УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * 10002, м. Житомир, май дан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "18" серпня 2009 р. Справа № 18/921
Господарський суд Жито мирської області у складі:
Головуючого судді
судді Со ловей Л.А.
судді
за участю представників ст орін
від позивача ОСОБА _1. - юрисконсульт, довіреніст ь №32/2 від 09.01.2009р.;
від відповідача не з'яв ився;
розглянув справу за позов ом Державної екологічної інс пекції в Житомирській област і (м.Житомир)
до Приватного (приватно -орендного) сільськогосподар ського підприємства "Білокор овицьке" (с.Білокоровичі Олев ського району Житомирської о бласті)
про стягнення 8589,22 грн.,
Позивачем пред'явлено поз ов про стягнення з відповіда ча 8589,22грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільн ого використання водних ресу рсів.
Представник позивача позо вні вимоги підтримав в повно му обсязі з підстав, викладен их у позовній заяві, на викона ння вимог ухвали господарськ ого суду надав довідку за вих .№2592/2 від 17.08.2009р., в якій зазначає, щ о станом на день розгляду спр ави будь-які відомості щодо с плати відповідачем 8589,22грн. зби тків відсутні, тому проситьь стягнути з відповідача в дох од державного бюджету вищевк азану суму збитків.
Відповідач письмового від зиву та інших витребуваних у хвалою суду документів не на дав, його представник в судов е засідання не з'явився, про пр ичини неявки суд не повідоми в, хоча про місце, дату та час с удового засідання відповіда ч повідомлений належним чино м (про що свідчить розписка пр едставника відповідача у пов ідомленні про вручення пошто вого відправлення, а.с.21).
Відповідно до ст.75 ГПК Украї ни, якщо відзив на позовну зая ву і витребувані господарськ им судом документи не подано , справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалам и.
Заслухавши представника позивача, дослідивши матері али господарської справи суд
ВСТАНОВИВ:
4 лютого 2009р. Державною еко логічною інспекцією в Житоми рській області проведено пер евірку дотримання Приватним (приватно-орендним) сільсько господарським підприємство м "Білокоровицьке" вимог при родоохоронного законодавст ва, в результаті якої виявлен о порушення відповідачем вим ог п.9 ч.1 ст.44, ст.ст.49, 111 Водного код ексу України, а саме використ ання без дозволу на спеціаль не водокористування в період з 2007р. по січень місяць 2009р. 8266 ку б.м. води з підземних горизонт ів.
За наслідками проведеної п еревірки було складено Акт п еревірки дотримання вимог пр иродоохоронного законодавс тва від 04.02.2009р. (а.с.4).
04.02.2009р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській о бласті складено протокол про адміністративне правопоруш ення №000686 та прийнято постанов у про застосування до голови ПСП "Білокоровицьке" ОСОБА _2. адміністративного стягн ення у вигляді штрафу в розмі рі 136грн. (а.с.11-12). Вказана постано ва не оскаржувалась.
Відповідно до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення прав ил охорони водних ресурсів н а землях водного фонду, пошко дження водогосподарських сп оруд і пристроїв, порушення п равил їх експлуатації, затве рдженої наказом Державного к омітету України по водному г осподарству від 29.12.01 №290, зареєс трованої МЮ України 18.01.02р. №44/6332, н а підставі довідки ПСП "Білок оровицьке" (а.с.6) позивач здійс нив розрахунок збитків, запо діяних державі ПСП "Білокоро вицьке" внаслідок забору вод и з артезіанських свердловин без наявності дозволу на спе ціальне водокористування за період з 2007року по січень 2009р., я кі підлягають стягненню з ві дповідача в доход бюджету Ук раїни в сумі 8589,22грн. (а.с.7).
Оцінивши наявні докази го сподарський суд Житомирсько ї області дійшов висновку що позовні вимоги є обґрунтова ними та підлягають задоволен ню з наступних підстав:
Відповідно до статті 13 Конс титуції України земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах територ ії України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" прир одні ресурси України є власн істю народу України, який має право на володіння, використ ання та розпорядження природ ними багатствами республіки .
Відповідно до переліку кор исних копалин загальнодержа вного значення, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 12.12.1994р. №827, підзе мні води - питні, відносяться д о корисних копалин загальнод ержавного значення.
Статтею 5 вищевказаного Зак ону передбачено, що державні й охороні і регулюванню вико ристання на території Україн и підлягають: навколишнє при родне середовище, як сукупні сть природних і природно-соц іальних умов та процесів, при родні ресурси, як залучені в г осподарський обіг, так і не ви користовувані в народному го сподарстві в даний період (зе мля, надра, води, атмосферне по вітря, ліс та інша рослинніст ь, тваринний світ).
Згідно зі ст.38 вищезазначен ого Закону використання прир одних ресурсів в Україні зді йснюється в порядку загально го і спеціального використан ня природних ресурсів.
Законодавством України гр омадянам гарантується право загального використання при родних ресурсів для задоволе ння життєво необхідних потре б (естетичних, оздоровчих, рек реаційних, матеріальних тощо ) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими осо бами і надання відповідних д озволів, за винятком обмежен ь, передбачених законодавств ом України.
В порядку спеціального вик ористання природних ресурсі в громадянам, підприємствам, установам і організаціям на даються у володіння, користу вання або оренду природні ре сурси на підставі спеціальни х дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за пл ату для здійснення виробничо ї та іншої діяльності, а у випа дках, передбачених законодав ством України, - на пільгових у мовах.
Пунктом 9 статті 44 Водного ко дексу України передбачено, щ о водокористувачі зобов'язан і здійснювати спеціальне вод окористування лише за наявно сті дозволу.
Право на здійснення спеціа льного водокористування вст ановлено ст.49 Водного кодексу України. Спеціальне водокор истування здійснюється на пі дставі дозволу. Видача дозво лу на спеціальне водокористу вання здійснюється за клопот анням водокористувача з обґр унтуванням потреби у воді, по годженим з державними органа ми водного господарства, - в ра зі використання поверхневих вод, державними органами гео логії - в разі використання по верхневих вод та державними органами охорони здоров' я - в разі використання водних о б' єктів, віднесених до кате горії лікувальних. Порядок п огодження та видачі дозволів на спеціальне водокористува ння затверджується Кабінето м Міністрів України. У дозвол і на спеціальне водокористув ання встановлюються ліміт за бору води, ліміт використанн я води та ліміт скидання забр уднюючих речовин. У разі наст ання маловоддя ці ліміти мож уть бути зменшені спеціально уповноваженими державними о рганами без коригування дозв олу на спеціальне водокорист ування. Спеціальне водокорис тування є платним.
Таким чином, право на спеціа льне водокористування виник ає з моменту отримання таког о дозволу.
Порядком погодження та вид ачі дозволів на спеціальне в одокористування, затверджен им постановою Кабінету Мініс трів України №321 від 13 березня 2 002 року, встановлено, що дозвол и на використання води водни х об' єктів загальнодержавн ого значення, видаються тери торіальними органами Мінеко ресурсів за клопотанням водо користувача з обґрунтування м потреби у воді. Такого дозво лу у період з 2007р. по січень 2009р. у відповідача не було.
Факт використання 8266 куб.мет рів підземних вод за період з 2007 року по січень 2009р. підтверд жується довідкою відповіда ча (а.с.6).
Відповідно до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення прав ил охорони водних ресурсів н а землях водного фонду, пошко дження водогосподарських сп оруд і пристроїв, порушення п равил їх експлуатації, затве рдженої наказом Державного к омітету України по водному г осподарству від 29.12.2001р. №290, зареє строваної МЮ України 18.01.2002р. №44/63 32, сума збитків, заподіяних де ржаві ПСП "Білокоровицьке" вн аслідок забору води з артезі анських свердловин без наявн ості дозволу на спеціальне в одокористування в період з 2007 року по січень 2009р. складає 8589,22г рн. (а.с.7).
Позивачем на адресу відпов ідача 08.04.2009р. була направлена пр етензія за вих. №952/1/5 від 31.03.2009р. пр о відшкодування заподіяних д ержаві збитків, яка залишила сь без відповіді та задоволе ння (а.с.8).
Відповідно до ст.111 Водного к одексу України підприємства , установи, організації і гром адяни України, а також інозем ні юридичні і фізичні особи т а особи без громадянства зоб ов'язані відшкодувати збитки , завдані ними внаслідок пору шень водного законодавства, в розмірах і порядку, встанов лених законодавством Україн и.
Відшкодування збитків, зав даних внаслідок порушень вод ного законодавства, не звіль няє винних від збору за спеці альне водокористування, а та кож від необхідності здійсне ння заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягн ення винних у порушенні водн ого законодавства до відпові дальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування зби тків, завданих ними внаслідо к порушення водного законода вства.
Згідно зі ст.ст.68,69 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища" в ідповідач несе зобов' язанн я відшкодувати збитки, запод іяні порушенням природоохор онного законодавства, як пра вило, в повному обсязі.
Крім того, відповідно до ч. 5 с т. 68 вищевказаного Закону заст осування заходів дисципліна рної, адміністративної або к римінальної відповідальнос ті не звільняє винних від ком пенсації шкоди, заподіяної з абрудненням навколишнього п риродного середовища та погі ршенням якості природних рес урсів.
Чинне законодавство не над ає право господарському суду зменшувати розмір заподіяни х збитків (шкоди) з урахування м фінансового становища та п ричин порушення норм природо охоронного, у тому числі водн ого законодавства.
Частиною 2 статті 110 Водного к одексу України, водокористув ачі звільняються від відпові дальності за порушення водно го законодавства, якщо вони в иникли внаслідок дії непере борних сил природи чи воєнни х дій.
Порушення відповідачем во дного законодавства не пов'я зане з діями непереборних си л природи чи воєнними діями.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни „Про охорону навколишн ього природного середовища” та Положення про Державну ек ологічну інспекцію в Житомир ській області, затвердженого наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 19.02.2007р. № 55, екологічна інспекція має п раво подавати позови про від шкодування збитків і втрат, з авданих внаслідок порушення вимог законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища.
Згідно ст.33 ГПК України кожн а сторона повинна довести ті обставини, на які вона посила ється як на підставу своїх ви мог і заперечень.
Відповідач позов не оспори в, доказів сплати заподіяних державі збитків не надав.
Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що позо в обґрунтований та підлягає задоволенню в повному обсязі - в сумі 8589,22грн.
Судові витрати по сплаті де ржавного мита та витрат на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу покла даються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Приватного (пр иватно-орендного) сільського сподарського підприємства "Б ілокоровицьке" (с.Білокорови чі, Олевський район, Житомирс ька область ідентифікаційни й код 05418684):
- в дохід спеціального фонду Державного бюджету Білокоро вицької сільської ради Олевс ького району на р/р 31516921700466 в ГУДК У у Житомирській області, МФО 811039, ЗКПО 20413477, код платежу 24062100 - 8589,22 г рн.;
- в дохід державного бюджету України - 102,00 грн. державного ми та;
- в доход Державного бюджету України 312,50 грн. витрат за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу (отрим увач - УДК в м.Житомирі, п/р 31218259703002 , ГУДКУ у Житомирській област і, МФО 811039, код доходу 22050000, ЄДРПОУ 22062319).
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня його підписання .
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукува ти:
1 - в справу
2,3 - сторонам
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2009 |
Оприлюднено | 04.11.2009 |
Номер документу | 5330898 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні