ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" листопада 2015 р.Справа № 922/5630/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Новікової Н.А.
при секретарі судового засідання Коваленко М.Ю.
розглянувши справу
за позовом публічного акціонерного товариства "Приватбанк", 49094, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, 50, код 14360570 до товариства з обмеженою відповідальністю "Трансімперіал-М", 62495, Харківська область, Харківський район, с. Подольох, вул. Лісна,8, код 37682027 про стягнення коштів 33763,14 грн. за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1, довіреність 8616-К-О від 26.11.2014р.;
відповідача - не з'явився.
За відсутності клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалась.
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство комерційний банк В«ПриватбанкВ» звернулося до господарського суду Харківської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю В«Трансімперіал-МВ» про стягнення заборгованості за договором №б/н від 04.05.2011р. в розмірі 33763,14 грн., у тому числі: 11000,00 грн. боргу за кредитом; 10415,77 грн. боргу по процентам за користування кредитом; 10053,94 грн. пені за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором; 2293,43 грн. заборгованість по комісії за користування кредитом.
Свої вимоги позивач мотивує неналежним виконанням відповідачем своїх зобов'язань за договором №б/н від 04.05.2011р. щодо повної та своєчасної оплати кредиту, його повернення, сплаті процентів та винагороди.
Ухвалою суду від 12.10.2014р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 22.10.2015р. о 10:20
Суд перейшов до розгляду справи по суті в судовому засіданні 22.10.2015 р.
Оскільки, представник відповідача 22.10.2015 в судове засідання не з'явився, витребувані судом документи не надав, розгляд справи було відкладено на 05.11.2015 р.
Представник позивача у судовому засіданні 05.11.2015 р. позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач в судове засідання 05.11.2015 р. свого повноважного представника не направив, вимоги ухвали суду від 12.10.2015р. не виконав, до господарського суду Харківської області повернулась ухвала суду про порушення провадження у справі яка була направлена на адресу відповідача, зазначену у свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи (Харківська область, Харківський район, с. Подольох, вул. Лісна, 8), з довідкою поштового відділення «відмова від отримання».
Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а у разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважаються, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, суд вважає, що про час та місце розгляду справи відповідач був повідомлений своєчасно та належним чином, а відтак судом виконано вимоги процесуального Закону щодо повідомлення сторін належним чином про час та місце слухання справи і реалізовано право відповідача на судовий захист.
За висновками суду у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору та є необхідними для прийняття повного і обґрунтованого судового рішення, внаслідок чого справа розглядається відповідно до норм ст. 75 ГПК України. Крім того, суд приймає до уваги, що судом сторонам були створені належні умови для надання усіх необхідних доказів (надано достатньо часу для підготовки до судового засідання, в разі необхідності - ознайомлення з матеріалами справи, надання доказів на підтвердження своєї позиції по суті спору тощо).
Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.
04 травня 2011 року товариством з обмеженою відповідальністю В«Трансімперіал-МВ» було підписано заяву про відкриття поточного рахунку зі зразками підписів та відбитком печатки.
В заяві про відкриття поточного рахунку та картці зі зразками підписів та відтисків печатки, з якою відповідач звернувся до ОСОБА_2, зазначено, що Клієнт підписавши цю заяву, погоджується з умовами та правилами надання банківських послуг, у тому числі з умовами та правилами обслуговування по розрахунковим картам, розташованих на сайті банку www.privatbank.ua та http://client-bank.privatbank.ua, тарифами банку, які разом з цією заявою та карткою зі зразками підпису та відтиску печатки складають договір банківського обслуговування.
Згідно Розділу 1 Правил, розміщених на web-сайті банку www.privatbank.ua, на час підписання заяви, ці правила є публічною офертою, що містять умови та правила надання послуг банком його клієнтам. Таким чином, клієнт отримує доступ до всіх без виключення послуг Приватбанку.
Тобто, 04 травня 2011 року між Публічним акціонерним товариством комерційним банком В«ПриватбанкВ» (Банк) та товариством з обмеженою відповідальністю В«Трансімперіал-МВ» (Клієнт) було укладено договір банківського обслуговування № б/н від 04.05.2011 р. (заява про відкриття поточного рахунку, а.с. 15), згідно умов якого Банк відкрив Клієнту поточний рахунок 26006060329034.
За умовами Договору відповідачу, як клієнту, позивачем, як банком, наданий кредитний ліміт на поточний рахунок № 26006060329034 в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку ОСОБА_2 і Клієнта (системи клієнт-банк, Інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших), що визначено і врегульовано В«Умовами та правилами надання банківських послугВ» (далі - Умови).
Розділом 3.18. "Умов та правил надання банківських послуг" (далі - Умови) передбачено умови обслуговування кредитних лімітів на поточних рахунках корпоративного клієнта.
Згідно п. 3.18.1.1 Умов кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів і здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту. ОСОБА_2 здійснює обслуговування ліміту клієнта, що полягає в проведенні його платежів понад залишок коштів на поточному рахунку клієнта, шляхом дебетування поточного рахунку. При цьому утворюється дебетове сальдо.
Відповідно до п. 3.18.1.3. Умов кредит надається в обмін на зобов'язання клієнта щодо його повернення, сплати процентів та винагороди.
Відповідно до п. 3.18.1.6. Умов ліміт може бути змінений банком в односторонньому порядку, передбаченому Умовами і правилами надання банківських послуг, у разі зниження надходжень грошових коштів на поточний рахунок або настання інших факторів, передбачених внутрішніми нормативними документами ОСОБА_2. Підписавши угоду, клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна ліміту проводиться банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта (системи клієнт-банк, Інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших).
Згідно п. 3.18.1.8. Умов проведення платежів клієнта в порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться ОСОБА_2 на протязі одного року з моменту підписання угоди про приєднання клієнта до "Умов і Правил надання банківських послуг" (або в формі "Заяви про відкриття поточного рахунку і картки зі зразками підписів та відтисками печатки", або в формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / Інтернет клієнт-банк, або в формі обміну інформацією, або в будь-якій іншій формі - далі "Угода"). При порушенні клієнтом будь-якого із обов'язків, передбачених "Умовами та правилами надання банківських послуг", Банк на власний розсуд, має право змінити умови кредитування, встановити інший строк повернення кредиту. При належному використанні клієнтом обов'язків, передбачених "Умовами і Правилами надання банківських послуг", проведення платежів клієнта в порядку обслуговування ліміту може бути продовжено ОСОБА_2 на той же строк.
Відповідно до п. 3.18.1.11., 3.18.2.2.2., 3.18.2.2.3. та 3.18.2.2.5. Умов, встановлено період безперервного користування кредитним лімітом - не більше 35 днів (періодом безперервного користування кредитним лімітом є період часу, на протязі якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку). Клієнт зобов'язується проводити погашення кредитного ліміту не пізніше строку закінчення періоду безперервного користування кредитним лімітом, сплатити відсотки за весь час фактичного користування кредитом та повністю повернути кредит в строки, передбачені Умовами.
Згідно п.п. 3.18.4.1.1., 3.18.4.1.2. та 3.18.4.1.3. Умов, нарахування відсотків проводиться наступним чином:
за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - "період, в який дебетове сальдо підлягає обнуленню"), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. В разі коли дебетове сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, не обнуляється, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, клієнт сплачує ОСОБА_2 за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуленню. У разі непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання клієнт сплачує ОСОБА_2 відсотки за користуванням кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання банківських послуг, клієнт сплачує банку пеню в розмірі 0,1315% від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань.
Відповідно до п. 3.18.4.4. Умов, клієнт сплачує ОСОБА_2 винагороду за використання ліміту (щомісячна комісія) відповідно до п.п. 3.18.1.6., 3.18.2.3.2., 1-го числа кожного місяця в розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, що існував на кінець банківського дня за попередній місяць, у порядку, передбаченому Умовами та правилами надання банківських послуг. Клієнт доручає ОСОБА_2 здійснювати списання винагороди зі своїх рахунків. Сплата винагороди здійснюється в гривні. У випадку, якщо кредит видається в іноземній валюті, винагорода сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати.
З 01.07.2014р. банком були змінені "Умови та правила надання банківських послуг", зокрема, збільшений розмір відсотків за користування кредитом, а саме в разі коли дебетове сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, не обнуляється, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, клієнт сплачує ОСОБА_2 за користування кредитом відсотки в розмірі 36% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнулінню. У разі непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання клієнт сплачує ОСОБА_2 відсотки за користуванням кредитом у розмірі 56 % річних від суми залишку непогашеної заборгованості.
Як зазначає позивач, про час вступу в дію нових розмірів відсоткових ставок за користування кредитним лімітом відповідачу були надіслані смс-повідомлення, крім того, банком доводилась інформація через електронні системи Приват24.
Відповідно до п. п. 1.1.2.1.6. Умов та правил визначено, що у разі незгоди зі змінами Правил та/або ОСОБА_2 Клієнт має звернутися до ОСОБА_2 для розірвання цього Договору і погасити заборгованість, що виникла перед ОСОБА_2.
Позивач зазначає, що відповідач не надавав до банку жодної письмової вимоги про незгоду з Умовами та Правилами, що свідчить про узгодження збільшеної відсоткової ставки.
Із наданих до матеріалів справи доказів вбачається, що Банк свої зобов'язання за договором виконав в повному обсязі, надавши Клієнту кредитний ліміт в розмірі 11000,00грн., що, зокрема, підтверджується копіями меморіальних ордерів №05 DN від 14.03.2013, № 040U від 19.03.2013, № bo81-23 від 30.04.2013.
За твердженнями позивача відповідач прострочив виконання своїх зобов'язань за даним договором, у зв'язку з чим у нього виникла заборгованість, яка станом на момент розгляду справи не сплачена, у зв'язку з чим звернувся в суд з даним позовом.
За розрахунком позивача загальна заборгованість відповідача за Договором банківського обслуговування №б/н від 04.05.2011 станом на 31.08.2015 становить 33763,14 грн. та складається з наступного:
- 11000,00грн. - заборгованість за кредитом;
- 10415,77 грн. - заборгованість по процентах за користування кредитом;
- 10053,94 грн. - пеня за несвоєчасність виконання зобов'язань за договором;
- 2293,43 грн. - заборгованість по комісії за користування кредитом.
Вказане підтверджується випискою по рахунку відповідача та розрахунком заборгованості за договором, наданими до матеріалів справи.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 1054 ЦК України, за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти. До відносин за кредитним договором застосовуються положення параграфу 1 глави 71 цього кодексу, а саме положення про позику.
Позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом. Розмір та порядок процентів встановлюється договором (ст.. 1048 ЦК України).
Згідно ст. 1049 ЦК України, позичальник зобов'язаний повернути позикодавцеві позику (грошові кошти у такій саме сумі, що були йому передані позикодавцем) у строк та порядку, що встановлені договором .
Якщо договором встановлено обов'язок позичальника повернути позику частинами, то в разі прострочення повернення чергової частини позикодавець має право вимагати дострокового повернення позики, що залишилася, та сплати процентів (ч. 2 ст. 1050, ч. 2 ст. 1054 ЦК України).
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У відповідності до ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Згідно ст.ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
На підставі викладеного, враховуючи, що відповідач не надав суду доказів сплати заборгованості, а в матеріалах справи такі докази також відсутні, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Комерційного банку "Приватбанк" в частині стягнення заборгованості за кредитом - 11000,00 грн.; заборгованість за процентами - 10415,77 грн. за період з 26.04.2013р. по 26.02.2015р.; заборгованість по винагороді (комісії) за період 3 01.04.2013р. по 31.08.2015р. - 2293,43 грн обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Крім того, позивач, посилаючись на прострочення виконання відповідачем зобов'язань з повернення кредиту, просить стягнути з нього пеню в сумі 10053,94 грн. за період з 01.05.2013р. по 31.08.2015р.
Відповідно до ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Згідно приписів ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно п. 3.18.5.1. Умов при порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань зі сплати відсотків за користування кредитом, термінів повернення кредиту, винагороди (комісії) клієнт сплачує ОСОБА_2 за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації ОСОБА_2 права на встановлення іншого строку повернення кредиту, клієнт сплачує ОСОБА_2 пеню в розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється в гривні. У разі якщо кредит надавався в іноземній валюті, пеня сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати. Згідно п. 3.18.5.4. Умов нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбачених п. 3.18.0.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3., здійснюється протягом 3-х років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано клієнтом.
Відповідно до п. 3.18.5.7. Умов строки позовної давності на вимогу про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки - пені, штрафів встановлюється сторонами тривалістю 5 років.
Розрахунок пені перевірено судом та встановлено, що він відповідає умовам договору, вимогам чинного законодавства та відносинам, що фактично склались між сторонами, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідачем доводи позивача не спростовані, доказів в підтвердження оплати боргу та безпідставності позову до матеріалів справи не надано.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги доведеними та обґрунтованими, а тому такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 22, 33, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Трансімперіал-М" (62495, Харківська область, Харківський район, с. Подольох, вул. Лісна,8; код 37682027) на користь Публічного акціонерного товариства Комерційний банк "ПриватБанк" (49094, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, буд. 50; код ЄДРПОУ: 14360570) заборгованість за договором б/н від 04.05.2011 р. в розмірі 33763,14 грн. (яка складається з: 11000,00 грн. - заборгованості за кредитом; 10415,77 грн. - заборгованість по процентам за користування кредитом; 10053,94 грн. - пеня за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором; 2293,43 грн. - заборгованість по комісії за користування кредитом); судовий збір у сумі 1218,00 грн.
3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено 10.11.2015 р.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2015 |
Оприлюднено | 16.11.2015 |
Номер документу | 53360627 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Новікова Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні