КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" жовтня 2015 р. Справа№ 910/11123/15
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Федорчука Р.В.
суддів: Лобаня О.І.
Майданевича А.Г.
при секретарі судового засідання Іващенко М.М.,
за участю представників сторін:
від позивача: Михайлюк Я. Б. (довіреність від 10.03.2015 № 10/03);
від відповідача: Безносик А. О. (довіреність від 13.07.2015 № 225-КР-2582);
від третьої особи 1: Горбань Н. Г. (довіреність від 15.06.2015 № 05703-605;
від третьої особи 2: не з'явився;
від третьої особи 3: не з'явився;
від третьої особи 4: не з'явився;
від третьої особи 5: не з'явився;
від третьої особи 6: не з'явився;
від третьої особи 7: не з'явився;
від третьої особи 8: не з'явився;
від третьої особи 9: не з'явився;
від третьої особи 10: не з'явився;
від третьої особи 11: не з'явився;
розглянувши матеріали апеляційних скарг
Київської міської ради та Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
на рішення господарського суду міста Києва від 24.06.2015 року
у справі №910/11123/15 (суддя Лиськов М. О.)
за позовом Дочірнього підприємства "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП"
до Київської міської ради
третя особа 1: Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
третя особа 2: ОСОБА_5;
третя особа 3: ОСОБА_6;
третя особа 4: ОСОБА_7;
третя особа 5: ОСОБА_8;
третя особа 6: ОСОБА_9,
третя особа 7: ОСОБА_10;
третя особа 8: ОСОБА_11;
третя особа 9: ОСОБА_12;
третя особа 10: ОСОБА_13;
третя особа 11: ОСОБА_14
про визнання незаконними і скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 позов задоволено повністю, визнано незаконними та скасовано рішення Київської міської ради : від 29.04.2010 N 754/4192 "Про передачу громадянці ОСОБА_5 у приватну власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва на АДРЕСА_1 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 747/4185 "Про передачу громадянину ОСОБА_6 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_2 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 748/4186 "Про передачу громадянці ОСОБА_7 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_3 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 749/4187 "Про передачу громадянину ОСОБА_8 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_4 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 746/4184 "Про передачу громадянину ОСОБА_9 у приватну власність земельної ділянки, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_5 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 753/4191 "Про передачу громадянину ОСОБА_10 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_6 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 752/4190 "Про передачу громадянці ОСОБА_11 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_7 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 751/4189 "Про передачу громадянці ОСОБА_12 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_8 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 750/4188 "Про передачу громадянці ОСОБА_13 у приватну власність земельної ділянки Для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_9 у Дніпровському районі м. Києва"; від 29.04.2010 N 745/4183 "Про передачу громадянці ОСОБА_14 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруді на АДРЕСА_10 у Дніпровському районі м. Києва"; зобов'язано Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести зміни до міського земельного кадастру та виключити інформацію про дані земельні ділянки, які вказаними рішеннями були передані у власність вищезазначеним громадянам.
Прийняте рішення судом першої інстанції мотивоване тим, що позивач обліковувався в базі кадастр як землекористувач, а отже передача спірних земельних ділянок третім особам порушує його права і вимоги чинного законодавства (Земельного кодексу України, Водного кодексу України, законів України «Про оренду землі», «Про інвестиційну діяльність», «Про планування і забудову територій». Рішення Київської міської ради від 29.04.2010 № 754/4192 про передачу земельної ділянки ОСОБА_5 прийняте з порушенням ст. 1, 12, 23-1 Закону України «Про планування забудови територій». Оскаржуваними рішеннями надано фізичним особам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 земельні ділянки, що частково розміщуються у межах прибережних захисних смуг річки Десенка, що є грубим порушенням ст. 61 Земельного кодексу України та ст. 89 Водного кодексу України. Земельні ділянки, які передані оскаржуваними рішеннями фізичним особам ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд розміщуються в межах охоронних зон електричних мереж, що є порушенням ст. 76 Земельного кодексу України та п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України № 209 від 04.03.1997.
Не погоджуючись з рішенням суду, Київська міська рада звернулась з апеляційної скаргою до Київського апеляційного господарського суду, в якій просить рішення Господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог. Апеляційну скаргу Київська міська рада обґрунтувала тим, що оскаржувані рішення від 29.04.2010 прийнято радою на підставі поданих проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, в межах своїх повноважень та відповідно до чинного законодавства. Апелянт зазначає, що оскільки між Київською міською радою та позивачем не виникли орендні правовідносини ТОМУ позивача не виникло прав на земельну ділянку, тому посилання позивача на ч. 2 ст. 24 Закону України «Про оренду землі», згідно якої орендодавець зобов'язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою, є необґрунтованими,. Скаржник зауважує що рішення Київської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду вважається таким, що втратило чинність через 12 місяців після набуття ним чинності, якщо відповідний договір оренди не укладено. Таким чином, апелянт зазначає, що на час прийняття оскаржуваних рішень, рішення Київської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду ДП «Строй-Маркет Груп» втратило чинність. Також скаржник зазначив про застосування строків позовної давності. В тому числі апелянт вказує, що законність оскаржуваних рішень Київської міської ради досліджувалася судами різних інстанцій.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 22.07.2015 було прийнято до провадження апеляційну скаргу Київської міської ради та призначено справу №910/11123/15 до розгляду.
Не погоджуючись з рішенням суду, Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся з апеляційної скаргою до Київського апеляційного господарського суду, в якій просить рішення Господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог. Дана апеляційна скарга обґрунтувала тим, що Київська міська рада прийняла оскаржувані рішення від 29.04.2010 на підставі поданих проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Апелянт зазначає, що суд першої інстанції при вирішені справи не врахував втрату чинності рішенням Київської міської ради про передачу земельної ділянки в оренду ДП «Строй-Маркет Груп», а також того, що позивач не є землекористувачем спірної земельної ділянки.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 22.09.2015 було прийнято до провадження апеляційну скаргу Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та призначено справу №910/11123/15 до розгляду.
04.08.2015 від позивача по справі через відділ діловодства суду надійшов письмовий відзив позивача по справі в якому зазначено, що позивач дізнався про порушення свого права 23.03.2015 коли отримав листа від Департаменту земельних ресурсів про відмову у підписанні договору оренди, а тому позивачем не пропущено строки позовної давності. Також позивач вказує, що право на оренду спірної земельної ділянки було визнано за позивачем рішенням суду. Позивач зазначає, що ні положеннями Земельного кодексу України, ні Законом України «Про оренду землі» не передбачено втрату чинності протягом певного строку рішенням органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду.
Представники апелянтів (відповідача та третьої особи 1) в судове засідання 07.05.2015 з'явилися та підтримали подані апеляційні скарги в яких просили скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15.
Представник позивача в судовому засіданні 07.10.2015 заперечив проти поданих апеляційних скарг та вважав, що рішення Господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 прийняте у відповідності до вимог законодавства.
Перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів апеляційного господарського суду встановила наступне.
20.01.2005 внесено зміни до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 21.08.2003 N 1546 "Про проведення конкурсів із залучення інвесторів для реалізації інвестиційних проектів" та додано до переліку проектів у місті Києві, які передбачається реалізувати за рахунок інвесторів - "будівництво багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі" (розпорядження Київської міської державної адміністрації № 48 від 15.01.2005).
Готуючись до участі у конкурсі із залучення інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м. Києва, позивач звертався із запитом до КО "Центр містобудування та архітектури», який надав відповідь щодо земельної ділянки під об'єктом інвестування листом № 03-1679 від 08.03.2007 про відсутність матеріалів щодо відведення цієї земельної ділянки в архівах ГоловКиївархітектури.
17.04.2007 розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 "Про затвердження результатів конкурсу із залучення інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м. Києва" Дочірнє підприємство "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП" визнано переможцем конкурсу із залучення інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м. Києва.
Пунктом 4 вищезазначеного розпорядження зобов'язано Комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київське інвестиційне агентство" звернутись з клопотанням до Київської міської ради щодо надання згоди Київського міського голови на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки позивачеві, та забезпечити розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також іншої документації, необхідної для прийняття рішення Київради щодо передачі земельної ділянки для реалізації інвестиційного проекту "Будівництво багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі" та документації необхідної для підготовки проекту договору оренди земельної ділянки між Київрадою та ДП "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП".
Також зазначеним розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 зобов'язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) підготувати проект рішення Київради про затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки та передачу її в оренду для реалізації вказаного інвестиційного проекту.
На виконання Розпорядження КМДА від 17.04.2007 № 449 між Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та ДП "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП" 08.08.2007 укладено Інвестиційний договір № 049-13Д/26 про інвестування будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі (далі - Інвестиційний договір), яким позивача визнано Інвестором.
Згідно п. 1.1. Інвестиційного договору Інвестор зобов'язується здійснити інвестування вказаного будівництва за власні та/або залучені кошти відповідно до умов інвестиційного конкурсу, власних конкурсних пропозицій, умов цього Договору та затвердженої у встановленому порядку проектно-кошторисної документації.
Відповідно до п. 3.3. Інвестиційного договору, на організатора конкурсу (Головне управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) покладено обов'язок у межах його компетенції сприяти оформленню Інвестором прав на земельну ділянку, на якій буде проводитись будівництво Об'єкту інвестування.
Крім цього, вказаним договором на організатора конкурсу покладено обов'язок сприяти інвестору у виконанні функцій замовника капітального будівництва об'єкту інвестування, в тому числі, але не обмежуючись підготувати проект розпорядження КМДА про будівництво об'єкту інвестування, отримати відповідні дозволи на проведення будівництва, ввести в експлуатацію об'єкт інвестування (пункт 4.1.6).
Умовами договору також передбачено право інвестора вимагати від організатора конкурсу перегляду термінів здійснення будівництва (в т.ч., термінів оформлення необхідної для його здійснення проектної, дозвільної, технічної та іншої документації, термінів укладення необхідних договорів) шляхом укладання додаткової угоди в разі, якщо інвестор-позивач (за умови виконання ним усіх передбачених законодавством вимог та обов'язків) не отримає з незалежних від нього причин необхідні дозволи, погодження чи права на земельну ділянку (пункт 4.2.6). В подальшому вказані терміни було переглянуто сторонами договору шляхом укладення додаткової угоди.
На виконання інвестиційного договору позивачем 13.07.2007 та 10.08.2007 перераховано кошти на рахунок Київської міської ради в розмірі 24981140,00грн. на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва та 4032935,35 грн. компенсації витрат пов'язаних із підготовкою інвестиційного проекту. Зазначені кошти Київська міська рада прийняла без заперечень.
Відповідно до листа комунальної організації "Центр містобудування та архітектури" від 07.05.2007 земельна ділянка передана дочірньому підприємству "Строй-Маркет Груп" для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р.Десенка у Дніпровському районі м.Києва відводилась за рахунок міських земель не наданих у власність чи користування.
18.07.2007 Київською дочірньому підприємству "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП" надано згоду на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва.
19.02.2009 року Київська міська рада прийняла рішення № 120/1175 "Про передачу дочірньому підприємству "Строй-Маркет-Груп" земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва", відповідно до якого:
- затверджено містобудівне обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації та визначення параметрів будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва;
- внесено зміни до Генерального плану міста Києва в частині переведення частини земельних ділянок із зони зелених насаджень загального користування до території житлової та громадської забудови в межах, визначених містобудівним обґрунтуванням;
- затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва;
- вирішено передати позивачу у довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 22,339 га для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва за рахунок земель, не наданих у власність або користування.
Відповідно до п. 5 рішення Київської міської ради від 19.02.2009 № 120/1175 Київська міська рада вирішила передати ДП "Строй-Маркет-Груп", за умови виконання п. 6 цього рішення, у довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 22,339 га для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі за рахунок земель, не наданих у власність чи користування. Внесено зміни до Генерального плану міста Києва в частині переведення частини земельних ділянок із зони зелених насаджень загального користування до території житлової та громадської забудови в межах, визначених містобудівним обґрунтуванням.
Проте, відповідачами не надано доказів невиконання позивачем п. 6 рішення Київської міської ради від 19.02.2009 № 120/1175.
У зв'язку з набранням чинності Законом України "Про Державний земельний кадастр" та необхідністю внесення відомостей до Державного земельного кадастру України було здійснено формування земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1, копія витягу із Державного земельного кадастру від 19.11.2014 міститься в матеріалах справи.
Вказані обставини щодо прийняття КМДА Розпорядження від 17.04.2007 № 449 та укладення інвестиційного договору також встановлені рішеннями судів у господарській справі (постанова Київського апеляційного господарського суду від 25.01.2011 у справі № 2/146 за позовом ДП «Строй-Маркет Груп» до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання права на оренду, укладення договору оренди земельної ділянки та зобов'язання вчинити дії.
Відповідно до ч. 3 статті 35 Господарського процесуального кодексу обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Вказаною постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.01.2011 у справі №2/146 яка набрала чинності, також встановлено, що :
- після винесення Розпорядження КМДА від 17.04.2007 № 449, ДП «Строй-Маркет Груп» 14.05.2007 зверталось до Київської міської ради з відповідним клопотанням про надання в оренду на 25 років земельної ділянки орієнтовною площею 22,339га, однак у зв'язку із затягуванням розгляду вказаного звернення щодо надання в оренду для будівництва багатофункціонального готельного та торгівельно-розважального центру в районі затоки Десенка, ДП «Строй-Маркет Груп» звернулось до господарського суду м.Києва з позовними вимогами про визнання права на оренду земельної ділянки та зобов'язати вчинити певні дії (рішенням Господарського суду м.Києва від 27.01.2009 у справі № 2/1 вказані позовні вимоги задоволено в повному обсязі);
- на виконання зазначеного рішення суду у справі № 2/1 Головне управліня земельних ресурсів КМДА погодило проект землеустрою щодо відведення ДП «Строй-Маркет Груп» в довгострокову оренду на 25 років земельної ділянки площею 22,339га в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м.Києва, а 19.02.2009 Київською міською радою було прийнято рішення № 120/1175 «Про передачу ДП «Строй-Маркет Груп» вказаної земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торгівельно-розважального центру в довгострокову оренду на 25років;
- 25.12.2009 ДП «Строй-маркет Груп» листом звернулось до Головного управління земельних ресурсів Виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) із клопотанням щодо організації робіт по винесенню меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) та виготовлення документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою, як це було визначено п.п. 6.1 рішення Київської міської ради від 19.02.2009 № 120/1175;
- через невжиття дій на виконання вищевказаного листа-клопотання від 25.12.2009 Головним управлінням земельних ресурсів, ДП «Строй-Маркет Груп» листом від 01.02.2010 звернулось до Київської міської ради з проханням організувати роботу по складанню документа, що посвідчує право ДП «Строй-Маркет Груп» на земельну ділянку та у встановлені законодавством терміни підписати відповідний договір оренди земельної ділянки площею 22,339га, яка надана ДП «Строй-Маркет Груп» в довгострокову оренду на 25років згідно рішення Київської міської ради від 19.02.2009 № 120/1175. До вказаного листа ДП «Строй-Маркет Груп» додало два підписаних примірника проекту договору оренди , які разом з листом були направлені в адресу Київської міської ради.
Таким чином, встановлені постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.01.2011 у справі №2/146 обставини, свідчать про те, що ДП «Строй-Маркет Груп», як інвестор виконав усі передбачені законодавством та умовами інвестиційного договору вимоги та обов'язки спрямовані на укладення договору оренди, однак з незалежних від нього причин та не з вини позивача договір оренди укладено не було.
Зазначені обставини також встановлено і підтверджуються рішенням Господарського суду м. Києва від 27.01.2009 у справі № 2/1 за позовом ДП «Строй-Маркет Груп» до Головного управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про зобов'язання виконати умови договору та вчинити певні дії, яке набрало законної сили і яким позовні вимоги задоволено повністю, визнано за ДП «Строй-Маркет Груп» право на оренду земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_2) орієнтованою площею 22,339га; зобов'язано Головне управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) сприяти ДП «Строй-Маркет Груп» в оформленні права користування земельною ділянкою; зобов'язано Київську міську державну адміністрацію сприяти ДП «Строй-Маркет Груп» в оформленні права користування земельною ділянкою; зобов'язати Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) погодити проект землеустрою щодо відведення ДП «Строй-Маркет Груп» в довгострокову оренду земельної ділянки; зобов'язати Київську міську раду розглянути проект рішення Київської міської ради «Про передачу ДП «Строй-Маркет Груп» земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торгівельно-розважального центру» на найближчому пленарному засіданні.
Вказаним рішенням Господарського суду м. Києва від 27.01.2009 у справі № 2/1 встановлено, що позивач звертався до Київської міської ради із документами та клопотанням про передачу в оренду зазначеної земельної ділянки, проте відповідачі не виконали зобов'язань щодо сприяння ДП «Строй-Маркет Груп» у оформлені прав на земельну ділянку, на якій буде проводитися будівництво згідно умов інвестиційного договору та відповідачі ухиляються від належного виконання умов Інвестиційного договору № 049-13/і/26 від 08.08.2007, розпорядження від 17.04.2007 № 449 та положень Земельного кодексу України, чим порушують законні права та інтереси ДП «Строй-Маркет Груп» на одержання в оренду земельної ділянки.
З врахуванням положень ч.3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, вищевказані обставини встановлені рішеннями судів в інших господарських справах, які набрали законної сили, є обов'язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв'язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.
Незважаючи на наявність вказаного рішення Господарського суду м. Києва від 27.01.2009 у справі № 2/1 яке набрало законної сили і яким визнано за ДП «Строй-Маркет Груп» право на оренду земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_2) орієнтованою площею 22,339га, Київська міська рада 29.04.2010 прийняла рішення, якими було передано громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_12 у приватну власність (для ведення індивідуального садівництва, для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд) земельні ділянки, які знаходяться в межах спірної земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_2) орієнтованою площею 22,339га, право на оренду якої визнано за ДП «Строй-Маркет Груп».
Крім того, на час прийняття вказаних рішень 29.04.2010 (як і на час виготовлення цієї постанови апеляційного суду), було чинним та обов'язковим для виконання і Розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 "Про затвердження результатів конкурсу із залучення інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м. Києва", яким Дочірнє підприємство "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП" було визнано переможцем вказаного конкурсу та яким було зобов'язано виконавчий орган Київської міської ради вчинити дії щодо оформлення документації необхідної для прийняття рішення Київради щодо передачі земельної ділянки ДП "СТРОЙ-МАРКЕТ ГРУП" в оренду з підписанням відповідного договору.
Вказане Розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 відповідно до ст.6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» є обов'язковим для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Таким чином, не зважаючи на чинне розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449, Київською міською радою в 2010 році частину спірної земельної ділянки передано у власність фізичним особам за рішеннями, які є предметом даного спору.
Після передачі земельних ділянок вказаним фізичним особам в 2010 році, між Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради та позивачем ДП «Строй-Маркет Груп» було укладено додаткову угоду № 2 від 06.03.2013 до Інвестиційного договору № 049-13Д/26 від 08.08.2007, згідно якої сторони внесли зміни до умов зазначеного інвестиційного договору та погодили розпочати будівництво по Інвестиційному договору (на земельній ділянці кадастровий НОМЕР_2 орієнтованою площею 22,339га, частини якої було передано у власність вищевказаним фізичним особам) не пізніше 01.08.2016. Також вказаною додатковою угодою сторони вказали, що після підписання інвестиційного договору інвестор узгоджує і затверджує у строк до 21.04.2016 ПКД на будівництво об'єкту інвестування в складі проекту будівництва; після затвердження порядку ПКД інвестор укладає в строк до 21.04.2016 договір підряду на будівництво об'єкту інвестування та в строк до 21.03.2016 зобов'язується підготувати і подати у відповідності до вимог чинного законодавства необхідні документи на проведення інвестиційно-будівельної експертизи та в цей же строк - на отримання відповідних технічних умов, містобудівних умов і обмежень, дозволів на проведення будівництва об'єкту інвестування.
Таким чином, шляхом укладення вказаної додаткової угоди сторони погодили і додатково підтвердили наміри щодо здійснення забудови саме земельної ділянки (кадастровий НОМЕР_2 орієнтованою площею 22,339га) під об'єктом інвестування відповідно до умов інвестиційного договору та розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 "Про затвердження результатів конкурсу із залучення інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі м. Києва".
На своє чергове звернення до Київської міської ради щодо укладення договору оренди земельної ділянки, позивач отримав відповідь від 23.03.2015 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 05704-5003 щодо неможливості укладення договору оренди зазначеної земельної ділянки у зв'язку з тим, що її частину у 2010 році Київською міською радою було передано у приватну власність фізичним особам.
Спір виник у зв'язку з тим, що позивач вважає, що рішення Київської міської ради щодо відведення земельних ділянок третім особам порушують його права, є незаконними та такими, що підлягають скасуванню.
Таким чином з врахуванням зазначеного, наявних у справі доказів, судом апеляційної інстанції встановлено, що ДП «Строй-Маркет-Груп» стало переможцем інвестиційного конкурсу, проведеного Київською міською радою, уклало відповідний Інвестиційний договір, виконало умови сплати компенсацій до бюджету, неодноразово зверталось до Київської міської ради щодо передачі в оренду земельної ділянки отримало згоду на розробку проекту землеустрою та підготовку землевпорядної документації, розробило проект землеустрою та передало його на погодження. Вищевикладене свідчить про належне виконання позивачем умов інвестиційного договору та положень чинного законодавства щодо належного оформлення права користування земельною ділянкою, а дії відповідних компетентних органів, спрямовані на проведення конкурсу, укладання інвестиційного договору та прийняття відповідних розпоряджень та погоджень, свідчать про вчинення ними дій, спрямованих на передачу земельної ділянки в користування ДП «Строй-Маркет-Груп».
Відповідно до положень ст. ст. 12, 13, 41 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ч.5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Згідно з ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
В ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч.1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Згідно з нормами ст. 93 Земельного кодексу України, які кореспондуються зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ч.3 ст.152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
За приписами частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до пункту 10 частини 2 статті 16 ЦК України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
В обгрунтування апеляційних скарг і Київська міська рада і Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) посилаються на те, що рішення Київської міської ради про передачу позивачеві земельної ділянки в оренду, з врахуванням рішення КМР № 457/1867 від 15.07.2004 «Про порядок передачі земельних ділянок в користування або у власність у м.Києві» (п.8 ст.28), вважається таким, що втратило чинність через 12 місяців після набуття ним чинності, якщо відповідний договір оренди землі не укладено.
Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду враховує, що станом на час прийняття вказаного рішення КМР від 15.07.2004, останнє не мало жодного відношення ні до позивача ні до спірної земельної ділянки.
В той же час, відповідно до ч. 1, 2 статті 35 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» ( в редакції чинній на час прийняття рішення Київською міською радою від 19.02.2009 № 120/1175) місцеві державні адміністрації на відповідній території взаємодіють з сільськими, селищними і міськими радами, їх виконавчими органами та сільськими, селищними і міськими головами, сприяють у здійсненні ними власних повноважень місцевого самоврядування, зокрема у вирішенні питань економічного, соціального та культурного розвитку відповідних територій, зміцнення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування, контролюють виконання наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади, розглядають та враховують у своїй діяльності пропозиції депутатів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб. У разі розгляду місцевою державною адміністрацією питань, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування, про це повідомляється заздалегідь відповідним органам місцевого самоврядування. Представники цих органів та посадові особи територіальних громад мають право брати участь у розгляді таких питань місцевою державною адміністрацією, висловлювати зауваження і пропозиції.
У відповідності до п. 6 статті 2 вказаного закону місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують взаємодію з органами місцевого самоврядування.
На виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами (стаття 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»).
Розпорядженням КМДА від 17.04.2007 № 449 позивача визнано переможцем конкурсу із залученням інвесторів для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі та КП «Київське інвестиційне агентство» зобов'язано вчинити певні дії щодо підготовки документів для прийняття рішення Київради щодо передачі земельної ділянки для реалізації інвестиційного проекту.
Проте, Київська міська рада, приймаючи рішення в інтересах фізичних осіб не врахувала розпорядження КМДА від 17.04.2007 № 449, яке є чинним і обов'язковим для виконання.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем вчинялися дії щодо підготовки до укладання договору оренди земельної ділянки з Київською міською радою, в тому числі і в період 12-ти місячного строку на який посилаються апелянти. Однак, незважаючи на зазначене, наявність рішення Київської міської ради № 120/1175 19.02.2009 року "Про передачу дочірньому підприємству "Строй-Маркет-Груп" земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва" яким було внесено зміни до Генерального плану м.Києва, наявність чинних та обов'язкових до виконання Розпорядження КМДА № 449 від 17.04.2007 та інвестиційного договору № 049-13Д/26 від 08.08.2007, Київською міською радою 29.04.2010 передано у власність третім особам 2-11 частину земельної ділянки, яка підлягала передачі в користування позивачеві, право на оренду якої за ним було визнано рішенням суду, яке набрало законної сили.
А тому, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що рішення Київської ради про передачу земельних ділянок на користь фізичних осіб суперечить розпорядженню Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449 та інвестиційному договору, так як земельна ділянка надавалася за рахунок земельної ділянки на якій заплановано будівництво торгово-розважального центру. Таким чином, надання спірних земельних ділянок фізичним особам порушує право позивача як інвестора по договору № 049-13Д/26 та розпорядженню Київської міської державної адміністрації від 17.04.2007 № 449.
З огляду на зазначене, апеляційний господарський суд вважає, що передача спірних земельних ділянок третім особам 29.04.2010 зважаючи на наявність чинного рішення Київської міської ради № 120/1175 "Про передачу дочірньому підприємству "Строй-Маркет Груп" земельної ділянки для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва" здійснювалась з порушенням чинного законодавства України.
В тому числі апеляційний господарський суд вважає за необхідне зазначити, що:
- оскаржувані рішення про надання фізичним особам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд частково розміщуються у межах прибережних захисних смуг річки Десенка, що є грубим порушенням ст. 61 Земельного кодексу України та ст. 89 Водного кодексу України;
- земельні ділянки, які передані оскаржуваними рішеннями фізичним особам ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд розміщуються в межах охоронних зон електричних мереж, що є порушенням ст. 76 Земельного кодексу України та п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України; рішення Київської міської ради від 29.04.2010 № 754/4192 про передачу земельної ділянки ОСОБА_5 прийняте з порушенням ст. 1, 12, 23-1 Закону України «Про планування забудови територій».
Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду також зауважує, що фізичні особи яким оскаржуваними рішеннями Київської міської ради було передано у власність земельні ділянки і які подали апеляційні скарги на рішення суду першої інстанції, після відкриття апеляційного провадження відмовились від своїх апеляційних скарг, тобто не вважають свої права порушеними.
З огляду на зазначене, апеляційний господарський суд погоджується з висновками місцевого суду, що позовні вимоги обґрунтовані та такі, що підлягають задоволенню зважаючи на те, що позивача визнано переможцем інвестиційного конкурсу, який проводила Київська міська рада для реалізації будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки Десенка у Дніпровському районі", позивачем сплачено компенсації до бюджету у відповідності до умов інвестиційного договору, рішенням Київської міської ради № 120/1175 19.02.2009 позивачу передано земельну ділянку для будівництва багатофункціонального готельного та торговельно-розважального центру в районі затоки р. Десенка у Дніпровському районі м. Києва", яке не скасоване та чинне на момент передачі частини земельної ділянки третім особам 2-11 та позивачем вчинялися дії щодо виконання рішення Київської міської ради № 120/1175 19.02.2009.
А отже, передача спірних земельних ділянок третім особам 2-11, враховуючи зазначені вище обставини, є порушенням чинного законодавства на момент прийняття рішення, а також спірні рішенні прийняті Київською міською радою з порушенням Закону України «Про планування забудови територій», ст. 61 Земельного кодексу України та ст. 89 Водного кодексу України та ст. 76 Земельного кодексу України та п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України.
Що стосується строків позовної давності, то апеляційний господарський суд вважає за необхідне зазначити, що з врахуванням ст. ст. 256, 257, 261, 267 Цивільного кодексу України, оскільки позивач довідався про порушення свого права 23.03.2015 (лист Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради № 05704-5003) та подав до суду позовну заяву 28.04.2015, то відсутні підстави вважати про сплив позовної давності та застосовувати відповідні наслідки.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Отже, враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що рішення господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 відповідає обставинам справи, є законним та обґрунтованим, а тому не підлягає скасуванню. У зв'язку з цим апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Судовою колегією встановлено відсутність належних доказів щодо обставин, передбачених ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, які підтверджували б наявність підстав для задоволення апеляційної скарги.
В той же час, доводи скаржника зводяться до намагань надати їм перевагу над встановленими судом першої інстанції обставинами, та переоцінити ці обставини, що не впливає на результат розгляду справи.
Керуючись статтями 33, 34, 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Київської міської ради та Департаменту земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду міста Києва від 24.06.2015 у справі №910/11123/15 залишити без змін.
3. Справу №910/11123/15 повернути до господарського суду міста Києва.
4. Постанова апеляційного господарського суду набирає законної сили з дня її прийняття.
5. Постанову Київського апеляційного господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів до Вищого господарського суду України у порядку, передбаченому ст. 109 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписаний 29.10.2015
Головуючий суддя Р.В. Федорчук
Судді О.І. Лобань
А.Г. Майданевич
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2015 |
Оприлюднено | 03.11.2015 |
Номер документу | 52954678 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Федорчук Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні