Постанова
від 10.11.2015 по справі 809/4290/15
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" листопада 2015 р.

"12" год. "40" хв. Справа № 809/4290/15

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Черепія П.М.

суддів: Матуляка Я.П.,

ОСОБА_1,

при секретарі судового засідання Дубінській І.В.

за участю:

позивачів: ОСОБА_2, ОСОБА_3

представників позивачів: ОСОБА_4, ОСОБА_5

представника відповідача: ОСОБА_6

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Обласної партійної організації партії "Воля" у Івано-Франківській області, ОСОБА_2, ОСОБА_3

до Івано-Франківської обласної виборчої комісії

про визнання протиправними дій, бездіяльності, зобов'язання до вчинення дій та прийняття рішення,-

ВСТАНОВИВ:

09.11.2015 року о 11 год. 41 хв. Обласна партійна організація партії "Воля" у Івано-Франківській області, ОСОБА_2, ОСОБА_3 (надалі - позивачі) звернулися до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної виборчої комісії (надалі - відповідач) про визнання протиправними дій, бездіяльності, зобов'язання до вчинення дій та прийняття рішення.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 25.10.2015 року відбулися вибори депутатів Івано-Франківської обласної ради у територіальних виборчих округах №40 та №42, в межах багатомандатного округу з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради. 04.11.2015 року Івано-Франківська обласна виборча комісія своїм протоколом про результати виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі встановила результати виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в територіальних виборчих округах, в тому числі в межах територіальних округів №40 та №42.

Вважають, що вказаний протокол є протиправним, а Івано-Франківську обласну виборчу комісію слід зобов'язати прийняти рішення про призначення повторного голосування у багатомандатному виборчому окрузі в межах виборчих округів № 40 та №42 з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради, забезпечити проведення повторного голосування на підставі та в порядку, визначених Законом України В«Про місцеві вибориВ» та здійснити встановлення результатів голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, після проведення повторних виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради на вказаних виборчих округах.

Представники позивачів в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві. Просили позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечила. Суду пояснила, що відповідач діяв у відповідності до вимог Закону України В«Про місцеві вибориВ» , будь-яких порушень щодо позивачів не допускав.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши і оцінивши докази, судом встановлено наступне.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України В«Про місцеві вибориВ» .

У відповідності до статті 12 Закону України В«Про місцеві вибориВ» позивачі є суб'єктами виборчого процесу та за приписами статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України наділені правом оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів.

Постановою №13 від 24.10.2015 року Івано-Франківської обласної виборчої комісії визнано факт наявності помилки у виборчих бюлетенях з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах виборчих округів №40 та №42 (а.с. 24 - 26).

Зміст помилки полягає в тому, що до надрукованого виборчого бюлетеня по територіальному виборчому окрузі №40 кандидатом в депутати від Обласної партійної організації партії В«ВоляВ» у Івано-Франківській області внесено ОСОБА_2, проте у виборчому списку він подавався кандидатом по територіальному виборчому окрузі №42. В той же час, по територіальному виборчому окрузі №42 кандидатом в депутати від Обласної партійної організації партії В«ВоляВ» у Івано-Франківській області внесено ОСОБА_3, проте у виборчому списку він подавався кандидатом по територіальному виборчому окрузі №40.

Тобто, тексти виборчих бюлетенів по територіальних виборчих округах №40 та №42 не відповідали тексту виборчого списку кандидатів в депутати, поданого Обласною партійною організацією В«ВоляВ» у Івано-Франківській області до виборчої комісії В«Про реєстрацію кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної радиВ» №7 від 02 жовтня 2015 року.

Цією ж постановою відповідачем прийнято рішення про повернення з дільничних комісій виборчих бюлетенів, їх знищення та друк нових бюлетенів з виправленням допущеної помилки.

Однак, постановою обласної виборчої комісії №14 від 24.10.2015 року прийнято рішення про повернення дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів до Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних виборчих округів №40 та №42, які були прийняті Рогатинською районною територіальною виборчою комісією від дільничних виборчих комісій відповідно до постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії від 24.10.2015 року №13 (а.с. 27 - 28).

Вказане рішення обласної виборчої комісії обґрунтоване неможливістю виконання своєї постанови за №13 від 24.10.2015 року та необхідністю забезпечення реалізації активного виборчого права громадянами України по територіальних виборчих округах №40 та №42.

25.10.2015 року відбулися вибори депутатів Івано-Франківської обласної ради у територіальних виборчих округах №40 та №42, в межах багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради.

04.11.2015 року Івано-Франківська обласна виборча комісія своїм протоколом про результати виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі встановила результати виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в територіальних виборчих округах, в тому числі в межах територіальних округів №40 і №42. (а.с. 35 - 49).

Згідно положень частини 3 статті 19 Закону України В«Про місцеві вибориВ» , виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Статтею 25 Закону України В«Про місцеві вибориВ» встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна територіальна виборча комісія: забезпечує підготовку та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради; здійснює в межах Автономної Республіки Крим, відповідної області, району контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується виборів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної ради, виборцями, виборчими комісіями, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, підприємствами, установами та організаціями (незалежно від форм власності), їх посадовими особами, місцевими організаціями партій, їх представниками та уповноваженими особами, кандидатами у депутати відповідної ради, їх довіреними особами, офіційними спостерігачами; реєструє кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення; повідомляє населення про зареєстрованих кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій партій; затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів, передає їх відповідним виборчим комісіям; встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, здійснює офіційне опублікування результатів виборів до відповідної ради; реєструє депутатів, обраних до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної ради, повідомляє відповідну раду та населення про зареєстрованих депутатів відповідної ради та основні відомості про них; здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Відповідно до частини 2 статті 74 Закону України В«Про місцеві вибориВ» , виборчі бюлетені є документами суворої звітності.

Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування (частина 3 статті 74 Закону України В«Про місцеві вибориВ» ).

Згідно положень частини 7 статті 74 Закону України В«Про місцеві вибориВ» назви місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією в багатомандатному виборчому окрузі, розміщуються у виборчому бюлетені в порядку черговості, визначеної шляхом жеребкування. Порядок проведення жеребкування визначає Центральна виборча комісія не пізніш як за 30 днів до дня голосування.

Статтею 75 Закону України В«Про місцеві вибориВ» встановлено порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям.

Так, територіальна виборча комісія на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах відповідно: обласна виборча комісія, районна, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради), міська (міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення, міст Києва та Севастополя) територіальна виборча комісія - не пізніш як за десять днів до дня голосування отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за дев'ять днів до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Не пізніше наступного дня після отримання виборчих бюлетенів територіальна виборча комісія на своєму засіданні передає виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача таким територіальним виборчим комісіям з відповідних місцевих виборів: обласна територіальна виборча комісія передає виборчі бюлетені для голосування по виборах депутатів обласної ради відповідним районним, міським (міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення) територіальним виборчим комісіям.

Виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені територіальної виборчої комісії отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб'єктів подання кандидатур до складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини 5 статті 75 Закону України В«Про місцеві вибориВ» , районна територіальна виборча комісія не раніш як за три дні до дня голосування на своєму засіданні передає відповідним дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача для голосування з кожних місцевих виборів. Виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені відповідної дільничної виборчої комісії отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб'єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Про передачу відповідним територіальним виборчим комісіям виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів територіальна виборча комісія, яка передає виборчі бюлетені, складає у трьох примірниках протокол за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Частиною 14 статті 75 Закону України В«Про місцеві вибориВ» встановлено, якщо до виборчих бюлетенів внесено зміни без рішення територіальної виборчої комісії чи внесені зміни, що не відповідають рішенню територіальної виборчої комісії, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає про це акт у двох примірниках. В акті повинно бути зазначено кількість отриманих виборчих бюлетенів, кількість зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування у відповідному окрузі та прізвища осіб, з вини яких це сталося. Один примірник цього акта невідкладно передається до територіальної виборчої комісії, другий примірник зберігається у комісії. Відомості зазначеного акта враховуються дільничною виборчою комісією при складанні протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Зіпсовані виборчі бюлетені для голосування на різних місцевих виборах погашаються та упаковуються окремо в різні пакети в порядку, передбаченому цим Законом. На пакетах зазначається вид зіпсованих виборчих бюлетенів для голосування. Запаковані зіпсовані виборчі бюлетені зберігаються у дільничній виборчій комісії до дня голосування і передаються до територіальної виборчої комісії разом з іншою виборчою документацією в порядку, передбаченому цим Законом. При підрахунку голосів виборців зіпсовані бюлетені враховуються як невикористані.

Судом встановлено, що голосування на виборах депутатів до Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42 відбулося на підставі постанови Івано-Франківської обласної виборчої комісії №14 від 24 жовтня 2015 року, яка була чинною на момент проведення виборів та на момент розгляду справи в суді, і позивачами, як суб'єктами виборчого процесу, вказана постанова у встановленому законом порядку не оскаржувалася.

Зразок тексту бюлетенів по виборчих округах №40 та №42 по виборах депутатів обласної ради було затверджено відповідною Івано-Франківською обласною виборчою комісією, а також обласною виборчою комісією було затверджено їх друкування до дня голосування.

Проаналізувавши досліджені в судовому засіданні докази, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними дій та визнання незаконною бездіяльність Івано-Франківської обласної виборчої комісії щодо невжиття передбачених чинним законодавством заходів із встановлення дійсного волевиявлення виборців під час голосування із виборів депутатів до Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42, встановлення та оголошення результатів виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради 25.10.2015 року.

Позовна вимога про визнання протоколу від 04.11.2015 року Івано-Франківської обласної виборчої комісії протиправним та таким, що виключає можливість достовірно встановити результати волевиявлення виборців Івано-Франківської обласної виборчої комісії про результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі 25.10.2015 року, є необгрунтованою, оскільки такий потокол прийнятий відповідачем з дотриманням вимог частин 14-21 статті 83 Закону України В«Про місцеві вибориВ» та Постанови Центральної виборчої комісії №179 від 25.08.2015 року.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача прийняти рішення про призначення повторного голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42, забезпечити проведення повторного голосування на підставі та в порядку, визначених Законом України В«Про місцеві вибориВ» і здійснити встановлення результатів голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, після проведення повторного голосування в межах територіальних округів №40 та №42, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 87 Закону України В«Про місцеві вибориВ» встановлено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про проведення у виборчому окрузі повторного голосування, якщо: у виборчому окрузі в день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости; до виборчого бюлетеня у день голосування було включено більше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і за результатами голосування у день виборів жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини 7 статті 85 цього Закону.

Даний перелік підстав для проведення повторного голосування є вичерпним.

Суд зазначає, що на час розгляду справи відсутнє рішення щодо визнання виборів у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42 по виборах депутатів Івано-Франківської обласної ради такими, що не відбулися. Позивачами не надано жодних доказів, які б могли стати правовими підставами для проведення повторних виборів, а тому у комісії немає підстав для прийняття рішення про призначення повторного голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42 на підставі частини 4 статті 14 Закону України В«Про місцеві вибориВ» .

За таких обставин позовні вимоги про призначення повторного голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі в межах територіальних округів №40 та №42, забезпечення проведення повторного голосування на підставі та в порядку, визначених Законом України В«Про місцеві вибориВ» та здійснити встановлення результатів голосування з виборів депутатів Івано-Франківської обласної ради після проведення повторного голосування на цих дільницях, є безпідставними та не підлягають до задоволення.

Крім того, колегія суддів приймає до уваги ту обставину, що постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.10.2015 року у справі №809/4257/15 за позовом обласної пратійної організації партії В«ВоляВ» у Івано-Франківській області до Рогатинської районної виборчої комісії Івано-Франківської області про визнання протиправними дій, протоколів від 26.10.2015 року та недійсним голосування з виборів депутатів, в задоволенні позову відмовлено. Вказана постанова набрала законної сили 04.11.2015 року згідно ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду.

Під час розгляду справи судом встановлено, що позивачами не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви.

Частиною 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України В«Про судовий збірВ» .

Частиною 1 статті 4 Закону України В«Про судовий збірВ» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Положеннями пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України В«Про судовий збірВ» встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати, а для фізичної особи - 0,4 розміру мнімальної заробітної плати.

Згідно з частиною 3 статті 6 Закону України В«Про судовий збірВ» , у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

У разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру (частина 6 статті 6 Закону).

За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги до задоволення не підлягають, документів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, тому колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення судового збору з позивачів.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158, 160, 163, 172, 177, 179 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Обласної партійної організації партії "Воля" у Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 40011327) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір у розмірі 6090 (шість тисяч дев'яносто) гривень.

Стягнути з ОСОБА_2 (податковий номер НОМЕР_1) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір у розмірі 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) гривень.

Стягнути з ОСОБА_3 (податковий номер НОМЕР_2) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір у розмірі 2436 (дві тисячі чотириста тридцять шість) гривень.

Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування,- не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Відповідно до частини 3 статті 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя: Черепій П.М.

Судді: Матуляк Я.П.

ОСОБА_1

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2015
Оприлюднено13.11.2015
Номер документу53323670
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/4290/15

Постанова від 10.11.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

Ухвала від 09.11.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Черепій П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні