ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2015 року Справа № 803/3524/15
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ксензюка А.Я.,
при секретарі судового засідання Новак Л.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Луцьке авіапідприємство» до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького районного управління юстиції Волинської області ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Луцьке авіапідприємство» (далі - ПАТ «Луцьке авіапідприємство») звернулося з позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького районного управління юстиції Волинської області (далі - Реєстраційна служба Луцького РУЮ) ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення від 30 травня 2015 року №21719773 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язання зареєструвати за ПАТ «Луцьке авіапідприємство» право власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14.
Позивач 22 жовтня 2015 року подав заяву про уточнення позовних вимог, у якій просить визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького РУЮ ОСОБА_1 від 30 травня 2015 року №21719773 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького РУЮ ОСОБА_1 повторно розглянути заяву ПАТ «Луцьке авіапідприємство» про реєстрацію за ПАТ «Луцьке авіапідприємство» право власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в рішенні про відмову у державній реєстрації від 30 травня 2015 року №21719773 в порушення вимог пункту 4 частини першої статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року №1952-IV відповідачем не зазначено, що подані позивачем документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Тому вважає, що державним реєстратором Реєстраційної служби Луцького РУЮ ОСОБА_2 незаконно відмовлено ПАТ «Луцьке авіапідприємство» у державній реєстрації права власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14.
В поданих письмових поясненнях від 19 жовтня 2015 року позивач додатково зазначив, що відповідач при розгляді заяви про державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна не виконав наступні вимоги: статті 22 Закону №1952-IV щодо прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмового повідомлення про це заявника, у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі; пункту 8-1 частини другої статті 9 Закону №1952-IV щодо запиту від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства проводили реєстрацію, інформації (довідки, копії документів тощо), необхідної для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року. Крім того, вважає, що встановивши наявність перешкод для реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, у порядку передбаченому пунктом 48 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 17 жовтня 2013 року №868, відповідач повинен був встановити факт відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав у порядку передбаченому пунктом 52 зазначеної постанови.
Відповідач в поданому письмовому запереченні від 7 жовтня 2015 року пред'явленні позовні вимоги заперечила, мотивуючи тим, що позивачу у рішенні про відмову у державній реєстрації від 30 травня 2015 року №21719773 було роз'яснено, що проведення державної реєстрації права власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14 можливе у разі подання заявником оригіналу наказу «Про перетворення Луцького державного авіаційного підприємства «Універсал-Авіа» у відкрите акціонерне товариство» від 10 квітня 1996 року №276 та наказу «Про затвердження переліку майна, переданого до статутного фонду ВАТ «Луцьке авіапідприємство»» від 20 вересня 2007 року №164, виданих Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Волинській області. Проте, дані документи, відповідно до поданого ПАТ «Луцьке авіапідприємство» оголошення від 26 лютого 2015 року, є втрачені. Посилається на правомірність своїх дій і рішень. Просила в задоволенні позову відмовити.
Представник позивача 23 жовтня 2015 року подав заяву про розгляд справи без його участі.
Відповідач в судове засідання не прибув, просив розгляд справи проводити без його участі.
У відповідності до статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України справу вирішено у відсутності сторін на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких підстав.
Судом встановлено, що 30 травня 2015 року ПАТ «Луцьке авіапідприємство» звернулося до Реєстраційної служби Луцького РУЮ із заявою про реєстрацію права власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14.
Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 від 30 травня 2015 року №21719773 позивачу відмовлено у державній реєстрації права власності на вищевказану будівлю з тих підстав, що подані для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Порядок проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) та іншими нормативно-правовими актами України.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частиною першою статті 3 Закону №1952-IV визначено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно із частиною першою, другою статті 15 Закону №1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов'язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав.
Відповідно до частини першої статті 24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених статтею 4 2 та частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Перелік документів, необхідних для проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 17 жовтня 2013 року №868 (далі - Порядок №868).
Під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, відповідно до пункту 15 Порядку №868, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; 5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, відповідно до пункту 20 Порядку №868 державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.
Згідно із пунктом 48 Порядку №868 для проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно, реєстрація якого проведена до 1 січня 2013 року відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, у зв'язку із втратою, пошкодженням чи зіпсуванням свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією, державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку заявник подає органові державної реєстрації прав: 1) завірену в установленому порядку органом, що видавав документ, копію примірника втраченого, пошкодженого чи зіпсованого документа; 2) оголошення про втрату документа у регіональних друкованих засобах масової інформації за місцем розташування нерухомого майна, в якому повинні бути зазначені назва документа, його номер і дата видачі, на чиє ім'я виданий, яким органом (крім випадків пошкодження чи зіпсування документа).
За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор органу державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію права власності з видачею свідоцтва на заміну втраченого, пошкодженого чи зіпсованого документа. У свідоцтві зазначається серія, номер, назва, дата видачі та суб'єкт, який здійснив видачу втраченого, пошкодженого чи зіпсованого документа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем для проведення державної реєстрації права власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14 були подані належним чином завірені копії: наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області від 10 квітня 1996 року №276 «Про перетворення Луцького державного авіаційного підприємства «Універсал-Авіа» у відкрите акціонерне товариство», наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області від 20 вересня 2007 року №164 «Про затвердження переліку майна, переданого до статутного фонду ВАТ «Луцьке авіапідприємство»», витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №16380618, виданого комунальним підприємством «Волинське обласне бюро технічної інвентаризації» 23 жовтня 2007 року, а також оголошення від 26 лютого 2015 року про втрату документів.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що у відповідача були відсутні підстави для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень, оскільки у позивача наявні документи, які відповідно до пункту 48 Порядку №868, є підставою для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на заміну втраченого, пошкодженого чи зіпсованого документа і зв'язку із втратою, пошкодженням чи зіпсуванням свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією, державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб'єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Відповідно до частини першої, другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Судом також приймається до уваги, що відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Всупереч наведеним вимогам відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності винесеного ним рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Таким чином, виходячи із системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ПАТ «Луцьке авіапідприємство» є підставні та підлягають до повного задоволення.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись частиною третьою статті 160, статтями 128, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького районного управління юстиції Волинської області ОСОБА_1 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 30 травня 2015 року №21719773.
Зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Луцького районного управління юстиції Волинської області ОСОБА_1 повторно розглянути заяву Публічного акціонерного товариства «Луцьке авіапідприємство» про державну реєстрацію права власності на адміністративно-службовий корпус (Д-1), що розташований за адресою: Волинська область, Луцький район, село Лище, вулиця Південна, 14.
Стягнути на користь Публічного акціонерного товариства «Луцьке авіапідприємство» (43003, Волинська область, місто Луцьк, Аеропорт, код ЄДРПОУ 13363879) за рахунок бюджетних асигнувань Реєстраційної служби Луцького районного управління юстиції Волинської області (43021, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Січова, будинок 22а, код ЄДРПОУ 25817920) 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) гривень понесених витрат по сплаті судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя А.Я. Ксензюк
Постанова в повному обсязі складена 28 жовтня 2015 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2015 |
Оприлюднено | 04.11.2015 |
Номер документу | 53001133 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Дякович Віктор Петрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні