ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м.Житомир , майдан Путятинський , 3/65 тел.(0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
іменем України
"06" липня 2011 р. Справа № 2а-715/11
номер рядка статистичного звіту 10.3.2
Колегія суддів Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Охрімчук І.Г.
суддів: Капустинського М.М.
ОСОБА_1,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційні скарги Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та ОСОБА_2 на постанову Корольовського районного суду м.Житомира від "14" березня 2011 р. у справі № 2а-715/11 за позовом ОСОБА_2 до Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання бездіяльності протиправною і зобов"язання вчинити дії
ВСТАНОВИЛА:
В лютому 2011 року позивач звернувся з позовною заявою до суду про визнання неправомірними дії відповідача та зобов'язання останнього перерахувати і виплатити на користь ОСОБА_2 основну державну і додаткову пенсії, передбачені ст.ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 01.07.2010р. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ОСОБА_2 зазначає, що він є постраждалим від аварії на ЧАЕС 1-Ї категорії, інвалідом 3-ї групи внаслідок захворювання пов"язаного з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС, однак, отримує державну і додаткову пенсії в розмірах менших ніж визначено Законом..
Постановою Корольовського районного суду м.Житомира від 14 березня 2011 року позов задоволено частково.
Зобов"язано відповідача провести перерахунок та виплату ОСОБА_2 основної та додаткової пенсії по інвалідності у відповідності до ст.ст.49,50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із розрахунку 6 мінімальних пенсій за віком та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком за період з 08.08.2010р. по 08.02.2011р.
В задоволенні решти вимог відмовлено за безпідставністю.
Не погоджуючись з зазначеною постановою, ОСОБА_3 Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просило скасувати постанову суду першої інстанції та відмовити у позові повністю.
Вважаючи, що постанова суду першої інстанції винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову суду від 14.03.2011р. змінити, зобов'язавши відповідача провести призначення та перерахунок пенсій, передбачених ст.ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", з 01.01.2008р. і виплачувати довічно.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши за матеріалами справи наведені у скаргах доводи та перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач, є пенсіонером, перебуває на обліку в Головному Управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує основну державну пенсію відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених військової служби, та деяких інших осіб" (надалі Закон №2262).
Також, позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії (а.с.6), має 3-ю групу інвалідності, що пов"язана з Чорнобильською катастрофою(а.с.10).
Відповідно до ч. 1 ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов"язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог статті 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» (надалі Закон №796-ХП), обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання із заробітку за межами зони відчуження провадиться на загальних підставах відповідно до Закону України В«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» . В усіх випадках розмір пенсій для інвалідів по 3-й групи інвалідності, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчими шести мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до статті 50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» додаткова пенсія за шкоду заподіяну здоров’ю, інвалідам 3-ї групи, віднесеним до категорії-1, виплачується у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 року, відповідачем встановлені конкретні розмірі додаткової пенсії тоді як ст. ст. 62 та 67 Закону №796 Кабінету Міністрів України надано право проводити лише роз"яснення порядку застосування цього Закону, підвищувати розмір доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом, відповідності до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає Закону.
Частиною 4 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов"язковість яких надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Відповідно до Положення про Пенсійний Фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1261 від 24.10.2007року та Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою Пенсійного Фонду України №8-2 від 30.04.2002 року , функції призначення пенсії відповідно до ст.54 Закону №796, як основної пенсії, належить до компетенції управлінь Пенсійного Фонду України в районах, містах і районах у містах в даному випадку - управлінь Пенсійного Фонду України в Корольовському районі м.Житомира, а додаткової пенсії за шкоду відповідно до ст.50 Закону України №796 за місцем отримання основної пенсії.
Таким чином, обов"язок проводити нарахування та виплату пенсіонерам сум, передбачених ст.54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" відноситься до відання управління Пенсійного фонду України в Корольовському районі м.Житомира, а додаткової пенсії за шкоду відповідно до ст.50 Закону України №796 за місцем отримання основної пенсії до відання Головного Управління Пенсійного Фонду України в Житомирській області.
За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України В«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» , іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Виходячи з загальних засад пріоритетності законів над нормативними актами Кабінету Міністрів України колегія суддів прийшла до висновку, що посилання відповідача на положення вищенаведеної постанови КМУ №530 від 28.05.2008 року, є безпідставним.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що додаткова пенсія за шкоду позивачу має нараховуватися та виплачуватись ОСОБА_3 Управлінням Пенсійного Фонду України в Житомирській області відповідно до положень ст.50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , ст.28 Закону України В«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» .
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_2 щодо здіснення перерахунку та виплати додаткової пенсії відповідно до вимог ст.50 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є правомірними та підлягають задоволенню.
В той же час , колегія судів прийшла до висновку, що судом першої інстанції помилково обмежено виплату додаткової пенсії за шкоду в часі , а саме по 08.02.2011року.
З цього приводу слід вказати наступне.
Загальне поняття пенсії визначено в статті 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-ІУ, відповідно до якого пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом.
Статтею 50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» передбачено виплата додаткової пенсія за шкоду заподіяну здоров’ю, інвалідам 3-ї групи, віднесеним до категорії-1.
Отже, суд приходить до висновку, що законом не встановлюється ані строковість, ані обмеженість у часі цих видів виплат. З самого визначення поняття пенсії випливає, що ці виплати здійснюються на постійній основі, один раз на місяць протягом невизначеного періоду часу. Цей вид виплат не є строковим, а тому не може бути призначений на якийсь строк. В цьому випадку визначається лише дата, з якої особа має право на отримання.
Так, як позивачу встановлена третя група інвалідності безстроково (довічно) (а.с.10), то колегія суддів прийшла до висновку, що відповідач зобов'язаний проводити нарахування та виплату даної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірах визначених ст.50 Закону №796-Х11 без обмеження у часі, на час дії зазначеного Закону №796-Х11 та наявності у позивача відповідного статусу .
З приводу позовних вимог щодо проведення перерахунку та виплати пенсії, передбаченої приписами ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як свідчать докази, зібрані в матеріалах справи, позивачу призначено пенсію відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених військової служби, та деяких інших осіб", нарахування та виплату якої проводить ОСОБА_3 Управління Пенсійного Фонду України в Житомирській області.
Відповідно до ст.10,ч.3 ст.45 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» особі , яка має право на різні види пенсій, призначається один із цих видів пенсії за її вибором згідно поданої заяви.
Згідно зі ст.7 Закону №2262 військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим законом та членам їх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.
Як встановлено приписами ст.10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Державна пенсія особам, віднесеним до категорії 1, передбачена ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Враховуючи той факт, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" задоволення позовних вимог ОСОБА_2 щодо здійснення перерахунку та виплати пенсії відповідно до ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є безпідставними.
Чинним законодавством України не передбачено можливості отримання пенсії, яка призначена відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", але в розмірах, визначених приписами ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", оскільки це два різні види державних пенсій.
За наведених умов, суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку про зобов'язання відповідача провести перерахунок та виплату позивачу основної пенсії у відповідності до ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Частиною 1 ст.202 КАС України встановлено, що підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
За наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду (п.3 ч.1 ст.198 КАС України).
За таких підстав, апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню, постанова суду першої інстанції - скасуванню з прийняттям нової про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_2
Керуючись ст.ст. 198, 202, 205,207,212,254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційні скарги Головного Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та ОСОБА_2 задовольнити частково.
Постанову Корольовського районного суду м.Житомира від 14 березня 2011 року скасувати та прийняти нову постанову про часткове задоволення позовних вимог, зобов'язати ОСОБА_3 Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_2 додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у відповідності до ст.ст.49,50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком за період з 08.08.2010р. з урахуванням проведених виплат.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити за безпідставністю.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть учать у справі та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя І.Г. Охрімчук
судді: М.М. Капустинський
ОСОБА_1
Роздруковано та надіслано:
1- в справу
2 - позивачу ОСОБА_2 Київське шосе б 127,кв.19,м.Житомир,10031
3- відповідачу ОСОБА_3 Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області вул.Ольжича, 7,м.Житомир,10003
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2011 |
Оприлюднено | 26.11.2015 |
Номер документу | 53645575 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Томаківський районний суд Дніпропетровської області
Тетеревятников А. П.
Адміністративне
Томаківський районний суд Дніпропетровської області
Тетеревятников А. П.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні