КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Головуючий у 1-й інстанції: Виноградова О.І. Суддя-доповідач: Епель О.В.
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2015 року Справа: № 810/2542/15
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Епель О.В.,
суддів: Карпушової О.В., Кобаля М.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2015 року у справі за адміністративним позовом Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: ліквідатор товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, визнання недійсним та скасування запису,
ВСТАНОВИВ :
Білоцерківська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області ( далі - позивач ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області ( далі - відповідач ), третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: ліквідатор товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 про:
- визнання неправомірними реєстраційних дій державного реєстратора Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області щодо внесення до Єдиного державного реєстру запису від 12.12.2014 р. №13481120008000723 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ «Економічний простір»;
- визнання недійсним та скасування запису від 12.12.2014 р. № 13481120008000723 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ «Економічний простір».
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2015 року адміністративний позов було задоволено.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням ліквідатор товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати зазначену постанову суду та ухвалити нову про відмову в задоволенні позовних вимог, так як, на думку апелянта, оскаржуване рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
У судове засідання сторони не з'явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, у зв'язку із чим, колегія суддів, на підставі ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 41, ч. 1 ст. 197 КАС України розглядає справу за їх відсутності в порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду - без змін, з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 02.10.2014 р. загальними зборами учасників ТОВ «Економічний простір» було прийнято рішення про перетворення (реорганізацію) товариства шляхом зміни його організаційно-правової форми на приватне акціонерне товариство «Солпед Тайм», що зафіксовано у протоколі загальних зборів від 02.10.2014 р. № 02-10/14.
11.12.2014 р. загальними зборами учасників ТОВ «Економічний простір» було затверджено передавальний акт майна, всіх активів і пасивів приватному акціонерному товариству «Солпед Тайм», що зафіксовано у протоколі загальних зборів від 11.12.2014 р. № 11-12/14.
12.12.2014 р. голова комісії з припинення ТОВ «Економічний простір» ОСОБА_2 звернувся до державного реєстратора Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області із пакетом документів для вчинення державної реєстрації припинення ТОВ «Економічний простір», а саме: заповненою реєстраційною карткою на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення, примірником оригіналу передавального акту від 11.12.2014 р., протоколами загальних зборів ТОВ «Економічний простір» від 02.10.2014 р. № 02-10/14 та від 11.12.2014 р. № 11-12/14.
У цей же день 12.12.2014 р. державним реєстратором Реєстраційної служби Таращанського районного управління юстиції Київської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців було внесено запис № 13481120008000723 про припинення ТОВ «Економічний простір» за рішенням засновників.
На день вчинення цього запису правонаступник ТОВ «Економічний простір» - ПрАТ «Солпед Тайм» як юридична особа зареєстровано не було, за ідентифікаційним кодом 38345148 значиться ТОВ «Економічний простір», яке припинено.
Судова колегія встановила, що задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що на момент здійснення відповідачем державної реєстрації припинення ТОВ «Економічний простір» шляхом внесення відповідного запису від 12.12.2014 р. № 13481120008000723 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ПрАТ «Солпед Тайм» не було зареєстровано як юридична особа, тож, перетворення ТОВ «Економічний простір» на ПрАТ «Солпед Тайм» та припинення юридичної особи ТОВ «Економічний простір» фактично не відбулось, а отже, зазначений запис не відповідає дійсності та вимогам чинного законодавства, є протиправним і підлягає скасуванню.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Цивільним кодексом України ( далі - ЦК України ) та Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ( далі - Закон № 755-IV ).
Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У п. 1 ст. 4 Закону № 755-IV закріплено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону № 755-IV Відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Відповідно до ст. 33 Закону № 755-IV юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
У ч. 1 ст. 34 Закону № 755-IV визначено, що для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.
Частиною 1 статті 35 Закону № 755-IV передбачено, що державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису.
Згідно з ч. 1, 3, 8, 9, 17 ст. 37 Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення; підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії; довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; документ про узгодження плану реорганізації з органом доходів і зборів (за наявності податкового боргу); довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
У разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення документи, які передбачені абзацами четвертим - сьомим частини першої цієї статті, державному реєстратору не подаються.
Прийом документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, здійснюється відповідно до вимог частин п'ятої - шостої статті 36 цього Закону. Документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються згідно з описом.
Державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи подані не у повному обсязі; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону; передавальний акт або розподільчий баланс не відповідає вимогам, які встановлені частиною четвертою цієї статті; документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті; в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, містяться відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи; не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юридична особа, що припиняється, є акціонерним товариством; від органів доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення, і воно не відкликане; не зазначені та не підтверджені особистим підписом голови комісії з припинення або уповноваженою ним особою відомості, передбачені частиною другою цієї статті.
Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.
Відповідно до ч. 3 ст. 107 ЦК України передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації.
Отже, законодавством регламентовано чітку та послідовну процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації (перетворення), який складається з трьох етапів: 1) внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ( далі - ЄДР ) запису про рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи; 2) проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом перетворення; 3) проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її перетворення (реорганізації).
При цьому, порушення зазначеного порядку державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації (перетворення) виключає достатні та необхідні правові підстави для вчинення державним реєстратором такої реєстраційної дії.
Аналогічний правовий підхід викладено в постанові Вищого адміністративного суду України від 12 лютого 2015 року у справі № 826/17434/13-а.
Разом з тим, колегія суддів звертає увагу на те, що підставою для державної реєстрації припинення ТОВ «Економічний простір» було перетворення зазначеної юридичної особи у ПрАТ «Солпед Тайм», однак, станом на день внесення державним реєстратором до ЄДР запису від 12.12.2014 р. №13481120008000723 ПрАТ «Солпед Тайм» зареєстровано як юридична особа не було і фактично не існувало, а отже, державним реєстратором при здійсненні такої реєстраційної дії було порушено процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації (перетворення) та, відповідно, вимоги чинного законодавства, зокрема ст.ст. 33, 34, 35, 37 Закону № 755-IV.
З огляду на це, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності достатніх та необхідних правових підстав для визнання протиправним і скасування запису від 12.12.2014 р. № 13481120008000723 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ «Економічний простір».
Доводи апелянта про те, що для проведення державної реєстрації припинення ТОВ «Економічний простір» подало державному реєстратору повний пакет необхідних для цього документів, колегія суддів вважає такими, що не спростовують правильності висновків суду першої інстанції.
Твердження апелянта про те, що статтею 37 Закону № 755-IV чітко не встановлено, що державна реєстрації припинення юридичної особи в результаті її перетворення та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи, до якої переходять права та обов'язки попередньої, здійснюється в один день, а також що державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її перетворення (реорганізації) без державної реєстрації її правонаступника не допускається, суперечать приписам чинного законодавства України, зокрема ст.ст. 33, 34, 35, 37 Закону № 755-IV, якими регламентовано чітку та послідовну процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації (перетворення), що в даному випадку дотримана не була.
Посилання апелянта на п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПК України, апеляційний суд вважає необґрунтованими і такими, що не впливають на правильність рішення суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Так, у відповідності до п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Таким чином, з викладеної правової норми податкового законодавства вбачається, що в усіх випадках реорганізації юридичної, окрім її перетворення, має проводитися податкова документальна позапланова перевірка, однак, як було встановлено вище, у даному випадку перетворення ТОВ «Економічний простір» у ПрАТ «Солпед Тайм» фактично не відбулось, а отже, зазначеною правовою нормою, на яку посилається сам апелянт, лише підтверджується факт порушення законних інтересів позивача при внесенні до ЄДР запису від 12.12.2014 р. №13481120008000723 та наявність в нього права на звернення до суду з даним адміністративним позовом і жодним чином не підтверджується правомірність спірного реєстраційного запису.
Таким чином, дослідивши ці та всі інші доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає їх такими, що не можуть бути прийняті до уваги судом апеляційної інстанції.
Враховуючи вищевикладене, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності достатніх та необхідних правових підстав для задоволення адміністративного позову та вважає, що судом першої інстанції було повно встановлено фактичні обставини справи, правильно визначено норми матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню, з дотриманням вимог ст. 159 КАС України.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на це, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 підлягає залишенню без задоволення, а постанова Київського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2015 року - без змін.
Керуючись ст. ст. 41, 159, 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу ліквідатора товариства з обмеженою відповідальністю «Економічний простір» ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Київського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2015 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя:
Судді:
Головуючий суддя Епель О.В.
Судді: Кобаль М.І.
Карпушова О.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2015 |
Оприлюднено | 10.11.2015 |
Номер документу | 53201372 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Епель О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні