Рішення
від 15.10.2015 по справі 916/3250/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" жовтня 2015 р.Справа № 916/3250/15

за позовом Ізмаїльського міжрайонного прокурора, в інтересах держави,

в особі Ізмаїльської міської ради

до Громадського об'єднання автолюбителів „БендексВ»

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Відділ Держкомзему у м. Ізмаїл Одеської області

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Демешин О.А.

Представники:

від прокуратури: ОСОБА_1 - посвідчення

від позивача : не з`явився

від відповідача: ОСОБА_2 - директор

від третьої особи: не з`явився

СУТЬ СПОРУ : Ізмаїльський міжрайонний прокурор, в інтересах держави, в особі Ізмаїльської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Громадського об'єднання автолюбителів „БендексВ» (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 0,3952 га від 03.03.2008, яка знаходиться у м. Ізмаїлі по вул. Ватутіна, 15 зареєстрованому в Одеській регіональній філії державного підприємства „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 16.04.2008 р. за № 40850700008, а саме:

- викласти пункт 2.3 в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2116928,32 грн.В»

- викласти пункт 4.2 в наступній редакції: „За користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі - 3% від нормативної грошової оцінки землі на відповідний період оплатиВ» .

- викласти пункт 4.5 в наступній редакції: „Всі розрахунки за договором оренди земельної ділянки здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування «орендарем» суми орендної плати на розрахунковий рахунок бюджету м. ІзмаїлВ» .

01.10.2015 року суд залучив до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Відділ Держкомзему у м. Ізмаїл Одеської області.

Відповідач відзиву на позов не надав, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами, в порядку ст. 75 ГПК України.

В С Т А Н О В И В :

03.03.2008 року на підставі рішення Ізмаїльської міської ради №1081-V від 27.12.2007 року між Ізмаїльською міською радою (Орендодавець) та Громадським об'єднанням автолюбителів „БендексВ» (Орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,3952 га, яка знаходиться у м. Ізмаїлі по вул. Ватутіна, 15 (договір зареєстрований в Одеській регіональній філії державного підприємства „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 16.04.2008 р. за № 040850700008).

Згідно п. 4.2 зазначеного договору, за користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі - трикратного розміру земельного податку.

Відповідно до п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проте, розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди земельної ділянки від 03.03.2008, менший, ніж передбачено чинним законодавством.

Відповідно до п.2.3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент підписання договору становить 328059 гривень.

У відповідності з вимогами ст. 18 Закону України „Про оцінку земельВ» 12.07.2011 року Ізмаїльською міською радою прийнято рішення „Про проведення корегування нормативної грошової оцінки земель міста ІзмаїлВ» № 1082-VI.

06.06.2012 року Ізмаїльською міською радою прийнято рішення № 2141-VI „Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. ІзмаїлВ» , яка, з урахуванням вимог Податкового кодексу України, була введена в дію з 01.01.2013р.

На теперішній час грошова оцінка земельної ділянки становить 2116928,32 грн., що підтверджується, доданою до матеріалів справи копією ОСОБА_2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.07.2015р.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно п. 34, 35 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, статтею 288 якого зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду земліВ» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині (п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України).

Пунктом 13 типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.

Враховуючи, що ставка земельного податку, згідно з п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, затвердження нової нормативної грошової оцінки земель призвело до зміни розміру земельного податку.

Відповідно до змісту статей 759 та 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно з ст. 30 Закону України „Про оренду земліВ» зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після з ^ладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Частиною З ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтями 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України „Про оцінку земельВ» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України „Про оренду земліВ» .

Статтею 30 Закону України „Про оренду земліВ» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Крім того, згідно п. 4.8 вказаного договору оренди слідує, що орендар сплачує орендну плату, зазначену в цьому договорі, з моменту набрання договором чинності згідно з п.15.2. договору Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох Сторін шляхом внесення змін в договір у вигляді додаткової угоди (договору про внесення змін), яка підписання стає невід'ємною частиною цього договору, в наступних випадках: зміни умов господарювання Орендаря; зміни розмірів земельного податку, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря; в інших випадках, прямо передбачених законом.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

31.01.2013 року Ізмаїльською міською радою було прийняте рішення №2796-VI «Про встановлення розміру орендної плати для суб'єктів господарської діяльності, з якими укладено договори оренди землі, розмір орендної плати за якими менший трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі», згідно якого встановлено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі для суб'єктів господарювання, розмір орендної плати за якими менший 3% від нормативної грошової оцінки землі. Отже, судом повинен бути врахований вказаний нормативний акт при вирішення спору про внесення змін до договору в частині змін орендних ставок.

Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги про внесення змін у договір оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати, у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.

За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки 03.03.2008р в частині викладення пункт 2.3. в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2116928,32 грн.В» та в частині викладення пункту 4.2 в наступній редакції: „за користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі - 3% від нормативної грошової оцінки землі на відповідний період оплатиВ» - підлягають задоволенню.

Між тим, прокурор в позовній заяві також просить внести зміни до вищевказаного договору оренди земельної ділянки шляхом викладення пункт 4.5. в наступній редакції: „Всі розрахунки за договором оренди земельної ділянки здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування «орендарем» суми орендної плати на розрахунковий рахунок бюджету м. ІзмаїлВ» .

Однак, прокурором не наведено будь-яких правових підстав щодо обов'язковості внесення таких змін в пункт 4.5. договору з посиланням на норми чинного законодавства.

Крім того, внесення змін до договору, що не є обов'язковими згідно діючого законодавства, має вирішуватись сторонами договору в порядку ст.188 ГК України. До матеріалів справи не додано доказів того, що відповідачу надсилались пропозиції щодо внесення змін до пункту 4.5. договору в редакції, що вказана в позовній заяві.

З огляду на викладене, позов підлягає задоволенню в частині внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору. В решті позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 03.03.2008р., укладеному між Ізмаїльською міською радою та Громадським об'єднанням автолюбителів „Бендекс, та зареєстрованому в Одеській регіональній філії державного підприємства „Центр державного земельного кадаструВ» , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 16.04.2008 р. за №40850700008 , а саме:

- викласти пункт 2.3 в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2116928,32 грн.В» ;

- викласти пункт 4.2 в наступній редакції: „за користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі - 3% від нормативної грошової оцінки землі на відповідний період оплатиВ» .

3. Стягнути з Громадського об'єднання автолюбителів „БендексВ» (Одеська обл., м. Ізмаїл, вул. Ватутіна, 15, код - 25030094) до Державного бюджету України (№ рахунку 31210206783008, Отримувач: УК у м. Одесі, Код отримувача ЄДРПОУ 38016923, Банк отримувача: ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код класифікації: 22030001, Код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) 1218 гривень судового збору.

4. В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст..85 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 20 жовтня 2015 р.

Суддя О.А. Демешин

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.10.2015
Оприлюднено23.10.2015
Номер документу52499764
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3250/15

Рішення від 15.10.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 01.10.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 05.08.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні