ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Леніна, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.11.2015 Справа № 905/1970/15
Господарський суд Донецької області у складі судді Бокової Ю. В.
при секретарі судового засідання Степаненко Д.І,
розглянувши матеріали справи за позовом: Прокурора м. Димитрова Донецької області в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м. Димитров
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» , м. Димитров
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
за участю представників сторін :
прокурор: Хряк О.О. за посвідченням № 028256 від 15.08.2014р.
від позивача: не з'явився
від відповідача: ОСОБА_1 за довіреністю б/н від 01.10.2015р.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор м. Димитрова Донецької області звернувся до господарського суду Донецької області в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м. Димитров до Товариства з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» , м. Димитров про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на те, що рішенням Димитровської міської ради № VI/53-51 від 13.03.2013 р. «Про затвердження розміру відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території м. Димитрова» була затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Димитрова. Вказане рішення стало підставою для перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками. З цього приводу позивач звертався до відповідача з пропозицією укласти додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2005 р. Проте, відповідач не відповів на пропозицію щодо підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, що призвело до недоотримання бюджетом міста належних коштів.
В судових засіданнях прокурор підтримав позовні вимоги та просив суд задовольнити їх в повному обсязі. Також надав заяву, в якій зазначив, що при підготовці прокурором м. Димитрова Донецької області письмових пояснень у справі № 905/1970/15 допущено технічні помилки у номері рішення Димитровської міської ради від 13.03.2013р. «Про затвердження розміру відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території м. Димитрова», а саме: замість № VI/53-31 зазначено № VI/53-51, у зв'язку з чим просив вважати вірним номер рішення Димитровської міської ради від 13.03.2013р. № VI/53-31.
Суд, з огляду на матеріали справи, задовольнив дану заяву прокурора.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, через канцелярію суду надав письмові пояснення по справі, в яких позовні вимоги прокурора підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання з'явився, надав усні пояснення по справі, в яких проти укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2005р. не заперечував.
Суд вважає за можливе розглянути спір в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в справі матеріалами, оскільки їх цілком достатньо для правильної юридичної кваліфікації спірних правовідносин, а відсутність належним чином повідомленого представника позивача у світлі приписів ст. ст. 4-3, 22, 33 та 77 цього Кодексу істотним чином не впливає на таку кваліфікацію і не перешкоджає розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини спору, доводи учасників судового процесу суд
ВСТАНОВИВ:
19.12.2005 р. між Димитровською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у ДП В«Центр Державного земельного кадаструВ» , про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 19.12.2005 р. за № 010515900032.
Відповідно до умов договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - категорії житлової та громадської забудови, яка розташована у м. Димитров по вул. Шосейна, 1а.
В оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер 1411300000:01:007:0005) загальною площею 0,8585 га, в тому числі: 0,0194 га - під капітальною забудовою; 0,0116 га під спорудами; 0,4697 га під проїздами, проходами, 0,3578 га під зеленими насадженнями (п. 2 Договору).
Згідно п. 8 Договору договір укладено на 20 (двадцять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 722341,90 грн. (сімсот двадцять дві тисячі триста сорок одна) грн. 90 коп.
Відповідно до п. 10 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і складає 7223,42 (сім тисяч двісті двадцять три) грн. 42 коп. на рік.
Згідно п. 12 договору орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше десятого числа місяця, наступного за розрахунковим, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, на поточний рахунок власника землі № 33218812500034, одержувач міський бюджет код ЄДРПОУ 24165177, банк одержувача УДК Донецька, МФО 834016, код платежу 13050200.
Пунктом 13 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Цільове призначення земельної ділянки: комерційне використання під торгівлю пальним (п. 16 Договору).
Згідно з пунктом 34 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до акту приймання-передачі в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 1411300000:01:007:0005) від 19.12.2005 р. Димитровська міська рада (орендодавець) передала, а Товариство з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» прийняло земельну ділянку загальною площею 0,8585 га, яка розташована у м. Димитров по вул. Шосейна. 1а.
13.03.2013 р. Димитровською міською радою рішенням № VI/53-31 на виконання вимог ст.23 Закону України В«Про оцінку земельВ» було збільшено розмір орендної плати за користування земельними ділянками, які розташовані на території м. Димитрова до 3% від грошової оцінки земельної ділянки.
Зазначене рішення Димитровської міської ради на виконання вимог Закону України В«Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльностіВ» було оприлюднено на офіційному сайті Димитровської міської ради http:dimitrov-rada.gov.ua.
Згідно з Витягом № 242 від 14.08.15 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка розташована у м. Димитров по вул. Шосейна. 1а, складає 1991204,90 гривень.
На виконання вказаного рішення, позивач звертався до відповідача з пропозицією щодо укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2005 р., проте на час розгляду справи додаткова угода так і не була укладена.
Оцінюючи доводи сторін, матеріали справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 1 Закону України В«Про оренду земліВ» , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди ( крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах, передбачених договором. Такі правовідносини (і зобов'язання щодо оплатної передачі і зобов'язання щодо користування і сплати орендної плати) виникають між орендодавцем і орендарем одночасно в момент укладання договору оренди.
Як зазначалось, правовідносини оренди землі, відповідно до закону не можуть бути безоплатними і полягають у одночасному виникненні всіх прав і обов'язків, які з них випливають, зокрема, обов'язку сплачувати встановлену договором орендну плату. Ці правовідносини (зобов'язання передати земельну ділянку, прийняти земельну ділянку, користуватися земельною ділянкою, сплачувати орендну плату і т. ін.) є нерозривними, неможливо відокремити права і обов'язки щодо користування земельною ділянкою права і обов'язки щодо сплати орендної плати і оцінювати окремо, оскільки самі по собі такі права і обов'язки не визначають правовідносин оренди землі. Тільки сукупність таких прав і обов'язків (як то передбачено законом) складає правовідносини оренди землі.
Пунктом 13 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п. 34, 35 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Отже, положення вказаних норм законів визначають, що передумовою пропозицій орендарю щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки має бути ухвалення рішення міської ради про врегулювання вказаного питання у земельних відносинах за договорами оренди.
В основу правових підстав позовних вимог прокурор покладав наявність права вимагати від відповідача внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2005 р. на законно встановлені відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. Димитрова, на підставі прийнятого рішення Димитровської міської ради VI/53-31 від 13.03.2013 р. (яке не визнано недійсним та не скасоване у встановленому законом порядку).
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України В«Про плату за землюВ» втратив чинність (ч.2 прикінцевих положень Податкового кодексу України).
Відповідно до п. п. 288.5.1, 288.5.2 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно п. 2.19 Постанови №6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
У відповідності до ст. 30 Закону України В«Про оренду земліВ» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно п. 2.19 Постанови № 6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
Статтею 653 Цивільного кодексу України передбачено якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Враховуючи викладене, суд вважає, що прокурором доведено обґрунтованість позовних вимог стосовно внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 19.12.2005 р., а тому наявні передбачені договором підстави для зміни орендної плати за землю.
Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 32-34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Прокурора м. Димитрова Донецької області до Товариства з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2005 р., укладеного між Димитровською міською радою та Товариства з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» , а саме пункт 10 договору викласти в наступній редакції:
В« 10. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% (три відсотки) від її нормативної грошової оцінкиВ» .
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«Асоціація ділового співпрацюванняВ» (85322, Донецька область, м. Димитров, вул. Артема, 16, код ЄДРПОУ 24801224) на користь держави суму судового збору у розмірі 1218,00 грн.
Рішення може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду в порядку передбаченому розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні 17.11.2015 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення підписаний 19.11.2015 р.
Суддя Ю.В. Бокова
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2015 |
Оприлюднено | 01.12.2015 |
Номер документу | 53767033 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ю.В. Бокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні