О К Р Е М А У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 802/1511/15-а
Головуючий у 1-й інстанції: Бошкова Ю.М.
Суддя-доповідач: Курко О. П.
10 листопада 2015 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Ватаманюка Р.В. Сторчака В. Ю.
за участю:
секретаря судового засідання: Коваль К.В.,
представника позивача: Цибулька А.М.
представника третьої особи: ОСОБА_3
представника третьої особи: ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватної агрофірми "Вікторія" на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2015 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" до Реєстраційної служби Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: приватна агрофірма "Вікторія", ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, відділ Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" (далі - позивач, ТОВ "Агрофірма Шаргород") звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Реєстраційної служби Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області (далі - відповідач, Реєстраційна служба Гайсинського РУЮ) про визнання протиправними та скасування рішень. Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: приватна агрофірма "Вікторія", ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, відділ Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2015 року позов задоволено.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2015 року скасовано постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 27 серпня 2015 року та відмовлено товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" в задоволенні позовних вимог.
З обставин справи встановлено, що у квітні 2009 року між позивачем та орендодавцями, зокрема ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 укладено договори оренди землі, відповідно до яких орендодавці передали позивачу в строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Вказані договори оренди зареєстровані у Барському районному відділі ВРФ ДЗК, про що у державному реєстрі земель та відповідно в книзі реєстрації договорів оренди землі цього відділу вчинено записи та визначено в натурі (на місцевості) межі земельних ділянок з метою надання їх в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Копайгородської сільської ради Барського району Вінницької області.
Однак, право оренди щодо земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3 було пізніше зареєстроване також за приватною агрофірмою "Вікторія" відповідно до:
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19614453 від 25.02.2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 16.12.2014 року, укладений між приватною агрофірмою "Вікторія" та ОСОБА_7;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19599935 від 25.02.2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 16.12.2014 року, укладений між приватною агрофірмою "Вікторія" та ОСОБА_6 ;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19597866 від 25.02.2015 року (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3). Підставою виникнення речового права є договір оренди землі від 16.12.2014 року, укладений між приватною агрофірмою "Вікторія" та ОСОБА_5.
Відповідно ст. 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Порядок проведення державної реєстрації речових прав та їх обтяжень здійснюється на підставі Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В силу вимог п.1 ч.2 ст. 9 вказаного Закону, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення, відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документів, наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог даного Закону, наявність факту виконання умов правочину,з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Отже, державний реєстратор під час вирішення питання про державну реєстрацію або відмову у такій реєстрації повинен перевірити подані йому документи на відповідність їх вимогам, встановленим Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та за наслідком такої перевірки прийняти відповідне рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Згідно з матеріалами справи, державний реєстратор Реєстраційної служби Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області, перевіривши подані йому документи, при прийнятті рішення про проведення реєстрації договорів оренди земельної ділянки між ПАФ "Вікторія" та власниками земельних ділянок, звертався 09.02.2015 (вих. № 3.2.13/34) до відділу Держземагентства у Барському районі Вінницької області із запитом про надання інформації про наявність договорів оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
20.02.2015 (вих.№6-28-0.2-539/2-15) відділ Держземагентства у Барському районі Вінницької області надав письмову відповідь про те, що відомості про реєстрацію договорів оренди запитуваних спірних земельних ділянок відсутні.
Однак, в ході судового розгляду справи судом апеляційної інстанції також встановлено, що 16.04.2015 (вих.№54) товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" зверталось до відділу Держземагентства у Барському районі Вінницької області із запитом про надання інформації про наявність зареєстрованих договорів оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Листом відділу Держземагентства у Барському районі Вінницької області від 28.04.2015 року (вих. №27-28-0.2-1725/2-15) підтверджено, що договори оренди землі із вказаними кадастровими номерами зареєстровані у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею.
Таким чином, на однакові по суті запити відповідача від 09.02.2015 та позивача від 16.04.2015 відділом Держземагентства у Барському районі Вінницької надано відповідь, яка містить прямо протилежну інформацію.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відділу Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області (правонаступник відділу Держземагентства у Барському районі Вінницької області) ОСОБА_4 не надав змістовного та обґрунтованого пояснення стосовно вищезазначених обставин.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання (п.1 ч.1 ст. 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» ).
Пунктом 6 ч.1 ст. 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що розпорядники інформації зобов'язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Статтею 24 вказаного Закону визначено відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації . Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні, зокрема, такого правопорушення як надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації.
Встановлені у справі обставини свідчать про недобросовісне виконання працівниками відділу Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Крім того, надання відділом Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області недостовірної інформації має своїм наслідком виникнення правовідносин, що стали предметом розгляду даного адміністративного спору.
Відповідно до статті 208 КАС України суд апеляційної інстанції у випадках і в порядку, встановлених статтею 166 цього Кодексу, може постановити окрему ухвалу.
Згідно з частиною 1 статті 166 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Про вжиті заходи суд повідомляється не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.
Враховуючи викладене, колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку про необхідність постановлення окремої ухвали та направлення її до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Керуючись ст.ст. 160, 166, 195, 196, 206, 208, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Направити Окрему ухвалу до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області для проведення перевірки та усунення порушень, вчинених відділом Держгеокадастру у Барському районі Вінницької області під час розгляду та надання відповідей на запити Гайсинського районного управління юстиції Вінницької області від 09.02.2014 за вих. №3.2.13/34 та товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" від 16.04.2015 за вих.№54.
Про результати розгляду Окремої ухвали та вжиті заходи необхідно письмово проінформувати Вінницький апеляційний адміністративний суд не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.
Окрема ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий Курко О. П.
Судді Ватаманюк Р.В.
Сторчак В. Ю.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2015 |
Оприлюднено | 18.11.2015 |
Номер документу | 53438282 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні