Постанова
від 13.11.2015 по справі 805/4861/15-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 листопада 2015 р. Справа № 805/4861/15-а

19 год. 05 хв.

Приміщення суду за адресою: 84122, Донецька обл., м. Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Хохленкова О.В.

суддів Троянової О.В., Волгіної Н.В.,

за участю секретаря судового засідання Зикун Ю.В.

за участю

представника позивача: Ростова І.М.

представників відповідача 1: Колеснікова Ю.О., Коритіна Г.Л.

представників відповідача 2 : Немінущого Г.Л., Шумакової А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань адміністративну справу за позовом політичної партії територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в місті Слов'янськ Донецької області до Святогірської міської виборчої комісії, Слов'янської міської виборчої комісії про визнання протиправними та скасування постанов, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

11 листопада 2015 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Політичної партії територіальної організації Політичний партії «Опозиційний блок» в місті Слов'янськ Донецької області до Святогірської міської виборчої комісії, Слов'янської міської виборчої комісії про:

- визнання протиправною та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 34 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Слов'янського міського голови»;

- визнання протиправною та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 35 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янського міської ради Донецької області»;

- визнання протиправною та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 36 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови»;

- визнання протиправною та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 37 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Святогірської міської ради»;

- зобов'язання Слов'янської міської виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 в порядку передбаченому ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори" з обов'язковим підрахунком усіх наявних бюлетенів, контрольних талонів та іншою виборчої документації, визначення кількості голосів виборців, поданих за кожного кандидата, кожну місцеву організацію партії;

- зобов'язання Слов'янської міської виборчої комісії за результатами проведення повторного підрахунку голосів скласти протокол про повторний підрахунок голосів з обов'язковим заповненням усіх граф протоколу на підставі наявної виборчої документації, даних, що містяться у відомостях Державного реєстру виборців, первинних протоколів про підрахунок голосів на ДВК № 141239.

Позовні вимоги обґрунтовано наступним.

27.10.2015 року Святогірська міська виборча комісія прийняла постанову № 12 «Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів Слов'янського міського голови, депутатів Слов'янської міської ради Донецької області, Святогірського міського голови та депутатів Святогірської міської ради в округах № 1, 2, 3, 4, 5, 6»

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 03.11.2015 року по адміністративний справі № 805/4778/15-а було визнано протиправною та скасовано вищезазначену постанову Святогірської міської виборчої комісії № 12 від 27.10.2015 року та зобов'язано провести повторний перерахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239.

Святогірська міська виборча комісія проігнорувала зазначене рішення суду і 04.11.2015 року вдруге визнала недійсним голосування на ДВК № 141239 з усіх видів місцевих виборів та винесла постанови № 29, 30, 31, 32.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02.11.2015 року № 805/4786/15-а було зобов'язано Святогірську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №141239.

Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2015 року вищевказана постанова Донецького окружного адміністративного суду по справі № 805/4786/15-а була залишена без змін.

Незважаючи на зазначені судові рішення Святогірською міською виборчою комісією втрете було порушено порядок повторного підрахунку та 06.11.2015 року знову прийнято рішення щодо визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з усіх видів місцевих виборів постановами №№ 34, 35, 36, 37.

З цього приводу позивач зауважує, що відповідно до ч.8 ст.99 Закону України «Про місцеві вибори», у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

На думку позивача спірні постанови прийняті першим відповідачем всупереч вимогам ч. 8 ст. 99 Закону України «Про місцеві вибори».

Також позивач зауважує, що оскаржувані постанови прийняті за відсутності передбачених ч. 1 ст. 81 Закону України «Про місцеві вибори» підстав для визнання недійсним голосування на виборчій дільниці.

Наголошує, що Святогірською міською виборчою комісією був порушений порядок повторного підрахунку голосів на виборчий дільниці, передбачений ст.79 Закону України «Про місцеві вибори» і таким чином рішення суду, обов'язкове для виконання Святогірською міською виборчою комісією, не виконано, при цьому повторний підрахунок голосів фактично не проводився.

Враховуючи скорочені строки розгляду справ цієї категорії, визначені ч. 11 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), про дату, час і місце судового розгляду особи, які беруть участь у справі, повідомлені належним чином з дотриманням вимог ст.ст. 33-36, 38 КАС України шляхом вручення судової повістки безпосередньо в суді.

Представник позивача до судового засідання з'явився. Позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представник відповідача Святогірської міської територіальної виборчої комісії Донецької області надав до судового засідання заперечення до позовної заяви та просив суд відмовити у задоволені позовних вимог з підстав, викладених у запереченнях та наданих усних поясненнях.

Пояснив, що судові рішення були ним виконані настільки наскільки це дозволяє закон. Але без списку виборців, які отримали виборчі бюлетені, здійснити повторний перерахунок фактично не можливо у зв'язку із відсутністю уточненого списку виборців.

Окрім цього, додав, що задля недопущення позбавлення громадян виборчої дільниці № 141239 виборчих прав Святогірської міською виборчою комісією була прийнята постанова № 27 від 31.10.2015 року про призначення повторних виборів депутатів Святогірської міської ради у Святогірському багатомандатному виборчому округу.

Також, надав до суду останову Донецького окружного адміністративного суду від 08.11.2015 року по справі № 805/4828/15, якою в позовних вимогах про визнання незаконною та скасувати постанову Святогірської МВК від 06 листопада 2015 року № 36 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови» було відмовлено та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.11.2015 року по справі № 805/4828/15, якою вищевказану постанову Донецького окружного адміністративного суду залишено без змін та в апеляційній скарзі позивача було відмовлено.

На підставі цього в позові просив відмовити в повному обсязі.

Представник відповідача Слов’янської міської виборчої комісії пояснив в судовому засіданні, що позовні вимоги до Слов'янської міської виборчої комісії є похідними від основних вимог позивача про скасування постанов Святогірської міської виборчої комісії. У випадку прийняття судом рішення про задоволення вимог позивача та зобов'язання відповідача здійснити повторний підрахунок голосів, Слов'янська міська виборча комісія виконає рішення суду.

Суд, заслухавши пояснення представників позивача, представників відповідачів, дослідивши наявні матеріали справи, що надані позивачем та представником відповідача, встановив наступне.

Позивачем є політична партія територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в місті Слов'янськ Донецької області, яка відповідно до Витягу з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є юридичною особою код ЄДРПОУ 39902834. Зареєстроване місце знаходження позивача: Донецька область, м. Слов’янськ, вул. Леніна, буд. 58, кв. 18. (а.с.65-66).

Отже, в розумінні положень п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про місцеві вибори", позивач є суб'єктом виборчого процесу на виборах Святогірського міського голови, депутатів Святогірської міської ради, Слов'янського міського голови та депутатів Слов'янської міської ради.

Відповідач 1 - Святогірська міська територіальна виборча комісія Донецької області, утворена постановою Слов'янської міської виборчої комісії від 12 вересня 2015 року №3 «Про формування складу відповідних місцевих виборчих комісій м. Святогірська та м. Миколаївки Донецької області» є юридичною особою код ЄДРПОУ 34008966 (а.с. 99-100).

Відповідач 2 - Слов'янська міська виборча комісія Донецької області утворена постановою Центральної виборчої комісії України № 387 від 05.10.2015 року про новий склад Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області (а.с. 84).

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року № 595-VII.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про місцеві вибори» організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Статтею 2 Закону України «Про місцеві вибори» визначені основні засади місцевих виборів.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори» місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Абзацом 1 ч. 2 ст. 14 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень рад, голів, старост, обраних на попередніх чергових місцевих виборах.

Рішення про проведення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост приймається Верховною Радою України, що визначено абзацом 2 ч. 2 ст. 14 Закону України «Про місцеві вибори»

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року №645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році» на неділю 25 жовтня 2015 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, які знаходяться на територіях, визначених відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 252-VIII «Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування» і які визнано тимчасово окупованими територіями відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями»).

29 серпня 2015 року Центральною виборчою комісією (далі - ЦВК) прийнята постанова № 209 «Про початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року», п.1 якої оголошено з 05 вересня 2015 року початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, призначених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року №645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році»

Засади виборчого процесу визначає ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори».

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Виборчий процес здійснюється на засадах: 1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону; 2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; 3) політичного плюралізму та багатопартійності; 4) публічності і відкритості; 5) свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; 6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.

Згідно з ч. 2 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори» початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом.

Відповідно до ч. ч. 3-4 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.

Отже, 05 вересня 2015 року були розпочаті виборчі процеси:

- з виборів Святогірського міського голови, які відповідно до ч. 5 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори» проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія відповідного міста;

- з виборів депутатів Святогірської міської ради, які відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори» проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією міста;

- з виборів Слов'янського міського голови, які відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори» проводяться за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, що збігається відповідно з територією міста.

- з виборів депутатів Слов'янської міської ради, які відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України «Про місцеві вибори» проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією міста.

Постановою ЦВК від 03 вересня 2015 року № 216 (в редакції постанови ЦВК від 07 вересня 2015 року № 233) «Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються обласними, районними, міськими, районними у містах (у містах, де утворені районні у місті ради), сільськими, селищними виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад при проведенні чергових та перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року» для проведення виборів депутатів Слов'янської міської ради утворено 36 виборчих округів.

За правилами ч. 5 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до постанови Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області від 31.10.2015 року № 153 визнано обраним Слов'янським міським головою ОСОБА_9 (а.с.204)

Згідно з постановою Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області від 03.11.2015 року № 156 визнано обраними депутатів Слов'янської міської ради (а.с.205).

Постановою Святогірської міської виборчої комісієї № 38 від 07.11.2015 року визнано обраним міським головою Святогірська ОСОБА_10 (а.с.216).

Відповідно до постанови Святогірської міської виборчої комісієї № 26 від 31.10.2015 року вибори депутатів Святогірської міської ради у Святогірському багатомандатному виборчому округу були визнані такими, що не відбулись (а.с.212).

Святогірської міською виборчою комісією була прийнята постанова № 27 від 31.10.2015 року про призначення повторних виборів депутатів Святогірської міської ради у Святогірському багатомандатному виборчому окрузі (а.с.213).

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 34 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Слов'янського міського голови», постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 35 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янського міської ради Донецької області», постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 36 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови» та постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 37 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Святогірської міської ради», суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Спірні правовідносини виникли на етапі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів з виборів Святогірського міського голови, депутатів Святогірської міської ради, Слов'янського міського голови та депутатів Слов'янської міської ради.

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, обов'язок щодо доведення правомірності оспорюваних дій та постанов Святогірської міської виборчої комісії покладається на відповідача як суб'єкта владних повноважень, який заперечує проти позову.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02.11.2015 року № 805/4786/15-а було зобов'язано Святогірську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №141239 (а.с.18-22).

Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2015 року вищевказана постанова Донецького окружного адміністративного суду по справі № 805/4786/15-а була залишена без змін (а.с.23-30).

З метою виконання судового рішення по справі № 805/4786/15-а 06 листопада 2015 року Святогірською МВК проведене засідання, яке розпочалось о 10 год. 05 хв. і перебіг якого відображений у протоколі № 13 (а.с.87-90).

Повноважність складу Святогірської МВК станом на 06 листопада 2015 року підтверджена довідкою від 08 листопада 2015 року № 6 та постановою Слов'янської МВК від 12 вересня 2015 року № 3 з додатком 1 до неї (а.с. 156-158).

На засіданні Святогірської МВК 06 листопада 2015 року були присутні члени Святогірської МВК, в тому числі голова ОСОБА_8, заступник голови ОСОБА_11, секретар ОСОБА_23, члени комісії ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16

На засіданні Святогірської МВК 06 листопада 2015 року також були присутні голова ДВК № 141239 ОСОБА_17, секретар ДВК № 141239 ОСОБА_18, член ДВК № 141239 ОСОБА_19, а також інші особи. Представники позивача на засіданні 06 листопада 2015 року присутні не були.

На порядку денному засідання Святогірської МВК 06 листопада 2015 року було на розгляді 6 питань, зокрема:

2. Виконання рішень Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2015 року та Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2015 року по справі № 805/4786/15-а.

3. Повторний підрахунок голосів з виборів Слов'янського міського голови на ДВК № 141239 у приміщенні Святогірської МВК;

4. Повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Слов'янської міської ради на ДВК № 141239 у приміщенні Святогірської МВК;

5. Повторний підрахунок голосів з виборів Святогірського міського голови на ДВК № 141239 у приміщені Святогірської МВК;

6. Повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Святогірської міської ради на ДВК № 141239 у приміщенні Святогірської МВК.

По 2 питанню порядку денного Святогірська МВК заслухала голову цієї комісії ОСОБА_8, який доповів, що постановою Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2015 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2015 року, по справі № 805/4786/15-а Святогірську МВК зобов'язано провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 у приміщенні Святогірської МВК в порядку ч. 9 ст. 83 Закону України "Про місцеві вибори".

Жодного рішення з цього питання відповідачем не приймалося.

По 5 питанню порядку денного слухали голову Святогірської МВК ОСОБА_20 про складання протоколу повторного підрахунку голосів з виборів Святогірського міського голови на виборчій дільниці № 141239.

При здійсненні повторного підрахунку голосів Святогірська МВК встановила:

- кількість виборчих бюлетенів для голосування з виборів Святогірського міського голови, одержаних ДВК від Святогірської МВК, згідно витягу з протоколу від 22 жовтня 2015 року, отримали в кількості 1188;

- кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці - нуль, так як неможливо встановили кількість через відсутність уточненого виборчого списку, у якому розписувався виборець, що є фіксацією отримання ним бюлетеня (члени ДВК перевіряли наявність виборця в уточненому списку виборців та паспорт громадянина України) згідно з ч. 2 ст. 3 Закону України "Про місцеві вибори";

- кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування - нуль, з тієї ж причини;

- кількість невикористаних виборчих бюлетенів 732;

- кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - нуль, неможливо встановити;

- загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - підраховувалися контрольні талони у кількості 456, 3 з яких виявилися недійсними у зв'язку з відсутністю в них підпису виборця;

- кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - нуль.

Згідно з відомістю про кількість виборців у попередніх та уточнених списках в розрізі регіонів на чергові вибори депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів на виборчій дільниці № 141239 за попередніми списками значиться 1191 осіб, за уточненими списками значиться 1193 осіб (а.с.60-61).

Актом від 06 листопада 2015 року територіальна виборча комісія в присутності членів ДВК № 141239 з виборів депутатів Святогірської міської ради на виборчій дільниці № 141239 м.Святогірськ Донецької області за результатами підрахунку кількості контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів дільничної виборчої комісії з виборів депутатів Святогірської міської ради, які їх видали 456 (чотириста п'ятдесят шість) та кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Святогірської міської ради для голосування - 0 (нуль), виявила невідповідність зазначених кількостей, що становить 456 (чотириста п'ятдесят шість контрольних талонів, з них три талони не містять підписів виборців). Згідно з Актом Святогірської міської виборчої комісії з виборів депутатів Святогірської міської ради причиною такої невідповідності є відсутність списку виборців з підписом голосуючих, про що є відповідний запис в журналі ЄО МВС № 17326 від 27.10.2015 року (а.с. 56).

06 листопада 2015 року на підставі вищезазначеного акту від 06 листопада 2015 року про неможливість встановлення результатів виборів, а саме виконати вимогу частини 14 статті 83, ч. 3 ст. 85, ч. 1 ст.86 Закону України "Про місцеві вибори" прийнято постанову № 37 "Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів Святогірської міської ради (а.с.37,94).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 1 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 193 (сто дев'яносто три) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 118 (сто вісімнадцять). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.44-45).

Згідно протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 2 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 214 (двісті чотирнадцять) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 139 (сто тридцять дев'ять ). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.46-47).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 3 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 196 (сто дев'яносто шість) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 117 (сто сімнадцять). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.48-49).

Згідно протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 4 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 179 (сто сімдесят дев'ять) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 110 (сто десять). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.50-51).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 5 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 215 (двісті п'ятнадцять) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 135 (сто тридцять пять). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.52-53).

Як вбачається з протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міської ради Донецької області по територіальному виборчому округу № 6 в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 191 (сто дев'яносто один) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 113 (сто тринадцять). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.54-55).

Актом від 06 листопада 2015 року територіальна виборча комісія в присутності членів ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови на виборчій дільниці № 141239 м.Святогірськ Донецької області за результатами підрахунку кількості контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів дільничної виборчої комісії з виборів Святогірського міського голови, які їх видали 456 (чотириста п'ятдесят шість) та кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Святогірської міського голови для голосування - 0 (нуль), виявила невідповідність зазначених кількостей, що становить 456 (чотириста п'ятдесят шість контрольних талонів, з них три талони не містять підписів виборців). Згідно з Актом Святогірської міської виборчої комісії з виборів Святогірського міського голови причиною такої невідповідності є відсутність списку виборців з підписом голосуючих, про що є запис в журналі ЄО МВС № 17326 від 27.10.2015 року (а.с. 57).

06 листопада 2015 року на підставі вищезазначеного акту від 06 листопада 2015 року про неможливість встановлення результатів виборів, а саме виконати вимогу частини 14 статті 83, ч. 3 ст. 85, ч. 1 ст.86 Закону України "Про місцеві вибори" прийнято постанову № 36 "Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів Святогірського міського голови (а.с.36, 93).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Святогірського міського голови Донецької області в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 1188 (одна тисяча сто вісімдесят вісім) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 732 (сімсот тридцять два). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.38-39).

Актом від 06 листопада 2015 року територіальна виборча комісія в присутності членів ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янської міської ради на виборчій дільниці № 141239 м.Святогірськ Донецької області за результатами підрахунку кількості контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів дільничної виборчої комісії з виборів депутатів Слов'янської міської ради, які їх видали 456 (чотириста п'ятдесят шість) та кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Слов'янської міської ради для голосування - 0 (нуль), виявила невідповідність зазначених кількостей, що становить 456 (чотириста п'ятдесят шість контрольних талонів, з них три талони не містять підписів виборців). Згідно з Актом Святогірської міської виборчої комісії з виборів депутатів Слов'янської міської ради причиною такої невідповідності є відсутність списку виборців з підписом голосуючих, про що є запис в журналі ЄО МВС № 17326 від 27.10.2015 року (а.с. 58).

06 листопада 2015 року на підставі вищезазначеного акту від 06 листопада 2015 року про неможливість встановлення результатів виборів, а саме виконати вимогу частини 14 статті 83, ч. 3 ст. 85, ч. 1 ст.86 Закону України "Про місцеві вибори" прийнято постанову № 35 "Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів депутатів Слов'янського міської ради (а.с.35, 91).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів депутатів Слов'янської міської ради Донецької області в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 1197 (одна тисяча сто дев'яносто сім) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 743 (сімсот сорок три). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.40-41).

Актом від 06 листопада 2015 року територіальна виборча комісія в присутності членів ДВК № 141239 з виборів Слов'янського міського голови на виборчій дільниці № 141239 м.Святогірськ Донецької області за результатами підрахунку кількості контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів дільничної виборчої комісії з виборів Слов'янського міського голови, які їх видали 456 (чотириста п'ятдесят шість) та кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені з виборів депутатів Слов'янського міського голови для голосування - 0 (нуль), виявила невідповідність зазначених кількостей, що становить 456 (чотириста п'ятдесят шість контрольних талонів, з них три талони не містять підписів виборців). Згідно з Актом Святогірської міської виборчої комісії з виборів Слов'янського міського голови причиною такої невідповідності є відсутність списку виборців з підписом голосуючих, про що є запис в журналі ЄО МВС № 17326 від 27.10.2015 року (а.с. 59).

06 листопада 2015 року на підставі вищезазначеного акту від 06 листопада 2015 року про неможливість встановлення результатів виборів, а саме виконати вимогу частини 14 статті 83, ч. 3 ст. 85, ч. 1 ст.86 Закону України "Про місцеві вибори" прийнято постанову № 34 "Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів Слов'янського міського голови (а.с.34, 92).

Відповідно до протоколу Святогірської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 від 06.11.2015 року з виборів Слов'янського міського голови в графі «кількість виборчих бюлетенів для голосування в територіальному виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією» стоїть цифра 1197 (одна тисяча сто дев'яносто сім) та в графі «кількість невикористаних виборчих бюлетенів» стоїть цифра 743 (сімсот сорок три). У всіх інших графах стоїть цифра - 0 (а.с.42-43).

Відповідно до акту Святогірської міської виборчої комісії від 27 жовтня 2015 року під час повторного підрахунку голосів виборців на дільничні виборчий комісії № 141239 встановлено відсутність (втрату) з невідомих причин уточненого списку виборців по виборчий дільниці № 141239 (а.с.86).

Наведене підтверджується талоном повідомленням № 2 від 27 жовтня 2015 року, що знаходиться в матеріалах справи (а.с.85)

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Так, постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 03.11.2015 року по адміністративній справі № 805/4778/15-а було визнано протиправною та скасовано постанову № 12 Святогірської міської виборчої комісії та зобов'язано провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці № 141239 (а.с.13-17).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02.11.2015 року по справі № 805/4786/15-а було визнано протиправною та скасовано постанову № 12 Святогірської міської виборчої комісії та зобов'язано Святогірську міську виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №141239. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2015 року вищевказана постанова по справі № 805/4786/15-а була залишена без змін і таким чином набрала законної сили.

Вказаними судовими рішеннями, які набрали законної сили, встановлено наступне.

Зі змісту частини 12 статті 83 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у ч. 1 ст. 81 цього Закону, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування недійсним на виборчій дільниці або у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів.

У відповідності до частини 1 статті 81 вказаного закону дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин: 1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених цим Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; 2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; 3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці.

Відповідно до частини 2 статті 81 Закону України "Про місцеві вибори" у кожному випадку виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою виборчої комісії. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування недійсним: на виборчій дільниці з усіх виборів - у випадках, передбачених пунктами 1, 2 частини першої цієї статті; у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів - у випадку, передбаченому пунктом 3 частини першої цієї статті.

Як зазначено у вказаних судових рішеннях, судом не були прийняті до уваги посилання відповідача на те, що дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог Закону України "Про місцеві вибори", внаслідок голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу, з огляду на те, що відповідачем не наведено яким саме чином ці порушення встановлені та якими доказами це підтверджується.

Зауважено, що пунктом 1 частини 1 статті 81 Закону України "Про місцеві вибори" обов'язковою умовою визнання голосування недійсним встановлено виявлення фактів незаконного голосування у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, але ця обставина була залишена поза увагою відповідача при прийнятті оскаржуваного рішення.

Під час проведення виїзного засідання Святогірською міською виборчою комісією, було встановлено відсутність з невідомих причин уточненого списку виборців по виборчий дільниці №141239, що призвело до неможливості встановити кількість виборців, що прийняли участь у виборах Слов'янського міського голови, депутатів Слов'янської міської ради Донецької області, Святогірського міського голови та Депутатів Святогріської міської ради в округах №1, 2, 3, 4, 5, 6, та як наслідок прийняттям Святогірською міською виборчою комісією постанови №12 від 27 жовтня 2015 року.

З урахуванням викладеного, у зазначених судових рішеннях судова колегія прийшла до висновку, що відповідач - Святогірська міська виборча комісія при прийняті оскаржуваної постанови № 12 від 27 жовтня 2015 року діяла не на підставах та не у спосіб, передбачений законодавством, оскільки частина 1 статті 81 Закону України "Про місцеві вибори" не наділяє повноваженнями територіальну виборчу комісію визнавати голосування на виборчій дільниці недійним, з підстав відсутності точного списку виборців. Саме з цих підстав судом був зроблений висновок про необхідність задоволення позовних вимог у частині визнання протиправною та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 27 жовтня 2015 року №12 "Про визнання недійсним голосування на ДВК №141239 з виборів Слов'янського міського голови, депутатів Слов'янської міської ради Донецької області, Святогірського міського голови та депутатів Святогірської міської ради в округах 1, 2, 3, 4, 5, 6".

Крім цього, судова колегія дослідила в судовому засіданні постанову Донецького окружного адміністративного суду від 08.11.2015 року по справі № 805/4828/15, відповідно до якої в задоволені позовних вимог позивача про визнання незаконною та скасування постанови Святогірської МВК від 06 листопада 2015 року № 36 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови» відмовлено, та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.11.2015 року по справі № 805/4828/15, якою вищевказану постанову Донецького окружного адміністративного суду від 08.11.2015 року по справі № 4828/15 залишено без змін.

В зазначених судових рішеннях встановлено наступне.

Особливості складання протоколу у випадку визнання голосування на виборчій дільниці недійсним визначені п.п. 3.1-3.5 Постанови ЦВК № 355.

П. 3.1 Постанови ЦВК № 355 передбачає, що відповідно до ч. 1 ст. 81 Закону дільнична виборча комісія приймає рішення про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним у разі встановлення нею порушень вимог Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) виявлення фактів незаконного голосування (вкидання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених Законом; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцем більше одного разу) у кількості, що перевищує п'ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, про що у кожному випадку складається акт за формою згідно з додатком 23 до постанови Центральної виборчої комісії від 11 серпня 2015 року № 177;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує десять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, про що складається відповідний акт за формою згідно з додатками 24 - 26 до постанови Центральної виборчої комісії від 11 серпня 2015 року № 177;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більш як на п'ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці, про що складається відповідний акт за формою згідно з додатками 27 - 29 до постанови Центральної виборчої комісії від 11 серпня 2015 року № 177.

Згідно з п. 3.2 Постанови ЦВК № 355 у разі прийняття дільничною виборчою комісією рішення про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті ради у територіальному виборчому окрузі заносяться лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 8 частини третьої статті 80 Закону, яким відповідають такі ж пункти протоколу. При цьому в пункті 8 протоколу зазначається загальна кількість виборчих бюлетенів, виявлених у скриньках. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Відповідно до п. 3.3 Постанови ЦВК № 355 у разі прийняття дільничною виборчою комісією рішення про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів сільської, селищної ради в одномандатному виборчому окрузі, виборів сільського, селищного, міського голови, старости заносяться лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 8 частини другої статті 80 Закону, яким відповідають такі ж пункти протоколу. При цьому в пункті 8 протоколу зазначається загальна кількість виборчих бюлетенів, виявлених у скриньках. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

П. 3.4 Постанови ЦВК № 355 встановлено, що рішення дільничної виборчої комісії про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним та акт (акти), на підставі якого (яких) прийнято це рішення, додаються до першого примірника протоколу.

Відповідно до п. 3.5. Постанови ЦВК № 355 протокол складається комісією у порядку, встановленому ст. 80 Закону, із застосуванням положень розділів 1, 2 цього Роз'яснення.

Так, п. 2.1 Постанови ЦВК № 355 визначено, що до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів сільського, селищного, міського голови прописом та цифрами заносяться відомості, передбачені пунктами 1 - 12 частини другої статті 80 Закону, яким відповідають такі ж пункти протоколу (додаток 4 до постанови Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2015 року № 180), а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчому окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці; 3) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 4) кількість невикористаних виборчих бюлетенів; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду (сільського, селищного, міського) голови; 12) загальна кількість голосів виборців, поданих за кандидатів на посаду (сільського, селищного, міського) голови.

Ч. 3 ст. 79 Закону України "Про місцеві вибори" та п. 2.3 Постанови ЦВК № 355 визначено, що дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (зазначених у списку відомостей) встановлює кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці.

Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку відомості про кількість виборців, внесених до списку виборців, на момент закінчення голосування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців на виборчій дільниці, які були включені до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування). Ця кількість оголошується головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і заноситься секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пункту " 2) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів, що визначено п. 2.3 Постанови ЦВК № 355.

Відповідно до п. 2.4. Постанови ЦВК № 355 дільнична виборча комісія на підставі порівняння списку виборців (записів у списку виборців "голосує за місцем перебування") та витягу із списку виборців (відомостей про включених до нього виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці, які були включені до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування (на момент закінчення голосування). Ця кількість оголошується головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і заноситься секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пункту "3) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" протоколу.

Враховуючи наведене, судом зроблений висновок, що кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці, встановлюється саме на підставі списку виборців.

П. 2.6 Постанови ЦВК № 355 визначено, що після підрахунку невикористаних виборчих бюлетенів дільнична виборча комісія згідно з ч. 6 ст. 79 Закону підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі у приміщенні для голосування та за місцем їх перебування, за підписами виборців відповідно у списку виборців та у витягу із списку виборців, передбаченому частиною третьою статті 78 Закону, про що оголошує голова комісії.

Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців (з витягом із списку виборців), підраховує по кожному аркушу списку за підписами виборців відомості про кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування та за місцем їх перебування. Після чого член комісії підсумовує відомості з усіх отриманих ним аркушів списку виборців (витягу із списку виборців) і передає їх, а також сумарні відомості голові комісії.

Комісія на підставі списку виборців (за підписами виборців у списку виборців), а також порівняння списку виборців (записів у списку виборців "голосував за місцем перебування") та витягу із списку виборців (за підписами виборців у витягу із списку виборців) окремо підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені з відповідних місцевих виборів у приміщенні для голосування та за місцем їх перебування, про що оголошується головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії.

Такі кількості заносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії відповідно до пунктів " 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування" та " 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування" протоколу.

Таким чином, кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені, встановлюється на підставі списку виборців (за підписами виборців у списку виборців), а також шляхом порівняння списку виборців (записів у списку виборців "голосував за місцем перебування") та витягу із списку виборців (за підписами виборців у витягу із списку виборців).

Можливість використання будь-якого іншого документа для встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, ні Законом України "Про місцеві вибори", ні Постановою ЦВК № 355 не передбачена.

Крім іншого, в судових рішеннях зазначено, що з Реєстру виборців можливо отримати відомості про громадян України, які були включені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, однак, відсутня можливість встановити - хто саме з осіб, включених до списку виборців, отримував виборчі бюлетені і голосував на відповідних виборах у день голосування, а також чи була особа, яка отримала бюлетень, включена до такого списку.

Також у рішеннях вказано, що згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України "Про місцеві вибори" місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Таємниця голосування є однією із засад місцевих виборів, що визначено ст. ст. 2, 7 Закону України "Про місцеві вибори", яка крім іншого забезпечується неможливістю ідентифікації виборця на підставі контрольних талонів або виборчих бюлетенів.

Як наслідок, контрольні талони та виборчі бюлетені не дають можливості встановити факт того, що на виборах проголосували саме ті виборці, які були включені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці.

Крім того, абз. 4 п. 2.7. Постанови № 355 визначено, що у разі невідповідності кількості контрольних талонів виборчих бюлетенів з підписами виборців та членів дільничної виборчої комісії з місцевих виборів, які їх видали, кількості підписів виборців, які отримали виборчі бюлетені, у списку виборців дільнична виборча комісія складає відповідний акт за формою згідно з додатками 10 - 12 до постанови Центральної виборчої комісії від 11 серпня 2015 року № 177.

Враховуючи відсутність списку виборців з підписами виборців про отримання бюлетенів, суди погодились із обґрунтованістю висновку Святогірської МВК про неможливість достовірного встановлення результатів волевиявлення виборців з тієї причини, що відповідачем фактично виявлений факт незаконного голосування, який полягав у голосуванні особами, які не включені до списку виборців, у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, тобто з підстави, передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 81 Закону України "Про місцеві вибори".

Також зазначено, що частиною 8 ст. 99 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

Постанова Святогірської МВК від 27 жовтня 2015 року № 12, якою крім іншого визнано недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови, була скасована в судовому порядку у зв'язку із порушенням відповідачем процедури встановлення підсумків голосування, визначеної Законом України "Про місцеві вибори".

Повторні підрахунки голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 з виборів Святогірського міського голови, які мали місце 04 та 06 листопада 2015 року, проведені Святогірською МВК у відповідності до вимог Закону України "Про місцеві вибори" та п.п. 3.1-3.5 Постанови ЦВК № 355.

Саме тому суд дійшов висновку, що правові та фактичні підстави для визнання незаконними та скасування спірних постанов від 04 листопада 2015 року № 31 та від 06 листопада 2015 року № 36 відсутні.

Таким чином, судовим рішенням які набрали законної сили встановлено, що за відсутністю списку виборців з підписами виборців про отримання бюлетенів, суд вважає обґрунтованим висновок Святогірської МВК про неможливість достовірного встановлення результатів волевиявлення виборців з тієї причини, що відповідачем фактично виявлений факт незаконного голосування, який полягав у голосуванні особами, які не включені до списку виборців, у кількості, що перевищує п'ять відсотків від кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, тобто з підстави, передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 81 Закону України "Про місцеві вибори".

Щодо позовних вимог позивача стосовно постанови першого відповідача № 36 від 06 листопада 2015 року, суд зазначає наступне.

Так, ч. 8 ст. 99 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

Постанова Святогірської МВК від 27 жовтня 2015 року № 12, якою крім іншого визнано недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови, була скасована в судовому порядку у зв'язку з порушенням відповідачем процедури встановлення підсумків голосування, визначеної Законом України "Про місцеві вибори".

Повторні підрахунки голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 з виборів Святогірського міського голови, які мали місце 04 та 06 листопада 2015 року, проведені Святогірською МВК у відповідності до вимог Закону України "Про місцеві вибори" та п.п. 3.1-3.5 Постанови ЦВК № 355.

Як наслідок правові та фактичні підстави для визнання незаконними та скасування спірних постанов від 06 листопада 2015 року № 34,35,36,37 відсутні, а позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Зазначена постанова вищезазначеними судовими рішеннями визнана такою, що відповідає вимогам закону та в позовних вимогах про ії скасування було відмовлено.

Відповідно, позовні вимоги в цій частини вже є вирішеними, а тому вони не підлягають задоволенню.

При вирішенні питання щодо правомірності/неправомірності спірних постанов першого відповідача №№ 34, 35, 37 від 6 листопада 2015 року, суд зазначає таке.

Обґрунтовуючи неправомірність вказаних постанов позивач посилається на прийняття них Святогірського міською виборчою комісією всупереч нормам ч. 8 ст. 99 Закону України «Про місцеві вибори», а саме - прийняття виборчою комісією рішень, що фактично повторюють рішення, визнане раніше судом (справи № 805/4778/15, № 805/4786/15) протиправними.

Крім цього, позивачем зазначено, що визнання недійсним голосування на дільниці може мати місце тільки при наявності підстав, зазначених у ч. 1 ст. 81 Закону України «Про місцеві вибори», але таких підстав фактично не було.

Відповідно до ч. 8 ст. 99 Закону України «Про місцеві вибори» у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, установлення підсумків і результатів голосування, встановлення результатів виборів, рішення з цього питання приймається виборчою комісією, рішення якої було визнане протиправним, або виборчою комісією вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було скасовано з формальних підстав.

Як встановлено постановою Донецького окружного адміністративного суду від 8 листопада 2015 року у справі № 805/4828/15 та ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2015 року, якою вказана постанова суду першої інстанції залишена без змін, постанова першого відповідача № 12 (що була предметом спору у справі № 805/4778/15) була скасована в судовому порядку у зв'язку із порушенням виборчою комісією процедури встановлення підсумків голосування, визначеної Законом України «Про місцеві вибори», тобто, з формальних підстав. Відповідно, має місце відсутність достатніх правових підстав застосовувати до спірних правовідносин, які виникли між сторонами, приписів ч.8 ст. 99 вказаного вище закону. Також у вказаних судових рішеннях, прийнятих по справі № 805/4778/15, міститься висновок про те, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141239, який мав місце 4 та 6 листопада 2015 року, проведений Святогірською міською виборчою комісією, проведені у відповідності до вимог Закону України «Про місцеві вибори» та пунктів 3.1-3.5 Постанови Центральної виборчої комісії України.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрали законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Враховуючі наведене вище, беручі до уваги приписи ч. 1 ст. 72 КАС України, суд вважає встановленим відсутність порушень з боку першого відповідача при прийнятті 6 листопада 2015 року спірних постанов №№ 34, 35, 37, якими визнано недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янської міської ради, депутатів Святогірської міської ради, Слов'янського міського голови (відповідно).

Щодо посилань позивача в його позовній заяви на те, що повторній підрахунок голосів можливо зробити на підставі ч.9 ст.79 Закону України «Про місцеві вибори», суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.9 ст.79 Закону України «Про місцеві вибори», у разі невідповідності кількості контрольних талонів, визначеній у частині сьомій цієї статті, кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені, складається акт із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Цей акт мають право також підписати присутні кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи місцевої організації партії, офіційні спостерігачі. Підписи засвідчуються печаткою цієї дільничної виборчої комісії. Після цього комісія приймає рішення про встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування у відповідному виборчому окрузі. Ця кількість оголошується і заноситься до відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

З аналізу вищезазначеної правової норми вбачається, що в неї йдеться про невідповідність кількості контрольних талонів, визначеній у частині сьомій цієї статті, кількості підписів виборців у списку виборців, які отримали виборчі бюлетені.

Тобто, мова йде саме про список виборців, які отримали виборчі бюлетені та який на ДВК № 141239, як встановлено кількома судовими рішеннями, відсутній.

Також, судова колегія критично ставиться до долученої до матеріалів справи телефонограми, підписаній головою Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області до Святогірської міської виборчої комісії, щодо надання звіту про виконання постанови Донецького окружного адміністративного суду від 07.11.2105 року та зазначає, що відповідно до ч.1 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Згідно ч.12 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» з питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Тобто, відповідно до вимог закону, рішення про витребування у підпорядкований виборчій комісії звіту про виконання рішення суду, повинно прийматися колегіально членами виборчій комісії, а не одноосібно її головою, який підписав цю телефонограму.

На вимогу суду представник Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області не зміг надати суду протоколу виборчий комісії з цього питання. Також не була представлена книга обліку телефонограм.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, суд при вирішені справи керується принципом законності, відповідно до якого органи держаної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

Судова колегія пришла до висновку, що у даному випадку Святогірська міська виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб що передбачені законом.

Відповідно, Святогірська міська виборча комісія прийшла до правильного висновку про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янського міської ради Донецької області, виборів Слов'янського міського голови, виборів Святогірського міського голови та виборів депутатів Святогірської міської ради.

Щодо рішень першого відповідача стосовно виборів депутатів Слов'янського міської ради Донецької області, виборів Слов'янського міського голови, виборів Святогірського міського голови, суд зазначає.

Відповідно до постанови Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області від 31.10.2015 року № 153 визнано обраним Слов'янським міським головою ОСОБА_9.

Згідно з постановою Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області від 03.11.2015 року № 156 визнано обраними депутатів Слов'янської міської ради.

Постановою Святогірської міської виборчої комісієї № 38 від 07.11.2015 року визнано обраним міським головою Святогірська ОСОБА_10.

Щодо виборів депутатів Святогірської міської ради також було прийняте відповідне рішення.

Згідно постанови Святогірської міської виборчої комісією № 26 від 31.10.2015 року вибори депутатів Святогірської міської ради у Святогірському багатомандатному виборчому округу були визнані такими, що не відбулись. Святогірської міською виборчою комісією була прийнята постанова № 27 від 31.10.2015 року про призначення повторних виборів депутатів Святогірської міської ради у Святогірському багатомандатному виборчому округу.

Таким чином, конституційні права виборців на право обирати та бути обраними, у тому числі і позивача як суб'єкта виборчого процесу, діями Святогірської міської виборчої комісії при прийняття постанов № 34,35,36,37, жодним чином не порушені.

Проаналізувавши всі правові норми, які регулюють правовідносини між сторонами, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів в їх сукупності відповідно до ст..86 КАС України, суд приходить до висновку що позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними та скасування постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 34 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Слов'янського міського голови», постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 35 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Слов'янського міської ради Донецької області», постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 36 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів Святогірського міського голови» та постанови Святогірської міської виборчої комісії від 06.11.2015 року № 37 «Про визнання недійсним голосування на ДВК № 141239 з виборів депутатів Святогірської міської ради», не підлягають задоволенню.

З огляду на відмову в задоволенні позовних вимог щодо скасування постанов № 34, 35, 36, 37 від 06 листопада 2015 року та враховуючи що позовні вимоги про зобов'язання Слов'янської міської виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 та скласти протокол про повторний підрахунок голосів є похідними від вимог про скасування постанов № 34, 35, 36, 37 від 06 листопада 2015 року, колегія суддів приходить до висновку про необхідність відмовити у задоволенні позовних вимог позивача в цій частині, а також в частині зобов'язання Слов'янської міської виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141239 та скласти протокол про повторний підрахунок голосів.

Також, суд звертає увагу на те що ч.9 ст.99 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що виборча комісія вищого рівня на підставі скарги, рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення виборчої комісії нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання або зобов'язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути порушене питання.

Таким чином, законом передбачені повноваження виборчої комісії вищого рівня по прийняттю рішення по скасуванню рішення виборчою комісії нижчого рівня та прийняття рішення по суті питання, з власної ініціативи і для цього не обов'язково рішення суду.

Як встановлено в судовому засіданні, зазначеним правом другий відповідач не скористався.

При вирішенні питання щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, при зверненні до суду з цим позовом позивачем не сплачувався судовий збір.

Частиною 9 статті 172 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно частини 2 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.

Згідно абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір", у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

За подання суб'єктом владних повноважень, юридичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру встановлюється ставка судового збору 1 розміру мінімальної заробітної плати

Адміністративний справа за позовом Політичної партії територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в місті Слов'янськ, Донецької області містить шість вимог немайнового характеру; зважаючи на те, що судом прийнято рішення про необхідність відмовити позивачу у задоволенні його позовних вимог в повному обсязі, з позивача підлягає стягненню сума судового збору в розмірі 7308,00 грн.

Керуючись Конституцією України, ст. ст. 2-15, 17-18, 33-35, 45-46, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 160, 162, 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні позовних вимог політичної партії територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в місті Слов'янськ Донецької області до Святогірської міської виборчої комісії, Слов'янської міської виборчої комісії про визнання протиправними та скасування постанов, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити в повному обсязі.

Стягнути з політичної партії територіальної організації Політичної партії «Опозиційний блок» в місті Слов'янськ Донецької області (84100, Донецька область, місто Слов’янськ, вул. Леніна, буд.58, кв.18, код ЄДРПОУ 39902834) на користь Державного бюджету України на р/р 31214206784075, отримувач Слов'янське УК/м.Слов'янськ/22030001, банк отримувача ГУДКС України у Донецькій області, код ЄДРПОУ 37803368, МФО 834016 судовий збір у розмірі 7308 (сім тисяч триста вісім) гривень 00 копійок.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, повний текст проголошений у судовому засіданні 13 листопада 2015 року в присутності представників сторін.

Постанова суду може бути оскаржена.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двох днів з дня її проголошення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Головуючий суддя Хохленков О.В.

Судді Троянова О.В. Волгіна Н.П.

Дата ухвалення рішення13.11.2015
Оприлюднено18.11.2015
Номер документу53441202
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/4861/15-а

Постанова від 13.11.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Хохленков О.В.

Ухвала від 11.11.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Хохленков О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні