Постанова
від 10.11.2015 по справі 916/3407/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" листопада 2015 р.Справа № 916/3407/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: С.В. Таран,

Суддів : Л.О. Будішевської, М.А. Мишкіної,

при секретарі судового засідання Г.Є. Бєлянкіній,

за участю представників:

від прокуратури - прокурор відділу ОСОБА_1, посвідчення №031666 від 26.01.2015;

від позивача - участі не брали;

від відповідача - ОСОБА_2, довіреність б/н від 24.07.2015;

розглянувши апеляційну скаргу міжнародної благодійної організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі"

на рішення Господарського суду Одеської області від 28.09.2015

у справі №916/3407/14

за позовом : прокурора Кілійського району Одеської області в інтересах держави в особі Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області

до відповідача : міжнародної благодійної організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Одеської області від 28.09.2015 у справі №916/3407/14 (головуючий суддя Т.Г. Д'яченко, судді: Ю.О. Зайцев, Н.В. Рога) позовні вимоги задоволено повністю: внесено зміни до договору оренди землі від 19.06.2007, укладеного між Приморською сільською радою та міжнародною благодійною організацією „Ромський жіночій фонд „ЧірікліВ» на земельну ділянку, загальною площею 0,980 га строком на 49 років, яка розташована на землях Приморської сільської ради для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку; договір зареєстровано у Кілійському районному відділі Одеської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 19.06.2007 за № 040752200005, а саме: викладено пункт 2.3 договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку, площею 0,980 га становить 2470874 грн, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №11-11-4/3095, складеного відділом Держземагенства у Кілійському районіВ» та пункт 4.1 договору у наступній редакції: „Орендна плата земельної ділянки, для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку, площею 0,980 га, що знаходиться на території Приморської сільської ради в межах населеного пункту, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 74126,22 грн на рікВ» .

Не погодившись з прийнятим рішенням, міжнародна благодійна організація "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 28.09.2015 у справі №916/3407/14 скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права (а.с. 193-196).

29.10.2015 на адресу Одеського апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області, в якому позивач просить рішення Господарського суду Одеської області від 28.09.2015 залишити без змін (а.с. 203-205).

У судовому засіданні 10.11.2015 представник відповідача апеляційну скаргу підтримав; представник прокуратури проти її задоволення висловив заперечення; представник позивача участі не брав, хоча був належним чином сповіщений про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №00016124 (а.с. 173).

Заслухавши пояснення представників прокуратури та відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

19.06.2007 між Приморською сільською радою („орендодавецьВ» ) та міжнародною благодійною організацією "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" („орендарВ» ) укладено договір оренди земельної ділянки (далі-договір від 19.06.2007), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку із земель рекреаційного призначення, яка знаходиться на території Приморської сільської ради в межах населеного пункту (а.с.24-25).

Даний договір зареєстрований у Кілійському районному відділі Одеської регіональної філії ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.06.2007 за №040752200005.

Відповідно до пунктів 2.1, 5.1 договору від 19.06.2007 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,980 га для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку.

Згідно з пунктом 4.1 договору від 19.06.2007 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 9800 грн за рік, з розрахунку 1 грн за 1 кв.м.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 4.2 договору від 19.06.2007).

У пункті 4.5 договору від 19.06.2007 сторонами узгоджено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Умовами пункту 12.1 договору від 19.06.2007 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовий формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

11.06.2009 Приморською сільською радою Кілійського району Одеської області прийнято рішення №462-V-XV „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста населеного пункту Приморської сільської радиВ» , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області (а.с.21).

Рішенням Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області від 27.04.2012 №238-VІ-ХІІ „ Про встановлення розміру орендної плати за землі сільської ради, які надаються юридичним та фізичним особам в довгострокове користування» встановлено орендну плату за землі сільської ради, які надаються юридичним та фізичним особам в довгострокове користування, згідно з додатком; дане рішення набирає чинності з 27.04.2012 та діє до заміни його новим (а.с. 18).

Листом від 27.05.2014 №02-11/284 Приморська сільська рада звернулась до міжнародної благодійної організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" з пропозицією внести зміни до укладеного між сторонами договору оренди землі від 19.06.2007 в частині розміру орендної плати та розміру нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки (а.с. 35-37), яка залишена відповідачем без реагування.

Оскільки сторони не дійшли згоди щодо внесення змін до договору оренди від 19.06.2007, прокурор в інтересах держави в особі Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області звернувся з відповідним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив із того, що позивачем розрахунок орендної плати здійснено відповідно до положень Податкового кодексу України, згідно з якими плата за землю визначається залежно від грошової оцінки земель.

Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду не погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Орендна плата за землю визначена у частині першій статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VI від 03.06.2008 внесені зміни до частин четвертої, п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. ОСОБА_3 набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008.

У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 ОСОБА_3 України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом, згідно зі статтею 288.5 якого розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Правові засади грошової оцінки земельних ділянок здійснюються відповідно до положень Земельного кодексу України, Закону України В«Про оцінку земельВ» , інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» ).

Частиною першою статті 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Разом з цим, згідно із Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також їх посадові особи, відносяться до регуляторних органів. Регуляторним актом визнається прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання. Ним визнається також прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який спрямований на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ, нормативно-правовим актом.

Згідно з частиною першою, четвертою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирає чинності у строк, встановлений відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з частинами п'ятою, одинадцятою статті 59 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України В«Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльностіВ» .

За змістом частини п'ятої статті 12 Закону України В«Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльностіВ» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання .

Відповідно до статті 22 Закону України В«Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформаціїВ» рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.

Із змісту статті 1 Закону України В«Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформаціїВ» вбачається, що засіб масової інформації органу державної влади чи органу місцевого самоврядування - засіб масової інформації, засновником (співзасновником) якого є орган державної влади або орган місцевого самоврядування і який повністю або частково утримується за рахунок державного чи місцевих бюджетів, одночасно, офіційним друкованим виданням органів державної влади та органів місцевого самоврядування є видання, які спеціально видаються органами державної влади та органами місцевого самоврядування (відомості, бюлетені, збірники, інформаційні листки тощо) для інформування про свою діяльність.

Рішення Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області від 11.06.2009 №462-V-ХV, від 27.04.2012 №238-VІ-ХІІ є регуляторними актами, отже набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішення Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області від 11.06.2009 №462-V-ХV, від 27.04.2012 №238-VІ-ХІІ офіційно у встановленому законом порядку в друкованих засобах масової інформації відповідної ради не оприлюднені . Відтак у колегії суддів апеляційної інстанції відсутні підстави вважати, що вказані вище рішення органу місцевого самоврядування набрали законної сили, що унеможливлює внесення змін до договору оренди від 19.06.2007 щодо розміру нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки, визначеного відповідно до рішення від 11.06.2009 №462-V-ХV, та щодо розміру орендної плати, який визначений у відсотковому відношенні до нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Зазначені обставини справи та вказані вище норми чинного законодавства залишились поза увагою місцевого господарського суду, як і факт нечинності рішення Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області №462-V-XV від 11.06.2009 встановлений постановою Кілійського районного суду Одеської області від 24.06.2015 у справі №502/210/15-а (а.с. 152-155), який не потребує доказування в силу приписів частини третьої статті 35 Господарського процесуального кодексу України.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (статті 20, 21, 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» ).

Відділом Держземагенства у Кілійському районі Одеській області надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що була передана в оренду міжнародній благодійній організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" (а.с.23). Даний витяг не містить ні номеру, ні дати, ні підписів осіб, що склали та перевірили зазначений витяг. Згідно з даними цього витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 2470874 грн. Витяг, на який посилається місцевий господарський суд у оспореному рішенні- №11-11-4/3095-11 від 22.05.2014 в матеріалах справи відсутній, прокурором та позивачем не наданий.

Крім того, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду зазначає, що місцевим господарським судом не було розглянуто спільну заяву Приморської сільської ради та міжнародної благодійної організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" від 03.08.2015 (а.с. 149-150) про затвердження мирової угоди, про що свідчать протоколи судових засідань та процесуальні документи, винесені за результатами судових засідань 10.08.2015, 28.09.2015. На стадії апеляційного перегляду судового акту місцевого господарського суду сторони не наполягали на її затвердженні, до того ж на цій стадії суд апеляційної інстанції не може застосувати положення Господарського процесуального кодексу щодо затвердження мирової угоди. Аналогічну правову позицію викладено у пункті 8 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 17.05.2011.

Рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі (пункт 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 В«Про судове рішенняВ» ).

Оскаржене судове рішення Господарського суду Одеської області від 28.09.2015 не відповідає цим вимогам з підстав невідповідності висновків, викладених у ньому, обставинам справи та з огляду на те, що вказане рішення прийнято при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, а відтак підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу міжнародної благодійної організації "Ромський жіночий фонд "Чіріклі" задовольнити.

Рішення Господарського суду Одеської області від 28.09.2015 у справі №916/3407/14 скасувати.

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст постанови складено та підписано 11.11.2015.

Головуючий суддя С.В. Таран

Суддя Л.О. Будішевська

Суддя М.А. Мишкіна

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.11.2015
Оприлюднено17.11.2015
Номер документу53397143
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3407/14

Постанова від 10.11.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 19.10.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Рішення від 28.09.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 10.08.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 10.08.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 17.07.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 02.12.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 30.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 13.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні