ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2015 року справа № 813/5468/15
13 год. 54 хв. зал судових засідань № 6
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
секретар судового засідання Щур В.Р.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Жовківської районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в :
ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Жовківської районної державної адміністрації Львівської області (далі - Жовківська РДА Львівської області), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Жовківської РДА Львівської області щодо відмови ОСОБА_3 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
- зобов'язати Жовківську РДА Львівської області затвердити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
Позовна заява мотивована тим, що відповідач протиправно відмовив позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область. Позивач зазначає, що при відмові в затвердженні вказаного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідач не врахував судові рішення, які набрали законної сили, а саме постанову Львівського окружного адміністративного суду від 01 вересня 2014року у справі №813/4961/14 та постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2015року у справі №813/8630/14, якими, зокрема, визнано протиправними дії Жовківської РДА Львівської області щодо відмови позивачу в затвердженні детального плану території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 0,49га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065 з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування АЗС на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області та зобов'язано відділ Держземагентства у Жовківському районі Львівської області погодити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки із зміною цільового призначення. Позивач вважає, що при відмові в затвердженні вказаного проекту землеустрою відповідач безпідставно посилається на те, що вказана земельна ділянка належить до земель пайового фонду, оскільки цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та витягу з Державного земельного кадастру є ведення особистого селянського господарства.
Відповідач подав до суду заперечення на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Свої заперечення обґрунтовує тим, що земельна ділянка площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 в межах Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області отримана у приватну власність ОСОБА_4 на підставі розпорядження голови Жовківської РДА Львівської області від 30.08.2002р. як земельна ділянка пайового фонду. А тому, подальше відчуження вказаної земельної ділянки ОСОБА_5 за договором купівлі-продажу від 09.12.2013р. та ОСОБА_3 за договором дарування від 09.01.2014р. не могло змінити її цільового призначення.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засідання проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у письмових запереченнях. Просив суд відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
09 січня 2014року ОСОБА_3 набув у власність земельну ділянку площею 0,4900га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065, що підтверджується договором дарування земельної ділянки, посвідченим приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу ОСОБА_6 та зареєстрованим в реєстрі за №37. Цільове призначення земельної ділянки: ведення особистого селянського господарства згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-4600864812013 від 12.12.2013р.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності серії ЕАР №135660 цільове призначення земельної ділянки: ведення особистого селянського господарства. Кадастровий номер земельної ділянки: 4622787900:32:000:0065. Орган, що здійснив державну реєстрацію земельної ділянки: відділ Держземагентства у Жовківському районі.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-4600864812013 від 12.12.2013р. земельна ділянка зареєстрована на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, в тому числі при поділі чи об'єднанні земельних ділянок від 28.08.2012року, виконана суб'єктом господарювання ТОВ «Юридично-землевпорядна Фірма», ОСОБА_7.
Суд встановив, що позивач звернувся до Жовківської РДА Львівської області з клопотанням від 16.01.2014 року про надання дозволу на розробку детального плану території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки. Розпорядженням Жовківської РДА Львівської області №9 від 16.01.2014року таке клопотання позивача задоволено та надано ОСОБА_3 дозвіл на розробку детального плану території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 0,49га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065 з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування АЗС на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області (за межами населеного пункту).
Детальний план території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 0,49га з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування АЗС на території Річківської сільської ради на замовлення Жовківської РДА Львівської області розроблено ТзОВ «Карпати Арх-Проект». Після розробки проекту детального плану території проведено громадські слухання щодо такого детального плану, за результатами яких проект детального плану території був схвалений та вирішено скерувати його матеріали на затвердження до Жовківської РДА Львівської області, що засвідчується відповідним протоколом громадських слухань від 01.04.2014 року.
11 квітня 2014року Жовківською РДА Львівської області відмовлено позивачу в затвердженні детального плану території вказаної земельної ділянки з тих підстав, що земельна ділянка відноситься до земель пайового фонду.
13 листопада 2014року розпорядженням Жовківської РДА Львівської області позивачу затверджено детальний план території по зміні цільового призначення.
11 грудня 2014року відділом Держземагенства у Жовківському районі відмовлено ОСОБА_3 в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення земельної ділянки площею 0,4900 га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065, яка розташована на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області. Відмова обґрунтована тим, що дана земельна ділянка згідно з довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) та карти роздержавлення та приватизації земель, відноситься до земель пайового фонду.
Як вбачається з листа Жовківської РДА від 08.06.2015р. №02-36/1598 відповідач відмовив позивачу затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська області.
Не погоджуючись з діями Жовківської РДА Львівської області щодо відмови ОСОБА_3 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська області, позивач звернувся до суду з вимогою про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
Згідно з ст.ст.317,319 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Держава не втручається у здійснення власником права власності.
Відповідно до ст.41 Конституції України, п.2 ч.1 ст.3 та ч.ч. 1, 2 ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений вказаного права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно зі ст.154 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду, заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.
Відповідно до ст.30 Закону України «Про землеустрій» погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому ЗК України, вказаним Законом та іншими законами України.
Статтею 50 вказаного Закону передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Пункт «в» ч.1 ст.186 ЗК України вказує, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому вказаним Кодексом, і затверджуються Верховною ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, встановлених вказаним Кодексом, розпоряджаються земельними ділянками або приймають рішення про зміну їх цільового призначення.
Пунктом 2 ч.3 ст.20 ЗК України встановлено, що зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності, розташованих за межами населених пунктів, проводиться районною державною адміністрацією.
Відповідно ч.1 ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Згідно з ч.2 вказаної статті проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури.
Частинами 5 та 6 ст.186-1 ЗК України встановлено, що органи, зазначені в частинах першій - третій вказаної статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Згідно з п.п. 4-6 ч.3 ст.20 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186- 1 вказаного Кодексу.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186- 1 вказаного Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
Пунктом 7 ч.3 ст.20 ЗК України встановлено те, що відмова ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Звідси випливає, що саме до повноважень Жовківської РДА Львівської області належить зміна цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, та належить на праві власності ОСОБА_3
Єдиною вимогою законодавства для затвердження районною державною адміністрацією проекту землеустрою, є його попереднє погодження в порядку, встановленому статтею 186- 1 Земельного кодексу України.
Законом не передбачено подання власником земельної ділянки для затвердження проекту землеустрою будь-яких інших документів чи право районної державної адміністрації вимагати будь-які інші документи.
Суд зазначає, що чинним законодавством не передбачено права районної державної адміністрації відмовити у затвердженні поданого проекту землеустрою з будь-яких підстав, оскільки у випадку дотримання власником земельної ділянки процедури погодження проекту землеустрою, передбаченої статтею 186- 1 ЗК України, районна державна адміністрація зобов'язана у всіх випадках прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
Суд бере до уваги, що у своїй відмові Жовківська РДА Львівської області не вказала про недотримання власником земельної ділянки, ОСОБА_3, процедури погодження проекту землеустрою, а відмовила в затвердженні проекту землеустрою лише з підстав віднесення такої земельної ділянки до земель пайового фонду.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 01 вересня 2014року, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2014 року, позов ОСОБА_3 задоволено, визнано протиправними дії Жовківської РДА Львівської області щодо відмови позивачу в затвердженні детального плану території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 0,49га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065 з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування АЗС на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області (за межами населеного пункту) та зобов'язано Жовківську РДА Львівської області затвердити ОСОБА_3 детальний план території щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 0,49 га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065 з ведення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування АЗС на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області (за межами населеного пункту).
13 листопада 2014року розпорядженням Жовківської РДА Львівської області позивачу затверджено детальний план території по зміні цільового призначення.
11 грудня 2014року відділом Держземагенства у Жовківському районі відмовлено ОСОБА_3 в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення земельної ділянки площею 0,4900 га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065, яка розташована на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області. Відмова обґрунтована тим, що така земельна ділянка згідно з довідкою з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл за власникаим земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) та карти роздержавлення та приватизації земель, відноситься до земель пайового фонду. Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням, звернувся до суду.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2015року, яка набрала законної сили 03 березня 2015року, визнано протиправними дії Відділу Держземагентства у Жовківському районі Львівської області щодо відмови ОСОБА_3 в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область. Вказаною постановою зобов'язано відділ Держземагентства у Жовківському районі Львівської області погодити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції площею 0,4900 га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
З наведеного вбачається, що віднесення відповідачем земельної ділянки площею 0,4900га з кадастровим номером 4622787900:32:000:0065 до земель пайового фонду з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва є безпідставним, оскільки згідно з даними державного земельного кадастру цільове призначення даної земельної ділянки є ведення особистого селянського господарства.
Суд враховує, що будь-які обмеження та сервітути щодо вказаної земельної ділянки відсутні. Також, відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, уповноваженими органами не вносилося жодних змін чи доповнень до Поземельної книги на спростування вищевикладеного.
Крім того, відповідно до листа Державної інспекції сільського господарства в Львівській області №2794/3-10-8 від 05.05.2014року порушення земельного законодавства під час відчуження вказаної земельної ділянки не виявлено.
Згідно з висновком відділу містобудування та архітектури Жовківської РДА Львівської області вих№77 від 06.03.2015року про розгляд проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування автозаправної станції на території Річківської сільської ради Жовківського району Львівської області, проект землеустрою погоджений.
Щодо доводів відповідача про нікчемність правочинів щодо переходу права власності на вказану земельну ділянку, суд зазначає, що дослідження вказаного питання виходить за межі предмета доказування у цій справі.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем дотримано всі передбачені законодавством вимоги щодо розроблення та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення, встановлених статтею 186- 1 ЗК України, а тому немає підстав для відмови у затвердженні вказаного проекту землеустрою. З цих підстав, суд вважає протиправними дії Жовківської РДА Львівської області щодо відмови ОСОБА_3, викладеної в листі від 08.06.2015р. №02-36/1598, в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати Жовківську РДА Львівської області затвердити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції, площею 0,4900га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Положення ст. 19 Конституції України закріплене у ст. 9 КАС України, яка передбачає, що суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням встановлених обставин, виходячи із заявлених позовних вимог, наявних у матеріалах справи доказів, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст.94 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений судовий збір у сумі 974,40грн. з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 7-11, 14, 69-71, 86, 87, 94, 159, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Жовківської районної державної адміністрації Львівської області щодо відмови, викладеної в листі №02-36/1598 від 08.06.2015р., в затвердженні ОСОБА_3 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції площею 0,4900 га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
Зобов'язати Жовківську районну державну адміністрацію Львівської області затвердити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для будівництва та обслуговування автозаправної станції площею 0,4900 га, кадастровий номер 4622787900:32:000:0065 за адресою: Річківська сільська рада, Жовківський район, Львівська область.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_3 судовий збір в розмірі 974 (дев'ятсот сімдесят чотири) грн. 40 коп.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови суду складений та підписаний 27.10.2015р.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2015 |
Оприлюднено | 30.10.2015 |
Номер документу | 52806563 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні