Справа № 333/6112/15-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАІНИ
24.11.2015 року м. Запоріжжя
Комунарський районний суд м. Запоріжжя у складі:
головуючого судді Ярошенко А.Г.,
при секретарі Мінаєва В.В.,
за участю представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Запорізької Міської ради до ОСОБА_3 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки , -
ВСТАНОВИВ:
26.08.2015 року в Комунарський районний суд м. Запоріжжя звернулася позивач з позовом до ОСОБА_3 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки .
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що між Запорізькою міською радою та приватним підприємцем ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_1) укладений договір оренди землі кадастровий номер 2310100000:03:031:0069, площею 0,1778 га. Договір зареєстровано в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02 серпня 2006 за № 040626100701
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, підприємницьку діяльність фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 припинено за власним рішенням, про що вчинено запис від 21.07.2014 номер запису 21030060005014637.
Припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця не впливає на його цивільну правоздатність і не звільняє його від обов'язку нести відповідальність за неналежне виконання зобов’язань, передбачених законом та не тягне за собою юридичних наслідків, подібних до тих, які настають при ліквідації юридичної особи.
Згідно з ч.2 ст. 598 Цивільного кодексу України зобов'язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.
Статтями 599-609 ЦК України передбачено підстави припинення зобов'язань у цивільних правовідносинах. Припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця та його виключення з реєстру суб'єктів підприємницької діяльності не є підставою для припинення зобов'язань згідно з наведеними нормами ЦК України.
Виходячи з цього можна зробити висновок, що припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця та його виключення з реєстру суб'єктів підприємницької діяльності не впливає на його цивільну правоздатність і не звільняє його від обов'язку нести відповідальність за неналежне виконання зобов'язань, передбачених законом та не тягне за собою юридичних наслідків, подібних до тих, які настають при ліквідації юридичної особи. У разі припинення суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи (виключення з реєстру суб'єктів підприємницької діяльності) її зобов'язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за нею як фізичною особою, оскільки фізична особа не перестає існувати. Фізична особа-підприємець відповідає за своїми зобов'язаннями, пов'язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.
Таким чином, покладення відповідальності на громадянку ОСОБА_3 за договором оренди земельної ділянки №040626100701 від 02.08.2006, як фізичну особу, є абсолютно правомірним та обґрунтованим.
За умовами Договору оренди землі орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради № 17/73 від 17.03.2006 р. надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, площею 0,1778 га, що знаходиться за адресою м. Запоріжжя, траса Харків-Сімферополь, надається для розташування тимчасового пункту технічного обслуговування автомобілів з двома крамницями, баром та літнім майданчиком.
Відповідно до пункту 5 Договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 798 570 грн. 92 коп. (в цінах 2006 року).
Пунктом 8 Договору оренди землі передбачено, що договір укладається на
десять років (або до початку реконструкції траси).
Відповідно до пункту 9 Договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 1 597 грн. 18 коп. на протязі строку будівництва об'єкта та в розмірі 7 985 грн. 71 коп. з дня введення об'єкту до експлуатації за загальну площу земельної ділянки за календарний рік в цінах 2006 року.
01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України, розділ XIII якого регулює сплату орендної плати за землю.
Пунктом 3 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що в разі, якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.
Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 ПК України визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати.
26.06.2012 року Запорізькою міською радою прийняте рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя» (далі - рішення № 37), яке є чинним та обов'язковим до виконання на території м. Запоріжжя. При розрахунку розміру орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім пунктів, наведених нижче в додатку, використовується коефіцієнт 3.
На день подачі позовної заяви, вказане вище рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. є чинним.
Рішенням № 37 визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності. Розмір рендної плати має розраховуватись виходячи із ставки земельного податку.
Таким чином, до прийняття Запорізькою міською радою рішення про встановлення нової ставки податку в межах, визначених ст. 274 Податкового кодексу України, розрахунок розміру орендної плати за землю здійснюється виходячи із ставки податку в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до положень ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди землі не може бути меншим 3 % нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати, визначений у відповідності до порядку, встановленого рішенням № 37, складає 3 % нормативної грошової оцінки землі
25.02.2015 р. Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано в Головному управлінні Держземагентства витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого Головним управлінням Держземагентства від 25.02.2015 р. № 371/2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:031:0069, загальною площею 0,1778 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, траса Харків-Сімферополь, складає 1835589,42 грн.
Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди землі складає 55067, 68 грн. та розраховується наступним чином:
1835589,42 х 1% х 3 = 55067,68 грн., де:
55067,68 - розмір орендної плати;
1835589,42 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно зі ст.ст.12, 274 ПК України;
З - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37; Таким чином, Договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін.
16.03.2015р. Запорізькою міською радою на адресу відповідача (м. Запоріжжя, вул. Васильєва, 61-а) було направлено пропозицію №01/02-32/00721 від 13.03.2015 р. «Про внесення змін до договору оренди землі».
Однак до цього часу добровільно відповідач не змінив умови договору тому позивач звертається до суду.
Представник позивача позовні вимоги підтримала і просить їх задовольнити.
Представник відповідача не заперечував проти задоволення позову.
Суд, вислухавши учасників процесу, вивчивши матеріали справи, дійшов до висновку, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню з наступних підстав.
Між Запорізькою міською радою та приватним підприємцем ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_1) укладений договір оренди землі кадастровий номер 2310100000:03:031:0069, площею 0,1778 га. Договір зареєстровано в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02 серпня 2006 за № 040626100701
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, підприємницьку діяльність фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 припинено за власним рішенням, про що вчинено запис від 21.07.2014 номер запису 21030060005014637.
Припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця не впливає на його цивільну правоздатність і не звільняє його від обов'язку нести відповідальність за неналежне виконання зобов’язань, передбачених законом та не тягне за собою юридичних наслідків, подібних до тих, які настають при ліквідації юридичної особи.
Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя».
Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Отже, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2008 року з урахуванням індексації.
Статтею 20 Закону України «Про оцінку землі» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку землі» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Позивачем отримано витяг щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в користування відповідачу. Розмір орендної плати, що має сплачуватись відповідачем, розраховано на базі нормативної грошової оцінки, вказаної у витязі.
Згідно зі ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що територіальним громадам міст належить право комунальної власності, зокрема на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю тощо.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду.
В ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядувань в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
На вимогу ст. 144 Конституції України та ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно зі статтею 265 Податкового кодексу України плата за землю є складовою податку на майно.
Статтею 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно є місцевим податком. Місцеві ради обов'язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).
Відповідно до п. 12.3.5 ст. 12 Податкового кодексу України у разі якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідного місцевого податку, що є обов'язковим згідно з нормами цього Кодексу, то плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.
Станом на дату подачі позовної заяви Запорізькою міською радою рішення щодо встановлення ставки податку за земельні ділянки міста не прийнято.
До 31.12.2014, статтею 274 Податкового кодексу України було встановлено ставку податку в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 30 ЗУ «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору Оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Аналогічна умова передбачена п. 32 Договору оренди землі.
Статтею 632 ЦК України, передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
В пункті 12 Договору сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо.
В даному випадку, має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. У зв'язку з чим маються підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно листа Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 13.04.2011 р. «Про дотримання правових позицій при
перегляді судових рішень судами касаційної інстанції», законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Це не є порушенням принципу свободи договору, оскільки передбачено як ст.ст. 632, 651 ЦК України, так і ст. ЗО ЗУ «Про оренду землі».
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.164, 180, 181, 191 Сімейного Кодексу України, ст.ст.15, 57, 60, 208, 212, 215, 224-226, 294 ЦПК України, -
ВИРІШИВ:
Позов Запорізької Міської ради до ОСОБА_3 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити повністю.
Змінити п. 5 Договору оренди землі,зареєстрованого 02 серпня 2006р. за №040626100701, укладеного між Запорізькою міською радою та приватним підприємцем ОСОБА_3, щодо земельної ділянки площею 0,1778 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, траса Харків-Сімферополь, надана для розташування тимчасового пункту технічного обслуговування автомобілів з двома крамницями, баром та літнім майданчиком, виклавши його в такій редакції: «5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1835589,42 гри. (один мільйон вісімсот тридцять п'ять тисяч п'ятсот вісімдесят дев'ять грн. 42 коп.) в пінах 2015 року».
Змінити п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого 02 серпня 2006р. за №040626100701, укладеного між Запорізькою міською радою та приватним підприємцем ОСОБА_3, щодо земельної ділянки загальною площею 0,1778 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, траса Харків-Сімферополь, для розташування тимчасового пункту технічного обслуговування автомобілів з двома крамницями, баром та літнім майданчиком, виклавши його в такій редакції:«9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 55067,68 грн. (п'ятдесят п'ять тисяч шістдесят сім грн. 68 коп.), що складає 3 % від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015 року».
Стягнути з ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Запорізької міської ради (розрахунковий рахунок 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, МФО 813015, ОКПО 02140892), судовий збір в розмірі 243,60 грн. (двісті сорок три грн. 60 коп.).
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції може бути подана до Апеляційного суду Запорізької області, через Комунарський районний суд м. Запоріжжя протягом десяти днів з дня проголошення рішення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя Комунарського районного
суду м. Запоріжжя А.Г. Ярошенко
Суд | Комунарський районний суд м.Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2015 |
Оприлюднено | 03.12.2015 |
Номер документу | 53836275 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Комунарський районний суд м.Запоріжжя
Ярошенко А. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні