Постанова
від 23.10.2015 по справі 808/8446/15
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2015 року (11) год. (00) хв. Справа № 808/8446/15 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Сацького Р.В., суддів Садового І.В., Татаринова Д.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Енергодар Запорізької області

до Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області

про скасування Постанови Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області від 19.10.2015 № 90 «Про зміни в утворених виборчих округах»,

ВСТАНОВИВ:

22.10.2015 о 13 год. 00 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Енергодар Запорізької області (далі - позивач) до Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області (далі – відповідач), в якому позивач просить скасувати Постанову Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області від 19 жовтня 2015 року № 90 «Про зміни в утворених виборчих округах».

В судове засідання представник позивача не з`явився, був повідомлений належним чином. Надіслав електронною поштою клопотання про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача у судове засідання також не з`явився, подав клопотання про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Згідно ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ст. 41 КАС України суд під час розгляду адміністративної справи фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Згідно ч.12 ст. 172 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.

Свої вимоги позивач обґрунтовує наступними обставинами.

Постановою Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області №90 від 19.10.2015 було внесено зміни до раніше прийнятої постанови №6 від 14.09.2015 «Про утворення виборчих округів», на підставі цього до складу територіального виборчого округу №16 окрім визначених житлових будинків, було включено межі спеціальної виборчої дільниці, яка розташована в стаціонарному державному медичному закладі «СМСЧ №1» по проспекту Будівельників 33 в місті Енергодарі. Однак наведене рішення суперечить чинному законодавству та створює нерівні умови для виборців та суб'єктів виборчого процесу. Як вказує позивач, згідно частини 11 статті 17 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі округи утворюються територіальною виборчою комісією з урахуванням меж звичайних виборчих дільниць, які використовуються для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців, а тому включення до виборчого округу адреси медичного закладу, де розташована спеціальна виборча дільниця законом не передбачено. Медичний заклад не може вважатися місцем постійного проживання або перебування громадян у розумінні Закону України «Пpo свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», за адресою лікарні по проспекту Будівельників, 33 в місті Енергодарі жодна людина не зареєстрована. Позивач вважає, що включення такої адреси до певного територіального виборчого округу може призвести до зловживань, подвійного голосування і створення переваг одним виборцям перед іншими. Включивши адресу лікарні лише до одного територіального виборчого округу відповідач позбавив цих виборців права голосувати за своїх кандидатів, обумовивши можливість голосування тільки за кандидатів 16-го виборчого округу, а виборці з пропискою по 16-ому округу набувають можливості двічі проголосувати за своїх кандидатів один раз на звичайній, а другий на спеціальній виборчій дільниці.

Отже, на думку позивача наведений порядок голосування не відповідає засадам рівного виборчого права, створюючи привілеї одних виборців лікувального закладу перед іншими виборцями. З урахуванням наведеного просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача надав суду письмові заперечення де зазначив, що відповідно до Закону України «Про місцеві вибори» спеціальна виборча дільниця утворюються відповідно до ст. 18 цього Закону. Та, в сукупності з вимогами з п.5 ч.14 ст. 34 Закону має беззаперечно бути включена до відповідного територіального округу, утвореного відповідно до ст. 17 Закону.

Для проведення виборів депутатів міської ради виборча комісія утворює територіальні виборчі округи відповідно до ст. 16,17 Закону, що є обов'язковою умовою для проведення зазначених виборів.

Відповідно до п.5 частини 14 ст. 34 Закону встановлена вимога щодо необхідності розташування спеціальної виборчої дільниці на території відповідного виборчого округу.

Таким чином, постанова Енергодарської МВК №90 від 19.10.2015 була прийнята за умов забезпечення дотримання законних вимог щодо реалізації конституційного права громадян обирати та бути обраним, оскільки при існуванні спеціальної виборчої дільниці поза межами певного округу позбавляє такого права.

Зазначена спеціальна виборча дільниця була включена до 16 округу в зв'язку з її безпосереднім знаходженням на території вказаного округу. Таким чином, жодних питань щодо віднесення спеціальної дільниці до інших округів не може виникати.

Крім того, існування спеціальної виборчої дільниці поза межами округу суперечить Закону України «Про місцеві вибори», оскільки виборці будуть позбавлені права голосувати за кандидата на голову міста та кандидатів до обласної ради.

З підстав, викладених в запереченнях на адміністративний позов, просить суд відмовити в його задоволенні в повному обсязі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою від 14.09.2015 №6 Енергодарською міською виборчою комісією Запорізької області утворено 34 (тридцять чотири) виборчих округи. Виборчий округ № 16 утворений за адресою: вул. Лісова, 3(179), 5(173), 15(416), 19(435). Кількість виборців складає - 1203.

Крім того, Постановою від 19.10.2015 № 90 Енергодарською міською виборчою комісією Запорізької області внесено зміни до шістнадцятого маркеру пункту першого рішення Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області від 14.09.15 №6 «Про утворення виборчих округів», виклавши його в наступній редакції: «№16: вул. Лісова, 3(179), 5(173), 15(416), 19(435); пр. Будівельників, 33 (ДЗ «СМСЧ №1»); кількість виборців всього: 1203».

Вважаючи Постанову № 90 від 19.10.2015 протиправною, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з того, що основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України «Про місцеві вибори».

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеві вибори» організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

На підставі ст. 3 Закону встановлено загальне виборче право громадян України на місцевих виборах, які мають право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України, належать до відповідних територіальних громад та проживають в межах відповідного територіального виборчого округу.

Частиною 11 ст. 17 Закону України «Про місцеві вибори» виборчі округи утворюються територіальною виборчою комісією з урахуванням меж звичайних виборчих дільниць, які використовуються для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців. При включенні звичайної виборчої дільниці до меж територіального виборчого округу її межі не розриваються, за винятком випадків, коли кількість виборчих дільниць є меншою, ніж кількість територіальних виборчих округів.

Територіальні виборчі округи в межах багатомандатного округу з виборів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської (міста з районним поділом, міста, до складу якого входить інше місто, село, селище) ради утворюються з урахуванням меж виборчих округів з виборів відповідно районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради, утворених на відповідній території.

Кількість територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласної ради, які утворюються на території міста, району, не може перевищувати 20 відсотків від загальної кількості територіальних виборчих округів, що утворюються на виборах до відповідної обласної ради.

Межі одномандатних, територіальних виборчих округів мають бути нерозривними.

Відповідно до ч.1 ст. 18 Закону України «Про місцеві вибори» для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців використовуються звичайні та спеціальні виборчі дільниці у стаціонарних закладах охорони здоров'я, утворені на постійній основі відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Відповідно до ч.3 ст. 18 Закону України «Про місцеві вибори» спеціальні виборчі дільниці призначені для голосування виборців з обмеженими можливостями пересування у стаціонарних закладах охорони здоров'я.

Відповідно до заперечень представника відповідача, спеціальна виборча дільниця Державний заклад «СМСЧ №1» включена до 16 округу в зв'язку з її безпосереднім знаходженням на території вказаного округу.

Суд зазначає, що ч.1 ст. 18 Закону України «Про місцеві вибори» щодо формування спеціальних виборчих дільниць утворюються на постійній основі відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Згідно ч.1 ст. 21 Закону України «Про вибори народних депутатів України» спеціальні виборчі дільниці утворюються у стаціонарних лікувальних закладах, в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах, на суднах, які перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярних станціях України та в інших місцях тимчасового перебування виборців з обмеженими можливостями пересування.

Частиною 2 ст. 21 Закону України «Про вибори народних депутатів України» спеціальні виборчі дільниці утворюються таким чином, щоб виборці могли проголосувати, не порушуючи режиму перебування в закладі (установі).

Необхідно зазначити, що Державний заклад «СМСЧ №1», як спеціальна виборча дільниця утворена на постійній основі та створена на підставі діючого законодавства, що сторонами не заперечується.

Суд не погоджується з думкою позивача, що медичний заклад не може вважатися місцем перебування громадян у розумінні Закону України «Пpo свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», оскільки відповідно до Закону України « Про місцеві вибори» спеціальні виборчі дільниці утворюються у стаціонарних закладах охорони здоров'я та в інших місцях тимчасового перебування виборців з обмеженими можливостями пересування.

Відповідно до ч.1 ст. 34 Закону України «Про місцеві вибори» громадяни України, які знаходяться у стаціонарних закладах охорони здоров'я, включаються до списків виборців на відповідній спеціальній виборчій дільниці та голосують на місцевих виборах за умови, якщо вони мають право голосу на відповідних місцевих виборах згідно із статтею 3 цього Закону.

Списки виборців на спеціальних виборчих дільницях складаються не пізніш як за десять днів до дня голосування відповідними дільничними виборчими комісіями за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на підставі відомостей, поданих не пізніш як за дванадцять днів до дня голосування керівниками стаціонарних закладів охорони здоров'я.

У зазначеному поданні вказуються відомості щодо громадян України, які згідно із статтею 3 цього Закону мають право голосу на відповідних місцевих виборах та на день проведення цих виборів перебуватимуть у відповідному закладі. Подання вноситься за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, у вигляді загального списку виборців на паперовому носії та в електронному вигляді і повинно містити щодо кожного виборця відомості про:

1) прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності);

2) дату народження (число, місяць, рік);

3) адресу місця проживання;

4) за наявності підстав - відмітку у графі "Примітки" про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.

Згідно ч. 3 ст. 34 Закону України «Про місцеві вибори» дільнична виборча комісія спеціальної виборчої дільниці вносить виборця до списку виборців із зазначенням у графі «Примітки» його права на отримання виборчого бюлетеня на кожних відповідних місцевих виборах згідно з частиною чотирнадцятою цієї статті.

Особа, включена до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному закладі охорони здоров'я, невідкладно повідомляється про це дільничною виборчою комісією у письмовій формі.

Як зазначає позивач, що включення такої адреси до певного територіального виборчого округу може призвести до зловживань, подвійного голосування. Включивши адресу лікарні територіального виборчого округу відповідач позбавляє виборців права голосувати за своїх кандидатів, обумовивши можливість голосування тільки за кандидатів 16-го виборчого округу. Та допускає можливості двічі проголосувати за своїх кандидатів.

Суд зазначає, що відповідно до ч. 14 ст. 34 Закону України «Про місцеві вибори» виборець, включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, отримує виборчі бюлетені для голосування по виборах, на яких він має право голосу.

Виборець, включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, отримує виборчі бюлетені для голосування по виборах:

1) депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, якщо він проживає на території Автономної Республіки Крим та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного територіального виборчого округу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання; або депутатів обласної ради, якщо він проживає на території цієї області та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного територіального виборчого округу з виборів депутатів обласної ради, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання;

2) депутатів районної ради, якщо він проживає на території цього району та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного територіального виборчого округу з виборів депутатів районної ради, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання;

3) сільського, селищного, міського голови, старости, якщо він проживає на території відповідного села, селища, міста та заклад, де він перебуває, розташований на території цього села, селища, міста;

4) депутатів районної у містах із районним поділом ради, якщо він проживає на території цього району у місті та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного територіального виборчого округу з виборів депутатів районної у місті ради, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання;

5) депутатів сільської, селищної, міської ради, якщо він проживає на території відповідного села, селища, міста та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного виборчого округу з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання.

Таким чином, пунктами 3 і 5 частини 14 статті 34 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що виборець, включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, отримує виборчі бюлетені для голосування по виборах, на яких він має право голосу, у тому числі бюлетенів по виборах міського голови, якщо він проживає на території відповідного міста та заклад, де він перебуває, розташований на території цього міста; депутатів міської ради, якщо він проживає на території відповідного міста та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного виборчого округу з виборів депутатів міської ради, до якого він віднесений за своїм зареєстрованим місцем проживання.

Отже, законом передбачено, що виборець отримує виборчі бюлетені для голосування на виборах, якщо він проживає на території цього району та заклад, де він перебуває, розташований на території відповідного територіального виборчого округу. Тому припущення позивача щодо зловживань виборцями, а саме подвійному голосуванню на спеціальній виборчій дільниці є передчасним та бездоказовим, оскільки в силу ст. 3 Закону виборець не має права голосу у зв'язку з неналежністю до відповідної територіальної громади та не проживає в межах відповідного виборчого округу.

Суд не погоджується з думкою позивача, що оскаржувана постанова може вплинути на засади рівного виборчого права, створюючи привілеї одних виборців лікувального закладу перед іншими виборцями.

На підставі викладеного суд приходить до висновку що Постанова Енергодарської міської виборчої комісії Запорізької області від 19 жовтня 2015 року № 90 «Про зміни в утворених виборчих округах» є правомірною і такою, що відповідає вимогам Закону України «Про місцеві вибори», а тому в позовних слід відмовити у повному обсязі.

Відповідно до ч.9 ст.172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.2 ст.4 та ч.3 ст.6 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем – 1 розмір мінімальної заробітної плати. У разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Відповідно до ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати на 01 січня 2015 року становить 1218,00 грн.

Враховуючи, що позивач не являється юридичною особою, судовий збір підлягає стягненню з Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в Запорізькій області у розмірі 1 218 грн.

Керуючись статтями 69, 70, 71, 158 – 163, 172, 178 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» у місті Енергодар Запорізької області, – відмовити повністю.

Стягнути з Регіональної організації політичної партії «Опозиційний блок» в Запорізькій області (код ЄДРПОУ 37526809) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів Державна казначейська служба України у Ленінському районі м. Запоріжжя, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025423, Банк отримувача ГУ ДКСУ у Запорізькій області , р/р 31215206784006, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір у сумі 1 218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Головуючий суддя                                                   Р.В. Сацький

Суддя                     І.В. Садовий

Суддя                               Д.В. Татаринов

Дата ухвалення рішення23.10.2015
Оприлюднено28.10.2015
Номер документу52688641
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8446/15

Постанова від 23.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні