ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2015 року м. Чернігів Справа № 825/3355/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бородавкіної С.В.,
за участі секретаря Гайдука С.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 до Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Чернігівській області про визнання протиправними та скасування вимоги та рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач 29.09.2015 звернувся до суду з позовом до Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Чернігівській області та просить визнати протиправними та скасувати: вимогу відповідача про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14.07.2015 № Ф-0000861700 на суму 40 722,09 грн. та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 10.09.2015 № НОМЕР_1 в сумі 3432,31 грн.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що в 2012 - 2014 роках ФОП ОСОБА_3 здійснював підприємницьку діяльність із застосуванням загальної системи оподаткування, про що подав у встановленому порядку та строки податкові декларації про майновий стан та доходи за відповідні роки. За вказаний період позивачем також подано звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску, за встановленою формою та передбаченому законодавством України порядку, в яких самостійно проведені нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Даний факт також підтверджується пунктом 2.3.2 акту документальної планової виїзної перевірки від 22.06.2015, в якому зазначено, що звітність щодо сум нарахованого єдиного внеску до контролюючого органу подавалась ФОП ОСОБА_3 у встановленому порядку, за встановленою формою та своєчасно. При цьому вказаним актом перевірки шодо правильності визначеного позивачем чистого оподатковуваного доходу за 2012 - 2014 роки не встановлено його заниження або завищення, а навпаки - підтверджено отримання ФОП ОСОБА_3 чистого доходу саме в розмірах, зазначених у вказаних звітах по єдиному внеску та в податкових деклараціях. Так, згідно даних таблиці 27 акту перевірки суми чистого доходу, на які нараховується єдиний внесок «За даними перевірки» становить: за 2012 рік - у розмірі 57500,00 грн., за 2013 рік - у розмірі 61438,00 грн. та за 2014 рік - у розмірі 97165,00 грн. Таким чином, суми чистого доходу за 2012 - 2014 роки, на які нарахований єдиний внесок та які відображені ФОП ОСОБА_3 у звітах по єдиному внеску, повністю співпадають із сумами прибутку, що оподаткований податком на доходи фізичних осіб в поданих до відповідача податкових деклараціях. Вказане свідчить про правильність нарахування ФОП ОСОБА_3 сум єдиного внеску у відповідності пункту 2 частини 1 статті 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування». Крім того, вказані позивачем у звітності показники були сформовані на підставі первинних документів з придбання і продажу товарів (послуг) та їх обліку. За наведених обставин, вимога про сплату боргу ( недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування № Ф-0000861700 від 14.07.2015 та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 10.09.2015 № НОМЕР_1, прийняті Варвинською ОДПІ, є протиправними, оскільки висновки акту перевірки, на підставі якого вони прийняті, ґрунтуються на математичних розрахунках та припущеннях податкового органу, що суперечать вимогам законодавства.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав та пояснив, що перевіркою правильності нарахування єдиного внеску з сум доходу, на який нараховується єдиний внесок у розмірі 34,7%, встановлено порушення п. 5, п. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а саме: ФОП ОСОБА_3 занижено суму єдиного внеску на загальну суму 40722,09 грн. Так, у звіті з єдиного внеску сума чистого доходу (прибутку), в рядках календарних місяців, зазначається як середньомісячний річний оподатковуваний дохід, який визначається шляхом ділення річного чистого доходу (прибутку) на кількість календарних місяців, протягом яких він отриманий. Чистий дохід підприємця - різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи-підприємця. Під час проведення перевірки використовувалися первинні документи, відповідно до яких обліковуються суми, на які нараховується єдиний внесок, а саме звіти щодо сум нарахованого єдиного внеску па загальнообов'язкове державне соціальне страхування, податкові декларації про майновий стан і доходи, дані звітів реєстратора розрахункових операцій, дані виписок про рух коштів по банківських рахунках, відомості по нарахуванню заробітної плати, податкові накладні, видаткові накладні, звіти про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 31.12.2014. Крім того, при проведенні перевірки відповідачем враховано лист ДФС України від 16.10.2014 за №7559/7/99-99-17-03-01-17 «Про надання роз'яснення» у зв'язку із забезпеченням однакового підходу до відображення сум чистого доходу (прибутку) у звітності з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений, виходячи з таких підстав.
Встановлено, що на підставі п.п. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, 77.4 ст. 77 та п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України; ст. 12, ст. 13 Розділу IV Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», наказу № 107 від 15.05.2015 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ФОП ОСОБА_3Г.» та з врахуванням наказу № 117 від 08.06.2015 «Про продовження планової виїзної документальної перевірки ФОП ОСОБА_3Г.», плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання на 2 квартал 2015 року, працівниками Варвинської ОДПІ проведена документальна планова виїзна перевірка діяльності ФОП ОСОБА_3, який проживає за адресою: 17600, Чернігівська область, смт. Варва, вул. Червоноармійська, буд. 42, щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів за період з 01.01.2012 по 31.12.2014, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011 по 31.12.2014 відповідно до затвердженого плану перевірки.
Перевірка проводилась з 25.05.2015 по 08.06.2015 з відома ФОП ОСОБА_3, про що складено акт від 22.06.2015 № 95/1700/НОМЕР_2 (а.с. 11-39).
В ході проведення перевірки Варвинською ОДПІ встановлено порушення:
- п. 177.10 ст.177, п. 44.1 ст. 44, п. 44.3 ст. 44 Податкового кодексу України ФОП ОСОБА_3 для перевірки не надано книгу обліку доходів і витрат. Донараховано податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування в сумі 510,00 грн.;
- п. 5, п. 8 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а саме ФОП ОСОБА_3 занижено суму єдиного внеску на загальну суму 40722,09 грн. Донараховано єдиного соціального внеску, нарахованого з чистого оподатковуваного доходу, у розмірі 34,7% -40722,09 грн.;
- п. 8 ст. 9 Порядку обчислення і сплати єдиного внеску Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» ФОП ОСОБА_3 несвоєчасно сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне страхування в сумі 1029,84 грн. за грудень 2013 23.01.2014 по терміну сплати 20.01.2014. Донараховано єдиного соціального внеску - 102,98 грн.
На підставі вищевказаного акта перевірки Варвинською ОДПІ було прийнято вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 14.07.2015 № Ф-0000861700 на суму 40 722,09 грн. та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 10.09.2015 № НОМЕР_1 на суму 3432,31 грн. (а.с. 61, 62).
Встановлено, що в 2012 - 2014 роках ФОП ОСОБА_3 здійснював підприємницьку діяльність із застосуванням загальної системи оподаткування, про що подав податкові декларації про майновий стан та доходи за відповідний період:
- від 29.04.2013 (сума загального річного оподатковуваного доходу становить 595197,00 грн.) з розрахунком податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб, отриманих фізичною особою-підприємцем від провадження господарської діяльності (сума чистого оподатковуваного доходу - 57500,00 грн.) (а.с. 46-49, 50);
- від 14.01.2014 (сума загального річного оподатковуваного доходу становить 1155404,00 грн.) з розрахунком податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб, отриманих фізичною особою-підприємцем від провадження господарської діяльності (сума чистого оподатковуваного доходу - 61438,00 грн.) (а.с. 51-54, 55);
- від 08.01.2015 (сума загального річного оподатковуваного доходу становить 1988430,00 грн.) з розрахунком податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб, отриманих фізичною особою-підприємцем від провадження господарської діяльності (сума чистого оподатковуваного доходу - 97165,00 грн.) (а.с. 56-59, 60).
Крім того, позивачем самостійно проведено нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування та подано до Варвинської ОДПІ звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску:
- від 08.02.2013 (сума нарахованого єдиного внеску 10 868,39 грн.) (а.с. 44, 45);
- від 17.03.2014 (сума нарахованого єдиного внеску 11563,09 грн.) (а.с. 42, 43);
- від 12.01.2015 (сума нарахованого єдиного внеску 11834,13 грн.) (а.с. 40, 41).
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір і ведення обліку визначаються Законом України від 08.07.2010 № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464 єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Згідно із п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464 визначено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пункті 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб, та на суму доходу, що розподіляється між членами сім'ї фізичних осіб - підприємців, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за кожну особу за місяць, у якому отримано дохід (прибуток)
Відповідно до п. 11 ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платників, зазначених у пунктах 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 34,7 відсотка визначеної пунктами 2 та 3 частини першої статті 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску.
Нарахування єдиного внеску здійснюється в межах максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом (ч. 3 ст. 7 Закону № 2464).
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону № 2464 обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів,відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу),на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.
Таким чином, сума доходу, з якої розраховується єдиний внесок, має відповідати чистому доходу, заявленому в податковій декларації, яка подається фізичною особою-підприємцем до податкового органу за результатами календарного року.
Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 08.10.2010 № 22-2, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1014/18309 (чинного на момент виникнення правовідносин) (далі - Порядок).
Пунктом 3.2 даного Порядку передбачено, що фізичні особи-підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, формують та подають до органів Пенсійного фонду звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є календарний рік. Звіт подається за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.
Згідно із п. 4.1 Порядку звіт формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок.
Аналогічне положення міститься у п. 3.2 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 № 454 (чинного на момент нарахування сум єдиного внеску).
Тобто, сума доходу, з якої розраховується єдиний внесок в графі усього таблиці 1 додатка 5 до наведеного Порядку, має відповідати чистому доходу, заявленому в Податковій декларації, яка подається фізичною особою - підприємцем до податкового органу за результатами календарного року.
Згідно із п. 5 ст. 9 Закону № 2464 сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Сплата єдиного внеску згідно з договорами про добровільну участь особами, зазначеними в абзацах четвертому і п'ятому частини першої статті 10 цього Закону (з числа осіб, які працюють або постійно проживають за межами України), та у випадках, передбачених частиною дев'ятою статті 10 цього Закону, в іноземній валюті здійснюється на поточний рахунок органу доходів і зборів, відкритий в уповноваженому банку України.
Кошти єдиного внеску, що надійшли в іноземній валюті, після її продажу за курсом продажу безготівкової іноземної валюти за гривні та утримання уповноваженим банком комісійної винагороди за здійснення операції з продажу іноземної валюти зараховуються на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Облік єдиного внеску, сплаченого в іноземній валюті, та внесення відомостей до Державного реєстру здійснюються у гривнях органами доходів і зборів за місцем реєстрації (останнім місцем проживання) громадянина в Україні на підставі копій платіжних документів, що підтверджують сплату єдиного внеску.
Як вбачається з матеріалів справи, звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску подані ФОП ОСОБА_3 за 2012 - 2014 роки за встановленою формою та в порядку передбаченому законодавством України. База для нарахування єдиного внеску (сума чистого оподатковуваного доходу) позивачем визначена згідно поданих за відповідні роки податкових декларацій про майновий стан і доходи. При цьому в акті перевірки шодо правильності визначеного ФОП ОСОБА_3 чистого оподатковуваного доходу за 2012 - 2014 роки не встановлено його заниження або завищення, а навпаки - підтверджено отримання ФОП ОСОБА_3 чистого доходу саме в розмірах, зазначених у вказаних вище звітах по єдиному внеску та в податкових деклараціях.
Як зазначено представником відповідача, Варвинською ОДПІ при перевірці правильності нарахування та сплати єдиного внеску було враховано лист ДФС України від 16.10.2014 № 7559/7/99-99-17-03-01-14 «Про надання роз'яснення» та обраховано суми чистого доходу помісячно математично, шляхом ділення річного оподатковуваного доходу на кількість місяців (в яких проводилась діяльність).
З такою методикою обчислення сум єдиного внеску суд не погоджується, оскільки Законом № 2464 передбачено нарахування єдиного внеску виключно на підставі бухгалтерських та інших первинних документів. В свою чергу, податковий орган може виявляти розбіжності лише на підставі первинних документів, а не через розподіл математичним шляхом ділення сукупного річного оподатковуваного доходу на кількість місяців (в яких проводилась діяльність), як це зроблено відповідачем при проведенні документальної планової виїзної перевірки ФОП ОСОБА_3
Таким чином, проведений Варвинська ОДПІ математичний розрахунок визначення сум єдиного внеску, що має бути сплачений, призвів до передчасних та помилкових висновків про заниження платником бази нарахування єдиного внеску.
Отже, оскільки суми чистого доходу за 2012 - 2014 роки, на які нарахований єдиний внесок та які відображені ФОП ОСОБА_3 у звітах про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску, повністю співпадають із сумами прибутку, що оподаткований податком на доходи фізичних осіб в поданих до Варвинської ОДПІ податкових деклараціях, а також ці суми чистого доходу підтверджені результатами проведеної інспекцією перевірки, це свідчить про правильність нарахування ФОП ОСОБА_3 сум єдиного внеску, у відповідності пункту 2 частини 1 статті 7 Закону № 2464.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
На думку суду, позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги про визнання протиправними та скасування оскаржуваних вимоги та рішення, а відповідачем не доказана правомірність своїх дій при їх винесенні.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати вимогу від 14.07.2015 № НОМЕР_3 та рішення від 10.09.2015 № НОМЕР_1, прийняті Варвинською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області.
Стягнути з Варвинської об'єднаної державної податкової інспекцієї Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (вул. Шевченка, 35, смт. Варва, Чернігівська область, 17600, код ЄДРПОУ 38402279) на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2), за рахунок бюджетних асигнувань, судові витрати в сумі 487,20 грн., відповідно до платіжного доручення від 16.09.2015 № 120.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2015 |
Оприлюднено | 04.11.2015 |
Номер документу | 52939994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні