Постанова
від 11.11.2015 по справі 823/1939/15
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2015 року справа № 823/1939/15

м. Черкаси

12 год. 15 хв .

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Орленко В.І.,

при секретарі - Дудці Г.О.,

за участі представника позивача Лісовола В.М. - за довіреністю,

представника відповідачів Вельченко М.В. - за довіреністю,

третьої особи ОСОБА_3 - особисто,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Верхнячка-Агро" до реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції Черкаської області Маланчук Мирослави Валеріївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_3 про визнання незаконними дій, визнання недійсним та скасування запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Верхнячка-Агро", в якому просить:

- дії державного реєстратора реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції Черкаської області Маланчук Мирослави Валеріївни при здійсненні нею 10 липня 2015 року державної реєстрації припинення юридичної особи - СВК "Шельпахівське" с. Шельпахівка, ідентифікаційний код 34176755, визнати такими, що не відповідають вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України та суперечать вимогам Розділу IV Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців";

- визнати недійсним та скасувати запис №10161110014000290 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи сільськогосподарського виробничого кооперативу "Шельпахівське", ідентифікаційний код 34176755.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, обґрунтовуючи їх тим, що 01.12.2014 до Єдиного державного реєстру внесено запис про перебування юридичної особи СВК «Шельпахівське» у процесі припинення за рішенням засновників на підставі протоколу №6 загальних зборів СВК «Шельпахівське».

Представник позивача зазначає, що протокол загальних збрів СВК «Шельпахівське» є недійсним з огляду на те, що він був ухвалений загальними зборами СВК «Шельпахівське» чисельністю 5 осіб засновників (учасників) із 530 засновників (учасників) СВК «Шельпахівське», тобто за відсутності кворуму для проведення загальних зборів та прийняття рішення. На думку позивача, державний реєстратор, маючи матеріали реєстраційної справи повинна була перевірити законність рішення загальних зборів СВК «Шельпахівське» про припинення юридичної особи, зокрема, шляхом перевірки правомочності загальних зборів.

В порушення вимог чинного законодавства, державний реєстратор також не перевірила чи задоволено всі вимоги кредиторів СВК «Шельпахівське».

Дії державного реєстратора реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції Черкаської області щодо припинення юридичної особи СВК «Шельпахівське» порушують права позивача, як кредитора припиненої юридичної особи. Так, згідно довідки виконавчого комітету Шельпахівської сільської ради від 25.06.2015 №149, на ім'я СТОВ «Верхнячка-Агро» видано свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства «Перемога» (правонаступником якого є СВК «Шельпахівське») на суму 201596,00 грн. від 25.03.2013 серії ЧЕ-XVI №630432 та на суму 56211,00 грн. від 31.03.2014 серії ЧЕ-XVI №630445 взамін на викуплені в членів КСП «Перемога» свідоцтва про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства «Перемога».

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог, мотивуючи це тим, що позивачем не доведено порушення його прав, свобод, інтересів при прийнятті державним реєстратором реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції Черкаської області рішення щодо державної реєстрації припинення СВК «Шельпахівське», оскільки СТОВ «Верхнячка-Агро» не являлось стороною даних правовідносин, при цьому, ніякі дії щодо СТОВ «Верхнячка-Агро» реєстраційною службою чи її посадовими особами не вчинялись та рішення не приймались.

Крім того, чинне законодавства України не покладає на державного реєстратора обов'язків щодо перевірки достовірності поданої заявником інформації, легітимності зібрання, достовірності даних щодо кількості членів кооперативу станом на момент проведення зборів, тощо. Жодних повноважень щодо контролю кількості членів кооперативу державний реєстратор не мав і не має, інформація щодо кількості членів кооперативу не підлягає внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Повна відповідальність за достовірність інформації у поданих документах покладається на заявника.

Представник відповідача зазначає, що державна реєстрація припинення юридичної особи СВК «Шельпахівське» проведена на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений ст.ст. 34-36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Третя особа заперечував проти задоволення позову та пояснив, що для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації» уповноваженою особою СВК «Шельпахівське» подано повний пакет документів, передбачений Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 01 грудня 2014 року на загальних зборах сільськогосподарського виробничого кооперативу «Шельпахівське» вирішено припинити діяльність сільськогосподарського виробничого кооперативу «Шельпахівське» (код ЄДРПОУ 34176755) шляхом його ліквідації у добровільному порядку, відповідно до чинного законодавства України у зв'язку з відсутністю господарської діяльності; призначено ліквідаційну комісію у складі голови комісії ОСОБА_3 (голови кооперативу), секретаря комісії ОСОБА_5, члена комісії ОСОБА_6; затверджено порядок проведення ліквідаційної процедури СВК «Шельпахівське»; уповноважено голову ліквідаційної комісії ОСОБА_3 організувати виконання прийнятих рішень на цих загальних зборах членів СВК «Шельпахівське» (протокол №6 загальних зборів СВК «Шельпахівське» від 01.12.2014).

01 грудня 2014 року уповноваженою особою сільськогосподарського виробничого кооперативу «Шельпахівське» до реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції для проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації» подано протокол №6 загальних зборів СВК «Шельпахівське» від 01.12.2014 (Примірник оригіналу).

01 грудня 2014 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис про перебування юридичної особи СВК «Шельпахівське» у процесі припинення за рішенням засновників (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 25.06.2015).

Судом встановлено, що Державною реєстраційною службою України в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації «Бюлетень державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 10.12.2014 №303 (33) (ст.98) здійснено опублікування повідомлення про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ним органом рішення щодо припинення юридичної особи СВК «Шельпахівське». Строк для проведення ліквідаційної процедури в рішенні становить 3 місяці.

10 липня 2015 року уповноваженою особою сільськогосподарського виробничого кооперативу «Шельпахівське» подано пакет документів для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації», зокрема, було подано:

- реєстраційна картка про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації від 10.07.2015 за підписом ОСОБА_3;

- довідка Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області №1523248100060 від 09.07.2015 про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску;

- довідка Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області №1523242200061 від 09.07.2015 про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;

- довідка управління Пенсійного фонду України в Христинівському районі Черкаської області №2446/02 від 30.06.2015 про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових внесків до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування;

- архівна довідка Орадівської сільської об'єднаної архівної установи Христинівського району від 06.06.2015 №08;

- довідка Христинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області №1523242200062 від 10.07.2015 про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів.

10 липня 2015 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис №10161110014000290 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - сільськогосподарський виробничий кооператив «Шельпахівське» (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 25.06.2015).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відносини щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців регулюються врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755).

Стаття 4 цього Закону визначає державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, як засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

За приписами частини 2 названої статті Закону № 755 порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу-підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.

Частиною 1 статті 6 Закону № 755 проведення державної реєстрації припинення юридичних осіб та державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичними особами-підприємцями віднесено до компетенції державного реєстратора.

Згідно частини 1 статті 33 Закону № 755 юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом.

Відповідно до частини 1 статті 34 Закону №755 для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою та другою цієї статті (ч. 4 ст. 34 Закону №755).

Якщо документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця (ч. 5 ст. 34 Закону №755).

Згідно ч. 1 ст. 35 Закону №755 державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Частина 1 статті 36 Закону №755 визначає, що для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи:

заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;

довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;

довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування;

довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Згідно ч. 4 ст. 36 Закону №755 державний реєстратор, отримавши документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, зобов'язаний перевірити інформацію про наявність відкритих виконавчих проваджень стосовно такої юридичної особи.

Частина 12 ст. 36 Закону №755 визначає, що за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації є датою державної реєстрації припинення юридичної особи.

Згідно ч. 13 ст. 36 Закону №755 строк державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації не повинен перевищувати одного робочого дня з дати надходження документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

Під час судового розгляду справи встановлено, що документи для проведення реєстраційних дій «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації», «Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації» від імені СВК «Шельпахівське» подано уповноваженою особою - головою кооперативу та, одночасно, головою ліквідаційної комісії, ОСОБА_3.

Для проведення вищевказаних реєстраційних дій подано необхідний пакет документів, що передбачений ст.ст. 34, 36 Закону №755.

Державним реєстратором також перевірено повноваження загальних зборів СВК «Шельпахівське» на прийняття рішення про припинення юридичної особи.

Так, згідно п. 7.1 Статуту сільськогосподарського виробничого кооперативу «Шельпахівське», зареєстрованого Христинівською районною державною адміністрацією 21.02.2006 №10161020000000290, вищим органом управління Кооперативу є загальні збори. До компетенції загальних зборів належить: питання про реорганізацію або ліквідацію Кооперативу (п. 7.2 вказаного Статуту).

Щодо посилань позивача на обов'язок державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців перевіряти законність рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, суд зазначає.

Так, позовні вимоги про визнання протиправними дій державного реєстратора щодо припинення юридичної особи ґрунтуються, зокрема, на неправомірності ухвалення відповідного рішення неправомочними загальними зборами СВК «Шельпахівське».

Враховуючи завдання адміністративного судочинства, викладені у частині першій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний суд перевіряє у цій справі лише відповідність дій державного реєстратора вимогам законодавства при здійсненні управлінських функцій, пов'язаних з державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Згідно з частиною 4 ст. 53 Закону №755 особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються державному реєстратору, завідомо неправдивих відомостей, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.

Відповідно до зазначеної норми права законодавець чітко визначає, що особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються державному реєстратору несуть відповідальність, встановлену законом.

Чинне законодавство України не покладає на державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців обов'язку здійснювати перевірку достовірності відомостей, які зазначені в документах, що подаються для вчинення відповідних реєстраційних дій, зокрема, перевіряти правомочність загальних зборів СВК «Шельпахівське».

Суд звертає увагу позивача, що питання щодо правомірності ухвалення загальними зборами кооперативу відповідних рішень не може бути предметом адміністративного спору, а має вирішуватись в порядку господарського судочинства.

Визнання недійсним рішення загальних зборів про ліквідацію товариства тягне за собою відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, яка була вчинена на підставі такого рішення.

Щодо посилань позивача на обов'язок державного реєстратора перевірити чи задоволені вимоги всіх кредиторів юридичної особи, що припиняється, суд зазначає.

Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону №755 у реєстраційній картці на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор письмово зазначають та підтверджують своїм особистим підписом, що ними вчинено всі передбачені законодавством дії стосовно порядку припинення юридичної особи, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування).

Суд звернув увагу, що реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи СВК «Шельпахівське» містить текст наступного змісту: «письмово зазначаю, що мною вчинені всі передбачені законодавством дії стосовно порядку припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі зі сплати податків, зборів, обов'язкових платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування) та підтверджую це своїм особистим підписом»; реєстраційна картка підписана головою ліквідаційної комісії ОСОБА_3

При цьому, суд враховує, що частина 6 ст. 36 Закону №755 забороняє державному реєстратору вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо вони не передбачені цією статтею.

Зважаючи на вищевикладене, суд вважає безпідставними доводи позивача про обов'язок державного реєстратора додатково перевіряти завершення розрахунків з усіма кредиторами.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодексом адміністративного судочинства України (частина третя статті 2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що під час проведення державної реєстрації припинення юридичної особи СВК «Шельпахівське» в результаті ліквідації державний реєстратор діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законом, відтак позовні вимоги є необґрунтованими і такими, що не підлягають до задоволення.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя В.І. Орленко

Повний текст постанови виготовлений 12.11.2015.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2015
Оприлюднено18.11.2015
Номер документу53450238
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1939/15

Ухвала від 23.12.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 23.12.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 26.10.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 21.09.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 12.10.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Постанова від 11.11.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 08.09.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 22.09.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 28.08.2015

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні