КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 25006, м. Кіровоград, вул. Велика Перспективна, 40 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 листопада 2015 року справа № П/811/3299/15
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів: головуючого судді Жука Р.В., суддів Момонт Г.М. та Притули К.М. за участю секретаря Таранухи Т.М. та представників:
позивача : ОСОБА_1;
відповідач: не з'явились,
розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу
за позовомТериторіальної організації політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області доВільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області проВизнання протиправними дій та рішень, а також, зобов'язання вчинити певні дії, - В С Т А Н О В И В:
Територіальна організація політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області щодо організації та проведення голосування з виборів депутатів Вільшанської районної ради, що полягають у використанні для голосування з виборів депутатів Вільшанської районної ради у територіальних виборчих округах № 8, 15, 21 на виборчих дільницях № 350046, 350052, 350059, бюлетенів, які за змістом не відповідають Закону України В«Про місцеві вибориВ» та рішенню про затвердження змісту виборчих бюлетенів Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області у територіальних виборчих округах № 8, 15, 21;
- визнати протиправним рішення від 27 жовтня 2015 року щодо розгляду скарги Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області, що міститься у протоколі № 17 засідання комісії;
- зобов'язати Вільшанську районну виборчу комісію повторно розглянути скарги Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області та вирішити питання проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Вільшанської районної ради у територіальний виборчих округах № 8, 15, 21 на виборчих дільницях № 350046, № 350052, № 350059 за наслідком якого визнати бюлетені, що не відповідають за змістом вимогам закону, - недійсними, скласти відповідні протоколи про повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Вільшанської районної ради у вказаних територіальних виборчих округах.
Відповідно до ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.11.2015 року позовну заяву в частині позовних вимог до Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області про визнати протиправними дії Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області щодо організації та проведення голосування з виборів депутатів Вільшанської районної ради, що полягають у використанні для голосування з виборів депутатів Вільшанської районної ради у територіальних виборчих округах № 8, 15, 21 на виборчих дільницях № 350046, 350052, 350059, бюлетенів, які за змістом не відповідають Закону України В«Про місцеві вибориВ» та рішенню про затвердження змісту виборчих бюлетенів Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області у територіальних виборчих округах № 8, 15, 21 - залишено без розгляду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 25 жовтня 2015 року під час голосування виявлено невідповідність змісту виборчих бюлетенів про що було подано відповідні скарги. 27 жовтня 2015 року Вільшанською районною виборчою комісією в порушення норм Закону України «Про місцеві вибори» рішення по суті скарг не розглянуто, а лише зазначено в протоколі що вибори відбулися.
В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, уповноваженого представника не направив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що 25 жовтня 2015 року під час голосування на виборчих дільницях №350046 (територіальний виборчий округ №8 з виборів депутатів Вільшанської районної ради), №350052 (територіальний виборчий округ №15), №350059 (територіальний округ №21 з виборів депутатів Вільшанської районної ради) виборцями та спостерігачами було виявлено невідповідність змісту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Вільшанської районної ради вимогам Закону України «Про місцеві вибори».
А саме, - в бюлетенях не зазначені особи, закріплені кандидатами від місцевих організацій політичних партій у територіальних виборчих округах (територіальному виборчому окрузі), в частині кандидатів від Територіальної організації Політичної парті «Опозиційний блок» в Вільшанському районі Кіровоградської області.
На підставі викладеного складено і акти про виявлення порушення виборчого законодавства, які підписані спостерігачами, кандидатами у депутати та двома свідками (а.с.10-13).
Вищевказані акти разом зі скаргами подано до Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області (а.с.26-28).
На засіданні Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області 27.10.2015 року відповідно до протоколу № 17 визнано, що текст виборчого бюлетеня з виборів депутатів Вільшанської районної ради у територіальних виборчих округах № 8, 15, 21 не відповідає затвердженому районною виборчою комісією у зв'язку з технічною помилкою. Проте, на думку комісії така технічна помилка не вплинула на волевиявлення виборців, а тому не є підставою для визнання виборів на округах такими, що не відбулися чи вчинення будь-яких інших дій (а.с.13-15).
Надаючи правову оцінку доводам позивача, суд зазначає наступне.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства, визначені Законом України «Про місцеві вибори» (далі-Закон №595-VIII).
Відповідно до ст. 20 Закону №595-VIII, виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори .
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
Згідно п.20 ч.5 ст.25 Закону №595-VIII міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія: розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення місцевих виборів до відповідної місцевої ради, приймає що до них рішення.
На підставі ч.14 ст.27 Закону №595VIII рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії .
Згідно з додатком 249 до постанови Центральної виборчої комісії №230 від 06.09.2015 року «Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів», Вільшанська районна виборча комісія Кіровоградської області утворена у складі 17 осіб.
Тому, для прийняття Вільшанською районною виборчою комісією Кіровоградської області рішення, необхідно щоб за нього проголосували 9 і більше членів комісії з її складу .
З витягу протоколу засідання Вільшанської районної виборчої комісії №17 від 27.10.2015 р. (додаток 4), вбачається, що на засіданні щодо розгляду скарги Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі були присутні 13 членів Вільшанської виборчої комісії. За пропозицію визнати вибори такими, що відбулися за наслідком розгляду скарг проголосували - «ЗА» - 8 осіб, «ПРОТИ» - 1, «УТРИМАЛИСЯ» - 4. Загалом проголосували 13 осіб. Та зазначено, що комісією вирішено визнати вибори такими, що відбулися.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що Вільшанською районною виборчою комісією рішення по скаргам Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі від 25.10.2015 року не прийнято.
Разом з тим, пунктом 9.1 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, що є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 р. №228 (далі за текстом Порядок №228) визначено, що за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення.
У відповідності до п.9.6 Порядку №228 рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.
Судом встановлено, що комісією не було надано позивачу копію рішення комісії, а лише витяг з протоколу засідання,
Так, частиною 12 статті 27 Закону №595-VIII передбачено, що комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, лише з питань поточної діяльності.
Приписами ч.7 ст. 99 Закону №595-VIII визначено, що копія рішення виборчої комісії видається чи надсилається суб'єкту звернення зі скаргою, суб'єкту оскарження, заінтересованим особам, відповідній виборчій комісії, іншому суб'єкту, про якого йдеться у рішенні, не пізніше наступного дня після прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні чи в день голосування - невідкладно.
Таким чином, комісією порушено порядок прийняття рішень по скаргам.
Також, суд зазначає, що виборчою комісією за результатом розгляду скарги ніяке рішення не прийняте, про що відсутня інформація в протоколі.
Крім того, позивач зазначає, що висновок відповідача про те, що відсутність у виборчих бюлетенях кандидатів у депутати до Вільшанської районної ради не впливає на кінцевий результат на виборчих округах, не відповідає вимогам Закону №595-VIII, в зв'язку з чим суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Положеннями ст. 74 Закону №595-VIII визначено форму та зміст виборчого бюлетеня.
Так, судом встановлено, що Вільшанською районною територіальною виборчою комісією відповідно до вимог Закону України «Про місцеві вибори» було прийнято рішенню яким затверджено зміст бюлетенів для голосування з виборів депутатів Вільшанської районної ради.
Так, частиною 7 вищезазначеної статті визначено, що кандидати у депутати від яких зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією в багатомандатному виборчому окрузі, розміщуються у виборчому бюлетені в порядку черговості, визначеної шляхом жеребкування.
У виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі зазначаються зокрема: маленькими літерами в дужках - прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) першого кандидата в списку кандидатів, далі через тире - великими літерами прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) кандидата у депутати, закріпленого за відповідним територіальним виборчим округом.
Якщо місцева організація партії не закріпила за відповідним територіальним виборчим округом кандидата у депутати або якщо реєстрацію кандидата у депутати від місцевої організації партії у відповідному територіальному виборчому окрузі скасовано відповідно до цього Закону, у виборчому бюлетені зазначаються лише порядковий номер, повна назва відповідної місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) першого кандидата у списку.
З наведеного вбачається, що зазначення прізвища кандидата в депутати у виборчому бюлетені є обов'язковим та передбачено Законом, а відсутність прізвища у виборчому бюлетені вказує відсутність інтересу політичної сили висунення кандидата та пасивність щодо відповідного територіального виборчого округу. Таким чином, Вільшанська районна територіальна виборча комісія фактично ввела в оману виборців на виборчих дільницях №350046 (територіальний виборчий округ №8 з виборів депутатів Вільшанської районної ради), №350052 (територіальний виборчий округ №15), №350059 (територіальний округ №21 з виборів депутатів Вільшанської районної ради)
Разом з тим, судом встановлено, що у виборчих бюлетнях по виборчих дільницях не зазначені особи, закріплені кандидатами від Територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в Вільшанському районі Кіровоградської області. При цьому, прізвища інших кандидатів від інших політичних сил бюлетені містили.
Отже, такі порушення могли вплинути на волевиявлення громадян.
Суд зазначає, що наявність інформації про одних кандидатів та відсутність про інших ставить їх в не рівні умови та порушує принципи виборчого права.
Виборчий процес в Україні здійснюється відповідно до принципів виборчого права, зокрема рівності суб'єктів виборчого процесу перед законом, рівності прав усіх кандидатів, а також партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу та прямого виборчого права.
Статтею 71 Конституції України визначено, що вибори до органів державної влади та місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Принцип рівноправності однопорядкових суб'єктів виборчого процесу означає рівність прав і обов'язків суб'єктів процесу, рівноправність можлива лише між однаковими за статусом суб'єктами, а також рівність прав зазначених суб'єктів у відносинах з виборчими комісіями.
Принцип прямого виборчого права визначає право громадян обирати кандидатів на виборах безпосередньо. Конституцією передбачаються прямі вибори народних депутатів України, Президента України, депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах, районних, обласних рад та сільських, селищних, міських голів.
Тому, виконані з порушенням вимог законів виборчі дії і ви борчі процедури стають незаконними.
На підставі аналізу зазначених норм права та встановлених по справі дійсних обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення від 27 жовтня 2015 року щодо розгляду скарг Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області, що міститься у протоколі №17 засідання комісії є протиправним та підлягає скасуванню.
Враховуючи, що оскаржуване рішення судом скасовано, суд вважає за необхідне зобов'язати Вільшанську районну виборчу комісію розглянути повторно розглянути скарги Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області відповідно до Закону України «Про місцеві вибори».
При цьому, суд наголошує, що питання проведення повторного підрахунку голосів з виборів депутатів Вільшанської районної ради у територіальний виборчих округах № 8, 15, 21 на виборчих дільницях № 350046, № 350052, № 350059 за наслідком якого визнати бюлетені, що не відповідають за змістом вимогам закону, - недійсними, скласти відповідні протоколи про повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Вільшанської районної ради у вказаних територіальних виборчих округах, віднесене до компетенції відповідача та підлягає вирішенню під час розгляду скарги.
Суд не може підміняти відповідний орган та приймати рішення замість суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого відносяться ці питання.
Відповідно до частини дев'ятої статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем не сплачено судовий збір під час подання позову. Відповідно до частини першої статті 98 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою.
Приписами частини другої статті 87 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати і звільнення від сплати встановлюються законом.
Розміри ставок судового збору, визначені статтею 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI В«Про судовий збірВ» .
З огляду на вказане та враховуючи задоволення позовних вимог суд вважає за необхідне стягнути з відповідача судовий збір у розмірі 2436,00 грн.
Керуючись статтями 11, 14, 69, 70, 71, 94, 97, 98, 157-163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Адміністративний позов Територіальної організації політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області - задовольнити.
2.Визнати протиправним рішення від 27 жовтня 2015 року щодо розгляду скарг Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області, що міститься у протоколі № 17 засідання комісії;
3.Зобов'язати Вільшанську районну виборчу комісію повторно розглянути скарги Територіальної організації Політичної партії В«Опозиційний блокВ» в Вільшанському районі Кіровоградської області.
4.Стягнути з Вільшанської районної виборчої комісії Кіровоградської області (код - 33686871) 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість грн.) 00 коп. на користь Державного бюджету України (на розрахунковий рахунок: 31210206784002, отримувач коштів: УК у м.Кіровогр./м.Кіровоград/ 22030001; Банк отримувача: ГУ ДКСУ у Кіровоградській області, МФО: 823016; Код ЄДРПОУ: 38037409; Код класифікації доходів бюджету: 22030001.
Постанова відповідно до частини 3 статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
Згідно з частиною 5 статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя (підпис) Р.В. Жук
Суддя (підпис) Г.М. Момонт
Суддя (підпис) К.М. Притула
З оригіналом згідно
Головуючий суддя Р.В. Жук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2015 |
Оприлюднено | 06.11.2015 |
Номер документу | 53059831 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. Жук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні