ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" листопада 2015 р.Справа № 922/5018/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Светлічного Ю.В.
при секретарі судового засідання Ліпчанській В.В.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до 1) Акціонерного товариства "Автозапчастина" м. Харків 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія" Торнадо ЛТД", м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1 довіреність №08-11/1604/2-15 від 09.04.2015р.;
1-го відповідача - ОСОБА_2 довіреність №8 від 18.09.15 р.;
2-го відповідача - ОСОБА_3 довіреність №45 від 12.10.2015 р., ОСОБА_4;
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада (позивач) звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою до відповідача - Акціонерного товариства "Автозапчасть", в якій позивач просить зобов'язати відповідача протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну сили рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88 та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі. Також позивач просить стягнути з відповідача судові витрати.
Представник відповідача 21.09.15р. надав клопотання про залучення співвідповідача по справі за вх.№37806, в якому відповідач просив залучити до участі у справі у якості співвідповідача ТОВ "Компанія" Торнадо ЛТД", оскільки спірна земельна ділянка знаходиться в спільному користуванні відповідача та вказаної юридичної особи.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 21.09.15р. клопотання відповідача про залучення співвідповідача у справі задоволено. Залучено до участі у справі у якості 2-го відповідача ТОВ "Компанія" Торнадо ЛТД". Клопотання позивача про відкладення розгляду справи задоволено. Розгляд справи відкладено на "12" жовтня 2015 р. о 11:00.
Присутній представник позивача у судовому засіданні надав заяву про уточнення позовних вимог, в якій користуючись правами наданими йому ст. 22 ГПК України просить зобов'язати відповідачів: Акціонерне товариство "Автозапчастина" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія" Торнадо ЛТД" протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88 та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Враховуючи, що згідно ч.4 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви, суд приймає заяву позивача як таку, що не суперечить інтересам сторін та діючому законодавству та продовжує розгляд справи з урахуванням цих змін.
Присутній представник 1-го відповідача у судовому засіданні підтримав клопотання, яке надано ним через канцелярію суду 28.10.15 р. про термін виконання зобов'язань за вх.№43601, в якому 1-ий відповідач просить для виконання зобов'язання по забезпеченню виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по Комсомольському шосе, 88 та реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі збільшити термін виконання - до одного року.
Суд, розглянувши подане клопотання 1-го відповідача, вважає за необхідне у його задоволенні відмовити, оскільки дане клопотання ґрунтується на припущеннях та неможливість виконання документації у зазначений позивачем строк не обґрунтовано належними доказами.
Присутній представник 2-го відповідача у судовому засіданні проти позову не заперечував, але відзив на позов не надав.
Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення повноважних представників сторін господарським судом встановлено наступне.
28.12.2001 року на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 28.02.2001р. №323 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "Автозапчастина " укладено договір на право тимчасового користування землею (далі по тексту - договір), за умовами якого відповідач отримав в тимчасове користування земельну ділянку площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88.
На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 28.02.2001р. №323 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "Торнадо ЛТД" укладено договір на право тимчасового користування землею, за умовами якого відповідач отримав в тимчасове користування земельну ділянку площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року і відповідно до пункту 1.1 цього рішення затверджено базову вартість 1 кв.м земель міста Харкова у сумі 291,18 грн. В п. 2 рішення визначено, що вказане рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.
Пунктами 2 та 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 року" встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно п. 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13, управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Департаментом земельних відносин на адресу відповідачів направлено лист-попередження від 08.10.2013 року №2044/0/225-13, в якому було повідомлено про необхідність: в строк до 01.12.2013 року забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 року подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 року повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 року привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Однак, орендарі, вважаючи, що оскільки з ним не укладалося договорів оренди земельної ділянки, а отже не може бути переглянутий і розмір орендної плати і тому вони не зобов'язані виконувати вимоги Харківської міської ради, залишивши вказаний лист без відповіді та належного реагування.
В зв'язку з тим, що орендарі не виконали вимоги щодо здійснення дій стосовно забезпечення виготовлення технічної документації із землеустрою, а також реєстрації земельної ділянки у встановлений строк, Харківська міська рада звернулась до господарського суду з відповідним позовом.
Договори на право тимчасового користування землею були укладені відповідно до норм чинного законодавства, які діяли на момент його укладення.
Пунктом 2.1 договору передбачено, що плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді земельного податку.
Відповідно до пп. 14.1.72 п. 1 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
В той же час, 1-ий та 2-ий відповідач не є власником земельної ділянки та не є постійним землекористувачем, оскільки не відноситься до осіб, визначених статтею 92 Земельного кодексу України.
Таким чином, сплата орендарями плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням діючого законодавства.
Згідно з пп. 14.1.147 п. 1 ст. 14 та п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір на право тимчасового користування землею з урахуванням норм діючого на теперішній час законодавства фактично відповідає договору оренди землі та потребує приведення його умов у відповідність до норм чинного законодавства.
Сторони не заперечують проти того, що земельна ділянка, яка використовується відповідачами, не внесена до Державного реєстру земель.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно ст. 10 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру.
Положеннями ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що нормативна грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Згідно зі ст. 21 зазначеного Закону відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Положеннями ст. 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що однією із підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до ст. 67 Закону України "Про землеустрій" фінансування робіт із землеустрою здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів юридичних осіб, громадян та інших джерел, не заборонених законом. На землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель. Роботи із землеустрою можуть фінансуватися відповідно до укладених договорів за рахунок коштів громадян, юридичних осіб та інших джерел, не заборонених законом.
Враховуючи викладене та те, що рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13, яке є діючим та підлягає виконанню, відповідачі зобов'язані забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88 у місті Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, відповідно до цього позовні вимоги є нормативно та документально обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Такої ж позиції притримується і Вищий господарський суд України при розгляді аналогічних справ, про що зазначено у постановах: від 08.04.15 р. у справі №922/3442/14; від 21.05.15 р. у справі №922/3321/14.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. Судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином судові витрати у даній справі покладаються на відповідачів в рівних частинах.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 4, 12, 22, 33, 43, 47, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов'язати Акціонерне товариство "Автозапчастина" (61020, м. Харків, Комсомольське шосе, 88, код 21254680) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія" Торнадо ЛТД" (61020, м. Харків, Комсомольське шосе, 88, код 14058925) протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0334 га по Комсомольському шосе, 88 та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
3. Стягнути з Акціонерного товариства "Автозапчастина" (61020, м. Харків, Комсомольське шосе, 88, код 21254680) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк : ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) витрати зі сплати судового збору в сумі 1218,00 грн.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія" Торнадо ЛТД" (61020, м. Харків, Комсомольське шосе, 88, код 14058925) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк : ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) витрати зі сплати судового збору в сумі 1218,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 03.11.2015 р.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2015 |
Оприлюднено | 06.11.2015 |
Номер документу | 53104957 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Светлічний Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні