Постанова
від 04.11.2015 по справі 815/2689/15
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

——————————————————————

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/2689/15

Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Корой С. М.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Джабурія О.В., Шляхтицького О.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Любашівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 червня 2015 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Астораль» до Любашівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

12 травня 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю «Астораль» звернулося до суду з позовом до Любашівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними дій щодо порушення терміну проведення зустрічної звірки, оформленої довідкою № 9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Астораль» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків ПП «Біамід» та ПРАТ «Атом», їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01 вересня 2014 року по 30 вересня 2014 року»;

визнання протиправними дій щодо коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту ТОВ «Астораль» в системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України на підставі довідки №9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Астораль» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків ПП «Біамід» та ПРАТ «Атом», їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01 вересня 2014 року по 30 вересня 2014 року»;

зобов'язання відновити показники податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ «Астораль» в системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, що були змінені на підставі довідки №9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Астораль» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків ПП «Біамід» та ПРАТ «Атом», їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01 вересня 2014 року по 30 вересня 2014 року».

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15 червня 2015 року адміністративний позов задоволений.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить постанову суду скасувати та ухвалити нову про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно із п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, оскільки у судове засідання, належним чином повідомлені про розгляд справи, не прибули сторони, які беруть участь у справі.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Так, відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

З аналізу положень Порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 18 квітня 2008 року № 266 (надалі - Порядок), вбачається, що процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.

Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Адже питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.

Крім того, система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є програмним продуктом, який розроблено для реалізації Порядку.

Відповідно до пункту 2.14 Порядку, інформація податкової звітності з ПДВ, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, у розрізі контрагентів підлягає співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України з метою виявлення платників ПДВ, якими занижено суму податкових зобов'язань або завищено суму податкового кредиту.

Пунктом 2.21 Порядку передбачено, що підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в описовій частині акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит".

Згідно з пунктом 2.24 Порядку, підрозділи органу ДПС усіх рівнів (центрального, регіонального, районного) отримують доступ (екранні форми) до статистичної інформації результатів автоматизованого співставлення на рівні ДПА України даних податкової звітності з податку на додану вартість контрагентів (розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту контрагентів, розрахунків коригування сум ПДВ контрагентів) у розрізі звітних періодів. Статистична інформація щодо кількості, суми відхилень ПДВ та результатів їх опрацювання органом ДПС формується за підпорядкованими органами ДПС, категоріями платників ПДВ (або категоріях записів), звітними періодами.

Наведені положення дають підстави для висновку про те, що процес зіставлення даних податкової звітності з податку на додану вартість у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.

Крім того, п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 ПК України).

Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

У пункті 74.1 статті 74 ПК України закріплено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 ПК України слід зазначити, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Згідно з ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, захисту підлягають саме порушені права суб'єкта господарювання, водночас, позивачем не доведено та судом не встановлено, яким саме чином внесення відповідних змін до автоматизованої системи обліку співставлення податкових зобов'язань порушують права позивача чи створюють для нього будь-які негативні наслідки.

Відповідно до приписів ст. 17 КАС України предметом розгляду по суті в порядку адміністративного судочинства є не будь-які рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а лише ті, що породжують права та обов'язки учасників спірних відносин.

Висновки, викладені у довідці №9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Астораль» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків ПП «Біамід» та ПРАТ «Атом», їх реальності та повноти відображення в обліку за період з 01 вересня 2014 року по 30 вересня 2014 року», є відображенням позиції, дій податкових інспекторів та не породжують правових наслідків для платника податків і, відповідно, довідка не порушує прав останнього, а включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку, не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.

Враховуючи те, що позивач не оскаржував дії податкової інспекції, які полягають у проведенні зустрічної звірки, за результатами якої оформлена довідка №9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року, не заявляв вимог про визнання протиправним рішення, яке стало підставою для такої перевірки, відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.

Вищезазначене також узгоджується з позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 09 грудня 2014 року у справі №21-511а14.

Щодо позовних вимог в частині визнання протиправними дій відповідача стосовно термінів проведення зустрічної звірки ТОВ «Астораль» на підтвердження господарських відносин з платниками податків за вересень 2014 року, слід зазначити наступне.

Виходячи із загальних засад адміністративного судочинства задоволенню підлягають лише ті вимоги, які фактично відновлюють порушене право особи у взаємовідносинах з суб'єктом владних повноважень.

Дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки та складання довідки не призводять до виникнення будь-якого правового результату.

Отже, жодних правових наслідків, які могли би порушувати права позивача та бути предметом оскарження, в даному випадку не виникає.

Проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків виключно у випадку коли дані, отримані за результатами проведення зустрічних звірок, можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина, у свою чергу, згідно з підпунктів 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, є підставою для призначення податкової перевірки.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про безпідставність позовних вимог ТОВ «Астораль».

На підставі викладеного, оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи помилково застосував норми матеріального права, тому постанова суду першої інстанції в порядку ст.202 КАС України підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 197, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Любашівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області задовольнити.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 червня 2015 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних товариства з обмеженою відповідальністю «Астораль» до Любашівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними дій щодо порушення терміну проведення зустрічної звірки, оформленої довідкою № 9/2200/39260249 від 19 січня 2015 року; визнання протиправними дій щодо коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту в системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України; зобов'язання відновити показники податкового кредиту та податкових зобов'язань в системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий: А.В. Крусян

Суддя: О.В. Джабурія

Суддя: О.І. Шляхтицький

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2015
Оприлюднено24.11.2015
Номер документу53574821
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2689/15

Постанова від 13.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 09.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Веденяпін О.А.

Ухвала від 09.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 02.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Постанова від 04.11.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 09.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 07.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 16.06.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні