ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2015 рокуСправа № 912/3262/15 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: прокурора Петрівського району Кіровоградської області
до відповідача 1 - фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Малинівка
та відповідача 2 - Петрівської районної державної адміністрації, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні позивача - Малинівської сільської ради Петрівського району та Державної інспекції сільського господарства у Кіровоградській області
про визнання недійсним договору, зобов'язання повернути земельну ділянку
Представники сторін:
від прокуратури - Олаг О.С., посвідчення № 010545 від 20.10.2012 року;
від відповідача 1 - ОСОБА_1, особисто;
від відповідача 1 - ОСОБА_3, довіреність № 960 від 13.10.2015 року;
від відповідача 2 - участі не брали;
від 3-ї особи Малинівської сільської ради Петрівського району - участі не брали;
від 3-ї особи Державної інспекції сільського господарства у Кіровоградській області - участі не брали.
Прокурор Петрівського району Кіровоградської області звернувся до господарського суду з позовною заявою до фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 та Петрівської районної державної адміністрації, яка містить вимоги наступного змісту:
визнати недійсним на майбутнє договір оренди землі, укладений 20.12.2004 року між Петрівською районною державною адміністрацією та ФОП ОСОБА_1 від 20.12.2004 року, який зареєстрований 24.02.2005 року у ДП "Кіровоградська регіональна філія Центру державного земельного кадастру" за № 105;
зобов'язати ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1) повернути земельну ділянку із земель водного фонду, що розташована на території Малинівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області загальною площею 16,04 га, у тому числі пасовищ - 8,46 га, під ставками - 7,42 га, під гідротехнічними спорудами - 0,06 га, повернути до земель державної власності в особі Петрівської районної державної адміністрації (28300, Кіровоградська область, смт. Петрове, вул. Жовтнева, 20, код ЄДРПОУ 04055357);
судові витрати покласти на відповідачів.
Позов мотивовано тим, що в порушення норм Закону України "Про плату за землю" (чинного на момент укладення договору) та Закону України "Про оренду землі" (в редакції, що діяла на момент укладення договору) між Петрівською районною державною адміністрацією та ФОП ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 20.12.2004 року, за п. 5 якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передавалась в оренду ФОП ОСОБА_1, не проводилась. Станом на час звернення прокурором до господарського суду з даним позовом, грошова оцінка орендованої земельної ділянки в порушення норм чинного законодавства проведена не була. Вказане є порушенням законності у сфері орендних правовідносин та становить загрозу економічним інтересам держави.
Ухвалами господарського суду від 15.09.2015 року, від 29.09.2015 року та від 16.10.2015 року розгляд справи відкладався, від учасників судового процесу витребовувались необхідні для вирішення спору документи.
Ухвалою від 16.10.2015 року розгляд справи продовжено на 15 днів.
Прокурор та повноважний представник позивача в судовому засіданні 02.11.2015 року позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Від ФОП ОСОБА_1 на адресу суду 28.09.2015 року надійшов відзив на позов, відповідно до змісту якого останній проти позову заперечив та просив в його задоволенні відмовити з наступних підстав:
нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передавалась в оренду відповідачу 1, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, у зв'язку з чим невизначеність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не може породжувати юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність;
за твердженням відповідача 1, ОСОБА_1 є добросовісним набувачем у даних правовідносинах, і тому, враховуючи висновки Європейського суду з прав людини, зокрема, позицію, що наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення його майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила;
після того, як відповідачу 1 стало відомо про вимогу щодо необхідності розробки та затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці орендованої земельної ділянки, останній замовив технічну документацію по нормативній грошовій оцінці вказаної земельної ділянки, яка була виконана станом на 01.10.2013 року, однак вказана технічна документація не передавалась на експертизу та затвердження до Петрівської районної ради Кіровоградської області у зв'язку з необізнаністю ФОП ОСОБА_1 в даному питанні, за викладених вище обставин, відповідач 1 вважає вимогу прокурора про визнання недійсним на майбутнє договору оренди землі, від 20.12.2004 року, який зареєстрований 24.02.2005 року у ДП "Кіровоградська регіональна філія Центру державного земельного кадастру" за № 105, передчасною, оскільки останнім вчинювались дії щодо приведення технічної документації по нормативній грошовій оцінці спірної земельної ділянки у відповідність до норм чинного законодавства.
Петрівська районна державна адміністрація у відзиві на позов від 10.09.2015 року №01-44/231/1 проти позовних вимог заперечила та зазначила, що не може виступати відповідачем у даній справі, крім того, заявою від 30.10.2015 року №01-44/269/1 просила суд розглянути справу без участі свого представника. Відповідач 2 належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 20.10.2015 року № 0219957 0.
Малинівська сільська рада у поясненнях від 23.09.2015 року № 72/01-17 проти позову заперечила, зазначаючи при цьому, що орендарем - ОСОБА_1, орендна плата сплачувалась вчасно та в повному обсязі, а згідно додаткової угоди останній сплачує орендну плату в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка проводилась в 2013 році відповідно до наданої ФОП ОСОБА_1 інформації, та склала, станом на 01.10.2013 року - 154276 грн. Малинівська сільська рада належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 20.10.2015 року № 0219953 7.
Державна інспекція сільського господарства у Кіровоградській області заявою від 03.09.2015 року №15-525/1 позов прокурора підтримала в повному обсязі та вказала про неможливість забезпечення явки свого повноважного представника в судове засідання. Державна інспекція сільського господарства у Кіровоградській області належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 20.10.2015 року № 0219954 5.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
20.12.2004 року між Петрівською РДА (орендодавець) та ФОП ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір оренди), за умовами якого орендодавець розпорядженням від 15.12.2004 року № 851-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель водного фонду, яка знаходиться на території Малинівської сільської ради, для рибогосподарських потреб (п. договору оренди)
Відповідно до п. 2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 16,04 га, у т. ч. пасовищ - 8,46 га, під ставками - 7,42 га, під гідротехнічними спорудами - 0,06 га.
Згідно п. 5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної не проводилась.
Пунктом 9 договору оренди визначено, що загальна сума орендної плати становить 1396,20 грн. на рік, в т. ч.: за землі водного фонду, відповідно до розпорядження голови Петрівської районної державної адміністрації в розмірі 150,00 грн. за 1 га., що складає 1113 грн. на рік, та за землі прибережної смуги земель запасу Малинівської сільської ради відповідно до розпорядження голови Петрівської районної державної адміністрації № 732-р від 11.12.2003 року, в розмірі одного і п'яти (1,5) відсотка від грошової оцінки земельної ділянки і становить 283,20 грн. за рік. Орендна плата вноситься на рахунки відповідних бюджетів, згідно чинного законодавства.
Згідно з додаткової угоди до договору оренди від 07.06.2012 року орендну плату встановлено у розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Вирішуючи даний спір господарський суд виходить з наступного.
Згідно з ч.1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент укладання договору оренди) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент укладання договору оренди) встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11,17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Згідно з ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент укладання договору оренди) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" (в редакції чинній на момент укладання договору оренди) нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" (в редакції чинній на момент укладання договору оренди) встановлено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок та, зокрема, п. 2 ч. 1 вказаної статті, передбачено обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Пунктом 5 оспорюваного договору оренди землі від 20.12.2004 року встановлено, що грошова оцінка земельної ділянки не проводилась.
Згідно відповіді відділу Держземагенства у Петрівському районі від 12.10.2015 року №10-1120-0.6-2203/2-15 проектна документація по спірній земельній ділянці у відділі відсутня, крім того, згідно відповіді відділу Держземагенства у Петрівському районі від 29.10.2015 року №10-1120-0.6-2342/2-15 відомості щодо погодження та затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана в оренду відповідачу у відділі відсутні.
Відповідно до листа Петрівської районної державної адміністрації від 30.10.2015 року №01-44/269/1 нормативно-грошова оцінка орендованої землі за договором від 20.12.2004 року відсутня.
Положеннями ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України визначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Будь-яких належних доказів наявності затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом оренди договору від 20.12.2004 року відповідачами суду надано не було.
Отже, договір оренди земельної ділянки від 20.12.2004 року, укладений без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відповідно до положень ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" є обов'язковою у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, суперечить приписам чинного законодавства, а тому підлягає визнанню недійсним.
Аналогічна правова позиція викладена в інформаційному листі Вищого господарського суду від від 20.10.2015 № 01-06/1837/15.
За вказаних обставин, позов прокурора Петрівського району Кіровоградської області підлягає задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору, відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються в сумі 1 218 грн. на фізичну особу - підприємця ОСОБА_1 та в сумі 1 218 грн. на Петрівську районну державну адміністрацію.
В судовому засіданні 02.11.2015 року господарським судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст.ст. 22, 32, 33, 43, 44, 49, 64, 75, 82, 84, 85, 87, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним на майбутнє договір оренди землі від 20.12.2014 року укладений між фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) та Петрівською районною державною адміністрацією (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Жовтнева, 20; ідентифікаційний код 04055357), який зареєстрований 24.02.2005 року у ДП "Кіровоградська регіональна філія Центру держаного земельного кадастру" за №105.
Зобов'язати фізичну особу - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) повернути земельну ділянку із земель водного фонду, що розташована на території Малинівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області загальною площею 16,04 га, у тому числі пасовищ - 8,46 га, під ставками - 7,42 га, під гідротехнічними спорудами - 0,06 га, за актом приймання-передачі Петрівській районній державній адміністрації (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Жовтнева, 20; ідентифікаційний код 04055357).
Стягнути з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) в дохід Державного бюджету України (отримувач коштів - УК у м. Кіровограді /м.Кіровоград/22030001, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31211206783002, ідентифікаційний код 38037409, КБКД 22030001 "Судовий збір") - 1 218 грн. судового збору.
Стягнути з Петрівської районної державної адміністрації (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Жовтнева, 20; ідентифікаційний код 04055357) в дохід Державного бюджету України (отримувач коштів - УК у м. Кіровограді /м.Кіровоград/22030001, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31211206783002, ідентифікаційний код 38037409, КБКД 22030001 "Судовий збір") - 1 218 грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи Дніпропетровським апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга на рішення подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Засвідчений примірник рішення направити Петрівський РДА за адресою: 28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Жовтнева. 20; Малинівський сільській раді Петрівського району за адресою: 28317, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Малинівка, вул. Енгельса, 54; Державній інспекції сільського господарства у Кіровоградській області за адресою: 25000, м. Кіровоград, вул. Покровська, 8.
Повне рішення складено 09.11.2015 року.
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2015 |
Оприлюднено | 12.11.2015 |
Номер документу | 53273700 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні