Постанова
від 26.11.2015 по справі 913/647/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

23.11.2015 р. справа №913/647/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий: судді при секретарі за участю представників сторін від позивача: від відповідача:ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 за довіреністю не з'явився розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства В«Державний експортно - імпортний банк УкраїниВ» (Акціонерне товариство В«УкрексімбанкВ» ) в особі філії АТ В«УкрексімбанкВ» у м. Луганськ на рішення господарського судуЛуганської області від 19.10.2015р. у справі№913/647/15 за позовом Публічного акціонерного товариства В«Державний експортно - імпортний банк УкраїниВ» (Акціонерне товариство В«УкрексімбанкВ» ) в особі філії АТ В«УкрексімбанкВ» у м. Луганськ до про Товариства з обмеженою відповідальністю В«ВалеасВ» , м. Луганськ стягнення 116980, 25 грн.

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Луганської області від 19.10.15р. по справі №913/647/15 позов ПАТ В«Державний експортно - імпортний банк УкраїниВ» (Акціонерне товариство В«УкрексімбанкВ» ) в особі філії АТ В«УкрексімбанкВ» у м. Луганськ до ТОВ В«ВалеасВ» , м. Луганськ про стягнення 116980, 25 грн. задоволено частково. Стягнуто з ТОВ В«ВалеасВ» , м. Луганськ на користь ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" в особі філії АТ "Укрексімбанк" в м. Луганськ прострочену заборгованість за кредитом в сумі 50470грн.00коп., за нарахованими процентами в сумі 12559грн.52коп., за нарахованою комісією за управління кредитом в сумі 1607грн.85коп., інфляційні нарахування за простроченим кредитом в сумі 26760грн.06коп., за простроченими процентами за кредитом в сумі 3257 грн. 03коп., 3% річних за простроченим кредитом в сумі 1493 грн.45коп., 3% річних за простроченими процентами за кредитом в сумі 181грн.26коп., витрати зі сплати судового збору в сумі 1926 грн.59коп. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Оскаржуючи рішення господарського суду Луганської області від 19.10.15р. у справі №913/647/15 ПАТ В«Державний експортний банк УкраїниВ» (Акціонерне товариство В«УкрексімбанкВ» ) м. Луганськ просить задовольнити апеляційну скаргу, рішення скасувати в частині відмови у задоволенні вимог про стягнення пені за несвоєчасне погашення кредиту в сумі 7275,59грн., пені за несвоєчасне погашення процентів в сумі 2235,35грн., пені за несвоєчасне погашення комісії за зобов'язаннями в сумі 322,14грн. та вимог позивача про стягнення штрафу в сумі 10818,00грн. та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі. При цьому посилається на те, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог про стягнення пені та штрафних санкцій, суд дійшов висновку, що пеня за несвоєчасне погашення кредиту, процентів, комісії та штрафні санкції підпадають під дію мораторію щодо нарахування пені на основну суму заборгованості за кредитними зобов'язаннями, встановленого Закону України В«Про тимчасом заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» . Однак на теперішній час розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.11.1014р. №1079-р є чинним, а перелік населених пунктів на території яких здійснюється антитерористична операція не є визначеним, тобто не має правових підстав для розповсюдження дії мораторію щодо нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами, введеного ст. 2 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» на ТОВ В«ВалеасВ» , м. Луганськ

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника скаржника, судова колегія встановила.

Між ПАТ В«Державний експортно-імпортний банкВ» та ТОВ В«ВалеасВ» укладено кредитний договір №61112К11 від 21.09.2012р. із відповідними змінами та доповненнями. Згідно п. 3.2.1 ліміт кредитної лінії становить 353500,00грн. Відповідно до п. 3.2.2 кінцевий термін погашення кредиту - 19.09.14р. Згідно п. п. 3.4.1, 3.4.2 позичальник зобов'язаний погасити кредит відповідно до умов кредитного договору та затвердженого графіку. Позичальник сплачує банкові проценти за користування кредитом у розмірі зазначеному за договором. Проценти нараховуються щомісячно на суму фактичної заборгованості за кредитом із розрахунку фактичної кількості днів періоду нарахування процентів на основі банківського року. Протягом цього періоду сплачуються проценти за попередній місяць. Проценти за останній період підлягають сплаті не пізніше наступного банківського дня після погашення основного боргу за кредитом (п. 3.5.1 договору)

Відповідно до п.3.5.1 позичальник сплачує банкові проценти за користування кредитом у розмірі зазначеному за договором. Проценти нараховуються щомісячно на суму фактичної заборгованості за кредитом із розрахунку фактичної кількості днів періоду нарахування процентів на основі банківського року у валюті кредиту і підлягають сплаті з 1 по 7 число кожного місяця (у січні і травні - до 15числа). Протягом цього періоду сплачуються проценти за попередній місяць. Проценти за останній період підлягають сплаті не пізніше наступного банківського дня після погашення основного боргу за кредитом.

Згідно п. п. 3.2, 4.1 позичальник зобов'язаний щомісячно до 07 числа місяця, наступного за розрахунковим сплачувати комісію за користуванням кредитом в розмірі 0,1% від ліміту кредитної лінії.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання умов кредитного договору банк відкрив позичальнику відновлювальну кредитну лінію з лімітом в розмірі 353500,00 грн. з кінцевим терміном погашення кредиту 09.09.2014р. зі сплатою процентів в розмірі 24,3% річних та комісії в розмірі 0,1% щомісячно та надав ТОВ В«ВалеасВ» м. Луганськ кредитні кошти в сумі 353500,00 грн., які останній повернув частково в сумі 303030,00 грн., у зв'язку з чим утворилась заборгованість в сумі 50470,00 грн.

Взяті на себе зобов'язання позичальником щодо оплати за кредитом, процентами та комісією виконував не в повній мірі та несвоєчасно.

За розрахунком ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" в особі філії АТ "Укрексімбанк" в м. Луганськ станом на 14.08.2015р. ТОВ В«ВалеасВ» , м. Луганськ має заборгованість за кредитом в сумі 50470,00грн., заборгованість за процентами за період липень 2014року - липень 2015року в сумі 12559,52грн., заборгованість за комісією за період липень - грудень 2014р. в сумі 1607,85грн.

У зв'язку із простроченням оплати за кредитом, процентами та комісією відповідно до п.10.2 ст. 10 кредитного договору позивачем нараховано пеню за несвоєчасне погашення кредиту в сумі 7275грн.59коп, за погашення процентів в сумі 2235грн.35коп. та за погашення комісії в сумі 322 грн.14 коп.

За припущені порушення на підставі п.7.4 кредитного договору відповідачу нарахований штраф в загальній сумі 10818 грн.00 коп.

У зв'язку із прострочення сплати грошового зобов'язання за кредитним договором, позивачем нараховані втрати від інфляції за простроченим кредитом в сумі 26760,06 грн., за простроченими процентами в сумі 3257,03 грн. Крім цього нараховані 3% річних за простроченим кредитом в сумі 1 493,45 грн., за простроченими процентами в сумі 181,26 грн.

Відповідно до статті 1054 ЦК України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.

ТОВ В«ВалеасВ» м. Луганськ доказів належної оплати заборгованості за кредитом, процентами та комісією суду не предоставив та не надав власного розрахунку суми основного боргу.

Сплата інфляційних нарахувань і трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом) відповідно до ст. 625 ЦК України не мають характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.

Розрахунок інфляційних нарахувань і трьох процентів річних є арифметично вірним, тому суд першої інстанції з огляду на приписи ст.625 ЦК України, дійшов обгрунтованого висновку, що позовні вимоги в частині стягнення заборгованості за кредитом в сумі 50 470,00грн., заборгованості за процентами в сумі 12 559,52 грн., заборгованості за комісією в сумі 1607,85 грн., збитки від інфляції за період серпень 2014р. - липень 2015року в сумі 26 760,00 грн. і за період вересень 2014року - липень 2015року в сумі 3257,03грн., нараховані 3% річних за прострочення повернення кредиту та оплати процентів за період з 19.07.2014р. в сумі 1493,45грн. та за період з 08.08.2014р. по 14.08.2015р. в сумі 181,26 грн. підлягають стягненню з відповідача.

Відповідно до ст. ст. 610 - 611 Цивільного кодексу України невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання), є його порушенням, у разі якого настають правові наслідки, зокрема, сплата неустойки.

Згідно зі ст.549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Право на неустойку виникає незалежно від наявності у кредитора збитків, завданих невиконанням або неналежним виконанням зобов'язання (ч. 1 ст.550 Цивільного кодексу України). Сплата неустойки не звільняє боржника від виконання свого обов'язку в натурі (ч. 1 ст. 552 Цивільного кодексу України).

За матеріалами справи позивачем нарахований штраф в сумі 10818,00 грн., в тому числі: за п. 5.1.3.6 кредитного договору за квітень - вересень 2014року в сумі 3606,00 грн.; за п.5.1.7 кредитного договору з 06.11.2014р. по 05.05.15р. в сумі 3606,00грн. за п.5.3.1 кредитного договору з 26.07.2014р. по 26.01.2015р. в сумі 3606,00грн..

Відповідно до п. 5.1.3 кредитного договору позичальник зобов'язаний спрямовувати протягом дії кредитного договору грошові надходження на рахунки позичальника, відкриті в банку, таким чином, що б частка чистих щоквартальних грошових потоків позичальника була не меншою, ніж 95% від чистих грошових надходжень позичальника та 50% від чистих грошових надходжень споріднених осіб - ФОП ОСОБА_6 та ФОП ОСОБА_7

Згідно п. 2.1.12, позичальнику відкритий поточний рахунок № 2600801006249 у філії АТ В«УкрексімбанкВ» в м. Луганську. Але на момент звернення позивачем до суду на території Луганської області відсутня банківська система та вказана філія банку. При цьому, позивачем до суду не надано доказів того, що у відповідача на рахунках, відкритих в даному банку наявні кошти. Тому господарський суд дійшов вірного висновку про те,що нарахування штрафу є необґрунтованим.

Відповідно до п. 5.1.7 позичальник зобов'язаний здійснювати протягом дії всього строку дії кредитного договору безперервне страхування майна, що надається в заставу банку з метою забезпечення зобов'язань позичальника за кредитним договором.

За текстом кредитного договору відсутні відомості щодо забезпечення виконання зобов'язань переданим в заставу майном. Також банком не надано будь-яких відомостей щодо забезпечення виконання зобов'язань за кредитним договором заставою або іпотекою. В той же час, на території м. Луганська проводиться АТО і відсутні органи державної влади і як наслідок відповідач не має реальної можливості здійснювати страхування майна.

Таким чином, вимоги щодо нарахування штрафу обґрунтовано не визнані судом першої інстанції.

Згідно п. 5.3.1 кредитного договору, позичальник протягом дії кредитного договору повинен надавати банку такі документи: завірені копії фінансової звітності, форми статистичної звітності, розшифровку дебіторської і кредиторської заборгованості, довідки про наявність заборгованості за кредитами в інших банках, довідки про рух коштів в інших банках, звіт з екологічних та соціальних питань.

У рамках здійснення заходів, передбачених Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, на період її проведення звільняються від відповідальності за недотримання строків, передбачених для подання фінансової звітності.

За таких обставин, господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те,що нарахування штрафу є неправомірним, у зв'язку з чим в задоволенні вимог щодо стягнення штрафу слід відмовити.

Разом з тим, згідно ст. 2 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» до вимог про стягнення пені в сумі 7275,59грн. за прострочення повернення кредиту за період з 19.07.2014р. по 14.08.15р., за прострочення сплати відсотків в сумі 2235,35 грн. за період з 08.08.2014р. по 14.08.2015р., та пені за прострочення сплати комісії в сумі 322,14грн. за період з 08.08.2014р по 14.08.2015р. підлягає застосуванню мораторій, тому господарський суд дійшов обґрунтовано відмовив в цій частині позову.

За приписами ст.1 наведеного Закону, періодом проведення антитерористичної операції визначено час між датою набрання чинності Указом Президента України В«Про введення в дію Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014р. № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Вказаним Законом, який є спеціальним, дія якого поширюється лише на визначене коло суб'єктів, визначаються тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Листом від 27.10.2014р. №18-112/64138 Національний банк України нагадав всім банкам про необхідність суворого і безумовного дотримання вимог Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" та повідомив, що невиконання законних вимог є підставою для застосування для порушників адекватних заходів впливу.

Згідно з ч.5 ст.11 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у десятиденний строк з дня опублікування Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України В«Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України В» від 14 квітня 2014року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30.10.2014 р. затверджено Перелік населених пунктів, до якого включено м. Луганськ, де проводив свою господарську діяльність відповідач.

05.11.2014р. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1079-р, яким зупинено дію розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 р. № 1053 В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція В» .

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015 р., яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. у справі №826/18327/14 за адміністративним позовом ТОВ В«Тар АльянсВ» до Кабінету Міністрів України визнано нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України №1079-р від 05.11.2014р. В«Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів УкраїниВ» від 30.10.2014 р. № 1053-рВ» .

Відповідно до ч. 3, 5 ст. 254 КАС України, у разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення, а якщо їх було прийнято за наслідками розгляду у письмовому провадженні, - через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України К/800/19383/15 від 28.07.2015р. Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.01.2015р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.04.2015р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Проте, Указом Президента України від 14.04.2014 р. №405/2014 відповідно до ст. ст.107,112 Конституції України введено в дію Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України".

Відповідно до ст. ст. 10,11 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" антитерористична операція проводиться лише за наявності реальної загрози життю і безпеці громадян, інтересам суспільства або держави у разі, якщо усунення цієї загрози іншими способами є неможливим. Рішення щодо проведення антитерористичної операції приймається залежно від ступеня суспільної небезпеки терористичного акту керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України за письмовим дозволом Голови Служби безпеки України або керівником координаційної групи відповідного регіонального органу Служби безпеки України за письмовим дозволом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, погодженим з Головою Служби безпеки України. Про рішення щодо проведення антитерористичної операції негайно інформується Президент України.

Згідно з ч. ч. 1,7 ст.4 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" координацію діяльності суб'єктів, які залучаються до боротьби з тероризмом, здійснює Антитерористичний центр при Службі безпеки України.

Статтею 1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" встановлено, що районом проведення антитерористичної операції є визначені керівництвом антитерористичної операції ділянки місцевості або акваторії, транспортні засоби, будівлі, споруди, приміщення та території чи акваторії, що прилягають до них і в межах яких проводиться зазначена операція.

Відповідно до рішення РНБО України від 13.04.2014р., введеного в дію Указом Президента України від 14.04.2014р. № 405/2014, Антитерористичним центром при Службі Безпеки України, видано наказ від 07.10.2014р. №33/6/а В«Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення В» , згідно якого визначено районом проведення антитерористичної операції Донецьку та Луганську області з 07.04.2014р.

Отже, проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей з 07.04.2014р. визначено компетентним органом у сфері боротьби з тероризмом.

Крім того,з прийняттям Кабінетом Міністрів України Розпорядження № 1079-р від 05.11.2014р. не скасовується Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та не робить його недійсним.

Законом України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» ,який є чинним, на час проведення антитерористичної операції встановлено мораторій щодо нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14 квітня 2014року. Дію даного Закону в частині введення мораторію зупинено не було.

Закріплене в ст.2 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції В» право юридичної особи не може бути ілюзорним та носити декларативний характер.

За таких обставин, посилання скаржника на те, що перелік населенних пунктів на території яких здійснюється антитерористична операція не є визначеним не може бути прийнято до уваги.

З огляду на наведене, рішення господарського суду відповідає матеріалам справи, приписам чинного законодавства та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст. 103,104, 105 ГПК України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Рішення господарського суду Луганської області від 19.10.15р. у справі №913/647/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Головуючий А.М. М'ясищев

Судді О.Л. Агапов

ОСОБА_3

Надруковано 4прим.: 1 прим.- позивачу 1 прим. - у справу 1 прим. - ДАГС 1 прим. - ГСЛО

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.11.2015
Оприлюднено01.12.2015
Номер документу53806463
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/647/15

Постанова від 26.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 05.11.2015

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Рішення від 19.10.2015

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 29.09.2015

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 26.08.2015

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні