ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2015 року справа № 823/2039/15
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Каліновської А.В.,
при секретарі судового засідання Шалько І.П.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача -ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Розсішки» до Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в Черкаський окружний адміністративний суд з вищезазначеним позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Христинівської обєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області від 12.05.2015 року №0001381700, від 14.05.2015 №0001391700 та від 09.07.2015 №0001491700.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на ті обставини, що контролюючий орган помилково дійшов висновку щодо виплати позивачем орендної плати громадянам, з якими укладені договори оренди землі у натуральній формі, в результаті чого не сплачено суми податку на доходи фізичних осіб в розмірі 135358 грн. 32 коп., оскільки, товариством виплата орендної плати проводилась виключно у грошовому виразі, про що свідчать відповідні відомості орендної плати, засвідчені підписами орендодавців. Продукція, яка на думку ревізорів була видана орендодавцям у вигляді орендної плати (пшениця, кукурудза, соняшник) - фактично була реалізована орендодавцям, розрахунки за даними операціями проводились у готівковій формі, що підтверджується відповідними відомостями. Також, помилковим є твердження податкового органу, що товариство нарахувало орендні зобов'язання у меншому розмірі, ніж це встановлено Податковим кодексом України та договором оренди, оскільки на думку позивача контролюючий орган не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, а лише має право контролювати належність виконання договору та контролювати сплату податків. Крім того, орендна плата орендодавцям виплачувалась їм раніше, тобто авансом. Враховуючи, що позивачем не вчинено вищезазначених порушень, контролюючий орган протиправно наклав на СТОВ «Розсішки» штраф у розмірі 50 відсотків суми податку, що підлягає сплаті до бюджету. У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, позов просили задовольнити з підстав, викладених вище.
Представник відповідача проти позову заперечив, надавши письмові заперечення проти позову, у яких зазначив, що СТОВ «Розсішки» при виплаті орендної плати громадянам в натуральному вигляді в порушення вимог п. 164.5 ст. 164 Податкового кодексу України не застосовано коефіцієнт в розмірі 1,1765 та відповідно не нараховано та не сплачено податку на доходи з фізичних осіб за 2012 рік в сумі 40944 грн. 10 коп, за 2013 рік в сумі 48983 грн. 20 коп., за 2014 рік в сумі 45431 грн. 10 коп. Крім того, перевіркою встановлено, що у 2014 році позивачем 140 громадянам нарахована орендна плата в меншому розмірі, ніж 3,5% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, в результаті чого не сплачено податку на доходи фізичних осіб в розмірі 55698 грн. 77 коп., що є порушенням вимог пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України. Оскільки, відповідні порушення СТОВ «Розсішки» мали повторення протягом 2013-2014 років, контролюючим органом накладено на позивача штраф у розмірі 50% суми податку, що підлягає сплаті до бюджету, а тому на думку представника відповідача у задоволенні позовних вимог позивача слід відмовити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Розсішки» зареєстроване як юридична особа 01.12.2009 Христинівською районною державною адміністрацією Черкаської області, ідентифікаційний код 36651396.
На підставі наказу ДПІ у м. Черкасах від 02.04.2015 № 60, згідно із п. п. 78.1.13 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755 - VІ (із змінами та доповненнями) з 06.04.2015 по 20.04.2015 посадовими особами Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Розсішки» (код ЄДРПОУ 36651396) з питань повноти нарахування та виплати заробітної плати, орендної плати за земельні частки (паї), утримання та своєчасності перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб під час виплати вищезазначених видів доходів за період з 01.04.2012 по 31.12.2014.
За результатами вищезазначеної перевірки Христинівською ОДПІ складено акт від 27.04.2015 №37/23-24-17-01/36651396.
В акті перевірки встановлено порушення СТОВ «Розсішки» вимог: п. 164.5, ст. 164 Податкового кодексу України, в результаті чого донараховано податок з доходів фізичних осіб в сумі 135358 грн. 32 коп.; пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України в результаті чого донараховано податок з доходів фізичних осіб в сумі 55698 грн. 77 коп.
На підставі акта перевірки Христинівською ОДПІ винесені податкові повідомлення-рішення: від 12.05.2015 року №0001381700, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на доходи найманих працівників в розмірі 169197 грн. 90 коп., в тому числі за основним платежем 135358 грн. 32 коп., за штрафними санкціями 33839 грн. 58 коп.; від 14.05.2015 №0001391700, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на доходи найманих працівників в розмірі 69623 грн. 46 коп., в тому числі за основним платежем 55698 грн. 77 коп., за штрафними санкціями 13924 грн. 69 коп.; від 09.07.2015 №0001491700, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на доходи найманих працівників в розмірі 62810 грн. 76 коп., в тому числі за штрафними санкціями 62810 грн. 76 коп.
Надаючи правову оцінку податковому повідомленню-рішенню від 12.05.2015 року №0001381700, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1.1 статті 1 Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 ПК України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п. 164.1 ст. 164 ПК України базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Пунктом 164.5 ст. 164 ПК України встановлено, що під час нарахування (надання доходів) у будь-якій не грошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К=100:(100-Сп), де К - коефіцієнт, Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.
Як встановлено судом та підтверджується показами свідків, виплата орендної плати орендодавцям СТОВ «Розсішки» у 2012-2014 роках проводилась виключно у грошовому виразі, що підтверджується відомостями про нарахування та виплату орендної плати за оренду земельних паїв. Пшениця, кукурудза, соняшник фактично були реалізована орендодавцям, розрахунки за даними операціями проводились у готівковій формі.
Із змісту преамбули Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджено постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320 (далі - Положення № 637), вбачається, що цей нормативно-правовий акт визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою.
Визначення касових операцій міститься у п. 1.2 Положення № 637, згідно якого «касові операції» - операції підприємств (підприємців) між собою та з фізичними особами, що пов'язані з прийманням і видачею готівки під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку.
В силу положень п. 3.1 цього Положення касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням спеціальних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.
Факт придбання орендодавцями за готівку через касу СТОВ «Розсішки» пшениці, кукурудзи та соняшника підтверджується копіями відповідних відомостей та показами свідків, а наявність на вказаних відомостях запису «нарахування орендної плати за оренду земельних паїв» не може бути підставою для висновку про виплату орендодавцям орендної плати за земельні паї в натуральній формі.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позивачем не занижено суму податку з доходів фізичних осіб за 2012 рік в розмірі 40944 грн. 10 коп, за 2013 рік в розмірі 48983 грн. 20 коп., за 2014 рік в розмірі 45431 грн. 10 коп., оскільки товариством здійснено виплату орендної плати громадянам виключно в грошовому вигляді.
Крім того, Христинівською ОДПІ винесено податкове повідомлення-рішення від 14.05.2015 №0001391700, у зв'язку з тим, що у 2014 році СТОВ «Розсішки» 140 громадянам нарахована орендна плата в меншому розмірі, ніж 3,5% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, в результаті чого позивачем не сплачено податку на доходи фізичних осіб в розмірі 55698 грн. 77 коп., що є порушенням вимог пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 ПК України.
Так, справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).
Податковим агентом щодо податку на доходи фізичних осіб згідно підпункту 14.1.180 пункту 14.1 статті 14 ПК України вважається юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу;
За змістом положень підпункту 162.1.3 пункту 162.1 статті 162 розділу IV ПК України платником податку на доходи фізичних осіб є податковий агент.
Як передбачено підпунктом 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 ПК України об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Згідно пункту 164.1 статті 164 ПК України базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.
У відповідності до підпунктів 164.2.1 та 164.2.2 пункту 164.2 статті 164 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються: доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту); суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору.
З системного аналізу наведених положень Податкового кодексу України слідує висновок, що СТОВ «Розсішки» є податковим агентом щодо податку на доходи фізичних осіб - орендодавцям, у вигляді орендної плати за земельні паї.
Стаття 168 ПК України визначає порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету.
Виходячи з положень підпунктів 168.1.1 та 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.
При цьому, згідно підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 ПК України якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.
Аналіз наведених положень Податкового кодексу України свідчить, що обов'язковою умовою сплати податку на доходи фізичних осіб є виплата орендодавцю орендної плати або її нарахування податковим агентом.
Разом з цим, Податковий кодекс України не регулює строки та порядок виплати орендної плати, а лише регулює порядок нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету, у зв'язку з нарахуванням чи виплатою такої орендної плати.
Отже, Христинівську ОДПІ передчасно нарахувала позивачу суму податку на доходи фізичних осіб та відповідні штрафні санкції у зв'язку з несплатою зазначеного податку.
Крім того, необґрунтованим є твердження представника відповідача, що 140 громадянам позивачем безпідставно нараховано орендну плату в меншому розмірі, ніж 3,5% (взагалі не нарахована орендна плата), як це передбачено договорами оренди земельних ділянок, оскільки із наданих представником відповідача копій відомостей вбачається, що вказані відомості лише підтверджують факт не придбання громадянами у позивача сільськогосподарської продукції (пшениці, кукурудзи та соняшника), однак докази виплати вказаним особам орендної плати у грошовій формі підтверджується відповідними відомостями про нарахування орендної плати за оренду земельних паїв за 2014 рік, копії яких наявні в матеріалах адміністративної справи.
Оскільки, судом під час розгляду справи не встановлено порушень позивачем п. 164.5 ст. 164 та пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України, Христинівською ОДПІ безпідставно накладено на СТОВ «Розсішки» штраф у розмірі 50% суми податку, що підлягає сплаті до бюджету за повторення порушення позивачем вимог ПК України протягом 2013-2014 років, тому податкове повідомлення-рішення 09.07.2015 №0001491700 підлягає скасуванню.
Таким чином, враховуючи сукупність встановлених вище обставин справи, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області від 12.05.2015 №0001381700, від 14.05.2015 №0001391700 та від 09.07.2015 №0001491700и є протиправним та підлягають скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідач не довів правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Натомість позивач обґрунтував правомірність заявлених позовних вимог.
За таких обставин суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до положень ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.
Керуючись ст.ст. 14, 86, 94, 159-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області від 12.05.2015 №0001381700, від 14.05.2015 №0001391700 та від 09.07.2015 №0001491700.
Стягнути з Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області на користь сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Розсішки» судовий збір у сумі 1827(одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.В. Каліновська
Повний текст рішення виготовлено 16 вересня 2015 року.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2015 |
Оприлюднено | 04.11.2015 |
Номер документу | 53003172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Каліновська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні