№ 574/1128/15-а
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2015 року м. Буринь
Буринський районний суд Сумської області у складі
судді Міщенко В. М.
при секретарі Ключник О.М.
розглянувши в скороченому судовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області про визнання протиправними дій органу державної влади та зобов"язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до УПФУ в Буринському районі Сумської області про визнання протиправними дій органу державної влади та зобовВ»язання вчинити певні дії мотивуючи тим, що вона ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходиться в управлінні пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області на обліку як пенсіонер з 01.06.2012 року і їй була призначена пенсія згідно Закону України" Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування.
На даний час працює на посаді сільського голови Успенської сільської ради. Має 7 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування. Стаж служби як посадової особи органів місцевого самоврядування складає 23 роки 5 місяців 9 днів.
27 серпня 2015 року позивач звернулася до відповідача з заявою про включення до заробітної плати, з якої обрахована пенсія, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.
Одночасно з цим позивач подала довідку Успенської сільської ради від 27 серпня 2015 року №364 про складові заробітної плати (премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, інші виплати, які складаються з індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за останні 24 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), іцо подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» до якої було внесено в графу «Інші Виплати» за 24 календарних місяців в загальному розмірі 9450 грн.94 коп., які складаються з індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.
Відповідачем з 11.07.2013 року позивачці була призначена пенсія відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», проте при призначенні даного виду пенсії вищевказані «Інші виплати» не були враховані.
01 вересня 2015 року відповідач надав відповідь лист №10-3/1 від 01.09.2015 року, в якій зазначив, що позивачеві відмовлено в перерахунку пенсії щодо включення до заробітку при визначенні пенсії по Закону України «Про державну службу» індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в зв'язку з тим, що з 01.06.2015 року Законом України №213 від 02.03.2015 року скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Позивач в судовому засіданні вимоги підтримав і пояснив, що просить постановити рішення і зобовВ»язати відповідача нарахувати та виплатити пенсію по довідці від 27.08.2015 року, як це передбачає законодавство.
Представник відповідача позовні вимоги позивача не визнав, просить відмовити у його задоволенні і пояснив, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області як отримувач пенсії
Позивач 27 серпня 2015 року звернувся із заявою до управління Пенсійного фонду України в Буринському районі про перерахунок пенсії та включення усіх виплат, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, включити до складу заробітної плати для здійснення донарахування призначеної пенсії, в тому числі, грошових доходів, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально- побутових питань.
01 вересня 2015 року управління відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії з огляду на наступне.
По-перше, управління керувалось ч. 2, ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Буринському районі виконує свої функції та обов'язки в межах своїх повноважень, визначених Положенням «Про ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також містах і районах», затвердженого Постановою правління ПФУ від 30.04.2002 № 8-2 зареєстроване Міністерством юстиції 21.05.2002 за № 442/6730 та керуючись нормами чинного законодавства.
Ст.21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування, визначено що пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування , здійснюється у порядку, визначеному законодавством про державну службу.
Відповідно до ст. 37 Закону України В«Про державну службуВ» , пенсія державним службовцям призначається у розмірі 80% від сум їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
При цьому статтею 33 Закону про державну службу визначені складові заробітної плати. Згідно ст. 33 Закону України В«Про державну службуВ» , заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Такі виплати, як матеріальна допомога на оздоровлення не є складовими заробітної плати державних службовців. Крім того ПКМ №100 від 08.02.1995р. затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати. Пунктом 4 даного порядку передбачені виплати, які не враховуються для обчислення середньої заробітної плати в усіх випадках її збереження, де зазначена і матеріальна допомога. Індексація взагалі не передбачена Законом України В«Про державну службуВ» . Виходячи із цього ні матеріальна допомога ні індексація не враховується під час обчислення пенсії відповідно до ст. 37 Закону України В«Про державну службуВ» .
Відповідно до Рекомендацій Вищого адміністративного суду України N 07.2- 10/1, 23.08.2007, «Про деякі питання практики розгляду справ, пов'язаних з перерахунком пенсій деяким категоріям осіб публічної служби та науковим (науково- педагогічним) працівникам», а саме п.1.4. - оскільки матеріальна допомога (на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань тощо) є одноразовою виплатою і не зазначена в переліку складових заробітної плати, передбачених частиною другою статті 33 Закону України "Про державну службу", то вона не включається до заробітку, що враховується при перерахунку пенсії державним службовцям.
Твердження позивача щодо застосування положень ст. 2 Закону України В«Про оплату праціВ» , якою визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати (виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами нормами) є помилковим, оскільки перерахунок пенсії позивачу як державному службовцю регулюється нормами спеціального Закону України В«Про державну службуВ» . Крім того, зазначена стаття не містить вказівки на те, що матеріальна допомога входить до структури заробітної плати. Матеріальні виплати та матеріальна допомога не є тотожними поняттями.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", зі змінами і доповненнями, врегульований порядок визначення заробітної плати для перерахунку пенсії пенсіонерам у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.
Відповідно до п. 4 цієї Постанови, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу", визначається іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.
Суд, дослідивши обставини справи, представлені докази та давши їм оцінку, вважає, що позов підлягає задоволенню.
Так, судом встановлено, що позивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, знаходиться в управлінні пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області на обліку як пенсіонер з 02.06.2012 року і з 11.07.2013 року їй була призначена п6енсія відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування"
На даний час працює на посаді сільського голови Успенської сільської ради. Має 7 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування. Стаж служби як посадової особи органів місцевого самоврядування складає 23 роки 5 місяців 9 днів.
27 серпня 2015 року позивач звернулася до відповідача з заявою про включення до заробітної плати, з якої обрахована пенсія, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.
Одночасно з цим позивач подала довідку Успенської сільської ради від 27 серпня 2015 року №364 про складові заробітної плати (премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, інші виплати, які складаються з індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за останні 24 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), іцо подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» до якої було внесено в графу «Інші Виплати» за 24 календарних місяців в загальному розмірі 9450 грн.94 коп., які складаються з індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.
Відповідачем з 11.07.2013 року позивачці була призначена пенсія відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», проте при призначенні даного виду пенсії вищевказані «Інші виплати» не були враховані.
01 вересня 2015 року відповідач надав відповідь лист №10-3/1 від 01.09.2015 року, в якій зазначив, що позивачеві відмовлено в перерахунку пенсії щодо включення до заробітку при визначенні пенсії по Закону України «Про державну службу» індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в зв'язку з тим, що з 01.06.2015 року Законом України №213 від 02.03.2015 року скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
З 01.06.2015 року дійсно скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», але позивач не просить перерахувати пенсію в зв'язку з виникненням нових обставин, а лише просить виправити помилку, яка була допущена при призначенні їй пенсії відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Для розрахунку пенсії позивача враховувалися премії та надбавки за 24 календарні місяці. Але в довідку про заробітну плату за №102 від 11.07.2013 в графу «Інші виплати» не були включені матеріальна допомога на оздоровлення та матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань.
Статтею 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 року №2493-ііі (зі змінами та доповненнями) визначено, що пенсійне забезпечення посадових осіб органів місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та державної служби не менше 10 років, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про державну службу, тобто на умовах передбачених у статті 37 Закону України «Про державну службу».
Посадовим особам місцевого самоврядування, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії у мінімальному розмірі та передбаченого в абзаці частин першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (для жінок- 30 років, для чоловіків -35 років), призначають пенсію відповідно до цього закону незалежно від того, де вони працювали перед призначенням пенсії.
У цьому разі пенсію обчислюють у передбаченому у державних службовців порядку із сум заробітної плати, на які нараховують збір на обов'язкове державне пенсійне страхування за останньою займаною посадою на день призначення пенсії.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про державну службу», у стаж роботи в органах місцевого самоврядування зараховують період роботи на посадах, на які поширюється дія цього закону, а також на посадах і в органах, час роботи в яких зараховуються у стаж державної служби.
У частині першій статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року №108/95-ВР «Про оплату праці» (далі- Закон №108/95-ВР) встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати (виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми).
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (п.п.З п.2) керівникам органів державної влади надається право виплачувати, крім посадових окладів, інших надбавок і доплат, у тому числі матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, допомогу на оздоровлення та інші.
Частиною другою статті 33 Закону України «Про державну службу» передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що індексація заробітної плати та матеріальна допомога на оздоровлення і матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, які за своєю природою є компенсаційними виплатами,входили до системи оплати праці державного службовця.
Статтею 66 Закону України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі -Закон №1788-ХІІ) врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсії.
Відповідно до частин першої статті 66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» (400/97-ВР) нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Стаття 41 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-ІУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі -Закон №1058-ІУ) визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отриманих застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування враховується в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Вважаю, що у спірних правовідносинах слід надати перевагу нормам статті 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та статті 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення», які є спеціальними в питаннях призначення та перерахунку пенсії державного службовця, а не Положенням Закону України «Про державну службу», який щодо спірних правовідносин є загальним.
Тобто, аналіз наведених положень законів дає підстави для висновку, що індексація заробітної плати, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, які виплачувались в складі заробітної плати, входять до системи оплати праці державного службовця та повинні враховуватись при призначенні мені пенсії.
Вище наведене узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними Постанові від 20.02.2012року, яка в силу ст.244-2 КАС України є обов'язковою для всіх судів України.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1 частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, відповідач відмовляючи позивачеві у призначенні пенсії з урахуванням індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріально допомоги на вирішення соціально-побутових питань з 01.09.2015 року мотивуючи це тим, що з 01.06.2015 року скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені законами України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та «Про пенсійне забезпечення», а тому є всі підстави для зобов'язання відповідача здійснити позивачеві призначення пенсії з урахуванням зазначених видів оплат.
Статтею 104 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначено, що скаргу на рішення органу, який призначає пенсію, може бути подано до районної (міської) ради або до районного народного суду.
Згідно частини першої статті 244-2 КАС України (цією статтею Кодекс доповнено Законом України від 06.07.2010р № 2747-IV) рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Суд вважає, що позиція відповідача, що суми індексації грошових доходів громадян та матеріальної допомоги не включаються до складу заробітної плати державного службовця, не враховуються при обчисленні розміру його пенсії, є безпідставною, а отже позовні вимоги про визнання неправомірними дії відповідача щодо неврахування при обчисленні пенсії виплаченої індексації заробітної плати та матеріальної допомоги, про зобов'язання відповідача перерахувати пенсію з урахуванням індексації заробітної плати та матеріальної допомоги, підлягають задоволенню.
Таким чином, суд вважає необхідним визнати неправомірними дії посадових осіб УПФУ в Буринському районі Сумської області щодо відмови в перерахунку пенсії позивачу ОСОБА_1 з урахуванням нарахованих та виплачених сум матеріальної допомоги, та зобов'язати відповідача здійснити з 01.09.2015 р. перерахунок пенсії посадовій особі органу місцевого самоврядування ОСОБА_1П.з урахуванням нарахованих та виплачених сум матеріальної допомоги як складової заробітної плати, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
На підставі ст. 33,37 Закону України В«Про державну службуВ» , ст.1,2 Закону України В«Про оплату праціВ» , ст. 66 В«Про пенсійне забезпеченняВ» ,Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ст.ст. 38,41 Закону України В«Про загальнообов*язкове державне пенсійне страхуванняВ» , керуючись ст. 6, 71, 86, 94, 158-163, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
Позов ОСОБА_1 до УПФ України в Буринському районі Сумської області про визнання протиправними дій органу державної влади та зобовВ»язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною відмову відповідача ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області (вул. Щорса, буд.6 м.Буринь Сумська обл.., ідентифікаційний код 22977037) в призначенні та виплаті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканці села Успенка вул. 40 років Перемоги, 33 Буринського району Сумської області, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, пенсії, як посадовій особі органів місцевого самоврядування з 01.09.2015 року на підставі довідки Успенської сільської ради від 27.08.2015 року №364 про складові заробітної плати (індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» з урахуванням інших виплат (індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань)
Зобов'язати відповідача ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Буринському районі Сумської області (вул. Щорса, буд.6 м.Буринь Сумська обл., ідентифікаційний код 22977037) перерахувати ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканці села Успенка вул. 40 років Перемоги, 33 Буринського району Сумської області, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, пенсію посадовій особі органів місцевого самоврядування з 01.09.2015 року на підставі довідки Успенської сільської ради від 27.08.2015 року №364 про складові заробітної плати (індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» з урахуванням інших виплат (індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань), в відсотках, які були встановлені на момент призначення ОСОБА_1 пенсії, тобто 80%.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Буринський районний суд Сумської області протягом десяти днів з дня проголошення.
Головуючий:
Суд | Буринський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2015 |
Оприлюднено | 26.10.2015 |
Номер документу | 52585342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Буринський районний суд Сумської області
Міщенко В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні