Постанова
від 22.10.2015 по справі 812/763/15
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

10.3.4

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

22 жовтня 2015 рокуСєвєродонецькСправа № 812/763/15

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Тихонова І.В.,

при секретарі - Лященку А.Ю.,

без участі сторін

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Публічного акціонерного товариства В«ЛисичанськвугілляВ» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 12203743,82 грн.,-

ВСТАНОВИВ:

28 липня 2015 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Публічного акціонерного товариства В«ЛисичанськвугілляВ» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 12203743,82 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у 2013 році відповідач мав працевлаштувати 224 інваліда, з них працевлаштовано 82 інвалідів. Фактично не працевлаштовано 142 інваліда. Середньорічна заробітна плата штатного працівника складає 58543,49 грн. Оскільки відповідачем не було створене 275 робочих місць для інвалідів, яких відповідно не працевлаштовано, то утворилася заборгованість за невиконання нормативу по створенню місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 8313175,58 грн., та пені за порушення строків сплати зазначеної суми адміністративно-господарських санкцій у розмірі 3890568,24., що разом складає 12203743,82 грн. На підставі викладеного, позивач просив суд стягнути з відповідача адміністративно - господарську санкцію у розмірі 12203743,82 грн.

Представник позивача у судове засідання не прибув, повідомлявся належним чином, на адресу суду надав клопотання про розгляд справи без участі представника.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, повідомлявся належним чином, на адресу суду надав заяву про розгляд справи без участі. 21 серпня 2015 року на адресу суду надав заперечення на адміністративний позов, в яких зазначив, що в 2013 році по ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» середньооблікова кількість працівників склала 5608 чоловік, відповідно до нормативу, товариство зобов'язано було виділити та створити 224 робочих місця, для забезпечення працевлаштування інвалідів. Середньоблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність склала 82 чол., тобто різниця між нормативною чисельністю робочих місць та працевлаштованими особами становить 142 од. ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» та його відокремлені підрозділи, щомісяця, впродовж 2013 року надавали до Лисичанського міського центру зайнятості звіти про наявність та можливість працевлаштовувати інвалідів на 165,5 одиницях вакантних місць, тобто на 23,5 більше до нормативу, але робочі місця залишились вакантними у зв'язку з не направленням для працевлаштування інвалідів уповноваженими органами. ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» направляло до Лисичанського міського центру зайнятості відповідну звітність за формою 3-ПН з інформацією щодо можливості працевлаштування інвалідів, але робочі місця залишились вакантними у зв'язку з не направленням для працевлаштування інвалідів уповноваженими органами. На підставі викладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Розглянувши адміністративний позов, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до наступного.

Судом встановлено, що Публічного акціонерного товариства В«ЛисичанськвугілляВ» зареєстроване 04.02.2009 за № 44/118/55 у Луганському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів, що підтверджується довідкою про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів від 07.02.2009 за №64 (а.с. 7 т. 1).

Згідно інформації за показниками звіту 10-ПІ Публічне акціонерне товариство В«ЛисичанськвугілляВ» за 2013 рік середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 8168 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 224 особи, кількість інвалідів працевлаштованих 82 особи, фонд оплати праці штатних працівників складає 328311,90 тис. грн., середньорічна заробітна плата штатного працівника складає 58543,49 грн., суму адміністративно - господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів 8313175,58 (а.с. 8 т. 1).

Крім того, за несвоєчасну сплату Публічним акціонерним товариством В«ЛисичанськвугілляВ» адміністративно-господарських санкцій за 2013 рік позивачем нараховано підприємству пеню в сумі 3890568,24 грн., станом на 27.07.2015 про що зазначено у розрахунку суми позову (а.с. 9 т. 1).

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що задоволенню не підлягає, з таких підстав.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи Публічне акціонерне товариство В«ЛисичанськвугілляВ» своєчасно подало до Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2013 рік (а.с. 40-41), в якому підприємством зазначено середньооблікову кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 82 осіби, кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» - 224 осіб.

Публічне акціонерне товариство В«ЛисичанськвугілляВ» має 12 відокремлених підрозділів, а саме - Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Г.Г. Капустіна код 26349214; Відокремлений підрозділ В«Шахта ПривільнянськаВ» код 26349191; Відокремлений підрозділ В«Шахта НоводружеськаВ» код 26349208; Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Д.Ф.МельниковаВ» код 26349183; Відокремлений підрозділ В«Управління по забезпеченню та збуту продукціїВ» код 26410630; Відокремлений підрозділ В«Інформаційно обчислювальний центрВ» код 26349237; Відокремлений підрозділ В«АвтобазаВ» код 26349220; Відокремлений підрозділ В«Учбово-курсовий комбінатВ» код 26349378; Відокремлений підрозділ В«Шахтобудівельне управлінняВ» код 26349160; Відокремлений підрозділ В«Вузол виробничо-технічного зв'язкуВ» код 26349177; Відокремлений підрозділ В«Санаторій-профілакторій ПривілляВ» код 21846988; ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» виконавчий аппарат (а.с.40).

Судом установлено, що відокремлені підрозділи Публічне акціонерне товариство В«ЛисичанськвугілляВ» протягом 2013 року про наявність вакантних місць, у тому числі для працевлаштування інвалідів, повідомляли Лисичанський міський центр зайнятості, направивши Звітність про наявність вакансій форми 3-ПН, зокрема:

- Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Г.Г. Капустіна - звіт від 26.02.2013 (а.с. 43 т. 1), від 04.03.2013 (а.с. 44 т. 1), від 30.04.2013 (а.с. 45 т. 1), від 29.05.2013 (а.с. 46 т. 1), від 27.06.2013 (а.с. 47 т. 1), від 30.07.2013 (а.с.48-50 т. 1); від 30.08.2013 (а.с. 52-58 т. 1), від 30.09.2013 (а.с. 59-63 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 64-71 т. 1), від 27.12.2013 (а.с. 73 т. 1);

- ВП В«Шахта ПривільнянськаВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 74 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 75 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 76 т. 1), від 28.04.2013 (а.с. 77 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 78 т. 1), від 27.06.2013 (а.с. 79 т. 1), від 26.07.2013 (а.с.80 т. 1); від 29.07.2013 (а.с.81-83 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 84-85 т. 1), від 30.09.2013 (а.с. 86-87 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 88-89 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 90-91 т. 1), від 31.12.2013 (а.с. 92-93 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Шахта НоводружеськаВ» - звіти від 28.02.2013 (а.с. 94 т. 1), від 28.01.2013 (а.с. 95 т.1), від 28.03.2013 (а.с. 96 т. 1), від 28.04.2013 (а.с. 97 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 98 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 99 т. 1), від 29.07.2013 (а.с.100-102 т. 1); від 26.08.2013 (а.с. 103-105 т. 1), від 26.09.2013 (а.с. 106-108 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 109-110 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 112-114 т. 1), від 27.12.2013 (а.с. 115-117 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Д.Ф.МельниковаВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 118 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 119 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 120 т. 1), від 28.04.2013 (а.с. 121 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 122 т. 1), від 27.06.2013 (а.с. 123 т. 1), від 26.07.2013 (а.с.124-128 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 129-133 т. 1), від 27.09.2013 (а.с. 134-138 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 139-143 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 144-147а т. 1), від 26.12.2013 (а.с. 148-151 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Управління по забезпеченню та збуту продукціїВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 152 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 153 т. 1), від 26.03.2013 (а.с. 154-155 т. 1), від 28.04.2013 (а.с. 156 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 157 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 158 т. 1), від 29.07.2013 (а.с.159 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 160 т. 1), від 30.09.2013 (а.с. 161 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 162 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 163 т. 1), від 30.12.2013 (а.с. 164 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Інформаційно обчислювальний центрВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 165 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 166 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 167 т. 1), від 26.04.2013 (а.с.168 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 169 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 170 т. 1), від 28.07.2013 (а.с.171 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 172 т. 1), від 27.09.2013 (а.с. 173 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 174 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 175 т. 1), від 27.12.2013 (а.с. 176 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«АвтобазаВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 177 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 178 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 179 т. 1), від 28.04.2013 (а.с.180 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 181 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 182 т. 1), від 29.07.2013 (а.с.183 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 184 т. 1), від 28.09.2013 (а.с. 185 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 186 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 187 т. 1), від 28.12.2013 (а.с. 187а т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Навчально-курсовий комбінатВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 188 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 189 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 190 т. 1), від 26.04.2013 (а.с.191 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 192 т. 1), від 27.06.2013 (а.с. 193 т. 1), від 26.07.2013 (а.с.194-196 т. 1); від 29.08.2013 (а.с. 197-199 т. 1), від 27.09.2013 (а.с. 200-202 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 203-205 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 206-208 т. 1), від 27.12.2013 (а.с. 209-211 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Шахтобудівельне управлінняВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 212 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 213 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 214 т. 1), від 28.04.2013 (а.с.215 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 216 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 217 т. 1), від 26.07.2013 (а.с.218 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 219 т. 1), від 27.09.2013 (а.с. 220 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 221 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 222 т. 1), від 27.12.2013 (а.с. 223 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Вузол виробничо-технічного зв'язкуВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 224 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 225 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 226 т. 1), від 28.04.2013 (а.с.227 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 228 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 229 т. 1), від 28.07.2013 (а.с.230 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 231 т. 1), від 27.09.2013 (а.с. 232 т. 1), від 28.10.2013 (а.с. 233 т. 1), від 28.11.2013 (а.с. 234 т. 1), від 30.12.2013 (а.с. 235 т. 1);

- Відокремлений підрозділ В«Санаторій-профілакторій ПривілляВ» - звіти від 28.01.2013 (а.с. 237 т. 1), від 28.02.2013 (а.с. 238 т. 1), від 28.03.2013 (а.с. 239 т. 1), від 28.04.2013 (а.с.240 т. 1), від 28.05.2013 (а.с. 241 т. 1), від 28.06.2013 (а.с. 242 т. 1), від 26.07.2013 (а.с.243-244 т. 1); від 28.08.2013 (а.с. 245-246 т. 1), від 06.09.2013 (а.с. 247 т. 1), від 11.09.2013 (а.с. 248 т.1), від 25.09.2013 (а.с.247 т.1), від 27.09.2013 (а.с.248 т.1), від 01.10.2013 (а.с. 249 т. 1).

Крім того, згідно відомостей, наданих Луганським міським центром зайнятості листом від 02.09.2015 №8/05-1967 (а.с. 45 т. 2) структурними підрозділами ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» протягом 2013 року надавалась звітність форми №3-ПН В«Інформація про попит на робочу силу (вакансії) з відміткою про можливість працевлаштування інвалідів. ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» , код 32359108 у 2013 році звітність №3-ПН з відміткою про можливість працевлаштування інвалідів не надавало. Фактів відмов у працевлаштуванні інвалідів зі сторони ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» та його структурних підрозділів у 2013 році не було.

Також, суд зазначає, що відповідно до інформації щодо працевлаштування та наявності вакансій для працевлаштування інвалідів у 2013 році по ПАТ В«Лисичанськвугілля (а.с.39):

- Виконавчий апарат ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 95, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 6, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 4, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 0;

- Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Г.Г. Капустіна - середньооблікова кількість штатних працівників - 1139, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 24, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 46, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 23,3;

- ВП В«Шахта ПривільнянськаВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 925, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 9, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 37, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 32;

- Відокремлений підрозділ В«Шахта НоводружеськаВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 713, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 13, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 29, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 24;

- Відокремлений підрозділ В«Шахта ім.Д.Ф.МельниковаВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 2260, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 14, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 90, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 78,8;

- Відокремлений підрозділ В«Управління по забезпеченню та збуту продукціїВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 58, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 4, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 2, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 0;

- Відокремлений підрозділ В«Інформаційно обчислювальний центрВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 59, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 3,3, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 2, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 0,5;

- Відокремлений підрозділ В«АвтобазаВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 123, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 5, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 5, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 0;

- Відокремлений підрозділ В«Навчально-курсовий комбінатВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 21, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 0, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 1, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 1,8;

- Відокремлений підрозділ В«Шахтобудівельне управлінняВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 112, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 1, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 4, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 2,5;

- Відокремлений підрозділ В«Вузол виробничо-технічного зв'язкуВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 33, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 1, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 1, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 1;

- Відокремлений підрозділ В«Санаторій-профілакторій ПривілляВ» - середньооблікова кількість штатних працівників - 70, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 1,7, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 3, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 1,6;

- ПАТ В«ЛисичанськвугілляВ» в цілому - середньооблікова кількість штатних працівників - 5608, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 82, кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів, зарахована до нормативу таких робочих місць - 224, середньооблікова кількість вакантних робочих місць для інвалідів - 165,5.

Відповідно до ч. 8 ст. 69 Господарського кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування, зокрема інвалідів. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Фонд соціального захисту інвалідів, відповідно до п. 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 № 129, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2011 за № 528/19266 (далі - Положення), є бюджетною установою, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється Державною службою з питань інвалідів та ветеранів.

Згідно з п. 5 Положення Фонд відповідно до покладених на нього завдань координує та контролює роботу територіальних відділень Фонду соціального захисту інвалідів, у тому числі щодо: реєстрації у них підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю (п.п. 1.1 п. 5); організації прийому звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів до нормативу таких робочих місць, їх аналізу та перевірки правильності в них розрахунків (п.п. 1.2. п. 5); збору сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів; обліку зазначених сум адміністративно-господарських санкцій та пені і використання шляхом надання фінансової допомоги, цільової позики, дотацій на створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів, забезпечення функціонування всеукраїнських, державних, міжрегіональних центрів професійної реабілітації інвалідів і державних центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів, фінансування заходів, спрямованих на фізкультурно-спортивну реабілітацію інвалідів, фінансування витрат на професійну підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку інвалідів та інші заходи, визначені законом (п.п. 1.4 п. 5); обліку заборгованості зі сплати сум адміністративно-господарських санкцій і пені, які нараховані підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів, фізичним особам, які використовують найману працю (п.п. 1.5 п. 5).

Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів є територіальним органом бюджетної установи Фонду соціального захисту інвалідів.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України від 21 березня 1991 року № 875-12 «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі - Закон № 875).

За змістом ст. 20 Закону № 875 Фонду соціального страхування захисту інвалідів надано право на стягнення санкцій за недодержання законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, якому чинним законодавством України надані владні управлінські функції у сфері соціального захисту інвалідів, в тому числі контроль щодо забезпечення інвалідів робочими місцями.

Статтею 18 Закону № 875 передбачено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, з урахуванням причин інвалідності, з урахуванням побажань інвалідів, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медиком - соціальної експертизи.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 18-1 Закону № 875 рішення про визнання інваліда безробітним і взяття його на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Частиною 1 статті 19 Закону № 875 встановлено, що для підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від середньооблікової чисельності працюючих, а якщо працює від 8 до 25 чоловік, - у кількості одного робочого місця.

Згідно ч. 3 ст. 19 Закону № 875 підприємства, установи, організації у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Відповідно до ст. 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 року № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Відповідно до п. 1.3 Порядку подання форми звітності № 3-ПН В«Інформація про попит на робочу силу (вакансії)В» , затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520, роботодавці подають інформацію до територіального органу Державної служби зайнятості України у містах Києві та Севастополі, районі, місті, районі у місті (далі - територіальний орган) незалежно від місцезнаходження.

Згідно п. 2.1 зазначеного Порядку форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Аналіз вищевказаних положень дає підстави для висновку про те, що нормами чинного законодавства щодо соціальної захищеності інвалідів в Україні на підприємства покладено обов'язок по забезпеченню певної кількості місць для працевлаштування інвалідів, що не супроводжується обов'язком пошуку інвалідів для працевлаштування на створені ним робочі місця. Такий обов'язок покладено на органи працевлаштування, перелічені в ч.1 ст.18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом України у постановах від 20 червня 2011 року у справі № 21-60а11 за позовом Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства В«ПродекспортВ» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та від 26 червня 2012 року у справі № 21-105а12 за позовом Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Одеської залізниці про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.

Відповідно до ч. 1 ст. 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішеннями Верховного Суду України.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Отже, для стягнення адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов'язань та встановлення в діях або бездіяльності підприємства складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій.

З урахуванням вищевикладеного судом встановлено, що позовні вимоги є необґрунтованими та у їх задоволенні слід відмовити повністю.

Питання про розподіл судових витратах судом не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх сплати у встановленому законом порядку, а ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.

Відповідно до ч. 3 ст. 160 КАС України у судовому засіданні 22.10.2015 проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено до 27.10.2015, про що згідно вимог ч. 2 ст. 167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Публічного акціонерного товариства В«ЛисичанськвугілляВ» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 12203743,82 грн.. відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Повний текст постанови складено та підписано 27 жовтня 2015 року.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення22.10.2015
Оприлюднено04.11.2015
Номер документу52934575
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/763/15

Ухвала від 06.01.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 06.01.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 14.12.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 20.11.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 22.10.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні