ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" листопада 2015 р. Справа № 922/1615/15
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Істоміна О.А. , суддя Барбашова С.В. , суддя Білецька А.М.
при секретарі Кохан Ю.В.
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1 (довіреність № 08-11/4688/2-14 від 24.12.2014р.)
відповідача - ОСОБА_2 (довіреність № б/н від 15.08.2015р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків (вх. № 4844 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 13.05.2015р. по справі № 922/1615/15
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
до Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі, -
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 13.05.2015 р. (суддя Калініченко Н.В.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі зареєстрованого 12 квітня 2006 року за № 640667100051 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "12" квітня 2006 року за № 640667100051 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"
"__ "
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_3 з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "А.Н.Т.Р.Е" в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункт 5, абзац 2 п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого "12" квітня 2006 року за № 640667100051 змінити, викласти у такій редакції:
2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137500:12:003:0062.
5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 4 від 08.11.2013 становить 12 346 410 грн. (дванадцять мільйонів триста сорок шість тисяч чотириста десять гривень).
9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 2587/14 від 16.09.2014 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 370 392,30 грн. (триста сімдесят тисяч триста дев'яносто дві гривні 30 копійок), або в місяць - 30 866,03 грн. (тридцять тисяч вісімсот шістдесят шість гривень 03. копійок).
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "12" квітня 2006 року за № 640667100051 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "А.Н.Т.Р.Е."
61057, АДРЕСА_1
код 32566763
В особі керівника
/ підпис/ /ПІБ/
Крім того, даним рішенням стягнуто з Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е." на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судових витрат. В решті позову відмовлено.
Відповідач, ПП "А.Н.Т.Р.Е", з даним рішенням суду першої інстанції не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 13.05.2015р. та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити повністю, посилаючись на порушення і неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 13.10.2015р. по справі № 922/1615/15 апеляційну скаргу Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків на рішення господарського суду Харківської області від 13.05.2015р. по справі № 922/1615/15 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 10.11.2015р. об 11:30 год.
10.11.2015р. від Харківської міської ради, м. Харків на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. № 15216), в якому позивач зазначає, що доводи відповідача є безпідставними, вважає правову позицію Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків такою, що спростовується наявними у справі матеріалами, а тому просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.
Перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та наданих сторонами в підтвердження обставин справи доказів, надану в рішенні суду їх юридичну оцінку, дослідивши матеріали справи та правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, заслухавши у судовому засіданні пояснення уповноважених представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та поданих на неї заперечень, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає, виходячи з наступних обставин.
Згідно статей 1, 2, 3 Закону України В«Про оренду земліВ» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до статті 6 Закону В«Про оренду земліВ» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Статтею 13 Закону В«Про оренду земліВ» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 21 Закону В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Як свідчать матеріали справи та обґрунтовано встановлено господарським судом Харківської області, на підставі рішення XLIV сесії Харківської міської ради ІV скликання від 23.12.2005 р. № 247/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів", між Харківською міською радою Харківської області (орендодавець) та відповідачем, ПП "А.Н.Т.Р.Е." (орендар), укладено договір оренди земельної ділянки від 12.04.2006 року (далі - Договір).
Згідно з пунктом 1 даного Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Харків, вул. Світла.
Зазначений договір оренди землі із додатками (акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості реєстраційний номер 564/06 від 29.03.2006р.; акт приймання передачі земельної ділянки) було зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» в Державному реєстрі земель 12.04.2006р. за № 640667100051.
У пункті 2 Договору сторони обумовили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,2193 га, в т.ч.: інших угідь - 2,2193 га. На земельній ділянці об'єктів нерухомого майна, а також інших об'єктів інфраструктури немає (пункт 3 Договору).
Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, становить, зокрема:
- на період будівництва згідно з довідкою №1686/06 від 21.03.2006р. - 3412080,00 грн.;
- на період експлуатації згідно з довідкою №1687/06 від 21.03.2006р. - 6824160,00 грн.
У пункті 8 Договору сторони обумовили строки його дії, зокрема договір укладено: на період будівництва до 31.12.2007р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 31.12.2030р.
Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- на період будівництва 2006 рік: 9629,74 грн.; з 2007 року: 18169,33 грн.;
- на період експлуатації: з 31.12.2007 р. - 170,60 грн. (пункт 9 Договору).
Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (визначено сторонами у пункті 16 Договору).
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку (пункт 36 Договору).
Судом першої інстанції обґрунтовано встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.
Пунктом 1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 Рішення № 1209/13 встановлено, що це Рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.
В подальшому рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно з пунктом 16.4 вказаного Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.
Пунктами 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно положень статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.
Частиною 1 статті 10 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» унормовано, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
На вимогу статті 59 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).
За змістом статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядуванняВ» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п. п. 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» є власником програмного комплексу В«Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» , здійснює загальну координацію робіт з визначенням орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням XXV сесії Харківської міської ради VI скликання від 03.07.2013р. № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Згідно з пункту 2 статті 20, пункту 3 статті 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р. №2587/14 від 16.09.2014р. (аркуш справи 17) та одержано витяг № 4 від 08.11.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Відповідно до витягу № 4 від 08.11.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2,2193 га по вул. Світла у м. Харкові склала 12346410,00 грн. (аркуш справи 31)
Відповідно до розрахунку розміру орендної плати № 2587/14 за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013р., розмір орендної плати за земельну ділянку площею площею 2,2193 га по вул. Світла у м. Харкові складає: в рік - 370392,3 грн.; в місяць - 30866,03 грн.
Також, позивачем був одержаний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування витягу 30.09.2013 р.).
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом з листом-пропозицією №11255/0/225-14 від 27.10.2014р. (аркуші справи 18, 20) рекомендованим поштовим відправленням направлено 27.10.2014р. на адресу відповідача.
Проте відповідач від отримання та підписання даної додаткової угоди ухилився. Запропоновані зміни до Договору оренди землі щодо розміру орендної плати сторонами не внесені. Додаткова угода до договору оренди землі між Харківською міською радою та Приватним підприємством "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків укладена не була.
Згідно з частиною 2 статті 30 Закону України В«Про оренду земліВ» у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 13 Закону України В«Про оренду земліВ» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У пункті 13 Договору оренди землі, сторони передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;
- внаслідок інфляції - щорічно;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено відповідними документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі статтею 15 Закону В«Про оренду земліВ» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Враховуючи норми статті 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» , позивач рішеннями від 03.07.2013р. №1209/13 В«Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013р.В» та від 25.09.2013р. №1269/13 В«Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста ХарковаВ» затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
Зазначені рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 та від 25.09.2013р. №1269/13 є чинними та у встановленому порядку не скасовані, а тому твердження відповідача про те, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки нарахована безпідставно колегія суддів вважає необґрунтованими.
Відповідно до статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, рішенням органу місцевого самоврядування було змінено розміри нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, у зв'язку з чим виникли обставини, передбачені пунктом 13 Договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, що потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний Договір оренди земельної ділянки.
Аналогічна позиція викладена Верховним судом України в постановах від 20.08.2013 року у справі № 5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі № 5009/3430/12.
Колегія суддів вважає, що надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог та заперечень проти них, господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення позову в частині вимог щодо внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 4 від 08.11.2013 р., який становить - 12346410,00 грн., а також щодо розміру орендної плати, яка згідно розрахунку позивача № 2587/14 від 16.09.2014р. на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає суму 370392,00 грн., або в місяць - 30866,03 грн.
Крім того, судом першої інстанції обґрунтовано задоволено позов в частині вимог щодо внесення змін до пункту 2 договору оренди землі шляхом внесення доповнень до вказаного пункту щодо кадастрового номеру земельної ділянки - 6310137500:12:003:0062.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір орендної ділянки).
Зі змісту спірного Договору вбачається, що невід'ємною його частиною є план земельної ділянки, про що зазначено у договорі оренди (пункт 43).
Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки - 6310137500:12:003:0062 та площа - 2,2193 га.
Отже, висновок суду першої інстанції про задоволення вимог позивача щодо внесення змін до договору оренди в частині зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки є обґрунтованим.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком господарського суду про задоволення позовних вимог щодо визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди в частині зазначення кадастрового номеру, визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Разом з цим, як вірно зазначив суд першої інстанції, позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди землі стосуються не лише змін, пов'язаних зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розміру орендної плати та зазначення кадастрового номеру земельної ділянки, але й інших умов договору (пункти 5, 9, 10, 13, 14, 28 Договору). Натомість викладені позивачем умови додаткової угоди в наданій суду редакції, суттєво відрізняються від умов договору оренди, який укладено між сторонами. Позивач не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами додаткової угоди до договору (за виключенням пунктів 2, 5, 9 договору), які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оціни підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції. Крім того, господарський суд зазначив, що типова форма договору оренди, на яку посилається позивач, є відмінною від запропонованої ним редакції додаткової угоди, котру позивач просить визнати укладеною.
Колегія суддів апеляційної інстанції повністю погоджується із висновками суду в зазначеній частині, оскільки позивачем було запропоновано умови договору, яких немає у типовому договорі оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220. Також, позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
За таких обставин, з урахуванням приписів статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, статей 651, 652 Цивільного кодексу України та враховуючи той факт, що наведені пункти додаткової угоди до договору оренди землі не відповідають положенням наведених норм, обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведена, а відповідно до приписів частини другої статті 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї, колегія суддів вважає вимоги позивача про внесення змін до Договору оренди землі, які не регулюють питання відносно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, необґрунтованими, та такими, що правомірно залишені судом першої інстанції без задоволення.
Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Статтею 33 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Стаття 34 Господарського процесуального кодексу України встановлює правила допустимості доказів і згідно вказаної норми закону обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Не погоджуючись із рішенням господарського суду у даній справі відповідач посилається на порушення позивачем порядку внесення змін до договору, в зв'язку з тим, що відповідно до пункту 29 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові від 19.12.2012 № 960/12 даний Порядок не поширюється на договори оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним порядком.
Однак ці доводи відповідача колегію суддів відхиляються, як безпідставні, оскільки у розумінні пункту 29 зазначеного Порядку договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком, не потрібно приводити у відповідність зі змістом нової форми типового договору оренди землі, або надавати додаткові документи передбачені Порядком. В даному випадку мова йде про договори, як документи, які були підписані на момент набрання чинності цим порядком, а не правовідносини які виникають у майбутньому з інших юридичних фактів (розірвання договору, внесення до нього змін). Отже, вказаний порядок стосується питань, пов'язаних з регулюванням договірних відносин, які виникли на підставі договорів, що були укладені до набрання ним чинності, у випадках внесенням змін до договорів оренди землі або його припинення. Крім цього, слід зазначити, що дія зазначеного Порядку на правовідносини пов'язані із внесенням змін до договорів оренди землі була прямо розповсюджена рішенням пунктом 3 рішення сесії Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, відповідно до якого зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові від 19.12.2012 № 960/12.
Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що оскільки сторонами в Договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами Договору. При цьому, оскільки згода сторін щодо внесення змін до договору оренди землі не була досягнута і на дату прийняття рішення судом першої інстанції зміни до договору оренди землі сторонами не внесено, тому позов в частині вимог про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати цілком законно та обґрунтовано задоволено господарським судом, адже недоотримання коштів орендної плати за користування спірною земельною ділянкою є порушенням прав та законних інтересів територіальної громади м. Харкова.
Таким чином, господарський суд Харківської області під час прийняття рішення від 13.05.2015р. по справі № 922/1615/15 правильно застосував норми матеріального і процесуального права, належним чином з'ясував всі обставини, що мають значення для справи.
Разом з цим, з урахуванням викладених обставин в їх сукупності, колегія суддів зазначає, що відповідач ні під час вирішення спору у господарському суді Харківської області, ні під час розгляду його апеляційної скарги не надав належного матеріального доказу обґрунтованості та правомірності його заперечень проти позовних вимог. Наведені ним в апеляційній скарзі доводи про порушення судом норм матеріального та процесуального права нічим не обґрунтовані та не узгоджуються з наявними у справі матеріалами, його позиція не підтверджена належними та допустимими доказами. За таких обставин, вимоги відповідача, що зазначені в апеляційній скарзі, не підлягають задоволенню, а наведені на їх підтвердження доводи не можуть бути прийнятими до уваги колегією суддів в якості підстав для скасування прийнятого у даній справі цілком законного та обґрунтованого рішення.
На підставі викладеного та керуючись статтями 32, 33, 34, 43, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтями 105, 110 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "А.Н.Т.Р.Е", м. Харків залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 13.05.2015р. по справі № 922/1615/15 залишити без змін.
Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом 20-ти днів.
Головуючий суддя Істоміна О.А.
Суддя Барбашова С.В.
Суддя Білецька А.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2015 |
Оприлюднено | 17.11.2015 |
Номер документу | 53410461 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Барбашова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні