Ухвала
від 19.11.2015 по справі 816/2743/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2015 року м. Київ К/800/68613/14

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Горбатюка С.А.,

Шведа Е.Ю.,

розглянула у порядку попереднього розгляду касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду України від 16.09.2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.12.2014 року у справі за позовом Селянського (фермерського) господарства "Верест", Товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект" до Державного агентства земельних ресурсів України про визнання рішення протиправним, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

Селянське (фермерське) господарство "Верест", Товариство з обмеженою відповідальністю звернулись до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного агентства земельних ресурсів України, в якому, з урахуванням уточнень, просили суд:

- скасувати пункт 11 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.01.2014 року №1254-13;

- зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України надати позитивний висновок, яким визнати таким, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.12.2014 року, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного агентства земельних ресурсів України, оформлене листом від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3782/2-14. Зобов'язано Державне агентство земельних ресурсів України повторно розглянути матеріали проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні Селянського (фермерського) господарства "Верест" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області, що направлялися листом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект" від 12.03.2014 року №0-14/02/025. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції у справі, Державне агентство земельних ресурсів України подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.04.2013 року розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації Полтавської області № 85 надано дозвіл на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на території Глобинського району. Рекомендовано замовити розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Зобов'язано подати для розгляду та погодження у встановленому законом порядку проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

23 жовтня 2014 року СФГ "Верест" звернулось до ТОВ "Київгеопроект" із клопотанням про розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь СФГ "Верест" на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області загальною площею 2 044,06 га, після чого між сторонами була укладена угода про надання послуг з розроблення проекту та в подальшому розроблено вказаний проект.

Розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації Полтавської області від 28.11.2013 року № 375 погоджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради.

12 грудня 2013 року ТОВ "Київгеопроект" звернулося до Головного управління Держземагенства у Полтавській області з клопотанням провести обов'язкову первинну Державну землевпорядну експертизу проекту землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь СФГ "Верест" на території Глобинського району Полтавської області.

З врахуванням того, що частина земельних ділянок площею 1379,92 га із загальної площі 2062,9 га відносяться до особливо цінних земель, згідно з вимогами статті 150 Земельного кодексу України та наказу Держкомзему України від 06.10.2003 № 245, Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області направлено супровідним листом від 25.12.2013 № 21-16-0.4-1989/2-13 проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" на проведення державної землевпорядної експертизи.

30 грудня 2013 року ТОВ "Київгеопроект", як розробник, звернулося з клопотанням № 0-13/02/057 до Держземагенства України щодо проведення обов'язкової первинної Державної землевпорядної експертизи вищезазначеного проекту землеустрою.

23 січня 2014 року Держземагенство України надало висновок державної експертизи землевпорядної документації № 1254-13, яким повернуло на доопрацювання проект землеустрою у зв'язку з тим, що він не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам. Вказаним висновком перелічені зауваження та пропозиції до землевпорядної документації, а саме:

1) документацію привести у відповідність до Закону України "Про дерегуляцію господарської діяльності з проведенням робіт із землеустрою та землеоціночних робіт", Закону України "Про землеустрій" (інформацію в проекті землеустрою і в реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників привести у відповідність);

2) завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією про склад земельних угідь та виробничий напрям сільськогосподарського підприємства (стаття 52 Закону України "Про землеустрій");

3) доповнити проект землеустрою інформацією щодо продовження договорів оренди, оскільки у частини договорів закінчився термін; долучити копії документів на земельні ділянки, що знаходяться в постійному користуванні, копії документів, що посвідчують право користування земельними ділянками під господарськими будівлями і дворами, під полезахисними лісосмугами, під господарськими шляхами і прогонами, пасовищами (пункт 6 Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2011 №1134);

4) матеріали агрохімічної паспортизації доповнити схематичним зображенням (наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.10.2011 № 536 "Про затвердження Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки");

5) доопрацювати: уточнити наявність запільної ділянки; структуру посівних площ привести у відповідність до нормативів оптимального співвідношення культур у сівозміні (постанова Кабінету Міністрів України від 11.02.2010 №164); текстові матеріали доповнити інформацією про організацію території кормових угідь, уточнити співвідношення культур у запроектованих сівозмінах, розділ 6 пояснювальної записки "Еколого - економічна та соціальна ефективність проекту" доповнити розрахунком еколого-економічної ефективності проекту землеустрою відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затверджених наказом Держземагенства України від 02.10.2013 № 396 (далі - Методичні рекомендації); доповнити планом переходу до прийнятої сівозміни відповідно до додатку 1 методичних рекомендацій; усунути розбіжність у площі земель, на яку розробляється проект землеустрою (по проекту площі ріллі - 2 062,90 га, згідно виписки з державної статистичної звітності по формі 6-зем площа ріллі - 2 126,49 га).

ТОВ "Київгеопроект" після доопрацювання, листом від 12.03.2014 №0-14/02/025 разом з коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, повторно направило проект землеустрою на проходження експертизи землевпорядної документації.

Листом від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3782/2-14 Держземагентством України повернуто проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області як такий, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам з наступних причин:

- зауваження 2 не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (ст.52 Закону України "Про землеустрій");

- зауваження 3 не усунуто - долучити копії документів на земельні ділянки, що знаходяться в постійному користуванні, копії документів, що посвідчує право користування земельними ділянками під господарськими будівлями і дворами, під полезахисними лісосмугами, під господарськими шляхами і прогонами, пасовищами (пункт 6 Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2011 №1134);

- зауваження 5 усунуто частково - активізувати виписки з державної статистичної звітності по формі 6-зем.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Держземагенства України щодо повернення проекту землеустрою, оформленого листом від 07.04.2014 №28-28-0.23-3782/2-14, СФГ "Верест" та ТОВ "Київгеопроект" звернулися до суду з даним позовом про скасування пункту 11 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.01.2014 року №1254-13 та зобов'язання відповідача надати позитивний висновок, яким визнати таким, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області.

Колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій у частині задоволення позовних вимог з огляду на таке.

Статтею 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачено, що державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Відповідно до абзацу 8 частини першої статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Згідно з пунктом 3.1 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої Наказом Держкомзему № 391 від 03.12.2004 року, проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного висновку державної експертизи.

За приписами частин першої, другої, третьої, шостої, сьомої статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується.

У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, за результатами державної експертизи землевпорядної документації відповідач був зобов'язаний надати висновок державної експертизи, у якому міститься одне з трьох рішень, передбачених статтею 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Проте, як встановлено, листом від 07.04.2014 року № 28-28-0.23-3782/2-14 Держземагентством України повернуто проект землеустрою з наступних причин:

- зауваження 2 не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (ст.52 Закону України "Про землеустрій");

- зауваження 3 не усунуто - долучити копії документів на земельні ділянки, що знаходяться в постійному користуванні, копії документів, що посвідчує право користування земельними ділянками під господарськими будівлями і дворами, під полезахисними лісосмугами, під господарськими шляхами і прогонами, пасовищами (пункт 6 Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2011 №1134);

- зауваження 5 усунуто частково - активізувати виписки з державної статистичної звітності по формі 6-зем.

Згідно з підпунктами 3.5.2, 3.5.3 пункту 3.5 Методики висновок державної експертизи землевпорядної документації оформляється за типовою формою, встановленою Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 18 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Підготовлені висновки державної експертизи повинні зводитись до трьох можливих варіантів:

землевпорядна документація в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується (у разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок);

землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання;

землевпорядна документація, яка не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.

Згідно з висновком від 23.01.2014 року №1254-13 відповідач повернув проект землеустрою, який забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні С(Ф)Г "Верест".

Отримавши висновок державної експертизи землевпорядної документації від 23.01.2014 року №1254-13 ТОВ "Київгеопроект" вчинило дії щодо доопрацювання проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні СФГ "Верест" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Пирогівської, Пронозівської, Борисівської сільських рад та Градизької селищної ради Глобинського району Полтавської області, які вважало достатніми для проведення відповідної експертизи та листом від 12.03.2014 року №0-14/02/025 надіслало вказаний проект до Державного агентства земельних ресурсів України.

Листом від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3782/2-14 відповідач повернув вказаний проект землеустрою розробнику, зазначивши про неусунення всіх зауважень. При цьому, лист Держземагентства від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3782/2-14 не містить посилань на те, що проект землеустрою повертається на доопрацювання.

При цьому, відповідачем не проводилася повторна експертиза, оскільки відповідно до положень статті 14 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" повторна державна експертиза проводиться: у разі одержання негативного висновку первинної державної експертизи щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі; у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи; у випадку, визначеному частиною другою статті 36 цього Закону.

Колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що доопрацьований проект землеустрою, відповідач залишив без визначеного законом реагування. Державне агентство земельних ресурсів України, надавши лист від 07.04.2014 №28-28-0.23-3782/2-14 про здійснення контролю за усуненням зауважень, вказаних у висновку експертизи, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про часткове задоволення позовних вимог.

Касаційну скаргу слід відхилити, оскільки рішення судів першої та апеляційної інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують, підстави для призначення справи до розгляду в судовому засіданні відсутні.

Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені ст.ст. 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.

Керуючись ст. ст. 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Державного агентства земельних ресурсів України відхилити, постанову Полтавського окружного адміністративного суду України від 16.09.2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.12.2014 року у цій справі залишити без змін.

Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення19.11.2015
Оприлюднено25.11.2015
Номер документу53737770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2743/14

Ухвала від 19.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 12.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 09.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 13.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 17.10.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 16.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 28.07.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні