Рішення
від 07.10.2015 по справі 908/4722/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 17/116/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.10.2015 Справа № 908/4722/15

за позовною заявою: ОСОБА_1 міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206

до відповідача: фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, 69083, м. Запоріжжя, вул. Тимошенка, буд. 52-Б

про внесення змін до договору оренди

суддя Корсун В.Л.

У засіданні приймали участь представники:

від позивача: ОСОБА_3, довіреність від 06.04.15 № 01/02-17/01008

від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

27.08.15 до господарського суду Запорізької області із позовною заявою звернулась ОСОБА_1 міська рада (далі ОСОБА_1) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (надалі ФОП ОСОБА_2В.) про внесення змін до договору оренди землі зареєстрованого 19.06.07 за № 040726100461, а саме до пунктів 5, 9 договору.

27.08.15 автоматизованою системою документообігу господарського суду визначено вищевказану позовну заяву до розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 27.08.15 судом порушено провадження у справі № 908/4722/15, якій присвоєно № провадження 17/116/15. У сторін витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті, судове засідання призначено на 07.10.15.

За заявою представника позивача розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

У засіданні суду 07.10.15, на підставі ст. ст. 82 1 , 85 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Представнику позивача роз'яснено про дату складення повного рішення.

Позивач позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та у письмовому поясненні від 07.10.15, зазначав наступне. 15.05.07 між сторонами у справі укладено договір оренди земельної ділянки розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 23 загальною площею 0,0097 га, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.07 за № 040726100461. Рішенням ОСОБА_1 міськради від 27.07.11 № 16 (із змінами внесеними рішенням цієї ради від 26.06.12 № 37) встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначено, що розмір коефіцієнту орендної плати для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче в додатку становить 3. Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну грошову оцінку. Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 190 079,26 грн. З метою внесення змін до договору оренди землі позивачем направлено відповідачу відповідну пропозицію. Відповідач відповіді на пропозицію не надав, відповідні зміни до договору оренди не внесено. У зв'язку з викладеним, позивач керуючись ст.ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 14, 271, 288 ПК України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», просить суд позов задовольнити.

Відповідач в судове засідання не з'явився, заявлені позовні вимоги не спростував, правом надати відзив на позов не скористався. Про дату, час та місце судового засідання відповідача повідомлено належним чином.

Згідно з ч. 1 ст. 64 Господарського процесуального кодексу України (ГПК України), суддя, прийнявши позовну заяву, не пізніше 3 днів з дня її надходження виносить і надсилає сторонам, прокурору, якщо він є заявником, ухвалу про порушення провадження у справі, в якій вказується про прийняття позовної заяви, призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду, про дату, час і місце його проведення, необхідні дії щодо підготовки справи до розгляду в засіданні. Ухвала про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.

Згідно з положеннями п. 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11 № 18 «Про деякі питання практики застосування ГПК України судами першої інстанції», особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи (…) у разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.

Відповідно до Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який отримано судом та долучено до матеріалів справи, станом на 26.08.15, тобто станом на час порушення провадження у справі № 908/4722/15, місцем проживання фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 є: 69083, м. Запоріжжя, вул. Тимошенка, буд. 52-Б, що співпадає з адресою зазначеною у позові.

Таким чином, відповідні процесуальні документи були надіслані судом згідно з поштовими реквізитами учасників процесу. Зазначене свідчить, що судом були вжиті всі заходи щодо повідомлення відповідача про дату, місце і час розгляд справи.

Крім того, судом прийнято до уваги ту обставину, що за результатами пошуку в мережі Інтернет на офіційному сайті Українського державного підприємства поштового зв'язку В«УКРПОШТАВ» за штрихкодовим ідентифікатором 6910500789393 судом встановлено, що зазначену в описі вкладення до цінного листа від 26.08.15 позовну заяву з додатками, яку позивачем було направлено на адресу відповідача (ФОП ОСОБА_2, 69083, м. Запоріжжя, вул. Тимошенка, буд. 52-Б), 28.09.15 повернуто УДППЗ В«УКРПОШТАВ» за зворотною адресою: за закінченням встановленого терміну зберігання.

Згідно із ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

27.12.06 ОСОБА_1 міською радою прийнято рішення № 29/15 «Про передачу в оренду приватному підприємцю ОСОБА_2 земельної ділянки по вул. Гоголя, 23 для розташування крамниці продовольчих товарів з прибудовою», яким (…) затверджено проект землеустрою та передано в оренду строком на 10 років приватному підприємцю ОСОБА_2 земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:01:018:0094) площею 0,0097 га (землі під житловою забудовою, одно та двоповерховою) по вул. Гоголя, 23 для розташування крамниці продовольчих товарів з прибудовою, в межах згідно з планом, що додається, за рахунок земель ОСОБА_1 міської ради (пункти 1, 2).

Відповідно до вищенаведеного рішення 15.05.07 між ОСОБА_1 міською радою (Орендодавець) та приватним підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) укладено договір оренди землі, який 19.06.07 зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040726100461.

За умовами п. 1. вказаного вище договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування крамниці продовольчих товарів з прибудовою, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 23.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0097 га.

На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: приміщення орендаря, інші об'єкти відсутні (п. 3 договору). Земельна ділянка передається в оренду разом з приміщенням орендаря (п.4 договору).

Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 75 468 грн. 91 коп. (в цінах 2007 року).

Відповідно до п. 8 договору, договір укладається на десять років.

Пунктом 19 договору сторони визначили, що передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору.

Факт передачі спірної земельної ділянки в оренду підтверджується наявним в матеріалах цієї справи актом прийому-передачі від 19.06.07, який підписано уповноваженим представником Орендодавця та особисто Орендарем (ПП ОСОБА_2В) а також засвідчений печаткою ОСОБА_1

Статтею 1 Закону України В«Про оренду земліВ» унормовано, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ст. 13 вказаного вище Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Пунктом 9 договору сторони визначили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 1 132 грн. 03 коп., що складає 1,5 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 р.

Згідно із п. 10 договору, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії.

У відповідності із п. 12 договору , розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством ; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати ; в інших випадках, передбачених законом.

Як вбачається з матеріалів цієї господарської справи, рішенням ОСОБА_1 від 27.07.11 № 16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя. Згідно із текстом цього рішення міська рада керуючись Законами України В«Про оренду земліВ» , В«Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядуванняВ» , в інтересах територіальної громади м. Запоріжжя вирішила : затвердити розміри орендної плати на земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі згідно з додатком (п. 1).

Пунктом 1 додатку до зазначеного вище рішення від 27.07.11 № 16 ОСОБА_1 було затверджено коефіцієнт В«КВ» , який становить В« 3В» та згідно якого визначається розмір орендної плати на земельні ділянки, на які розповсюджується - «всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче»...

26.06.12 ОСОБА_1 прийнято рішення № 37 В«Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 В«Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. ЗапоріжжяВ» , згідно із яким вказана рада керуючись Законами України В«Про оренду земліВ» , В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , Податковим кодексом України, в інтересах територіальної громади м. Запоріжжя вирішила: внести зміни до рішення міськради від 27.07.11 № 16 … шляхом викладення в новій редакції додатка до рішення, який додається (п. 1). Зобов'язати орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.08 № 79 В«Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ЗапоріжжяВ» , укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати (п. 2). Доручити управлінню із питань земельних відносин міської ради провести претензійно-судову роботу з орендарями, з якими укладені договори оренди земельних ділянок, визначених у пунктах 2, 3, 8, 9, 10 додатку до рішення, з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до даного рішення (п. 3). Управлінню внутрішньої політики, преси та інформації оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 4). Дане рішення набирає чинності з 01.01.13 (п. 5).

Зміст додатку (розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі ) до рішення міської ради від 26.06.12 № 37, яким було визначено коефіцієнт В«КВ» , згідно з яким визначається розмір орендної плати, у т.ч. пункт В« 1В» порядкового номеру, свідчить, що коефіцієнт, відповідно до кого визначається розмір орендної на земельні ділянки, до кола яких відноситься і земельна ділянка, яка знаходиться в тимчасовому користуванні у відповідача у цій справі загальною площею 0,0097 га, складає В« 3В» .

Матеріали цієї господарської справи свідчать, що рішення ОСОБА_1 від 26.06.12 № 37 В«Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 В«Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. ЗапоріжжяВ» було опубліковано в газеті В«ОСОБА_1 СічВ» від 24.07.12 за № 146.

Як встановлено судом, листом від 21.04.15 № 01/02-17/01185 ОСОБА_1 міська рада звернулась до ФОП ОСОБА_2 з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі у зв'язку із зміною рішенням міської ради від 26.06.12 № 37 коефіцієнту розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя. Так, ОСОБА_1 міська рада керуючись ст. 188 ГК України вказаною пропозицією запропонувала відповідачу внести зміни до п. 9 договору оренди землі зареєстрованого 19.06.07 за № 040726100461, а саме викласти п. 9 у наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 5702 грн. 38 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року.

Вбачається, що до листа від 21.04.15 № 01/02-17/01185 ОСОБА_1 міською радою був доданий розрахунок орендної плати за земельну ділянку та додатковий договір до договору оренди землі (який 19.06.07 зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040726100461). Докази направлення ОСОБА_1 міською радою на адресу відповідача вказаного листа з додатками містяться в матеріалах цієї справи. Поштове відправлення було вручено особисто 29.04.15 ОСОБА_2, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення форми № 11, копія якого долучена до матеріалів цієї справи.

В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження підписання відповідачем додаткового договору до договору оренди землі від 15.05.07, який зареєстровано у Запорізькій РФ ДП «ЦДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.07 за № 040726100461.

Предметом позовних вимог у справі № 908/4722/15 є вимога змінити пункти 5, 9 договору оренди землі, укладеного 15.05.07 між ОСОБА_1 міською радою та ПП ОСОБА_2, а саме виклавши їх у наступній редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 190 079 грн. 26 коп. в цінах 2015 року (п.5); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 702 грн. 38 коп., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року (п. 9).

В ході розгляду цієї справи по суті спору судом враховано, що позивачем надано до матеріалів справи ВИТЯГ з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 2310100000:01:018:0094 (із місцезнаходженням м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 23, договір оренди зареєстрований за № 040726100461 від 19.06.07, землекористувач ФОП ОСОБА_2, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) згідно з яким (ВИТЯГОМ) нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки у цінах 2015 року становить 190 079,26 грн.

Доказів оспорювання правомірності чи не правомірності вказаної нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами суду не надано.

Статтею 188 ГК України унормовано, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (ч. 1). Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором (ч. 2). Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3). У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 4).

Відповідно до ч. 1 та абз. 1 ч. 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частинами 1, 2 ст. 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Умовами п. 32 договору оренди землі сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Нормами ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачено, що Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1). Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч. 2).

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України В«Про оренду земліВ» ).

У відповідності до ст. 15 вказаного Закону, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.

01.01.11 набрав чинності Податковий кодекс України (далі ПК України), яким визначено, що він (цей Кодекс) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів … (п. 1.1. ст. 1).

Згідно із ст. 4 ПК України, податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: (…) стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватись протягом бюджетного року (п. 4.1.9. ст. 4.1.). Установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою АР Крим, сільськими, селищними, міськими радами у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України (п. 4.4.). При встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги застосовуються з наступного бюджетного року (п. 4.5.).

Відповідно до ст. 6 ПК України, податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу (п. 6.1.) Збором (платою, внеском) є обов'язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій (п. 6.2.).

Статтею 8 ПК України визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори (п. 8.1.). До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов'язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом (п. 8.2.). До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (п. 8.3.).

Згідно із п. 9.1. ст. 9 ПК України, до загальнодержавних податків належать: 9.1.1. податок на прибуток підприємств; 9.1.2. податок на доходи фізичних осіб; 9.1.3. податок на додану вартість; 9.1.4. акцизний податок; 9.1.5. екологічний податок; 9.1.6. рентна плата; 9.1.7. мито. Установлення загальнодержавних податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється (п. 9.4.).

У відповідності із п. 10.1 ст. 10 ПК України, до місцевих податків належать: 10.1.1. податок на майно; 10.1.2. єдиний податок. До місцевих зборів (п. 10.2. ) належать: 10.2.1. збір за місця для паркування транспортних засобів; 10.2.2. туристичний збір. Місцеві ради (п. 10.3.) в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору. Установлення місцевих податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється (п. 10.4. ст. 10 ПК України ). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (п. 10.5.).

Статтею 12 ПК України визначено повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради АР Крим, сільських, селищних та міських рад щодо податків та зборів. При цьому, (…) сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3 ст. 12 зазначеного Кодексу). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1.). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4.). До повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів належать (п. 12.4.): 12.4.1. встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; 12.4.2. визначення переліку податкових агентів згідно із ст. 268 цього Кодексу; 12.4.3. до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об'єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов'язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

За п. 12.5. зазначеної статті, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Згідно із ст. 14 ПК України, (…) власники земельних ділянок - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які відповідно до закону набули права власності на землю в Україні, а також територіальні громади та держава щодо земель комунальної та державної власності відповідно (п. 14.1.34.). Крім того, земельний (п. 14.1.72.) податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (п. 14.1.73.). Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (п. 14.1.74.). Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (п. 14.1.125). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136.) Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147.).

Статтею 269 ПК України визначено платників земельного податку. Так, відповідно до п. 269.1. цієї статті платниками податку є: 269.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.2. землекористувачі. Об'єктами оподаткування (п. 270.1. ст. 270 ПК України) є: 270.1.1. - земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; 270.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно із ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п. 285.1.). Базовий (п. 285.2.) податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

У відповідності із вимогами ст. 288 ПК України у відповідній редакції, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики (п. 288.1.). Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2.). Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3.). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4.).

Згідно із п. 288.5. ст. 288. ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1);

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2.);

- може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (п. 288.5.3).

Ст. 289 ПК України унормовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (п. 289.3).

Відповідно до ст. 25 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 цього Закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За змістом ч. 1 ст. 59 вказаного Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Частиною 5 цієї статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Приписами п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 № 6 (у відповідній редакції) визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Як свідчить зміст п. 5 рішення ОСОБА_1 міської ради від 26.06.12 № 37 В«Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 В«Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. ЗапоріжжяВ» , вказане рішення набуло чинності із 01.01.13. Доказів зворотнього учасниками судового розгляду суду не надано.

Матеріали справи свідчать, що станом на 07.10.15, тобто станом на час прийняття процесуального рішення у справі № 908/4722/15 по суті спору, рішення ОСОБА_1 міської ради від 27.07.11 № 16 та від 26.06.12 № 37 В«Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 В«Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. ЗапоріжжяВ» є чинними. Доказів зворотнього учасниками судового розгляду суду не надано. А тому, суд виходить з того, що вказані рішення міської ради є обов'язковими до виконання на відповідній території в силу норм ст. 144 Конституції України і ст. 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» .

Аналіз зазначених вище чинних норм Конституції України, Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , В«Про оренду земліВ» надають суду підстави для висновку про те, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то прийняття ОСОБА_1 міською радою рішення від 26.06.12 № 37, яким змінено розмір орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі, а саме у вигляді зміни коефіцієнту В«КВ» розміру орендної плати, в т.ч. на «всі земельні ділянки м. Запоріжжя крім пунктів, наведених нижче» (у даному випадку такими пунктами є пункти із 2, 3, 4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 5, 6, 7, 8, 9, 10), є підставою для перегляду розміру орендної плати, погодженої сторонами в договорі оренди землі від 15.05.07, який зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.07 за № 040726100461.

Вказане також повною мірою відповідає п. 12 підписаного між сторонами без заперечень спірного договору оренди землі, за змістом якого розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі прийняття Орендодавцем (у даному випадку ОСОБА_1 міською радою) рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

У зв'язку з викладеним, позовні вимоги ОСОБА_1 міської ради вказані в позовній заяві у цій справі щодо зміни пунктів 5, 9 договору оренди землі від 15.05.07 (зареєстрований у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.07 за № 040726100461) є доведеними, обґрунтованими, підтвердженими доданими документами, а тому задовольняється судом.

Зазначене у тексті цього рішення відповідає правовій позиції Верховного Суду України викладеній у постанові Верховного Суду України від 03.12.13 у справі за № 3-34гс13.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір в розмірі 1 218 грн. покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись пунктами 1, 4, 9 пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.13 № 6 «Про судове рішення», ст. ст. 2 1 , 4 3 , 4 5 , 22, 32, 33, 34, 49, 64, 69, 75, 82, 82 1 , 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Змінити пункт 5 договору оренди землі від 15.05.07 (який 19.06.07 зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040726100461) , укладеного між ОСОБА_1 міською радою (код ЄДРПОУ 04053915) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) щодо земельної ділянки площею 0,0097 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 23, для розташування крамниці продовольчих товарів з прибудовою, виклавши його в наступній редакції: «п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 190 079 (сто дев'яносто тисяч сімдесят дев'ять) грн. 26 коп. в цінах 2015 року».

Змінити пункт 9 договору оренди землі від 15.05.07 (який 19.06.07 зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040726100461) , укладеного між ОСОБА_1 міською радою (код ЄДРПОУ 04053915) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) щодо земельної ділянки площею 0,0097 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 23, для розташування крамниці продовольчих товарів з прибудовою, виклавши його в наступній редакції: «п. 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 702 (п'ять тисяч сімсот дві) грн. 38 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».

Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (69083, м. Запоріжжя, вул. Тимошенка, буд. 52-Б, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь ОСОБА_1 міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915, отримувач: виконавчий комітет ОСОБА_1 міської ради, код ЄДРПОУ 02140892, р/р 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015) - 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 14.10.15.

Суддя В.Л. Корсун

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення07.10.2015
Оприлюднено22.10.2015
Номер документу52457877
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4722/15

Судовий наказ від 02.11.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Рішення від 07.10.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 27.08.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні