ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28.10.2015 Справа № 920/1106/15
Господарський суд Сумської області у складі судді Левченка П.І. при секретарі судового засідання Чепульській Ю.В. розглянув матеріали справи № 920/1106/15
за позовом - Прокурора Сумського району в інтересах держави в особі позивача - Сумської обласної державної адміністрації Сумської області, м. Суми,
до відповідачів - 1. Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області, смт. Степанівка Сумського району Сумської області,
2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «ГАНЕШ», м. Суми,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Публічного акціонерного товариства «Компанія «Райз», м. Київ,
про визнання незаконними рішень та визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки,
за участю представників:
прокурора - Мороза В.О., Бохонько С.М.,
позивача - не з'явився,
відповідачів - 1. не з'явився,
2. ОСОБА_1 за довіреністю б/н від 26.07.2012 року,
третьої особи - ОСОБА_2 за довіреністю № 507 від 30.12.2014 року,
за участю представника Головного управління Держгеокадастру у Сумській області - ОСОБА_3 за довіреністю № ДС-22-18-0.11-2199/25-15 від 15.07.2015 року.
Суть спору: прокурор у своїй позовній заяві просить суд визнати незаконним та скасувати рішення 25 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 28.03.2013 року «Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення під майном загальною площею 0,3986 га, яке знаходиться за адресою: смт. Степанівка вул. Заводська, в межах населеного пункту на території Степанівської селищної ради та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки»; визнати незаконним та скасувати рішення 29 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 17.09.2013 року «Про продаж земельної ділянки у власність ТОВ «Будівельна компанія «ГАНЕШ»; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки від 17.10.2013 року, укладений Степанівської селищною радою з ТОВ «Будівельна компанія «ГАНЕШ».
14.09.2015 року ПАТ «Компанія «Райз» подала заяву про вступ у справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, оскільки інтерес заявника полягає у тому, що судове рішення з даної справи прямо впливає на вільну реалізацію наявних прав заявника у відносинах, в тому числі зі Степанівською селищною радою, на отримання у власність чи користування земельної ділянки під головною під'їзною перегонною колією № 1 довжиною 1719,47 м шляхом звернення до її розпорядників та прийняття ними відповідних рішень у порядку ст. ст. 116, 127 Земельного кодексу України, адже на сьогодні, враховуючи наведені вище обставини, наявність протиправно прийнятих рішень Степанівською селищною радою та договору купівлі-продажу земельної ділянки, які є об'єктом заявлених вимог, позбавляє заявника прав, закріплених ст. ст. 13, 14 Конституції України, ст. 78, 82, 93 Земельного кодексу України.
Відповідно до письмового пояснення № 70-5071вих15 від 16.09.2015 року стосовно твердження відповідача про те, що під час судового розгляду даної справи прокурор повинен обґрунтовувати обставини «порушення або загрози порушення інтересів держав, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної лади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу», та інших обставин, як це передбачено статті 23 нового Закону України «Про прокуратуру», прокурор зазначив, що при здійсненні представницької діяльності прокурор керувався ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 року, а дана позовна заява була подана та прийнята Господарським судом Сумської області 14.07.2015 року, тобто до набрання чинності новим Закон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року.
На виконання вимог суду, викладених в ухвалах від 17.09.2015 року та від 08.10.2015 року у даній справі Головне управління Держгеокадастру у Сумській області подало письмові пояснення № ДС-9-18-0.11-5670/25-15 від 28.10.2015 року, в яких зазначає, що земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 5924755800:03:001:0253 згідно наданої землевпорядної документації, яка виготовлена на підставі рішення Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області.
Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області також на виконання вимог суду листом від 27.10.2015 року за № 12/01-10.251 про надання інформації повідомило суд про те, що в управлінні відсутня інформація стосовно пропорційного розміру земельної ділянки оскільки технічна документація по встановленню меж населених пунктів згідно статті 25 Закону України «Про землеустрій» не була розроблена, був розроблений лише проект встановлення меж сіл Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області, у завданні якого передбачалося розроблення вищезгаданої технічної документації. Земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 5924755800:03:001:0253 згідно наданої землевпорядної документації, яка виготовлена на підставі рішення Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області.
Крім того, Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області у зазначеному листі зазначає про те, що у 2012 році до відділу Держкомзему у Сумському районі надійшла технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою ТОВ «Будівельна компанія «ГАНЕШ» для експлуатації та обслуговування під'їзної залізничної колії на умовах довгострокової оренди строком на 10 років за адресою: смт. Степанівка, вул. Заводська, розробленої землевпорядною проектною організацією ТОВ «Координат-БС» для визначення кадастрового номеру. Послугу було виконано на підставі матеріалів даної документації 26.11.2012 року та визначено кадастровий номер 5924755800:03:001:0253 згідно постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року за № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» що діяла до 01.01.2013 року.
28.10.2015 року третя особа надала суду копію листа № 1473/01.23 від 03.07.2015 року Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області, адресованого директору ТОВ «Опус Ресурс» ОСОБА_4, відповідно до якого земельна ділянка площею 0,3986 га (кадастровий номер 5924755800:03:001:0253) частково знаходиться в межах смт. Степанівка Сумського району Сумської області, а частково за межами вищевказаного населеного пункту.
Відповідачі обгрунованих відзивів на позов прокурора не подали, тому відповідно до вимог статі 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників прокуратури, другого відповідача та третьої особи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся з позовом про визнання незаконним та скасування рішення 25 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 28.03.2013 року «Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення під майном загальною площею 0,3986 га, яке знаходиться за адресою: смт. Степанівка вул. Заводська, в межах населеного пункту на території Степанівської селищної ради та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки»; визнання незаконним та скасування рішення 29 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 17.09.2013 року «Про продаж земельної ділянки у власність ТОВ «Будівельна компанія «ГАНЕШ»; а також визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 17.10.2013 року, укладеного між Степанівської селищною радою та ТОВ «Будівельна компанія «ГАНЕШ».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до повноважень першого відповідача не належить право розпорядження земельними ділянками державної власності за межами Степанівської селищної ради. Право передачі такої ділянки у власність належить обласній державній адміністрації.
Статтею 36-1 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Формами представництва є: звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб; участь у розгляді судами справ; внесення апеляційного, касаційного подання на судові рішення або заяви про їх перегляд за нововиявленими обставинами.
Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 року № 3-рп/99, поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Одночасно у відповідності до вищевказаного рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 року № 3-рп/99 в основі поняття «інтереси держави» завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до Закону.
Статтею 13 Конституції України закріплено, що земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Згідно частини першої, п'ятої статті 122 Земельного кодексу України, селищні ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Земельні ділянки із земель державної власності за межами населених пунктів для всіх потреб передають у власність або користування обласні державні адміністрації.
З урахуванням вищевикладеного, прокурор звернувся до Господарського суду Сумської області з даним позовом в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації (позивача), оскільки державний орган виконавчої влади є спеціально уповноваженим державним органом, який має право розпоряджатись земельними ділянками державної власності за межами населених пунктів.
Рішенням 25 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 28.03.2013 року надано згоду на продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення під нерухомим майном загальною площею 0,3986 га, яка знаходиться за адресою: смт. Степанівка вул. Заводська, на території Степанівської селищної ради та надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 29 сесії 6 скликання Степанівської селищної ради від 17.09.2013 року погоджено звіт про експертну грошову оцінку та вирішено продати у власність другого відповідача земельну ділянку, розташовану на території Степанівської селищної ради в межах населеного пункту.
В подальшому між відповідачами укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки від 17.10.2013 року, посвідчений приватним нотаріусом Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_5 за № 2083 від 17.10.2013 року.
Ціна продажу вищезазначеної земельної ділянки становить 48790,00 грн. Право власності другого відповідача на земельну ділянку кадастровий номер 5924755800:03:001:0253 загальною площею 0,3986 га виникло з моменту державної реєстрації, а саме з 17.10.2013 року.
Прокурор вважає, що приймаючи вказані рішення та укладаючи договір купівлі-продажу, перший відповідач порушив вимоги законодавства.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами країни.
Згідно пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до пункту «а» частини першої статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Статтями 173, 174 ЗК України встановлено, що межа селища - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію селища від інших територій. Межі селища встановлюються і змінюються за проектами землеустрою, рішення про встановлення і зміну меж селищ приймаються обласними радами за ранням районних та відповідних сільських, селищних рад.
Межі селища Степанівка змінені рішенням Сумської обласної ради від 02.12.2003 року «По встановлення та зміну меж сільських населених пунктів та селищ Сумського типу Сумського району».
В обгрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на лист Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 03.07.2015 року за № 22-28-01-660/2-15 (а.с. 19), відповідно до якого земельна ділянка за кадастровим номером 5924755800:03:001:0253 загальною площею 0,3986 частково знаходиться в межах смт. Степанівка, а частково за межами вказаного населеного пункту.
Проте ні в зазначеному листі, на який прокурор посилається як на підставу заявлених позовних вимог, ні в позовній заяві не визначено саме яка частина оспорюваної земельної ділянки знаходиться за межами населеного пункту, не визначено її межі та координати, до позовної заяви не додано технічної документації та акту виділення земельної ділянки в натурі (на місцевості), які б могли бути належними доказами того, що якась певна частина земельної ділянки знаходиться за межами населеного пункту.
Наведене у листі Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 03.07.2015 року за № 22-28-01-660/2-15 спростовується листом Управління Держгеокадастру у Сумській області № 12/01-10-251 від 27.10.2015 року, відповідно до якого управління зазначає про відсутність інформації стосовно пропорційного розміру земельної ділянки, оскільки технічна документація по встановленню меж населених пунктів згідно статті 25 Закону України «Про землеустрій» не була розроблена, а був розроблений лише проект встановлення меж сіл Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області, у завданні якого передбачалося розроблення вищезгаданої технічної документації.
Крім наведеного, відповідно до листа Управління Держгеокадастру у Сумській області № 12/01-10-251 від 27.10.2015 року вищезазначеній земельній ділянці був присвоєний єдиний кадастровий номер 5924755800:03:001:0253 згідно наданої землевпорядної документації, яка розроблена на підставі рішення сільської ради, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2010 року № 749 «Тимчасовий порядок присвоєння кадастрового номера земельній ділянці», відповідно до якої кадастровий номер присвоюється земельній ділянці незалежно від форми власності.
Статтею 29 постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 «Про Порядок ведення Державного земельного кадастру» також визначено, що кадастровий номер присвоюється земельній ділянці незалежно від форми власності.
Відповідно до статті 34 Господарського процесуального кодексу України, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Прокурором не подано суду в обгрунтування заявлених ним позовних вимог належних та допустимих доказів у розумінні статі 34 Господарського процесуального кодексу України, оскільки ним не визначено яка саме частина оспорюваної земельної ділянки знаходиться за межами смт. Степанівка, не визначено її межі та координати, до позовної заяви не додано технічної документації та акту виділення земельної ділянки в натурі (на місцевості), а лист на який посилається прокурор в обгрунтування позовних вимог та додано до нього викопіювання з чергового плану, також не містить в собі чітко визначених меж земельної ділянки площею 0,3986 га (кадастровий номер 5924755800:03:001:0253) і не може бути належним та допустимим доказом знаходження якоїсь певної частини цієї земельної ділянки за межами населеного пункту.
Поряд з цим, листами Управління Держгеокадастру у Сумському районі Сумської області від 27.10.2015 року № 12/01-10.251 та Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 28.10.2015 року № ДС-9-18-0.11-5670/0/25-15, адресованими Господарському суду Сумської області, спростовується інформація викладена у листі Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 03.07.2015 року № 22-28-01-660/2-15, адресованому прокурору Сумського району Сумської області, на який посилається прокурор в обгрунтування позовних вимог.
Таким чином, належних та допустимих доказів в обгрунтування позовних вимог прокурор суду взагалі не подав.
З огляду на вищевикладене, позовні вимоги прокурора задоволенню не підлягають у зв'язку з їх необґрунтованістю та безпідставністю.
Згідно статті 49 Господарського процесуального кодексу України з позивача підлягає стягненню в доход державного бюджету судовий збір у сумі по 3654,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 32-34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити.
2. Стягнути з Сумської обласної державної адміністрації Сумської області (40000, м. Суми, пл. Незалежності, буд. 2, ідентифікаційний код 14005581) в доход державного бюджету м. Суми (рахунок 31218206783002, МФО 837013, ЄДРПОУ 37970593, отримувач УДКС у м. Суми (м. Суми), 22030001) судовий збір в сумі 3654,00 грн.
Повне рішення складено 02.11.2015 року.
Суддя ОСОБА_6
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2015 |
Оприлюднено | 06.11.2015 |
Номер документу | 53058124 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Левченко Павло Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні