УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2015 року Справа № 876/8156/15
Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді - Мікули О.І.,
суддів - Курильця А.Р., Кушнерика М.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20 липня 2015 року у справі за позовом управління Пенсійного фонду України в Жовківському районі Львівської області до Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" про стягнення заборгованості з витрат на виплату і доставку пенсій,-
в с т а н о в и в :
Позивач - управління Пенсійного фонду України в Жовківському районі Львівської області звернулося в суд з позовом до відповідача- сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни", в якому просило стягнути з останнього на користь позивача заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у сумі 3273,51 грн.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 20 липня 2015 року позов задоволено. Стягнено з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" на користь управління Пенсійного фонду України в Жовківському районі Львівської області заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 3273 (три тисячі двісті сімдесят три) гривні 51 копійку.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки тому факту, що спеціальне законодавство щодо деяких категорій пенсіонерів, котрим призначено пенсію на пільгових умовах, відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій відносить за рахунок держбюджету. Крім того, судом першої інстанції порушено норми процесуального права, оскільки справу розглянуто у відсутності сторін. Просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким відмовити позивачу у позові.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не прибули, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомлені належним чином, представник позивача подав до суду заперечення на апеляціну скаргу та заяву про розгляд справи у їх відсутності, тому з врахуванням вищенаведеного суд відповідно до положень ч.1 ст.197 КАС України вважає можливим проведення розгляду справи в їхній відсутності в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами та на основі наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю- доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувану постанову - без змін з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що СГ ТОВ "Краяни" зареєстроване як юридична особа з присвоєнням ідентифікаційного коду 22355620, що підтверджується копією Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 12 березня 2015 року.
Управління Пенсійного фонду України в Жовківському районі надіслало відповідачу розрахунок заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до пункту «б-з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з 2015 року та повідомлення від 19 січня 2015 року № 22 на суму 1091,17 грн. Докази надіслання та отримання відповідачем даних розрахунків та повідомлення знаходяться в матеріалах справи.
Крім того, позивач долучив документи, що підтверджують наявність підстав для призначення пільгової пенсії працівнику відповідача- Голодовській О.С., а сааме: копію довідки про пільговий стаж, копію протоколу про призначення пільгової пенсії, копію довідки про розмір пільгової пенсії.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що СГ ТОВ "Краяни" фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій самостійно відшкодовані не були, а тому вказана сума підлягає стягненню з відповідача в користь управління Пенсійного фонду в Жовківському районі.
Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, виходячи з наступного.
Відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через такі фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ст.27 та з урахуванням норм ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
В силу вимог абз.4 п.п.1 п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду України плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Згідно з абз.5 п.п.1 п.2 Прикінцевих положень вказаного Закону виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пп. "в" - "е" та "ж" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду України, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого ст.26 цього Закону.
Таким чином, витрати на виплату та доставку пенсій особам, пенсії яким призначені, зокрема, відповідно до п.п. "в" - "е" та п."ж" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", покриваються підприємствами та організаціями.
Винятком із цього правила є лише порядок покриття витрат на виплату та доставку пенсій особам, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, оскільки за змістом абзацу п'ятого підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV виплата пенсій таким особам здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів ПФУ, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, а отже, і витрати на виплату та доставку пільгових пенсій покриваються за рахунок ПФУ та Державного бюджету України відповідно.
Однак специфіка такого порядку полягає в особливостях пенсійного забезпечення зазначених осіб.
Так, згідно зі ст.14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років.
Аналіз положень п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у контексті ст.14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" дає підстави для висновку про те, що порядок, за якого витрати на доставку пільгових пенсій покриваються до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду України, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України, стосується лише витрат на виплату та доставку пенсій, призначених особам на підставі ст.14 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Згідно з пунктом 6 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду Українина виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
За приписами пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів ПФУ щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом десяти днів з новопризначених пенсій.
Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до ПФУ зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, що визначено пунктом 6.8 Інструкції.
Як вбачається із матеріалів справи, працівниці сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" ОСОБА_1 з 05 березня 2011 року призначена пенсія на пільгових умовах на підставі п. "д" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", яку вона і отримує. Сума витрат на виплату та доставку пенсій, призначених працівнику відповідача - ОСОБА_1 станом на 30 червня 2015 року становить 3273,51 грн., факт їх понесення управлінням Пенсійного фонду підтверджується матеріалами справи, зазначена у позові сума заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідачем самостійно не сплачена, відповідач отримував розрахунки позивача про фактичні витрати на виплату та доставку пенсій і зазначені вимоги ним не оскаржувались. Доказів погашення вказаної заборгованості у 2015 році боржник не надав.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність обов'язку сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" відшкодовувати управлінню Пенсійного фонду України в Жовківському районі Львівської області витрати на виплату та доставку пенсії на пільгових умовах, призначеної відповідно до п. "д" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" працівнику відповідача - ОСОБА_1
Така правова позиція узгоджується з судовою практикою Верховного Суду України (постанова від 05 червня (№ 21-167а12) та 25 вересня 2012 року (№№ 21-251а12, 21-293а12, 21-294а12), 16 квітня, 10 вересня, 8 жовтня 2013 року (№№ 21-12а13, 21-215а13, 21-310а13 відповідно), 11 лютого 2014 року (№ 21-471а13), 07 липня 2015 року (№21-735а15), а в силу вимог ст.244-2 КАС України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення сільськогосподарських підприємств- платників фіксованого сільськогосподарського податку» від 31 травня 2005 року сільськогосподарських підприємств- платників фіксованого сільськогосподарського податку звільнили від обов'язку відшкодовувати витрати на виплату та доставку пільгових пенсій. Разом з тим, з 01 січня 2015 року згідно зі змінами до Податкового кодексу України, внесених Законом України від 28 грудня 2014 року №71-VIII виключено фіксований сільськогосподарський податок, а тому на відповідача покладено обов'язок щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до п. «в-е» та «ж» ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Таким чином, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 3273 грн. 51 коп. є підставними та підлягають до задоволення.
Доводи апеляційної скарги в цій часині є безпідставними та не спростовують висновків суду першої інстанції.
Колегія суддів вважає також безпідставними доводи апеляційної скарги в частині порушення судом першої інстанції вимог процесуального права, а саме: розгляд справи у відсутності сторін, оскільки сторони, зокрема- відповідач належном чином був повідомлений про судове засідання, позивач подав до суду заяву про розгляд справи у відсутності їх представника, а тому суд першої інстанції в силу вимог ч.4 ст.128 КАС України розгянув справу у відсутності відповідача, так як у матеріалах справи відсутні будь- які клопотання про відкладення.
З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ч.1 ст.200 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду - без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,-
у х в а л и в :
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Краяни" залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20 липня 2015 року у справі № 813/3334/15 - без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, що беруть участь у справі, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий О.І. Мікула
Судді А.Р. Курилець
М.П. Кушнерик
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2015 |
Оприлюднено | 02.12.2015 |
Номер документу | 53863492 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кедик Марія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні