ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2015 року Справа № 808/8382/15 22 год. 39 хв. м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Бойченко Ю.П., суддів Нестеренко Л.О., Семененко М.О. за участю секретаря судового засідання Яланської В.А.
та представників
позивача: Корнієнка М.О.;
відповідача: Озюменка Є.Ю.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
до Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області
про визнання протиправними та скасування постанов,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
13.10.2015 о 19 год. 02 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Територіальної організації політичної партії «Опозиційний блок» у місті Бердянськ Запорізької області (далі - позивач) до Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить:
1. визнати протиправними дії відповідача щодо формування керівного складу дільничних виборчих комісій, яке проведене 10 жовтня 2015 року;
2. визнати протиправною та скасувати постанову №73 від 10.10.2015 «Про затвердження керівного складу ДВК»;
3. визнати протиправними дії відповідача щодо здійснення змін (включення/виключення) керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць з чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року;
4. визнати протиправною та скасувати постанову №76 від 12.10.2015 «Про затвердження змін (включення/виключення) керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць з чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року»;
5. зобов'язати відповідача визначити керівний склад утворених дільничних виборчих комісій з дотриманням вимог Закону України «Про місцеві вибори».
Свої вимоги позивач обґрунтовує наступними обставинами.
Постановою № 73 від 10.10.2015 року «Про затвердження керівного складу ДВК» (далі - Постанова № 73) відповідачем сформовано керівний склад дільничних виборчих комісій (ДВК), в тому числі з числа членів ДВК за поданням місцевої організації політичної партії «Соціал-демократична партія України». Однак, в порушення ч. 5. ст. 3, ч. 4 ст. 23, п. 2. ч. 4. ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» зазначені члени ДВК не надавали згоду займати посади голови, заступника голови, секретаря відповідно, у зв'язку з чим призначення їх на такі посади було здійснено протиправно.
Отже, на думку позивача, така постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
12.10.2015 на засіданні Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області головою міської виборчої комісії ОСОБА_3 було вказано на те, що при призначенні керівного складу ДВК, не було враховано, що члени ДВК за поданням місцевої організації політичної партії «Соціал-демократична партія України», не можуть входити до керівного складу ДВК, з огляду на відсутність в матеріалах падання відповідної на це згоди. Постановою № 76 від 12.10.2015 «Про затвердження змін (включення / виключення) керівного складу звичайний та спеціальних виборчих дільниць з Чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року» (далі - Постанова № 76) змінено голів, заступників голів та секретарів в низці дільничних виборчих комісіях, які були призначені за квотою місцевої організації політичної партії «Соціал-демократична партія України» з цієї підстави, а також керівного складу інших ДВК, призначених за поданням інших суб'єктів виборчого процесу, у зв'язку з тим, що вони не приступили до виконання своїх обов'язків. Позивач вважає, що протиправність зазначеної постанови полягає в тому, що Бердянська міська виборча комісія в порушення процедури, передбаченої ст. 29 Закону України «Про місцеві вибори», вчинила зміни в керуючому складі відповідних ДВК та не надала суб'єктам виборчого процесу можливості реалізувати право, передбачене ст. 29 Закону України «Про місцеві вибори» на проведення замін у складі відповідних дільничних комісіях.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені вимоги в повному обсязі, надав суду пояснення, аналогічні викладеним в позовній заяві.
Представник відповідача проти заявлених вимог заперечив, зазначив, що позивач не визначив, яким чином оскаржувані постанови вплинули на його права та обов'язки, оскільки Територіальна організація Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Бердянськ Запорізької області у розподілі керівних посад у ДВК участі не брала. Також пояснив, що під час прийняття Постанови № 73 відповідальний член Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області особисто перевірив вказані документи та повідомив про їх відповідність вимогам ст.23 Закону України «Про місцеві вибори», у зв'язку з чим, вважає прийняту Постанову №73 правомірною. Постанова №76 прийнята у зв'язку з відмовою осіб, які займають керівні посади від зазначеного суб'єкта подання виконувати посадові обов'язки голів, заступників, секретарів на підставі заяви відповідного суб'єкта подання, та у зв'язку з допущенням разового грубого порушення під час виконання посадових обов'язків членами керівного складу інших ДВК.
З підстав, викладених в запереченнях на адміністративний позов, просить суд відмовити в його задоволенні в повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,
ВСТАНОВИВ:
Постановою № 73 Бердянською міською виборчою комісією Запорізької області затверджено керівний склад ДВК. Так, зокрема, за поданням Бердянської міської організації Запорізької регіональної організації Соціал-демократичної партії України на керівні посади призначено: заступника голови ДВК № 230642 ОСОБА_4, заступника голови ДВК № 230643 ОСОБА_5, секретаря ДВК № 230651 ОСОБА_6, заступника голови ДВК № 230666 ОСОБА_7, голову ДВК № 230678 ОСОБА_8, голову ДВК № 230685 ОСОБА_9
Крім того, Постановою № 73 на керівні посади призначено: по ДВК № 230671 голова комісії - ОСОБА_10 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_11, заступник голови комісії - ОСОБА_12 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_13; по ДВК № 230684 голова комісії - ОСОБА_14 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_15; по ДВК № 230655 голова комісії - ОСОБА_16 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_11; по ДВК № 230668 голова комісії - ОСОБА_17 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_18; по ДВК № 230686 - голова комісії ОСОБА_19 від кандидата на посаду міського голови ОСОБА_20
Постановою № 76 Бердянською міською виборчою комісією Запорізької області затверджено зміни керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць з Чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року. Так, припинено достроково повноваження вищезазначених осіб та замість них призначено на відповідні керівні посади членів ДВК від інших суб'єктів подання.
Вважаючи Постанову № 73 та Постанову № 76 протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з того, що основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України «Про місцеві вибори».
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеві вибори» організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Частиною 1 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Згідно з ч.4 ст. 23 Закону України «Про місцеві вибори» місцева організація партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, місцева організація партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії).
Зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів.
До подання, крім іншого, додаються заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах.
Суд зазначає, що правові наслідки неподання такими особами заяви про згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії нормами Закону України «Про місцеві вибори» не встановлено, отже підстави для не включення таких осіб до керівного складу відповідних ДВК в разі не подання таких заяв, на думку суду, відсутні.
Єдиною умовою формування керівного складу ДВК відповідно до ч. 7 ст.23 Закону України «Про місцеві вибори» визначено необхідність призначення голови, заступника голови та секретаря однієї ДВК від різних суб'єктів подання.
Також суд зазначає, що в разі незгоди займати керівну посаду у ДВК, особа, призначена на таку посаду, має право звернутись з відповідною заявою у спосіб, передбачений Законом України «Про місцеві вибори».
Крім того, при дослідженні заяв осіб, запропонованих до складу ДВК Бердянською міською організацією Запорізької регіональної організації Соціал-демократичної партії України, судом встановлено, що в них окрім згоди на участь у роботі ДВК від відповідного суб'єкта подання, також міститься згода «виконувати посадові обов'язки члена виборчої комісії» (окрім заяви ОСОБА_4.), що на думку суду не можна однозначно трактувати як відсутність згоди на зайняття керівних посад у ДВК.
Отже, суд не вбачає підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо формування керівного складу ДВК та визнання протиправною Постанови № 73 від 10.10.2015.
Як встановлено з матеріалів справи, рішення Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області, що оформлене постановою № 76 від 12.10.2015 «Про затвердження змін (включення / виключення) керівного складу звичайний та спеціальних виборчих дільниць з Чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року» затверджені зміни керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць, а саме змінено голів, заступників голів та секретарів в низці дільничних виборчих комісіях, які були призначені за поданням місцевої організації політичної партії Соціал-демократичної партії України, а також призначених за поданням інших суб'єктів.
З пояснень представника відповідача, наданих в судовому засіданні, вбачається, що підставою для прийняття такого рішення стало виявлення факту відсутності згоди на зайняття керівних посад у ДВК від членів, призначених за поданням Бердянської міської організації Запорізької регіональної організації Соціал-демократичної партії України, керівник якої письмово повідомила Бердянську міську виборчу комісію Запорізької області про відмову від квот керівного складу ДВК, та просила призначити керівний склад ДВК керуючись досвідом роботи у виборчих комісіях інших членів.
Також зазначив, що членами Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області були зафіксовані факти вчинення грубих порушень головами ДВК, призначеними за поданнями інших суб'єктів.
На підтвердження зазначених обставин представником відповідача до матеріалів справи надано Акт «Про повідомлення суб'єктів виборчого процесу» від 11 жовтня 2015 року, заяву Бердянської міської організації Запорізької регіональної організації Соціал-демократичної партії України про відмову від квот в керівних посадах ДВК від 12.10.2015 року.
Разом з тим, зі змісту Постанови № 76 не можливо достовірно встановити підстави прийняття такого рішення, окрім зазначення про відсутність права займати посади голови, заступника голови або секретаря у осіб, яки не надали згоду виконувати такі обов'язки.
При дослідженні протоколу засідання Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області № 13 від 12.10.2015 судом встановлено, що ані Акт «Про повідомлення суб'єктів виборчого процесу» від 11 жовтня 2015 року, ані заява Бердянської міської організації Запорізької регіональної організації Соціал-демократичної партії України про відмову від квот в керівних посадах ДВК від 12.10.2015 року на обговорення не виносились.
Частинами 8 та 9 ст.29 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що у разі систематичного невиконання головою або заступником голови чи секретарем покладених на нього обов'язків територіальна або дільнична виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим рішенням про його (їх) заміну, якщо за це проголосувало не менше двох третин від складу комісії. Голова, заступник голови або секретар виборчої комісії можуть особисто подати власноручно написану заяву про складення своїх повноважень до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію. Зазначене рішення чи заява підлягають обов'язковому розгляду у порядку, передбаченому частиною дев'ятою цієї статті. Рішення про припинення повноважень голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії не є підставою для припинення повноважень зазначених осіб як членів відповідної виборчої комісії.
Рішення про припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії приймається одночасно з рішенням про призначення іншого або нового члена комісії на посаду голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії від того самого суб'єкта подання, а в разі неможливості - приймається з урахуванням досвіду роботи осіб у виборчих комісіях, комісіях референдуму.
Особа, яка подала заяву про складення повноважень, продовжує виконувати обов'язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення комісією, яка утворила таку комісію.
Відповідно до п.4.1 Роз'яснення щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ», затвердженого постановою ЦВК № 236 від 07.09.2015 (зі змінами та доповненнями) рішення про припинення повноважень голови, заступника голови чи секретаря виборчої комісії без припинення його членства в комісії приймається виборчою комісією, яка утворила цю виборчу комісію (сформувала її склад), у разі особистого подання головою, заступником голови чи секретарем виборчої комісії власноручно написаної заяви про складення своїх повноважень без припинення членства в комісії або систематичного невиконання головою, заступником голови чи секретарем виборчої комісії покладених на нього обов'язків.
Таким чином, припинення повноважень голови, заступника голови чи секретаря ДВК за рішенням ТВК, яка її утворила, можливо у двох випадках: в разі особистого подання такою особою заяви про складення повноважень без припинення членства в комісії, або у разі надходження до ТВК вмотивованого рішення відповідної ДВК про заміну такої особи у зв'язку з систематичним невиконанням покладених на них обов'язків. Такої підстави для припинення повноважень голови, заступника голови чи секретаря ДВК, як помилкове призначення, нормами діючого виборчого законодавства не передбачено.
Одноразове грубе порушення членом виборчої комісії законодавства України про місцеві вибори, відповідно до п.7 ч.4 ст.29 Закону України «Про місцеві вибори» тягне за собою припинення повноважень члена відповідної виборчої комісії. При цьому, таке припинення не залежить від посади, яку ця особа обіймає. Крім того, факт такого грубого порушення має бути встановлений рішенням суду або рішенням виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію.
Відповідачем не надано доказів звернення осіб, щодо яких було здійснено заміну, з заявою про припинення повноважень, або рішень відповідних ДВК про їх заміну у зв'язку з систематичним невиконанням покладених на них обов'язків, або рішення суду чи рішення Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області про встановлення факту одноразового грубого порушення зазначеними особами законодавства України про місцеві вибори.
Також, відсутні взагалі будь-які докази розгляду даного питання комісією на засіданні 12.10.2015.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Постанова № 76 Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області від 12.10.2015 є протиправною та підлягає скасуванню.
Стосовно визнання неправомірними дій щодо здійснення заміни керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць з Чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року, суд зазначає, що право відповідної територіальної виборчої комісії у встановлених законом випадках прийняти рішення про припинення повноважень керівного складу ДВК з одночасним прийняттям рішення про їх заміну, передбачено нормами Закону України «Про місцеві вибори», про що зазначалось вище. Відтак, в задоволенні позовних вимог в даній частині належить відмовити.
Щодо вимог про зобов'язання відповідача визначити керівний склад утворених дільничних виборчих комісій з дотриманням вимог Закону України «Про місцеві вибори», з урахуванням попередніх висновків суду про правомірність Постанови № 73 від 10.10.2015 про затвердження керівного складу ДВК, суд вважає за необхідне відмовити в їх задоволенні..
Що стосується посилань відповідача на відсутність порушення прав позивача в спірних правовідносинах, суд зазначає, що відповідно до п. 3.1.1 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 15 від 01.11.2013 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом» суб'єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з позовом в спорі, пов'язаному з виборчим процесом, незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч.9 ст.172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.2 ст.4 та ч.3 ст.6 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем - 1 розмір мінімальної заробітної плати. У разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати на 01 січня 2015 року становить 1218,00 грн.
Враховуючи, що позивач не являється юридичною особою, судовий збір підлягає стягненню з Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в Запорізькій області у розмірі 4 872 грн. пропорційно до розміру позовних вимог, в задоволенні яких відмовлено.
За рахунок бюджетних асигнувань відповідача має бути стягнений судовий збір в розмірі 1 218 грн. пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи вищезазначене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163, 172, 178 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Територіальної організації політичної партії «Опозиційний блок» у місті Бердянськ Запорізької області задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області №76 від 12.10.2015 «Про затвердження змін (включення/виключення) керівного складу звичайних та спеціальних виборчих дільниць з чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року».
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в Запорізькій області (код ЄДРПОУ 37526809) на користь Державного бюджету судовий збір у сумі 4 872 грн. (чотири тисячі вісімсот сімдесят дві грн. 00 коп.).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бердянської міської виборчої комісії Запорізької області на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 1 218 (одна тисячі двісті вісімнадцять грн. 00 коп.).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Головуючий суддя Ю.П. Бойченко
Суддя Л.О.Нестеренко
Суддя М.О.Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2015 |
Оприлюднено | 21.10.2015 |
Номер документу | 52395522 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні