ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 1718-2а-213/11
Головуючий у 1-й інстанції: Власик Н.М.
Суддя-доповідач:ОСОБА_1
ПОСТАНОВА
іменем України
"03" лютого 2012 р. м. Житомир
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Охрімчук І.Г.
суддів: Бондарчука І.Ф.
ОСОБА_2,
< Поле для текста >
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області на постанову Сарненського районного суду Рівненської області від "30" березня 2011 р. у справі за позовом ОСОБА_4 < Текст > до ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною і зобов'язання вчинити дії ,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Сарненського районного суду Рівненської області від 30.03.2011 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області. Зобов'язано ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області здійснити перерахунок та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумами пенсії позивачу за період з 28.06.2010р. по 27.12.2010р., виходячи з 8 розмірів мінімальної пенсії за віком відповідно до ч.4 ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закону України №796-ХІІ). Зобов'язано ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області здійснити перерахунок та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумами додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 1 позивачу за період з 28.06.2010р. по 27.12.2010р., виходячи з 75% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст.50 Закону України №796-ХІІ. Зобов'язано ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області здійснити перерахунок доплати до пенсії позивачу та виплатити йому за період з 28.06.2010р. по 27.12.2010р. відповідно до ст.39 Закону України №796-ХІІ виходячи з розміру мінімально заробітної плати з урахуванням виплачених сум. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі апелянт - УПФ, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить вказану постанову скасувати.
Перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.
Позивач - ОСОБА_4 звернувся до суду із позовом як особа, яка потерпіла від наслідків Чорнобильської катастрофи 1 категорії, проживає у зоні гарантованого добровільного відселення.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на соціальний захист визначені Законом № 796-XII В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» .
Відповідно до статті 39 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах: у гарантованого добровільного відселення - дві мінімальні заробітні плати. Непрацюючим пенсіонерам доплата до пенсії проводиться в такому ж розмірі.
Водночас суми, з яких здійснювався розрахунок виплати позивачу, передбаченої Законом № 796-XII, визначалися згідно постанови Кабінету Міністрів України № 836 від 26.07.1996 року В«Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» . Зазначеною постановою, всупереч вимогам Закону № 796-ХІІ, який встановлює розмір доплати як величину, кратну відносно до розміру мінімальної заробітної плати або пенсії, визначеної Законом на час здійснення виплати, установлено конкретний розмір доплати в твердій грошовій сумі та у розмірі до прожиткового мінімуму.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що при визначенні розміру доплати до пенсії застосуванню підлягає саме стаття 39 Закону №796-ХІІ, а не постанова КМУ за №836 від 26.07.1996 р., яка істотно звужує обсяг встановлених законом прав.
За наведених умов позовні вимоги щодо здійснення перерахунку та виплати грошових коштів, передбачених приписами ст.39 ЗУ В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , за період з 28.06.2010р. по 27.12.2010р. є законними та підлягають задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач, є пенсіонером, перебуває на обліку в ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області та отримує основну державну пенсію відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Також, позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії (а.с.2), має 2-у групу інвалідності, що пов"язана з Чорнобильською катастрофою(а.с.3).
Відповідно до ч. 1 ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов"язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог статті 54 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» (надалі Закон №796-ХП), обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання із заробітку за межами зони відчуження провадиться на загальних підставах відповідно до Закону України В«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» . В усіх випадках розмір пенсій для інвалідів по 2-ої групи інвалідності, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчими 8-ми мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до статті 50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» додаткова пенсія за шкоду заподіяну здоров’ю, інвалідам 2-ї групи, віднесеним до категорії-1, виплачується у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 року, відповідачем встановлені конкретні розмірі додаткової пенсії тоді як ст. ст. 62 та 67 Закону №796 Кабінету Міністрів України надано право проводити лише роз"яснення порядку застосування цього Закону, підвищувати розмір доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом, відповідності до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає Закону.
Частиною 4 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов"язковість яких надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що додаткова пенсія за шкоду позивачу має нараховуватися та виплачуватись відповідачем відповідно до положень ст.50 Закону України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , ст.28 Закону України В«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» .
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_4 щодо здіснення перерахунку та виплати додаткової пенсії відповідно до вимог ст.50 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є правомірними та підлягають задоволенню.
З приводу позовних вимог щодо проведення перерахунку та виплати пенсії, передбаченої приписами ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як свідчать докази, зібрані в матеріалах справи, позивачу призначено пенсію відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", нарахування та виплату якої проводить ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області.
Відповідно до ст.10,ч.3 ст.45 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» особі , яка має право на різні види пенсій, призначається один із цих видів пенсії за її вибором згідно поданої заяви.
Державна пенсія особам, віднесеним до категорії 1, передбачена ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Враховуючи той факт, що позивач перебуває на обліку в ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області та отримує пенсію відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» задоволення позовних вимог ОСОБА_4 щодо здійснення перерахунку та виплати пенсії відповідно до ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є безпідставними.
Чинним законодавством України не передбачено можливості отримання пенсії, яка призначена відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхуванняВ» , але в розмірах, визначених приписами ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", оскільки це два різні види державних пенсій.
За наведених умов, суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку про зобов'язання відповідача провести перерахунок та виплату позивачу основної пенсії у відповідності до ст.54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Частиною 1 ст.202 КАС України встановлено, що підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
З огляду на викладене, постанову суду першої інстанції у цій частині необхідно скасувати. У решті постанова підлягає залишенню без зміни.
Керуючись ст.ст. 198, 202, 205,207,212,254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області задовольнити частково.
Постанову Сарненського районного суду Рівненської області від 30.03.2011р. скасувати в частині зобов'язання ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_4 різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумами пенсії за період з 28.06.2010р. по 27.12.2010р., виходячи з 8 розмірів мінімальної пенсії за віком відповідно до ч.4 ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
В задоволенні позовних вимог в цій частині відмовити.
В решті постанову залишити без змін.
Постанова набирає чинності з моменту її постановлення і оскарженню не підлягає.
< Текст >
Головуючий суддя < (підпис) > ОСОБА_1
судді: < (підпис) > ОСОБА_5 ОСОБА_2
< вибирається для КОПІЇ > < Довідник >
Роздруковано та надіслано:
1- в справу
2 - позивачу ОСОБА_4 вул. Садова, 8,с. Довге,Сарненський район, Рівненська область,34500
3- відповідачу ОСОБА_3 Пенсійного фонду України в Сарненському районі Рівненської області вул. Суворова, 8,м.Сарни,Сарненський район, Рівненська область,34500
< Текст >
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2012 |
Оприлюднено | 26.11.2015 |
Номер документу | 53645815 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні