Рішення
від 22.05.2009 по справі 34/39-09-913
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ



ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" травня 2009 р. Справа № 34/39-09-913

за позовом Прокурора Арцизького району Одеської о бласті в інтересах держави в особі відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області

до відповідачів Глав анської сільської ради Арц изького району Одеської обла сті

Суб'єкта п ідприємницької діяльності-ф ізичної особи

ОСОБА_2

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні позивача Державної ін спекції з контролю за викори станням і охороною земель в О деській області

про визнання недійсним д оговору оренди

Суддя Фаєр Ю.Г .

Представники

від прокурора Одеської об ласті: Будзул-Лавренюк К.Я., ді юча на підставі посвідчення №48 від 29.04.09р.;

від відділу Держкомзему у Арцизькому районі Одеської області: не з'явився;

від Главанської сільсь кої ради Арцизького району О деської області: не з'явився;

від СПД-фо ОСОБА_2: не з'я вився;

від Державної інспекції з к онтролю за використанням і о хороною земель в Одеській об ласті: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ: Прокурор А рцизького району Одеської об ласті в інтересах держави в о собі відділу Держкомзему у А рцизькому районі Одеської об ласті звернувся до господарс ького суду Одеської області з позовною заявою про визнан ня недійсним з моменту уклад ення договору оренди землі в ід 01.01.09р. №1221, укладеного між Гл аванською сільською радою Арцизького району Одеської області та суб'єктом підприє мницької діяльності-фізично ю особою ОСОБА_2, зобов'яза ння суб'єкта підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_2 звільнити земельну ділянку площею 20кв.м.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 06.03.09р. п орушено провадження у справі №34/39-09-913.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 27.03.09р. д о участі у справі у якості тре тьої особи, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору на стороні позивача залу чено Управління з контролю з а використанням та охороною земель у Одеській області.

В судовому засіданні 22.04.2009р. п редставник третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і позивача надав суду копію с відоцтва про державну реєстр ацію юридичної особи, з якого вбачається, що найменування Управління з контролю за вик ористанням та охороною земел ь в Одеській області 10.02.2009 року було змінено на Державну інспекцію з контролю за вико ристанням і охороною земель в Одеській області.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 22.04.09р. с уд продовжив строк розгляду справи на один місяць, в поряд ку ч.3 ст.69 Господарського проц есуального кодексу України.

23.03.09р. на адресу господарсько го суду Одеської області від відділу Держкомзему у Арциз ькому районі Одеської област і надійшли пояснення по спра ві, згідно яких підтримують п озовні вимоги прокурора Арци зького району Одеської облас ті.

Відповідач - суб'єкт підприє мницької діяльності-фізична особа ОСОБА_2 про місце та час судових засідань, згідно повідомлень про вручення по штового відправлення, повідо млявся вчасно та належним чи ном, у судові засідання не з' являлася. Через канцелярію с уду надав відзив на позов (вх.6 791 від 23.03.09р.), згідно якого позов не визнає з посиланням на те, щ о договір оренди землі від 01.01.0 9р. №1221 носить характер поперед нього та укладений на період до виготовлення останньою п роекту відводу земельної діл янки.

Відповідач -Главанська сільська рада Арцизького ра йону Одеської області про мі сце та час судових засідань, з гідно повідомлень про вручен ня поштового відправлення, п овідомлявся вчасно та належн им чином, у судові засідання н е з' являвся. Через канцеляр ію суду надав відзив на позов (вх.7404 від 27.03.09р.), згідно якого поз ов не визнає з посиланням на т е, що договір оренди землі від 01.01.09р. №1221 носить характер попер еднього та укладений на пері од до виготовлення проекту в ідводу земельної ділянки.

Третя особа, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору на стороні позив ача Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській о бласті повністю підтримує по зовні вимоги прокурора Арциз ького району Одеської област і відповідно до наданих суду пояснень (вх.9750 від 22.04.09р).

15.05.09р. представник прокурату ри подав у судовому засіданн і заяву про уточнення позовн их вимог від 12.05.09р., згідно якої просить суд визнати недійсни м з моменту укладення догові р оренди землі від 01.01.09р. №1221, укл адений між Главанською с ільською радою Арцизького ра йону Одеської області та суб 'єктом підприємницької діяль ності-фізичною особою ОСОБ А_2.

Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.

12.11.1999р. ОСОБА_2 зареєстрова ний Арцизькою районною держа вною адміністрацією Одесько ї області як фізична особа-пі дприємець (код НОМЕР_1), про що зроблено запис у журналі о бліку реєстраційних справ за №25270170000000663 та видано відповідне с відоцтво.

01.01.2009р. між Главанською сі льською радою Арцизького рай ону Одеської області (орендо давець) та фізичною особою-пі дприємцем ОСОБА_2 (орендар ) укладено договір оренди зем лі №1221, відповідно до умов яког о орендодавець взяв на себе з обов' язання надати, а оренд ар - прийняти в строкове платн е користування земельну діля нку загальною площею 20кв.м, як а знаходиться на території Главанської ради Арцизько го району Одеської області, з а адресою: с Главані, вул.Ленін а, 47.

Відповідно до п.7 термін дії Договору визначено з 01.01.2009р. до 31.12. 2009р.

Орендна плата вноситься ор ендарем в розмірі 79,87рн. шляхом перерахування на рахунок ор ендаря (п.п.8,9).

Згідно п.11 договору орендна плата вноситься рівними час тинами раз у місяць(незалежн о від моменту набрання чинно сті договору) в строк до 25 числ а кожного календарного місяц я оренди.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор пос илається на недотримання від повідачами, в порушення ч.1 ст. 6 Закону України «Про оренду з емлі», ст.ст.124, 125 Земельного код ексу України, порядку набутт я права оренди земельної діл янки, що з огляду на ч.1, ч.3 ст.215 Ц ивільного кодексу України, ч .2 ст.15 Закону України „Про орен ду землі”, є підставою для виз нання договору оренди недійс ним.

Розглянувши у відкритому с удовому засіданні матеріали справи, заслухавши поясненн я представника прокурора, оц інюючи надані докази в їх сук упності, суд дійшов наступни х висновків.

Відповідно до приписів ст .ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу п рава власності здійснюють ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування в межах, визначених Конститу цією, і усі суб' єкти права вл асності рівні перед законом. Кожен має право володіти, кор истуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.

Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.

За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.

Згідно ст.792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.

Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України «Про оренду землі».

Так, згідно ст.13 Закону Украї ни «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за я ким орендодавець зобов'язани й за плату передати орендаре ві земельну ділянку у володі ння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ді лянку відповідно до умов дог овору та вимог земельного за конодавства.

Закон України «Про оренду з емлі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договор у оренди землі: об'єкт оренди ( місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін. Відсутність у догов орі оренди землі однієї з іст отних умов, передбачених ціє ю статтею, а також порушення в имог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в держ авній реєстрації договору ор енди, а також для визнання дог овору недійсним відповідно д о закону.

Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.

Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністра ції або сільської, селищної, м іської ради, які розглядають його у місячний строк і, в меж ах своїх повноважень, визнач ених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельн ої ділянки.

Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону Ук раїни «Про землеустрій», на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі на дання, передачі, вилучення (ви купу), відчуження земельних д ілянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).

Відповідно до п.9 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, проект від ведення земельної ділянки по годжується із землевласнико м або землекористувачем, орг аном земельних ресурсів, при родоохоронним органом, саніт арно-епідеміологічною служб ою, органом містобудування і архітектури та охорони куль турної спадщини. Після цього погоджений проект відведенн я земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Пор ядку).

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни «Про державну експертизу землевпорядної документаці ї».

Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни «Про державну експерти зу землевпорядної документа ції»встановлює, що державна експертиза землевпорядної д окументації (далі - державна е кспертиза) - це діяльність, мет ою якої є дослідження, переві рка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх від повідності вимогам законода вства, встановленим стандарт ам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих ви сновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Згідно ст.35 названого закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких визначені законом, а також м атеріалами і документацією державного земельного кадас тру щодо об'єктів обов'язково ї державної експертизи, без позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.

Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим ор ганом виконавчої влади у сфе рі державної експертизи є об ов'язковими для прийняття до розгляду замовником і враху вання при прийнятті відповід ного рішення щодо об'єктів де ржавної експертизи.

Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.

Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни «Про оцінку землі»норм ативна грошова оцінка земель них ділянок проводиться у ра зі: визначення розміру земел ьного податку; визначення ро зміру орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності; визначе ння розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.

Разом з тим, згідно статті 2 З акону України «Про плату за з емлю»плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати, що в изначається залежно від грош ової оцінки земель. Розміри п одатку за земельні ділянки, г рошову оцінку яких не встано влено, визначаються до її вст ановлення у порядку, визначе ному цим Законом.

Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни «Про плату за землю»пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Приписами ст.203 Цивільного к одексу України визначені заг альні вимоги, додержання яки х є необхідним для чинності п равочину, а саме: 1. Зміст право чину не може суперечити цьом у Кодексу, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а; 2. Особа, яка вчиняє правочин , повинна мати необхідний обс яг цивільної дієздатності; 3. В олевиявлення учасника право чину має бути вільним і відпо відати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятися у фо рмі, встановленій законом; 5. П равочин має бути спрямований на реальне настання правови х наслідків, що обумовлені ни м.

Частиною першою ст.215 Цивіль ного кодексу України встанов лено, що підставою недійснос ті правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, як і встановлені частинами перш ою - третьою, п'ятою та шостою с т.203 Цивільного кодексу.

Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.

Матеріали справи не містя ть обґрунтованих доказів дот римання сторонами положень д іючого законодавства при укл аденні договору оренди земел ьної ділянки.

Враховуючи вищевикладене , відсутність у договорі орен ди землі зазначених істотних умов є підставою для визнанн я договору оренди земельної ділянки від 01.01.2009р., укладеного між Главанською сільськ ою радою Арцизького району О деської області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , недійсним на підставі стат ті 215 Цивільного кодексу Украї ни.

Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України «Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змін ами і доповненнями) прокурор , звертаючись до господарськ ого суду в інтересах держави з заявою про визнання догово ру недійсним, зазначає у ній п озивачем державний орган або установу, організацію, уповн оважені здійснювати відпові дні функції держави у спірни х правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, об ох контрагентів за договором . Виняток можуть становити ви падки, коли одним з контраген тів є названий орган (установ а, організація) - у такому разі відповідачем визначається д ругий контрагент.

Згідно ст.ст.44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни слід стягнути з відпо відачів на користь бюджету в итрати по сплаті держмита на суму 42,50грн. з кожного та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного .

Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82-85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним договір оренди землі №1221 від 01.01.2009р., укла дений між Главанською сі льською радою Арцизького рай ону Одеської області та фізи чною особою-підприємцем ОС ОБА_2.

3. Стягнути з фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (68434, АД РЕСА_1, код НОМЕР_1) на кори сть Державного бюджету Украї ни (код бюджетної класифікац ії 22090200, символ звітності 095, р/р31114 095700008, Банк одержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, од ержувач - ГУДКУ в Одеській о бласті, код ЄДРПОУ - 23213460) витрат и по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.

4. Стягнути з фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (68434, А ДРЕСА_1, код НОМЕР_1) на кор исть бюджету (р/р 31217259700008 отримув ач ГУДКУ в Одеській області к од ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одес ькій області МФО 828011 код платеж у 22050000) витрати на інформаційно -технічне забезпечення судов ого процесу на суму 59(п' ятдес ят дев' ять)грн.

5. Стягнути з Главанської сільської ради Арцизького р айону Одеської області (68434, Од еська область, Арцизький рай он, с.Главані вул.Радянська, 47, п /р№332119812700043, код отримувача 23214755 в УД К в Одеській області, МФО828011, ко д ЄДРПОУ 04377380) на користь Держав ного бюджету України (код бюд жетної класифікації 22090200, симв ол звітності 095, р/р31114095700008, Банк од ержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, одержувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(соро к дві)грн. 50коп.

6. Стягнути з Главанської сільської ради Арцизького р айону Одеської області (68434, Од еська область, Арцизький рай он, с.Главані вул.Радянська, 47, п /р№332119812700043, код отримувача 23214755 в УД К в Одеській області, МФО828011, ко д ЄДРПОУ 04377380) на користь бюджет у (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Од еській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській област і МФО 828011 код платежу 22050000) витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у на суму 59(п' ятдесят дев' ят ь)грн.

Рішення господарського суду Одеської області, підпи сане 22.05.09р., набирає чинності у п орядку ст.85 ГПК України.

Наказ и видати у порядку ст.116 ГПК Укр аїни.

Суддя Фаєр Ю.Г.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення22.05.2009
Оприлюднено03.02.2011
Номер документу5243797
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —34/39-09-913

Ухвала від 27.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 06.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 15.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 27.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Рішення від 22.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні