ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"22" травня 2009 р. Справа № 34/39-09-913
за позовом Прокурора Арцизького району Одеської о бласті в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області
до відповідачів Глав анської сільської ради Арц изького району Одеської обла сті
Суб'єкта п ідприємницької діяльності-ф ізичної особи
ОСОБА_2
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні позивача Державної ін спекції з контролю за викори станням і охороною земель в О деській області
про визнання недійсним д оговору оренди
Суддя Фаєр Ю.Г .
Представники
від прокурора Одеської об ласті: Будзул-Лавренюк К.Я., ді юча на підставі посвідчення №48 від 29.04.09р.;
від відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області: не з'явився;
від Главанської сільсь кої ради Арцизького району О деської області: не з'явився;
від СПД-фо ОСОБА_2: не з'я вився;
від Державної інспекції з к онтролю за використанням і о хороною земель в Одеській об ласті: не з'явився;
СУТЬ СПОРУ: Прокурор А рцизького району Одеської об ласті в інтересах держави в о собі відділу Держкомзему у А рцизькому районі Одеської об ласті звернувся до господарс ького суду Одеської області з позовною заявою про визнан ня недійсним з моменту уклад ення договору оренди землі в ід 01.01.09р. №1221, укладеного між Гл аванською сільською радою Арцизького району Одеської області та суб'єктом підприє мницької діяльності-фізично ю особою ОСОБА_2, зобов'яза ння суб'єкта підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_2 звільнити земельну ділянку площею 20кв.м.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 06.03.09р. п орушено провадження у справі №34/39-09-913.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 27.03.09р. д о участі у справі у якості тре тьої особи, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору на стороні позивача залу чено Управління з контролю з а використанням та охороною земель у Одеській області.
В судовому засіданні 22.04.2009р. п редставник третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і позивача надав суду копію с відоцтва про державну реєстр ацію юридичної особи, з якого вбачається, що найменування Управління з контролю за вик ористанням та охороною земел ь в Одеській області 10.02.2009 року було змінено на Державну інспекцію з контролю за вико ристанням і охороною земель в Одеській області.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 22.04.09р. с уд продовжив строк розгляду справи на один місяць, в поряд ку ч.3 ст.69 Господарського проц есуального кодексу України.
23.03.09р. на адресу господарсько го суду Одеської області від відділу Держкомзему у Арциз ькому районі Одеської област і надійшли пояснення по спра ві, згідно яких підтримують п озовні вимоги прокурора Арци зького району Одеської облас ті.
Відповідач - суб'єкт підприє мницької діяльності-фізична особа ОСОБА_2 про місце та час судових засідань, згідно повідомлень про вручення по штового відправлення, повідо млявся вчасно та належним чи ном, у судові засідання не з' являлася. Через канцелярію с уду надав відзив на позов (вх.6 791 від 23.03.09р.), згідно якого позов не визнає з посиланням на те, щ о договір оренди землі від 01.01.0 9р. №1221 носить характер поперед нього та укладений на період до виготовлення останньою п роекту відводу земельної діл янки.
Відповідач -Главанська сільська рада Арцизького ра йону Одеської області про мі сце та час судових засідань, з гідно повідомлень про вручен ня поштового відправлення, п овідомлявся вчасно та належн им чином, у судові засідання н е з' являвся. Через канцеляр ію суду надав відзив на позов (вх.7404 від 27.03.09р.), згідно якого поз ов не визнає з посиланням на т е, що договір оренди землі від 01.01.09р. №1221 носить характер попер еднього та укладений на пері од до виготовлення проекту в ідводу земельної ділянки.
Третя особа, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору на стороні позив ача Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській о бласті повністю підтримує по зовні вимоги прокурора Арциз ького району Одеської област і відповідно до наданих суду пояснень (вх.9750 від 22.04.09р).
15.05.09р. представник прокурату ри подав у судовому засіданн і заяву про уточнення позовн их вимог від 12.05.09р., згідно якої просить суд визнати недійсни м з моменту укладення догові р оренди землі від 01.01.09р. №1221, укл адений між Главанською с ільською радою Арцизького ра йону Одеської області та суб 'єктом підприємницької діяль ності-фізичною особою ОСОБ А_2.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.
12.11.1999р. ОСОБА_2 зареєстрова ний Арцизькою районною держа вною адміністрацією Одесько ї області як фізична особа-пі дприємець (код НОМЕР_1), про що зроблено запис у журналі о бліку реєстраційних справ за №25270170000000663 та видано відповідне с відоцтво.
01.01.2009р. між Главанською сі льською радою Арцизького рай ону Одеської області (орендо давець) та фізичною особою-пі дприємцем ОСОБА_2 (орендар ) укладено договір оренди зем лі №1221, відповідно до умов яког о орендодавець взяв на себе з обов' язання надати, а оренд ар - прийняти в строкове платн е користування земельну діля нку загальною площею 20кв.м, як а знаходиться на території Главанської ради Арцизько го району Одеської області, з а адресою: с Главані, вул.Ленін а, 47.
Відповідно до п.7 термін дії Договору визначено з 01.01.2009р. до 31.12. 2009р.
Орендна плата вноситься ор ендарем в розмірі 79,87рн. шляхом перерахування на рахунок ор ендаря (п.п.8,9).
Згідно п.11 договору орендна плата вноситься рівними час тинами раз у місяць(незалежн о від моменту набрання чинно сті договору) в строк до 25 числ а кожного календарного місяц я оренди.
В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор пос илається на недотримання від повідачами, в порушення ч.1 ст. 6 Закону України «Про оренду з емлі», ст.ст.124, 125 Земельного код ексу України, порядку набутт я права оренди земельної діл янки, що з огляду на ч.1, ч.3 ст.215 Ц ивільного кодексу України, ч .2 ст.15 Закону України „Про орен ду землі”, є підставою для виз нання договору оренди недійс ним.
Розглянувши у відкритому с удовому засіданні матеріали справи, заслухавши поясненн я представника прокурора, оц інюючи надані докази в їх сук упності, суд дійшов наступни х висновків.
Відповідно до приписів ст .ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу п рава власності здійснюють ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування в межах, визначених Конститу цією, і усі суб' єкти права вл асності рівні перед законом. Кожен має право володіти, кор истуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.
Згідно ст.792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України «Про оренду землі».
Так, згідно ст.13 Закону Украї ни «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за я ким орендодавець зобов'язани й за плату передати орендаре ві земельну ділянку у володі ння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ді лянку відповідно до умов дог овору та вимог земельного за конодавства.
Закон України «Про оренду з емлі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договор у оренди землі: об'єкт оренди ( місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін. Відсутність у догов орі оренди землі однієї з іст отних умов, передбачених ціє ю статтею, а також порушення в имог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в держ авній реєстрації договору ор енди, а також для визнання дог овору недійсним відповідно д о закону.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністра ції або сільської, селищної, м іської ради, які розглядають його у місячний строк і, в меж ах своїх повноважень, визнач ених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельн ої ділянки.
Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону Ук раїни «Про землеустрій», на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі на дання, передачі, вилучення (ви купу), відчуження земельних д ілянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки по годжується із землевласнико м або землекористувачем, орг аном земельних ресурсів, при родоохоронним органом, саніт арно-епідеміологічною служб ою, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини. Після цього погоджений проект відведенн я земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Пор ядку).
Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни «Про державну експертизу землевпорядної документаці ї».
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни «Про державну експерти зу землевпорядної документа ції»встановлює, що державна експертиза землевпорядної д окументації (далі - державна е кспертиза) - це діяльність, мет ою якої є дослідження, переві рка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх від повідності вимогам законода вства, встановленим стандарт ам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих ви сновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст.35 названого закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких визначені законом, а також м атеріалами і документацією державного земельного кадас тру щодо об'єктів обов'язково ї державної експертизи, без позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.
Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим ор ганом виконавчої влади у сфе рі державної експертизи є об ов'язковими для прийняття до розгляду замовником і враху вання при прийнятті відповід ного рішення щодо об'єктів де ржавної експертизи.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни «Про оцінку землі»норм ативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться у ра зі: визначення розміру земел ьного податку; визначення ро зміру орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності; визначе ння розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 З акону України «Про плату за з емлю»плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати, що в изначається залежно від грош ової оцінки земель. Розміри п одатку за земельні ділянки, г рошову оцінку яких не встано влено, визначаються до її вст ановлення у порядку, визначе ному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни «Про плату за землю»пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Приписами ст.203 Цивільного к одексу України визначені заг альні вимоги, додержання яки х є необхідним для чинності п равочину, а саме: 1. Зміст право чину не може суперечити цьом у Кодексу, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а; 2. Особа, яка вчиняє правочин , повинна мати необхідний обс яг цивільної дієздатності; 3. В олевиявлення учасника право чину має бути вільним і відпо відати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятися у фо рмі, встановленій законом; 5. П равочин має бути спрямований на реальне настання правови х наслідків, що обумовлені ни м.
Частиною першою ст.215 Цивіль ного кодексу України встанов лено, що підставою недійснос ті правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, як і встановлені частинами перш ою - третьою, п'ятою та шостою с т.203 Цивільного кодексу.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.
Матеріали справи не містя ть обґрунтованих доказів дот римання сторонами положень д іючого законодавства при укл аденні договору оренди земел ьної ділянки.
Враховуючи вищевикладене , відсутність у договорі орен ди землі зазначених істотних умов є підставою для визнанн я договору оренди земельної ділянки від 01.01.2009р., укладеного між Главанською сільськ ою радою Арцизького району О деської області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , недійсним на підставі стат ті 215 Цивільного кодексу Украї ни.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України «Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змін ами і доповненнями) прокурор , звертаючись до господарськ ого суду в інтересах держави з заявою про визнання догово ру недійсним, зазначає у ній п озивачем державний орган або установу, організацію, уповн оважені здійснювати відпові дні функції держави у спірни х правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, об ох контрагентів за договором . Виняток можуть становити ви падки, коли одним з контраген тів є названий орган (установ а, організація) - у такому разі відповідачем визначається д ругий контрагент.
Згідно ст.ст.44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни слід стягнути з відпо відачів на користь бюджету в итрати по сплаті держмита на суму 42,50грн. з кожного та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного .
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82-85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним договір оренди землі №1221 від 01.01.2009р., укла дений між Главанською сі льською радою Арцизького рай ону Одеської області та фізи чною особою-підприємцем ОС ОБА_2.
3. Стягнути з фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (68434, АД РЕСА_1, код НОМЕР_1) на кори сть Державного бюджету Украї ни (код бюджетної класифікац ії 22090200, символ звітності 095, р/р31114 095700008, Банк одержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, од ержувач - ГУДКУ в Одеській о бласті, код ЄДРПОУ - 23213460) витрат и по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
4. Стягнути з фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (68434, А ДРЕСА_1, код НОМЕР_1) на кор исть бюджету (р/р 31217259700008 отримув ач ГУДКУ в Одеській області к од ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одес ькій області МФО 828011 код платеж у 22050000) витрати на інформаційно -технічне забезпечення судов ого процесу на суму 59(п' ятдес ят дев' ять)грн.
5. Стягнути з Главанської сільської ради Арцизького р айону Одеської області (68434, Од еська область, Арцизький рай он, с.Главані вул.Радянська, 47, п /р№332119812700043, код отримувача 23214755 в УД К в Одеській області, МФО828011, ко д ЄДРПОУ 04377380) на користь Держав ного бюджету України (код бюд жетної класифікації 22090200, симв ол звітності 095, р/р31114095700008, Банк од ержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(соро к дві)грн. 50коп.
6. Стягнути з Главанської сільської ради Арцизького р айону Одеської області (68434, Од еська область, Арцизький рай он, с.Главані вул.Радянська, 47, п /р№332119812700043, код отримувача 23214755 в УД К в Одеській області, МФО828011, ко д ЄДРПОУ 04377380) на користь бюджет у (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Од еській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській област і МФО 828011 код платежу 22050000) витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у на суму 59(п' ятдесят дев' ят ь)грн.
Рішення господарського суду Одеської області, підпи сане 22.05.09р., набирає чинності у п орядку ст.85 ГПК України.
Наказ и видати у порядку ст.116 ГПК Укр аїни.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2009 |
Оприлюднено | 03.02.2011 |
Номер документу | 5243797 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні