-26/2014 «Про заключення договору оренди» надано в оренду ТзОВ «ОСОБА_2 Івано-Франківськ» земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 11,90 га, а саме ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходяться на території Задубрівської сільської ради за межами населеного пункту.
На підставі вищенаведеного рішення між Задубрівською сільською радою та ТзОВ «ОСОБА_2 Івано-Франківськ» укладено договір оренди землі від 01.09.2014р. №1 площею 11,9 га ріллі для ведення сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік.
Згідно інформації відділу держземагентства у Снятинському районі районі від 13.03.2015р. лист №142/10/08 вартість 1 га ріллі по Задубрівській сільській раді становить 37 915,19 грн.. Таким чином, вартість земельної ділянки, що передана сільською радою в оренду ТзОВ «ОСОБА_2 Івано-Франківськ», становить 451 190,761 грн.
На підставі вказаного договору Задубрівська сільська рада передала ТзОВ «ОСОБА_2 Івано-Франківськ» земельну ділянку загальною площею 11,90 га за межами населеного пункту с. Задубрівці Снятинського району для ведення сільськогосподарського виробництва, що підтверджується актом прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) від 01.09.2014 р., який підписаний представниками обох сторін.
Разом з тим, наявними матеріалами справи підтверджується, що прокурором подано заяву про зміну предмету позову у справі, в якій просив, змінити позовні вимоги в частині скасування вищенаведеного рішення Задубрівської сільської ради шляхом визнання недійсним вказаного рішення, оскільки ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. Крім цього, прокурор просив припинити провадження у справі щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача-2 повернути земельну ділянку, оскільки за актом приймання-передачі від 03.04.2015 р. таку земельну ділянку повернуто, тобто під час розгляду даної справи у суді першої істанції.
З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до ст.22 ГПК України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.
Початок розгляду справи по суті має місце з того моменту, коли господарський суд після відкриття судового засідання, роз'яснення (за необхідності) сторонам та іншим учасникам судового процесу їх прав та обов'язків і розгляду інших клопотань і заяв (про відкладення розгляду справи, залучення до участі в ній інших осіб, витребування додаткових доказів тощо) переходить безпосередньо до розгляду позовних вимог, про що зазначається в протоколі судового засідання.
Як вбачається з протоколу судового засідання від 16.04.2015 р. розгляд справи по суті не розпочато. Заява позивача про зміну предмету позовних вимог була подана 27.04.2015 р., натомість розгляд справи по суті розпочався 28.04.2015 р., про що зазначено в протоколі. Таким чином, суд правомірно прийняв до розгляду вказану заяву.
Разом з тим, необхідно зазначити, що вказана заява, окрім зміни предмету позовних вимог з «скасування рішення…» на «визнання недійсним рішення…», містила також вимогу про припинення провадження у справі щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача-2 повернути земельну ділянку, оскільки за актом приймання-передачі від 03.04.2015 р. таку земельну ділянку повернуто, що по своїй суті є підставою для припинення провадження у справі на підставі п.1-1ч.1 ст. 80 ГПК України у зв'язку із відсутністю предмету спору.
Однак, місцевий господарський суд залишив таку вимогу прокурора поза увагою: не прийняв часткової відмови від позову та не припинив провадження у цій частині. А тому, у цій частині рішення підлягає зміні, а щодо вищезазначеної вимоги - припинення провадження у справі.
Щодо розгляду позовної вимоги про визнання недійсним рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258- 26/2014 " Про заключення договору оренди", необхідно зазначити таке.
Згідно ч.3 ст.24, ст.25, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п.п. а),в) ст.12, ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ст.ст. 16, 19, ч.10 ст.59 Закону України «Про оренду землі», укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Наявними матеріалами справи підтверджується, що оскаржуваним рішенням Задубрівської сільської ради було надано в оренду ТзОВ «ОСОБА_2 Івано-Франківськ» земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 11,90 га, а саме ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходяться на території Задубрівської сільської ради за межами населеного пункту, терміном на 1 рік.
Судова колегія звертає увагу на те, що ст. 19 Закону України «Про оренду землі» містить пряму норму, згідно якої, земельна ділянка для сільськогосподарського виробництва не може передаватися менше ніж на 7 років.
Крім цього, необхідно зазначити, що вказані земельні ділянки передавалися всупереч вимогам ст.124 Земельного кодексу України, а саме - за результатами проведення земельних торгів. Разом з тим, в порушення норм ст.123 Земельного кодексу України, в матеріалах справи відсутні докази технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
За таких обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з позицією місцевого господарського суду про те, що рішення рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258- 26/2014 «Про заключення договору оренди» прийнято з порушенням норм чинного законодавства, а відтак, є неправомірним та підлягає до визнання його недійсним, проте, з інших підстав та на підставі зазначеного судом апеляційної інстанції нормативного обґрунтування.
Одночасно, суд апеляційної інстанції зазначає, що місцевий господарський суд, приймаючи рішення про задоволення позову не визнав недійсним оскаржуване рішення. А тому, у цій частині рішення необхідно змінити, зазначивши в резолютивній частині про задоволення позову в частині визнання недійсним рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258- 26/2014 «Про заключення договору оренди та визнання такого рішення недійсним.
Крім цього, судова колегія зазначає, що твердження апелянта, що вказаний спір підсудний адміністративним судам, є безпідставними, оскільки відповідно до ст.12 ГПК України, справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, належать до компетенції господарських судів.
Згідно ст. 33, абзацу 2 ст. 34, ст. 43 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Скаржником не подано суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували обґрунтованість вимог, заявлених у апеляційній скарзі.
При зміні чи скасуванні рішення суду проводиться новий розподіл судових витрат на підставі ст.49 ГПК України. Згідно ч.4 ст.49 ГПК України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Відтак, враховуючи те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, судовий збір за розгляд справи в суді першої та апеляційної інстанції залишається за відповідачами.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 ГПК України, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 28.04.2015 р. у справі № 909/319/15 змінити та п.1 резолютивної частини викласти в такій редакції:
«Позов прокурора Снятинського району Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління держземагенства в Івано-Франківській області задовольнити частково. Визнати недійсним рішення Задубрівської сільської ради Снятинського району Івано-Франківської області від 17.06.2014 р. №258-26/2014 «Про заключення договору оренди».
Припинити провадження у справі в частині зобов'язання повернути одержану за актом приймання - передачі об'єкта оренди від 01.09.2014 р. земельну ділянку площею 11,90 га, яка знаходиться за межами с.Задубрівці Снятинського району у державну власність».
В решті рішення залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
4. Матеріали справи скерувати до господарського суду Івано-Франківської області.
Головуючий-суддя Матущак О.І.
Судді Бойко С.М.
ОСОБА_1
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2015 |
Оприлюднено | 20.10.2015 |
Номер документу | 52318571 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Матущак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні