cpg1251 номер провадження справи 17/129/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.11.2015 Справа № 908/5049/15
за позовною заявою: Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206
до відповідача: приватного підприємства "Фірма Вінтер", 69027, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 22
про внесення змін до договору оренди
суддя Корсун В.Л.
У засіданні приймали участь представники:
від позивача: Шеремет З.В., довіреність від 23.07.14 № 01/02-17/02188
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
15.09.15 до господарського суду Запорізької області із позовною заявою звернулась Запорізька міська рада (далі Запорізька МР) до приватного підприємства "Фірма Вінтер" (ПП "Фірма Вінтер") про внесення змін до п.п. 1.6. та 3.1. договору оренди земельної ділянки 12.06.03 зареєстрованого за № 336 в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, а саме:
- змінити пункт 1.6 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою МР і ПП "Фірма Вінтер", який 12.06.03 зареєстрований за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: « 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 622 593 грн. 60 коп. (три мільйони шістсот двадцять дві тисячі п'ятсот дев'яносто три грн. 60 коп.) в цінах 2015 року»;
- змінити пункт 3.1 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою МР і ПП "Фірма Вінтер", який 12.06.03 зареєстрований за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 108 677 (дев'ятсот п'ятдесят) грн. 81 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».
15.09.15 автоматизованою системою документообігу господарського суду визначено вищевказану позовну заяву до розгляду судді Корсуну В.Л.
Ухвалою від 15.09.15 судом порушено провадження у справі № 908/5049/15, якій присвоєно № провадження 17/129/15. У сторін витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті, судове засідання призначено на 07.10.15.
За клопотанням представників сторін від 07.10.15 розгляд справи в судовому засіданні 07.10.15 здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.
У засіданні 07.10.15 судом оголошувалась перерва до 02.11.15.
26.10.15 через канцелярію суду до матеріалів справи надійшло клопотання позивача від 26.10.15 про здійснення технічної фіксації судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, яке задоволено судом.
30.10.15 на адресу суду надійшла заява від 29.10.15 за підписом представника відповідача Косякової З.М. в якій остання просить суд відкласти розгляд справи призначений на 02.11.15 у зв'язку із її хворобою. Доказів на підтвердження хвороби вказаного представника суду до заяви не надано.
Розглянувши зазначену вище заяву представника відповідача судом відмовлено у її задоволенні.
Відмовляючи у задоволенні вказаної заяви про відкладення розгляду справи у зв'язку із хворобою представника відповідача суд виходив з того, що у відповідних випадках учасник судового процесу (у даному випадку керівник відповідача) не позбавлений права і можливості забезпечити участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами 1-5 ст. 28 ГПК України, як з числа своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами. Неможливість такої заміни представника і неможливість розгляду справи без участі представника підлягає доведенню учасником судового процесу на загальних підставах (статті 32-34 ГПК України).
При цьому, жодних обґрунтувань та доказів щодо неможливості заміни представника відповідача Косякової З.М. та неможливості розгляду справи без її участі до заяви відповідачем надано не було.
Крім того, неможливість прийняття участі в справі представника відповідача не позбавляла права та можливості прийняти участь в судовому засіданні призначеному на 02.11.15 керівнику ПП "Фірма Вінтер" Лінецькому Д.П. чи ін. уповноважену керівником відповідача особу.
Розпочинаючи із 02.11.15 розгляд справи здійснювався із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу.
У засіданні суду 02.11.15, на підставі ст. ст. 82 1 , 85 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Представнику позивача роз'яснено про дату складення повного рішення.
Позивач позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та у поясненнях від 19.10.15, зазначав наступне. Між сторонами у справі укладено договір оренди землі який 12.06.03 за № 336 зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі. За його умовами позивач надав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, для розташування будинку побуту. Рішенням Запорізької міськради від 27.07.11 № 16 (із змінами внесеними рішенням цієї ради від 26.06.12 № 37) встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначено, що розмір коефіцієнту орендної плати для всіх земельних ділянок м. Запоріжжя, крім тих категорій земель, які зазначені в пунктах 2-11 додатку до рішення № 37, використовується коефіцієнт 3. Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну грошову оцінку. Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 3 622 593,60 грн. 16.06.15 позивачем на адресу відповідача направлено пропозицію № 01/02-32/01844 "Про внесення змін до договору оренди землі". Разом з тим, відповідні зміни до договору оренди так і не внесено. У зв'язку з чим, позивач керуючись ст.ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 12, 14, 271, 274, 288 ПК України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», просить суд позов задовольнити.
Відповідач в судове засідання призначене на 02.11.15 за викликом суду не з'явився, відзиву на позовну заяву суду не надав. В судовому засіданні 07.10.15 представник відповідача Косякова З.М. повідомила суд в усній формі про те, що відповідачем позовні вимоги визнаються частково. Про час і місце розгляду судом справи № 908/5049/15 призначеної на 02.11.15 відповідач повідомлений належним чином доказом чому є протокол судового засідання від 07.10.15 по даній справі, розписка від 07.10.15 та заява представника відповідача від 29.10.15 про відкладення розгляду справи призначеної на 02.11.15.
Судом враховано, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п. 3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11 № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції») .
Згідно із ст. 75 ГПК України, справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.07.02 № 232/118 «Про затвердження ПП «Фірма Вінтер» матеріалів інвентаризації земельної ділянки по вул. Космічній, 22 для розташування Будинку побуту» виконавчий комітет ради вирішив: затвердити матеріали інвентаризації земельної ділянки площею 0,1970 га по вул. Космічній 22 ПП «Фірма Вінтер» (п. 1). … Встановити та затвердити ПП «Фірма Вінтер» зовнішні межі та розмір земельної ділянки площею 0,1970 га по вул. Космічній, 22 згідно з планом (п. 4). Надати ПП «Фірма Вінтер» в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 0,1970 га (… п. 5).
25.04.03 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 28 «Про затвердження рішень виконавчого комітету Запорізької міської ради з питань земельних відносин та надання земельних ділянок», яким у т.ч. затверджено рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.07.02 № 232/118 «Про затвердження ПП «Фірма Вінтер» матеріалів інвентаризації земельної ділянки по вул. Космічній, 22 для розташування Будинку побуту».
Відповідно до вищезазначених рішень Запорізької МР та виконавчого комітету Запорізької МР, між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ПП «Фірма Вінтер» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який 03.06.03 посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Сенченко В.М за реєстровим № 1296 та зареєстровано в реєстрі за № 1296.
За умовами п. 1.1. вказаного вище договору, Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Космічна, 22.
Відповідно до п. 1.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1970 га, в т.ч. під благоустрій - га, у стані придатному для її цільового призначення. Цільове призначення земельної ділянки - розташування Будинку побуту (п.1.3. договору). Категорія земельної ділянки: землі комерційного використання (п.1.4. договору).
Згідно з п. 1.6. договору, грошова оцінка земельної ділянки: 607 942 грн. 00 коп. (в цінах 2002 року).
Відповідно до п. 2.1 договору, договір укладається строком до «25» липня 2051 року.
Цей договір набирає чинності після його підписання сторонами та нотаріального посвідчення і підлягає державній реєстрації у Запорізькому міському управлінні земельних ресурсів (п. 9.1 договору).
Як свідчить зміст наведеного вище договору, 12.06.03 вказаний договір зареєстровано за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98 № 161- XIV (із послідуючими змінами у відповідній редакції ) унормовано, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з ст. 13 вказаного вище Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Пунктом 3.1 договору оренди земельної ділянки сторони визначили, що плата встановлена за один календарний рік у розмірі: 6 079 грн. 42 коп. за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33214812800005 в відділенні Держказначейства у Комунарському районі, МФО 813015, ЕДРПОУ 25216341, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
У відповідності із п. 3.3 договору, умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за угодою сторін.
Згідно із п. 3.4. договору, орендна плата підлягає індексації відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
У відповідності із п. 7.1. договору оренди, зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін . У разі не досягнення згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується в судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів цієї господарської справи, рішенням Запорізької міської ради від 27.07.11 № 16 затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя. Як свідчить зміст цього рішення, міська рада керуючись Законами України "Про оренду землі", "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування", в інтересах територіальної громади м. Запоріжжя вирішила: затвердити розміри орендної плати на земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі згідно з додатком (п. 1).
Пунктом 1 додатку до зазначеного вище рішення від 27.07.11 № 16 Запорізькою МР було затверджено коефіцієнт "К", який становить "3" та згідно з яким визначається розмір орендної плати на земельні ділянки, на які розповсюджується - «всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче»...
26.06.12 Запорізькою міськрадою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно із яким вказана рада керуючись Законами України "Про оренду землі", "Про місцеве самоврядування в Україні", Податковим кодексом України, в інтересах територіальної громади м. Запоріжжя вирішила: внести зміни до рішення міськради від 27.07.11 № 16 … шляхом викладення в новій редакції додатка до рішення, який додається (п. 1). Зобов'язати орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.08 № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя", укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати (п. 2). Доручити управлінню із питань земельних відносин міської ради провести претензійно-судову роботу з орендарями, з якими укладені договори оренди земельних ділянок, визначених у пунктах 2, 3, 8, 9, 10 додатку до рішення, з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до даного рішення (п. 3). Управлінню внутрішньої політики, преси та інформації оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 4). Дане рішення набирає чинності з 01.01.13 (п. 5).
Зміст додатку (розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі ) до рішення міської ради від 26.06.12 № 37, яким було визначено коефіцієнт "К", згідно з яким визначається розмір орендної плати, у т.ч. пункт "1" порядкового номеру, свідчить, що коефіцієнт, відповідно до кого визначається розмір орендної на земельні ділянки, до кола яких відноситься і земельна ділянка, яка знаходиться в оренді у відповідача у цій справі загальною площею 0,1970 га, складає "3".
Матеріали цієї господарської справи свідчать, що рішення Запорізької МР від 26.06.12 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" було опубліковано в газеті "Запорізька Січ" від 24.07.12 за № 146.
Як встановлено судом, листом від 09.06.15 № 01/02-32/01844 Запорізька міська рада керуючись ст. 188 ГПК України звернулась до ПП «Фірма Вінтер» з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі (зареєстрований 12.06.03 за № 336) у зв'язку із зміною рішенням міської ради від 26.06.12 № 37 коефіцієнту розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.
Так, зокрема, Запорізька міська рада керуючись ст. 188 ГК України вказаною пропозицією запропонувала відповідачу внести зміни до п.п. 1.6. та 3.1 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою міською радою і приватним підприємством "Фірма Вінтер", який 12.06.03 зареєстрований за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в редакції викладеній у доданому до листа (пропозиції) проекту додаткового договору до договору оренди земельної ділянки від 12.06.03 № 336, а саме:
- змінити пункт 1.6 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою міською радою і приватним підприємством "Фірма Вінтер", який 12.06.03 зареєстрований за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: « 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 622 593 грн. 60 коп. (три мільйони шістсот двадцять дві тисячі п'ятсот дев'яносто три грн. 60 коп.) в цінах 2015 року»;
- змінити пункт 3.1 договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою міською радою і приватним підприємством "Фірма Вінтер", який 12.06.03 зареєстрований за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 108 677 (дев'ятсот п'ятдесят) грн. 81 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».
Листом за вих. від 30.06.15 № 8 «Про результати розгляду пропозиції від 09.06.15 № 01-02-32/01844» відповідач просив позивача дозволити виконати проект відводу з метою зменшення розмірів земельної ділянки, наданої в оренду та укласти відповідну додаткову угоду до договору. При цьому, у листі за вих. від 30.06.15 № 8 відповідач не висловив своєї згоди на підписання наданого Запорізькою МР разом з пропозицією від 09.06.15 № 01-02-32/01844 додаткового договору до договору оренди землі від 12.06.03 за № 336 про зміну розміру орендної плати, екземпляр додаткового договору про збільшення розміру орендної плати за договором оренди землі від 12.06.13 за № 336 не підписав та на адресу Запорізької МР не повернув.
Листом від 14.07.15 № 08-02-32/01844, Запорізька МР повідомила ПП «Фірма Вінтер» про те, що для оформлення договору оренди землі в нових межах останньому необхідно вказати в яких саме межах ПП «Фірма Вінтер» укласти новий договір оренди земельної ділянки з доданням схеми поділу земельної ділянки узгодженої з департаментом архітектури та містобудування Запорізької МР та наданням копії документів, що підтверджують право власності на майно та правовстановлюючі документи юридичної особи.
Листом від 04.08.15 № 10 ПП «Фірма Вінтер» просило міську раду надати перелік документів необхідних для укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 12.06.03 № 336 в частині зміни площі земельної ділянки … Крім того, підприємство повідомляє міську раду про те, що не розглядає питання укладення нового договору та бажає продовжити співпрацю в рамках діючого договору.
Листом від 13.08.15 № 08-02-32/01844, Запорізька МР інформує ПП «Фірма Вінтер» про те, що у зв'язку із не підписанням додаткової угоди про збільшення розміру орендної плати за договором оренди землі від 12.06.13 за № 336, рада змушена буде звернутись до суду для збільшення розміру орендної плати в судовому порядку.
В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження підписання відповідачем додаткового договору до договору оренди земельної ділянки, який зареєстровано 12.06.03 за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
В ході розгляду цієї справи по суті спору судом враховано, що позивачем надано до матеріалів справи ВИТЯГ № 15-28-04-1363/2-15 від 12.05.15 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий № 2310100000:03:008:0017 із місцезнаходженням м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, площа земельної ділянки 1970,00 кв.м., договір оренди землі зареєстрований за № 336 від 12.06.03, власник (користувач) ПП «Фірма Вінтер», 13606023) згідно з яким (ВИТЯГОМ) нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3 622 593,60 грн.
Доказів оспорювання правомірності чи не правомірності вказаної нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами суду не надано.
Статтею 188 ГК України визначено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (ч. 1). Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором (ч. 2). Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3). У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 4).
Відповідно до ч. 1 та абз. 1 ч. 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Частинами 1, 2 ст. 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Нормами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (ч. 1). Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч. 2).
Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
У відповідності до ст. 15 вказаного Закону, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.
01.01.11 набрав чинності Податковий кодекс України (далі ПК України), яким визначено, що він (цей Кодекс) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів … (п. 1.1. ст. 1).
Згідно із ст. 4 ПК України, податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: (…) стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватись протягом бюджетного року (п. 4.1.9. ст. 4.1.). Установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою АР Крим, сільськими, селищними, міськими радами у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України (п. 4.4.). При встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги застосовуються з наступного бюджетного року (п. 4.5.).
Відповідно до ст. 6 ПК України, податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу (п. 6.1.) Збором (платою, внеском) є обов'язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій (п. 6.2.).
Статтею 8 ПК України визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори (п. 8.1.). До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов'язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом (п. 8.2.). До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (п. 8.3.).
Згідно із п. 9.1. ст. 9 ПК України, до загальнодержавних податків належать: 9.1.1. податок на прибуток підприємств; 9.1.2. податок на доходи фізичних осіб; 9.1.3. податок на додану вартість; 9.1.4. акцизний податок; 9.1.5. екологічний податок; 9.1.6. рентна плата; 9.1.7. мито. Установлення загальнодержавних податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється (п. 9.4.).
У відповідності із п. 10.1 ст. 10 ПК України, до місцевих податків належать: 10.1.1. податок на майно; 10.1.2. єдиний податок. До місцевих зборів (п. 10.2. ) належать: 10.2.1. збір за місця для паркування транспортних засобів; 10.2.2. туристичний збір. Місцеві ради (п. 10.3.) в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору. Установлення місцевих податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється (п. 10.4. ст. 10 ПК України). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (п. 10.5.).
Статтею 12 ПК України визначено повноваження Верховної Ради України, Верховної Ради АР Крим, сільських, селищних та міських рад щодо податків та зборів. При цьому, (…) сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3 ст. 12 зазначеного Кодексу). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1.). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4.). До повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів належать (п. 12.4.): 12.4.1. встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; 12.4.2. визначення переліку податкових агентів згідно із статтею 268 цього Кодексу; 12.4.3. до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об'єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов'язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.
За п. 12.5. зазначеної статті, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.
Згідно із ст. 14 ПК України, (…) власники земельних ділянок - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які відповідно до закону набули права власності на землю в Україні, а також територіальні громади та держава щодо земель комунальної та державної власності відповідно (п. 14.1.34.). Крім того, земельний (п. 14.1.72.) податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (п. 14.1.73.). Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (п. 14.1.74.). Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (п. 14.1.125). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136.) Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147.).
Статтею 269 ПК України визначено платників земельного податку. Так, відповідно до п. 269.1. платниками податку є: 269.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.2. землекористувачі. Об'єктами оподаткування (п. 270.1. ст. 270 ПК України) є: 270.1.1. - земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; 270.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно із ст. 285 ПК України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п. 285.1.). Базовий (п. 285.2.) податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
У відповідності із вимогами ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики (п. 288.1.). Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2.). Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3.). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4.).
Згідно із п. 288.5. ст. 288. ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2.); може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (п. 288.5.3).
Ст. 289 ПК України унормовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (п. 289.3).
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 цього Закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
За змістом ч. 1 ст. 59 вказаного Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Частиною 5 цієї статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Приписами п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 № 6 (у відповідній редакції) визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Як свідчить зміст п. 5 рішення міської ради від 26.06.12 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", вказане рішення набуло чинності із 01.01.13. Доказів зворотнього учасниками судового розгляду суду не надано.
Матеріали справи свідчать, що станом на 02.11.15, тобто станом на час прийняття процесуального рішення у справі № 908/5049/15 по суті спору, рішення Запорізької міської ради від 27.07.11 № 16 та від 26.06.12 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинними.
Доказів зворотнього учасниками судового розгляду суду не надано.
А тому, суд виходить з того, що вказані рішення міської ради є обов'язковими до виконання на відповідній території в силу норм ст. 144 Конституції України і ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Аналіз зазначених вище чинних норм Конституції України, Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про оренду землі" надають суду підстави для висновку про те, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то прийняття Запорізькою міською радою рішення від 26.06.12 № 37, яким змінено розмір орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі, а саме у вигляді зміни коефіцієнту "К" розміру орендної плати, в т.ч. на «всі земельні ділянки м. Запоріжжя крім пунктів, наведених нижче» (у даному випадку такими пунктами є пункти із 2, 3, 4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 5, 6, 7, 8, 9, 10), є підставою для перегляду розміру орендної плати, погодженої сторонами в договорі оренди земельної ділянки, який 03.06.03 посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Сенченко В.М за реєстровим № 1296 та зареєстровано 12.06.03 за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
У зв'язку з викладеним, позовні вимоги Запорізької міської ради вказані в позовній заяві у цій справі щодо зміни пунктів 1.6, 3.1 договору оренди земельної ділянки, який 03.06.03 посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Сенченко В.М за реєстровим № 1296 та зареєстровано 12.06.03 за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, є доведеними, обґрунтованими, підтвердженими доданими документами, а тому є такими, що задовольняються судом.
Зазначене у тексті цього рішення правова позиція суду відповідає правовій позиції Верховного Суду України викладеній у постанові Верховного Суду України від 03.12.13 у справі за № 3-34гс13 (долучена судом до матеріалів цієї справи).
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір в розмірі 1 218 грн. покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись пунктами 1, 4, 9 пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.13 № 6 «Про судове рішення», ст. ст. 2 1 , 4 3 , 4 5 , 22, 32, 33, 34, 49, 64, 69, 75, 82, 82 1 , 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Змінити пункт 1.6 договору оренди земельної ділянки , укладеного між Запорізькою міською радою і приватним підприємством "Фірма Вінтер", який 03.06.03 посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Сенченко В.М за реєстровим № 1296 та зареєстрований 12.06.03 за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: « 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 622 593 грн. 60 коп. (три мільйони шістсот двадцять дві тисячі п'ятсот дев'яносто три грн. 60 коп.) в цінах 2015 року».
Змінити пункт 3.1 договору оренди земельної ділянки , укладеного між Запорізькою міською радою і приватним підприємством "Фірма Вінтер", який 03.06.03 посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Сенченко В.М за реєстровим № 1296 та зареєстрований 12.06.03 за № 336 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, щодо земельної ділянки площею 0,1970 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 22, виклавши його в наступній редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 108 677 (дев'ятсот п'ятдесят) грн. 81 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».
Стягнути з приватного підприємства "Фірма Вінтер", 69027, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 22, код ЄДРПОУ 13606023) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 02140892, р/р 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015) - 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 11.11.15.
Суддя В.Л. Корсун
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2015 |
Оприлюднено | 19.11.2015 |
Номер документу | 53488181 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Корсун В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні