Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 листопада 2015 року Справа № П/811/3280/15
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі : головуючого - судді Хилько Л.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства "ОСОБА_1Б." до Кіровоградської регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача відділ Держземагентства у Новомиргородському районі, про зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов'язати відповідача зробити виправлення в Книзі реєстрації договорів в записі за № 04.10.377.00015 від 29.03.2010 р. та в записі за № 04.10.377.00014 від 29.03.2010 р. в частині терміну дії договорів, вказавши, що термін дії договорів оренди землі між ФГ "ОСОБА_1Б." і ОСОБА_2 становить 10 років.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в березні 2010 р. між ФГ "ОСОБА_1Б" та гр. ОСОБА_2 були підписані договори оренди землі строком на 10 років на земельну ділянку № 60 площею 6,09 га (кадастровий № 352:81.5800:02:000:0060), та на земельну ділянку № 59 площею 5,59 га (кадастровий № 3523885800:02:000:0059), які знаходяться на території Панчівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області. Вказані договори оренди землі 29.03.2010 р. зареєстровані у ДП "Кіровоградська регіональна філія Центру державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено записи №04.10.377.00015, №04.10.377.00014. Так, навесні 2015 р. на вищевказаних земельних ділянках позивачем були проведені посівні роботи, а в травні виявилось, що посіви позивача на цих ділянках пошкоджені, а земельні ділянки засіяні іншим господарством. Свої дії це господарство мотивувало тим, що гр. ОСОБА_2 передала дані земельні ділянки їм у користування, в зв'язку із тим, що відповідно до даних з відділу Держземагентства у Новомиргородському районі, строк оренди землі з позивачем закінчився 29.03.2015 р.. Для з'ясування обставин позивач в усній формі звернувся до відділу Держземагентства у Новомиргородському районі та до державного реєстратора Новомиргородського відділення Кіровоградської регіональної філії державного кадастру про надання роз'яснень по даному питанню. В ході розгляду звернення позивача виявилось, що в книзі реєстрації договорів дійсно зазначено термін дії договорів оренди землі між позивачем та гр. ОСОБА_2 5 років, тобто до 29.03.2015 р., але в архівних копіях договорів, які зберігаються у відділі Держземагентства у Новомиргородському районі, термін дії становить 10 років. В своїх поясненнях державний реєстратор, який реєстрував вищевказані договори, вказав, що він допустив помилку, в зв'язку із тим, що в день реєстрації було дуже багато договорів оренди землі строком на 5 років та вважає, що термін дії договорів оренди землі між позивачем та гр. ОСОБА_2 дійсно становить 10 років.
Як зазначив позивач зазначеною помилкою державний реєстратор позбавив господарство права самостійно використовувати земельні ділянки відповідно до узгодженого між позивачем та гр. ОСОБА_2 терміну. Також, було порушено право позивача отримувати продукцію та доходи завдяки користуванням вищевказаними земельними ділянками. І, в решті-решт, внаслідок помилки державного реєстратора позивач зазнав збитків, так як новим орендарем були пошкоджені посіви.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з підстав, зазначених в позові. Крім того представником заявлено клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.51).
Відповідач позовні вимоги не визнав, подав суду заперечення згідно змісту якого зазначив, що на сьогодні не визначено процедури внесення змін або виправлень до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі. На час розгляду справи відповідач є адміністратором Державного земельного кадастру, якому не надано повноважень щодо ведення Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, та виправлення технічних помилок, допущених при їх веденні. До того ж, вся документація з ведення державного реєстру земель, в тому числі зареєстровані треті примірники договорів оренди землі та закриті Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі передано відділу Держкомзему у Новомиргородському районі Кіровоградської області. Відтак, адміністративний позов не підлягає задоволенню (а.с.34-37).
У судовому засіданні представник відповідача також просив в задоволенні позову відмовити та не заперечував проти розгляду справи в порядку письмового провадження (а.с.51).
Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, подав заяву про розгляд справи без його участі, зазначивши, що проти позову не заперечує (а.с.44-50).
Згідно ч.4 ст.122 КАС України - особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Водночас, за правилами ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відтак, враховуючи, що всі особи, які беруть участь у справі, заявили клопотання про розгляд справи за їхньої відсутності, у судовому засіданні 06.11.2015 р. суд ухвали здійснити подальший розгляду справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд зазначає таке.
Судом встановлено, що 03 березня 2010р. між ОСОБА_2 (як Орендодавець) та ФГ "ОСОБА_1Б." (як Орендар) були укладені Договори оренди землі строком на 10 років на земельну ділянку № 60 площею 6,09 га (кадастровий № 352:81.5800:02:000:0060) та на земельну ділянку № 59 площею 5,59 га (кадастровий № 3523885800:02:000:0059), які знаходяться на території Панчівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області (а.с.5-22).
Договори оренди землі 29.03.2010 р. були зареєстровані у ДП "Кіровоградська регіональна філія Центру державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено записи за № 04.10.377.00015 (земельна ділянка №60) та № 04.10.377.00014 (земельна ділянка №59).
Як повідомив позивач, навесні 2015 року на вищевказаних земельних ділянках проведені посівні роботи, а в травні 2015 р. виявилось, що посіви на цих ділянках пошкоджені, а земельні ділянки засіяні іншим господарством. Свої дії це господарство мотивувало тим, що ОСОБА_2 передала дані земельні ділянки їм у користування, в зв'язку із тим, що згідно до даних з відділу Держземагентства у Новомиргородському районі, строк оренди землі з позивачем закінчився 29.03.2015 р..
З матеріалів справи вбачається, що в ході розгляду усного звернення позивача виявилось, що в книзі реєстрації договорів дійсно зазначено термін дії договорів оренди землі між ФГ "ОСОБА_1Б." та гр. ОСОБА_2 5 років, тобто до 29.03.2015р., але в архівних копіях договорів, які зберігаються у відділі Держземагентства у Новомиргородському районі, термін дії вказаних договорів становить 10 років. В своїх поясненнях державний реєстратор, який реєстрував вищевказані договори, вказав, що він допустив помилку, в зв'язку із тим, що в день реєстрації було дуже багато договорів оренди землі строком на 5 років та вважає що термін дії договорів оренди землі між ФГ "ОСОБА_1Б." і ОСОБА_2 дійсно становить 10 років (а.с.23).
Вказане також підтверджено й відділом Держгеокадастру у Новомиргородському районі згідно наданих суду доказів (а.с.45-50).
Відтак, сторонами по справі не заперечується той факт, що договори оренди землі від 03.03.10 р. на земельну ділянку № 60 площею 6,09 га (кадастровий № 352:81.5800:02:000:0060) та на земельну ділянку № 59 площею 5,59 га (кадастровий № 3523885800:02:000:0059), які знаходяться на території Панчівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, укладені ОСОБА_2 та ФГ "ОСОБА_1Б." строком на 10 років.
Так, відповідно до частини першої ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
ОСОБА_3 України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст. 14).
Відповідно до ч.4 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Ст.125 Земельного кодексу України вказує, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В період з 2008 до 2010 років реєстрація правовстановлюючих документів на земельні ділянки здійснювалася Центром державного земельного кадастру відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1088 "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" та Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003р. №174, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2003 року за № 641/7962.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1088 встановлено, що до створення Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно державне підприємство "Центр державного земельного кадастру" проводить реєстрацію земельних ділянок та прав на них шляхом внесення записів про реєстрацію земельних ділянок та прав на них до бази даних державного реєстру земель.
Процедура державної реєстрації правовстановлюючих документів на землю, порядок ведення Автоматизованої системи державного земельного кадастру та Книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, виправлення технічних помилок визначено Тимчасовим порядком №174.
З 2011 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. №1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" (зі змінами), що діяла до 01.01.2013 р., відповідними повноваженнями були наділені територіальні органи Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.
З 01.01.2013 набрали чинність Закону України "Про Державний земельний кадастр", постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2012р. №1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру", зміни до Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. №1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" (набрала чинності з 01 січня 2013 року) визнано такою, що втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1088, якою ДП "Центр державного земельного кадастру" надавалися повноваження щодо ведення державного реєстру земель, в тому числі Автоматизованої системи державного земельного кадастру та Книг реєстрації, та реєстрації правовстановлюючих документів на землю. Також наказом Мінагрополітики України від 07 липня 2012 року № 408 (набрав чинності 20 серпня 2012 року) визнано таким, що втратив чинність наказ Держкомзему від 02 липня 2003 року №174 "Про затвердження Тимчасового порядку ведення Державного реєстру земель", яким визначалася процедура державної реєстрації правовстановлюючих документів на землю, ведення Книг реєстрації та виправлення технічних помилок.
Відтак, на день розгляду справи не визначено процедури внесення змін або виправлень до Книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Так, ДП "Центр державного земельного кадастру" є адміністратором Державного земельного кадастру відповідно до частини 3 статті 6 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та пункту 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.
Пунктами 200 - 206 вищевказаного Порядку №1051 визначено основні функції адміністратора Державного земельного кадастру, якими є: здійснення заходів щодо створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру; технічне і технологічне забезпечення Державного земельного кадастру; збереження та захист відомостей Державного земельного кадастру.
Порядок адміністрування Державного земельного кадастру встановлено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2012 року № 836 "Про затвердження Порядку адміністрування Державного земельного кадастру".
З огляду на це, відповідачу на день розгляду справи не надано повноважень щодо ведення Книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, та виправлення технічних помилок, допущених при їх веденні.
Крім того, як пояснив відповідач на виконання наказу Держкомзему від 13.12.2010 року № 860 "Про інвентаризацію та передачу документів", наказу державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" від 15.12.2010 р. № 663 "Про виконання наказу Держкомзему від 13.12.2010 № 860" Новомиргородським районним відділом Кіровоградської регіональної філії Центру ДЗК 14 січня 2011 року передано документи з ведення державного реєстру земель, в тому числі зареєстровані треті примірники договорів оренди землі та закриті Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, до відділу Держкомзему у Новомиргородському районі Кіровоградської області. Треті примірники договорів оренди землі та Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Кіровоградській регіональній філії Центру ДЗК відсутні, оскільки знаходяться у відділу Держземагентства у Новомиргородському районі Кіровоградської області (а.с.38-41).
Згідно з частинами першою, другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Таким чином, судовому захисту в адміністративних судах підлягають порушені права, свободи та законні інтереси особи в публічно-правових відносинах. При цьому визначальним для вирішення питання про обґрунтованість вимог особи у розв'язанні публічно-правового спору є встановлення факту порушення відповідних прав, свобод чи інтересів такої особи.
Як зазначалось судом сторонами не заперечується факт того, що договори оренди землі від 03.03.2010 р. на земельну ділянку № 60 площею 6,09 га (кадастровий № 352:81.5800:02:000:0060) та на земельну ділянку № 59 площею 5,59 га (кадастровий № 3523885800:02:000:0059), які знаходяться на території Панчівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, укладені ОСОБА_2 та ФГ "ОСОБА_1Б." строком на 10 років.
Крім того, позивачем не надано доказів вчинення саме відповідачем дій щодо, що порушують права та інтереси господарства у спріних правовідносинах.
Відтак, суд зазначає, що обставини, які свідчили б про порушення прав ФГ "ОСОБА_1Б." діями Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" позивачем не доведено та доказів не надано, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 86, 94, 159-163, 167 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний строк з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, копія якої одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_4
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2015 |
Оприлюднено | 03.12.2015 |
Номер документу | 53858408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні