НОВОМИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
смт. Новомиколаївка
Іменем України
РІШЕННЯ
16 жовтня 2015 рокуСправа № 322/981/15
Новомиколаївський районний суд Запорізької області у складі:
головуючого судді Гасанбекова С.С.,
при секретарі судового засідання Гавриш О.А.,
за участю:
прокурора Гуртового О.В.,
представника третьої особи ОСОБА_1,
представника Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області - ОСОБА_2,
представника ОСОБА_3 - адвоката ОСОБА_4,
розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу
за позовом: прокурора Новомиколаївського району Запорізької області
до: Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області;
ОСОБА_3
третя особа: на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області
про: визнання незаконним та скасування розпоряджень голови Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області та повернення земельної ділянки.
31 серпня 2015 року до Новомиколаївського районного суду Запорізької області надійшов вищезазначений цивільний позов, в якому позивач просить суд:
визнати незаконним та скасувати розпорядження Новомиколаївської районної державної адміністрації (70100, вул. Космічна, 3 смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька область, ЄДРПОУ 02126337) від 03.06.2011 № 190 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства» в частині надання дозволу ОСОБА_3 (70100, вул. П. Маленка, буд. 59, смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька обл., ідентифікаційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що розташована на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (за межами населеного пункту) з кадастровим номером 2323655100:08:009:0010 площею 5,55 га вартістю 164 074,09 грн.;
визнати незаконним та скасувати розпорядження Новомиколаївської районної державної адміністрації (70100, вул. Космічна, 3 смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька область, ЄДРПОУ 02126337) від 21.12.2012 № 430 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та оренду для ведення фермерського господарства» в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) що становить 5,55 га та передачі ОСОБА_3 (70100, вул. П. Маленка, буд. 59, смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька обл., ідентифікаційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) земельної ділянку сільськогосподарського призначення у власність у розмірі земельної частки (паю), що становить 5,55 га, що розташована на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (за межами населеного пункту) з кадастровим номером 2323655100:08:009:0010 вартістю 164 074,09 грн.;
скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_3 (70100, вул. П. Маленка, буд. 59, смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька обл., ідентифікаційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1), на земельну ділянку, розташовану на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (за межами населеного пункту) з кадастровим номером 2323655100:08:009:0010 площею 5,55 га вартістю 164 074,09 грн., що зареєстрована у реєстраційній службі Новомиколаївського районного управління юстиції Запорізької області згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно за номером: 3713951 від 21.05.2013;
витребувати у ОСОБА_3 (70100, вул. П.Маленка, буд. 59, смт. Новомиколаївка, Новомиколаївський район, Запорізька обл., ідентифікаційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) та зобов'язати його повернути земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, розташовану на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області з кадастровим номером 2323655100:08:009:0010 площею 5,55 га вартістю 164 074,09 грн., державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 116 ЗК України (в редакції від 05.02.2011) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно із ч. 2 ст. 31 Земельного кодексу України громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
У відповідності до ст. 32 цього Кодексу громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції 01.01.2011) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції 01.01.2011) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції від 13.11.2009, чинній на момент звернення ОСОБА_3 до Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області) після одержання державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація фермерського господарства проводиться за наявності всіх необхідних документів протягом не більше п'яти робочих днів. Органи державної реєстрації зобов'язані протягом цього терміну внести дані з реєстраційної картки до Реєстру суб'єктів підприємницької діяльності та видати Свідоцтво про державну реєстрацію фермерського господарства.
Крім цього, розпорядженням Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області від 21.12.2012 № 430 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та оренду для ведення фермерського господарства» ОСОБА_3 затверджено розроблений на підставі розпорядження від 03.06.2011 № 190 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства» проект землеустрою та передано у власність земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю), що становить 5,5500 га (кадастровий номер 2323655100:08:009:0010) та 14,4500 га (кадастровий номер 2323655100:08:009:0011) в оренду строком на 49 років із земель державної власності для ведення фермерського господарства, розташовані на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області.
У подальшому, на умовах, визначених розпорядженням Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області від 21.12.2012 № 430 ОСОБА_3 зареєстрував у приватну власність земельну ділянку площею 5,55 га для ведення фермерського господарства у реєстраційній службі Новомиколаївського районного управління юстиції Запорізької області згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно за номером 3713951 від 21.05.2013.
Окрім того, на умовах, визначених розпорядженням Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області від 21.12.2012 № 430 з ОСОБА_3 24.12.2012 укладено договір оренди землі, який зареєстровано у реєстраційній службі Новомиколаївського районного управління юстиції згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 10393316 від 28.01.2014.
На думку прокурора, системним аналізом вищевказаних норм можна дійти висновку, що безоплатно у приватну власність земельні ділянки для ведення фермерського господарства можуть отримати тільки члени фермерського господарства, яким раніше ці земельні ділянки було передано у користування.
Таким чином, прокурор зазначає, що передавши розпорядженням голови Новомиколаївської районної державної адміністрації № 430 від 21.12.2012 ОСОБА_3 безоплатно у приватну власність земельну ділянку площею 5,5500 га для ведення фермерського господарства, було порушено ст.ст. 31, 32 Земельного кодексу України, адже на момент прийняття ним у власність земельної ділянки ОСОБА_3 не був членом фермерського господарства, оскільки відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців фермерське господарство «ОСОБА_3О.» зареєстровано тільки 02.07.2015 (ЄДРПОУ 3986326), тобто через два з половиною роки після безоплатного одержання у приватну власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Виходячи з наведеного, прокурор просив задовольнити позов та підтримав його в судовому засіданні.
16.10.2015 судом отримано заперечення Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області проти позову, обґрунтовані наступним.
Механізм реалізації права громадян на одержання у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства у межах норм безоплатної приватизації в розмірі земельної частки (паю) саме для створення фермерського господарства визначено нормами Закону України «Про фермерське господарство».
Відповідно до статті 8 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство як юридична особа підлягало державній реєстрації після одержання засновником документа, що посвідчував право власності або право оренди на земельну ділянку.
Отже, згідно з аналізом правових норм, що регламентують порядок надання земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства, на думку відповідача, громадяни мали право на безоплатне одержання у власність земельних ділянок для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю) у двох випадках:
під час приватизації громадянами членами фермерських господарств земельних ділянок, наданих їм у постійне користування для ведення фермерського господарства;
та в іншому випадку, на одержання земельних ділянок у власність для створення фермерського господарства у разі проходження ними професійного відбору на право створення фермерського господарства.
ОСОБА_3 в установленому законодавством порядку пройшов професійний відбірна право створення фермерського господарства, надав до райдержадміністрації перелік документів, передбачених ч. 6 статті 118 Земельного кодексу України та ч. 1 статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» в редакції, що діяла на час прийняття розпорядження.
У зв'язку з цим, відповідач вважає, що на підставі розпорядження голови районної державної адміністрації від 03.06.2011 № 190 ОСОБА_3 було правомірно надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства.
Також відповідач зазначив, що строк позовної давності для оскарження розпорядження голови районної державної адміністрації від 03.06.2011 № 190 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства» сплинув та просив застосувати наслідки спливу строку позовної давності.
З наведених підстав, представник Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області просив відмовити в задоволенні позову прокурора.
Представник ОСОБА_3 письмових заперечень проти позову не надав, у судовому засіданні позову не визнав та заперечив проти його задоволення з тих же підстав, що і представник Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області.
Представник третьої особи в судовому засіданні пояснень по суті спору не надав.
У судовому засіданні 16.10.2015 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, розглянувши матеріали та з'ясувавши обставини цивільної справи, заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, та дослідивши наявні в справі докази в їх сукупності,
встановив:
19.04.2011 до Новомиколаївської районної державної адміністрації Новомиколаївського району Запорізької області надійшло клопотання ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства площею 20 га, з них у власність у розмірі земельної частки паю, визначеної для члена відповідної селищної ради, решту в оренду строком на 49 років, на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області в контурі поля № 190.
03.06.2011 було прийнято розпорядження голови Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області № 190 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства».
Пунктом 1 вказаного розпорядження надано дозвіл ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства площею 20 га, з них у власність у розмірі земельної частки (паю), визначеної для члена відповідної селищної ради, решту в оренду строком на 49 років, розташованих за межами населених пунктів на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області в контурі поля № 190.
Пунктом 2 розпорядження голови Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області № 430 від 21.12.2012 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та оренду для ведення фермерського господарства» передано ОСОБА_3 земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 20,0000 га ріллі, з них: у власність у розмірі земельної частки (паю), що становить 5,5500 га та 14,4500 га в оренду строком на 49 років із земель державної власності для ведення фермерського господарства, що розташована на території Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області в контурі поля № 190.
Право власності на зазначену земельну ділянку зареєстровано за ОСОБА_3 29.04.2013, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.05.2013 № 3719364.
Державна реєстрація юридичної особи фермерського господарства «ОСОБА_3О.» була здійснена 02.07.2015, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Вирішуючи питання про наявність підстав для задоволення позову, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Як вбачається з позовної заяви та було уточнено судом у прокурора під час розгляду даної справи, єдиною підставою заявленого позову є неприпустимість, на думку прокурора, отримання земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства особою, яка не є членом фермерського господарства.
Зазначений висновок прокурора суд визнає помилковим, з огляду на таке.
Згідно з частинами 2 та 3 ст. 116 Земельного кодексу України в редакції, що була чинною на час прийняття розпорядження від 03.06.2011 № 190, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
За правилами ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної. Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проект повертається заявнику у зазначений у цій частині строк. Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про фермерське господарство», чинною на час на час прийняття розпорядження від 03.06.2011 № 190, право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку, виявив бажання та пройшов професійний відбір на право створення фермерського господарства.
Статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додається рішення професійної комісії з питань створення фермерських господарств щодо наявності у громадянина достатнього досвіду роботи у сільському господарстві або необхідної сільськогосподарської кваліфікації. Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Згідно зі ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» в редакції, що була чинною на момент видання розпорядження голови Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області № 430 від 21.12.2012, після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
З наведених норм законодавства України не випливає того, що вирішенню питання про виділення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства має передувати створення фермерського господарства.
Посилання прокурора на норми ст.ст. 31, 32 ЗК України суд визнає помилковим, оскільки вони регулюють питання приватизації земельних ділянок членами фермерських господарств та не підлягають застосуванню до відносин виділення земельної ділянки у власність чи користування особі, яка вирішила створити фермерське господарство (засновнику).
Натомість, частиною першою статті 8 Закону України «Про фермерське господарство» прямо передбачено проведення державної реєстрації фермерського господарства лише після одержання його засновником, зокрема державного акта на право власності на земельну ділянку.
Водночас, суд зазначає, що чинним законодавством України не передбачено строку для подання засновником фермерського господарства документів для державної реєстрації юридичної особи з моменту отримання ним державного акту на право власності на земельну ділянку для ведення фермерського господарства.
Таким чином, суд дійшов висновку про безпідставність наведених прокурором доводів для скасування розпорядження голови Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області від 03.06.2011 № 190 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства» та від 21.12.2012 № 430 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та оренду для ведення фермерського господарства» у вищезазначеній частині.
Відтак, похідні позовні вимоги про скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку, її витребування та зобов'язання повернути земельну ділянку державі, також не підлягають задоволенню.
З огляду на викладене, суд визнає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню в повному обсязі.
Документально підтверджені судові витрати, понесені відповідачами, у справі відсутні.
Враховуючи вищезазначене та керуючись ст.ст. 88, 208, 209, 212 - 215, 218, 223, 294, 296 ЦПК України, суд
вирішив:
1. В задоволенні позову прокурора Новомиколаївського району Запорізької області до Новомиколаївської районної державної адміністрації Запорізької області та ОСОБА_3 - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом десяти днів з дня його проголошення до апеляційного суду Запорізької області через Новомиколаївський районний суд Запорізької області.
Суддя С.С. Гасанбеков
Суд | Новомиколаївський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2015 |
Оприлюднено | 28.10.2015 |
Номер документу | 52674472 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Новомиколаївський районний суд Запорізької області
Гасанбеков С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні