ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ У Х В А Л А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 05 листопада 2015 року м. Київ К/800/22652/15 Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: головуючої судді – Васильченко Н.В., суддів: Калашнікової О. В., Леонтович К.Г. провівши попередній розгляд справи за касаційною скаргою Київської міської митниці Державної фіскальної служби України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2015 року у справі № 826/20164/15 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Август і Ко" до Київської міської митниці Державної фіскальної служби України, третя особа Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві про визнання протиправними дій, - в с т а н о в и л а : У січні 2015 року ТОВ «АВГУСТ І КО» звернулось в суд з позовом до Київської міської митниці ДФС, третя особа Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, в якому просило визнати протиправними дії Київської міської митниці ДФС в частині не подання до Управління Державної казначейської служби України у м. Києві висновку щодо повернення надміру сплачених митних платежів у розмірі 73 048,02 грн. (сімдесят три тисячі сорок вісім гривен 02 коп.) оплачених при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року. Зобов'язати Київську міської митниці ДФС підготувати висновок та подати його Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві про повернення ТОВ «АВГУСТ І КО» надміру сплачених митних платежів. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем всупереч статті 301 Митного кодексу України не здійснено виплату надміру сплачених сум грошового зобов'язання, що призводить до порушення його законних прав та інтересів. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2015 року, залишеною без змін ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2015 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними дії Київської міської митниці ДФС в частині не подання до Управління Державної казначейської служби України у м. Києві висновку щодо повернення надміру сплачених митних платежів у розмірі 73 048,02 грн., оплачених при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року. Зобов'язано Київську міської митниці ДФС підготувати висновок та подати його Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві про повернення ТОВ «АВГУСТ І КО» надміру сплачених митних платежів. Не погоджуючись з ухваленими по справі судовими рішеннями Київська міська митниця ДФС звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права. Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що відсутні підстави для скасування судових рішень, а касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем в межах зовнішньоекономічного контракту від 25 травня 2012 року № 7 здійснено купівлю продуктів харчування для власного споживання, або інших товарів народного споживання. Під час митного оформлення товару у митниці виникли сумніви щодо правильності визначення митної вартості товару з огляду на те, що документи, які підтверджують числові значення складових митної вартості і на підставі яких проводиться розрахунок митної вартості, містять розбіжності. Митним органом 02 листопада 2012 року здійснено коригування митної вартості товару та самостійно визначено митну вартість 3 найменувань товарів за шостим (резервним) методом, про що прийнято рішення про коригування митної вартості товарів від № 100190000/2012/411528/2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2013 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі № 826/2765/13-а, у задоволенні позову ТОВ «АВГУСТ І Ко.» про скасування рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року, зобов'язання вчинити дії, відмовлено повністю. Постановою Вищого адміністративного суду України від 21.10.2013 року (К/800/56575/13) касаційну скаргу ТОВ «АВГУСТ І Ко» задоволено частково, скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі № 826/2765/13-а в частині відмови в позові про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року, у цій частині прийняте нове рішення, яким визнано протиправним та скасоване рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року. В решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.04.2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 09.10.2013 року у справі № 826/2765/13-а залишено без змін. В подальшому, позивач 17.11.2014 року подав до Київської регіональної митниці заяву про повернення надмірно сплачених платежів. За наслідком розгляду вказаної заяви позивача та доданих до неї документів, відповідач листом за № 69/6/26-70-25-04 від 03.12.2014 року повідомив позивача про відсутність правових підстав для повернення коштів. Задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що порядок повернення коштів помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів регламентовано наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року № 787, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 року за № 1650/24182 «Про затвердження Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів» (Порядок № 787). Відповідно до п. 5 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюються за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету. Згідно п. 2.2 Порядку розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення, затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Державної митної служби України від 24.01.2006 року № 25/44, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 25.01.2006 р. № 64/11938 (Порядок № 25/44), для зарахування коштів, що вносяться платниками та громадянами до/або під час митного оформлення товарів, на балансі Головного управління Державного казначейства України у м. Києві відкриті на ім'я митних органів за балансовим рахунком 3734 «депозитні рахунки митних органів» (далі - депозитний рахунок 3734). Відповідно до п. 3.1, 3.3, 3.4 Порядку № 25/44 сплата коштів у національній валюті, призначених для забезпечення справляння митних та інших платежів, здійснюється платниками до/або під час митного оформлення товарів з рахунків, відкритих ними в банках, у вигляді передплати та/або доплати, а також готівкою через банки на депозитні рахунки 3734, відкриті на ім'я митних органів в Головному управлінні Казначейства. Кошти, що надійшли на депозитні рахунки 3734 митних органів, згідно з Порядком № 25/44, перераховуються митними органами виключно для здійснення таких операцій: - зарахування до відповідних бюджетів України; - повернення платникам помилково та/або надміру сплачених коштів. Розпорядження коштами, що обліковуються на депозитних рахунках 3734 митних органів згідно з Порядком № 25/44, здійснюється виключно на підставі платіжних доручень, що оформленні митними органами в установленому порядку. Повернення платникам помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів, що зараховані на депозитні рахунки митних органів 3734, зокрема, здійснюється відповідно до Порядку № 25/44 повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 р. № 618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 р. за № 1097/14364 (Порядок № 618). Відповідно до Порядку № 618 для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювало оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником, головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати. Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, керівництвом відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Державною митною службою спільно з Державним казначейством України затверджений спеціальний нормативно-правовий акт, який встановлює спеціальний порядок повернення з бюджету помилково сплачених митних платежів, встановлює форму подання органу митної служби, яке подається до Державного казначейства, порядок звернення платників тощо. Таким спеціальним нормативно-правовим актом є Порядок взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України, Міністерства фінансів України від 30.12.2013 року № 882/1188, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 січня 2014 року за № 146/24923. Вказаним наказом встановлено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом Міндоходів на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Орган Міндоходів на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Контроль за прийняттям/передаванням висновків органи Міндоходів, місцеві фінансові органи, органи Казначейства проводять шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242. За платежами, належними державному бюджету, орган Міндоходів у строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному органу Казначейства. Орган Міндоходів несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання. На підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у визначеному законодавством порядку. Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного. Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України. Відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, діючого на час спірних правовідносин, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року № 618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 року за № 1097/14364, для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/а надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яке здійснювало оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою та відповідний перелік документів. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України. Оскільки позивач звернувся із заявою для повернення з Державного бюджету України митних платежів, надмірно сплачених до бюджету у строки, визначені у Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, діючого на час спірних правовідносин, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року № 618 та з дотриманням процедури, визначеної вищезазначеним Порядком, позивач мав право на повернення надміру сплачених митних платежів, а дії Київської міської митниці ДФС в частині не подання до Управління Державної казначейської служби України у м. Києві висновку щодо повернення надміру сплачених митних платежів у розмірі 73 048,02 грн. оплачених при митному оформленні товару відповідно до рішення про коригування митної вартості товарів № 100190000/2012/411528/2 від 02.11.2012 року та повідомлення позивача про відсутність правових підстав для повернення коштів прийняті з порушенням норм Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, діючого на час спірних правовідносин, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами. Колегія суддів дійшла думки, що суди першої та апеляційної інстанцій повно та всебічно дослідили обставини справи, вірно встановили характер спірних правовідносин та обґрунтовано застосували норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального законодавства, які б могли призвести до ухвалення неправильного рішення, не встановлено. Доводи касаційної скарги зазначений висновок суду не спростовують. Згідно ч. 3 ст. 220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення. Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій. Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. З урахуванням викладеного, судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається. Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, - у х в а л и л а : Касаційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби України по справі відхилити. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30 квітня 2015 року у справі № 826/20164/15 залишити без змін. Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 – 239-1 КАС України. Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2015 |
Оприлюднено | 13.11.2015 |
Номер документу | 53366376 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Васильченко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні