Ухвала
від 06.10.2015 по справі 821/3867/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"06" жовтня 2015 р. м. Київ К/800/6012/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Головуючого: Маринчак Н.Є.,

Суддів: Вербицької О.В., Цвіркуна Ю.І.,

при секретарі: Ігнатенко О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства «Гелиос-Транс»

на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2014 року

по справі №821/3867/14

за позовом Приватного підприємства «Гелиос-Транс» (надалі - ПП «Гелиос-Транс»)

до Державної податкової інспекції у м.Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області (надалі - ДПІ у м.Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області)

про визнання дій протиправними, -

встановив:

Позивач звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просив суд:

- визнати протиправними дії ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області по проведенню позапланової перевірки ПП «Гелиос-Транс», за результатом якої було складено акт від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р».

- визнати протиправними дії ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП «Гелиос-Транс» в електронній інформаційній базі даних «Система автоматизованого співставлення податкового кредиту та зобов'язань у розрізі контрагентів «Система «Податковий блок» ДПС України на підставі акта від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р.».

- зобов'язати ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області відновити в АС «Податковий блок» та «Системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» показники податкових зобов'язань і податкового кредиту ПП «Гелиос-Транс», які були відкориговані на підставі акта від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р.»

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 10.10.2014р. позовні вимоги задоволено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2014р. рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними дії ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП «Гелиос Транс» в електронній інформаційній базі даних «Система автоматизованого співставлення податкового кредиту та зобов'язань у розрізі контрагентів «Система «Податковий блок» ДПС України на підставі акта від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р.»; зобов'язано ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області відновити в АС «Податковий блок» та «Системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» показники податкових зобов'язань і податкового кредиту ПП «Гелиос -Транс», які були відкориговані на підставі акта від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р.». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ПП «Гелиос-Транс» звернулось із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, ставить питання про скасування рішення суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи наведені у скарзі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ПП «Геліос-Транс» 26.07.2014р. було повідомлено про проведення 04.08.2014р. перевірки з питань дотримання вимог чинного законодавства при проведенні фінансово- господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка» за період з 08.07.2012р. по 01.04.2004р.

У зв'язку з цим, ДПІ у м.Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області зобов'язало надати всі необхідні первинні бухгалтерські та інші документи з перевіряємого питання відповідно до п.85.2 ст. 85 Податкового кодексу України.

Листом від 18.06.2014р. №62 ПП «Гелиос-Транс» повідомило ДПІ у м. Херсоні про втрату документів з наданням відповідних доказів, а саме: висновку за результатами розгляду матеріалів зареєстрованих 10.06.2014р. у журналі ЄО №7629. .

Крім того, ПП «Гелиос-Транс» листом від 16.07.2014р. б/н «Про надання інформації та її документального підтвердження на запит ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області від 25.06.2014р. №6820/10/21-03-15-02» додатково надано ДПІ у м.Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області висновок Комсомольського РВ ХМУ УМВС України в Херсонській області від 16.06.2014р.

Відповідно до п.44.5 ст.44 ПК України у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов'язаний у п'ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Платник податків зобов'язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу. У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.

Враховуючи вищезазначені обставини, ПП «Гелиос-Транс» має право на відновлення втрачених первинних бухгалтерських документів протягом 90 календарні днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу. Оскільки повідомлення про втрату документів було надано ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області 18.06.2014р., передбачений законом строк спливає 16.09.2014р.

У зв'язку з втратою документів підприємство не мало можливості надати їх на перевірку на підставі наказу від 23.07.2014р. №934 у повному обсязі про що зверталось з заявою від 28.07.2014р. №91 про перенесення строків проведення перевірки до дати відновлення документів. Відповідь на зазначену заяву ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області не надано.

Згідно пункту 1.2.6 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених Наказом Державної податкової служби України від 31.10.2012р. № 948 у разі якщо під час проведення документальної перевірки до органу ДПС за місцем обліку від платника податків надійшло повідомлення про втрату, пошкодження або дострокове знищення документів або документи були вилучені правоохоронними та іншими органами, у зв'язку з чим подальше проведення перевірки неможливе, особами, які здійснюють перевірку, складається акт довільної форми. В акті вкладаються причини неможливості продовжувати перевірку у терміни, зазначені у направленні та наказі, та робиться відповідний запис про здійснення зазначеної перевірки після усунення причин, які призвели до неможливості проведення. Цей акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів у порядку, передбаченому пунктом 1.8 цього розділу.

16.09.2014р. ПП «Гелиос-Транс» звернулось до ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області з заявою №121 про відновлення втрачених документів та з проханням повідомити про місце, дату та час призначення та проведення позапланової документальної перевірки ПП «Гелиос-Транс» з питань дотримання вимог податкового законодавства під час здійснення фінансово-господарських операцій за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р. з контрагентом ТОВ «Готіка ЛТД» у встановлений законом термін.

16.09.2014р. ПП «Гелиос-Транс» отримало акт від 15.09.2014р. №308/21-03-22-05/38269701 «Про результати позапланової невиїзної перевірки ПП «Гелиос - Транс» (код 38269701) з питань дотримання вимог чинного податкового законодавства при проведенні фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «Готіка ЛТД» (код 38388548) за період з 08.07.2012р. по 01.04.2014р.».

Відповідно до положень ст. 83 Податкового кодексу України, для посадових осіб органів державної податкової служби під час проведення перевірок підставами для висновків є документи, визначені цим Кодексом; податкова інформація; експертні висновки; судові рішення; інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на органи державної податкової служби.

Вказані вище норми кореспондуються із положеннями п.5.2, п.6 Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства (затверджено наказом ДПА України від 22.12.2010р. № 984) передбачено, що факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об'єктивно та в повній мірі, із посиланням на первинні або інші документи, які зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку, що підтверджують наявність зазначених фактів.

Враховуючи викладене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними дій податкової інспекції по проведенню перевірки позивача, оскільки такі дії порушують права позивача, передбачені ст.44.5 ст.44 Податкового кодексу України, якою забезпечено також реалізацію прав платника податків на повне та всебічне врахування посадовими особами податкового органу документів, наданих при проведенні перевірки, в результатах такої перевірки.

Стосовно позовних вимог про визнання протиправними дій ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області щодо коригування податкових зобов'язань в інформаційних базах даних та зобов'язання поновити показники податкової звітності ПП «Гелиос-Транс» слід зазначити наступне.

У пункті 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 ПК).

Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

У пункті 74.1 статті 74 ПК України закріплено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 ПК України колегія суддів дійшла висновку, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 9.12.2014р. у справі №21-511а14.

Враховуючи те, що дії контролюючого органу щодо проведення перевірки позивача вчинені з порушенням порядку її проведення, внесення інформації отриманої за наслідками проведення таких дій до баз даних є неправомірним, а відтак колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних про визнання протиправними дій ДПІ у м. Херсоні ГУ Міндоходів у Херсонській області щодо коригування податкових зобов'язань в інформаційних базах даних та зобов'язання поновити показники податкової звітності ПП «Гелиос- Транс» .

Згідно ст.226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Оскільки суд апеляційної інстанції не звернув уваги на зазначені обставини і без достатніх підстав скасував обґрунтовану та законну постанову суду першої інстанції, то постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2014р. підлягає скасуванню із залишенням у силі постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 10.10.2014р.

Керуючись статтями 220, 221, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ухвалив:

Касаційну скаргу Приватного підприємства «Гелиос-Транс» - задовольнити

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2014 року скасувати та залишити в силі постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2014 року.

Ухвала вступає в законну силу з моменту проголошення. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст.236-238 КАС України.

Головуючий:


Н.Є. Маринчак

Судді:


О.В. Вербицька


Ю.І. Цвіркун

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення06.10.2015
Оприлюднено27.10.2015
Номер документу52767321
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/3867/14

Постанова від 09.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 30.09.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 17.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 16.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 16.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 04.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 30.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 30.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Постанова від 10.10.2014

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні