номер провадження справи 18/132/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.11.2015 справа № 908/5217/15
за позовом ОСОБА_1 міської ради (69105, м. Запоріжжя, проспект Леніна, буд. 206)
до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю В«СНАУТВ» (69002, АДРЕСА_1)
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Носівець В.В.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_2, довіреність № 01/02-17/01008 від 06.04.2015 р., паспорт серії СЕ № 192994 від 27.05.2003 р.;
від відповідача : не з'явився;
СУТНІСТЬ СПОРУ
До господарського суду Запорізької області 01.10.2015 р. звернувся позивач ОСОБА_1 міська рада з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «СНАУТ» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 040626101030 від 23.11.2006 р. В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на статі 142, 144 Конституції України, ст.ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, статті 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Ухвалою суду від 02.10.2015 року порушено провадження у справі № 908/5217/15, присвоєно справі номер провадження 18/132/15, судове засідання призначене на 04 листопада 2015 року; розгляд справи відкладався на 25.11.2015 р. Розгляд справи здійснювався за наявними у справі документальними доказами та закінчений 25.11.2015 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Судовий процес фіксувався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме: програмно-апаратного комплексу В«ОберігВ» бази даних Діловодство спеціалізованого суду.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги. Підставою для звернення з позовом зазначив наступне: між сторонами існують господарські зобов'язання, які регулюються умовами договору оренди землі № 040626101030 від 23.11.2006 р. ОСОБА_1 міською радою 03.03.2008 р. прийнято рішення № 79 В«Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста ЗапоріжжяВ» . Отже, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, повинна застосовуватися нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2008 р. з урахуванням індексації. ОСОБА_1 міською радою 26.06.2012 р. прийнято рішення № 37, яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім пунктів наведених нижче в додатку, використовується коефіцієнт 3. Рішенням № 37 також визначено, що розмір орендної плати має розраховуватися виходячи із ставки земельного податку, який, в свою чергу, становить 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. З 01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України, розділ ХІІ якого регулює сплату орендної плати за землю. Пунктом 3 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що у разі, якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу. Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації. Позивачем 07.05.2015 р., із метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу, отримано в Головному управлінні Держземагенства у Запорізькій області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 20.04.2015 р., відповідно до якого нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складає 2702698,52 грн. Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, при цьому, повинен складати 81080,96 грн., а отже договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін. Враховуючи викладене, на підставі ст.ст. 142, 144 Конституції України, ст.ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 18, 20, 23 Закону України В«Про оцінку земліВ» , ст.ст. 21, 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , ст.ст. 10, 26, 59, 60 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , позивач просить позов задовольнити та внести зміни у п. 5 та п. 9 договору оренди землі, зареєстрованого в органах ДЗК 23.11.2006 р. за № 040626101030.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки не повідомив; вимоги суду, що викладені в попередніх ухвалах, не виконав, про неможливість або складність їх виконання суд не повідомив.
Заслухавши представника позивача, вивчивши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 міська рада (орендодавець, позивач у справі) та товариство з обмеженою відповідальністю «СНАУТ» (орендар, відповідач у справі) 14.11.2006 року уклали договір оренди землі (надалі - договір), зареєстрований у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23 листопада 2006 року за номером 040626101030.
Згідно з п.п. 1, 2, 5 договору орендодавець, відповідно до рішення четвертої сесії п'ятого скликання ОСОБА_1 міської ради № 6/225 від 20.09.2006 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,2182 га, нормативна грошова оцінка якої становить 769415,12 грн., для розташування виробництва миючих засобів, яка знаходиться в місті Запоріжжя, вул. Базова, 12.
Відповідно до п. 8 договору, договір укладено на десять років.
Пунктами 9-11 договору (в редакції додаткової угоди від 15.06.2007 р. та 15.04.2008 р.) встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 23729,32 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 р. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33213812700009 в управлінні Держказначейства у Шевченківському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676911, код 13050200.
Відповідно до п. 12 договору (з урахуванням внесених змін додатковою угодою від 15.06.2007 р.) розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно п. 19 договору передача земельних ділянок орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється в п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її прийому-передачі.
Договір оренди землі зареєстровано у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.11.2006 р. за № 040626101030.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий №2310100000:07:050:0060 загальною площею 1,2182 га, яка знаходиться за адресою: місто Запоріжжя, вул. Базова, 12, підтверджується актом приймання-передачі земельних ділянок від 23.11.2006 р., який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача (арк.с. 16).
Зазначений договір в установленому Законом порядку сторонами не оскаржувався, не визнавався недійсним, його дія не припинилася, отже, умови договору оренди землі є чинними.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Як визначено у пп. 14.1.136 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).
Відповідно до пп. 14.1.147 Податкового кодексу України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з пп. 270.1.1 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування відповідно до пп. 271.1.1 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Підпунктом 288.5.1 Податкового кодексу України зазначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до п. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком, мінімальний граничний розмір якого регулюється Податковим кодексом України. Зокрема, розмір річної орендної плати для земельних ділянок несільськогосподарського призначення не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
За приписами ч. ч. 1, 3 ст. 18, ч. 1 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій». За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частинами 1, 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Аналіз зазначеного свідчить про те, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою.
В той же час, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключеної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.
На вимогу ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Виходячи з наведених положень законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 03.03.2008 р. № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Сторони доказів скасування, зміни та доповнення рішення ОСОБА_1 міської ради від 03.03.2008 р. № 79 суду не надали.
ОСОБА_1 міською радою 27.07.2011 р. прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя», згідно з яким встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати.
ОСОБА_1 міською радою 26.06.2012 р. прийняте рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя», яким затверджено коефіцієнт «К», згідно якого визначається розмір орендної плати, для всіх земельних ділянок міста Запоріжжя крім пунктів, наведених нижче, в розмірі 3.
Вказане рішення № 37 було оприлюднене та набрало чинності 01.01.2013 р.
Матеріали справи містять витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом укладеного між сторонами договору оренди землі. Відповідно до цього витягу станом на 20.04.2015 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:050:0060 по вул. Базовій, 12 у м. Запоріжжя складає 2702698,52 грн. (ар.с. 28).
Таким чином, розмір земельного податку складає 27026,99 грн. (1% від нормативної грошової оцінки), а орендна плата для вказаної земельної ділянки складає 81080,96 грн.: 2702698,52 х 1% х 3, де 3- коефіцієнт В«КВ» , згідно якого визначається розмір орендної плати.
У зв'язку з прийняттям вищевказаного рішення, ОСОБА_1 міська рада 16.06.2015 р. звернулась до ТОВ «СНАУТ» з пропозицією № 01/02-32/01848 від 09.06.2015 р. про внесення змін до договору оренди землі від 23.11.2006 р. за № 040626101030 шляхом викладення пункту 5 договору та п. 9 договору у відповідних редакціях. До пропозиції додано розрахунок нового розміру орендної плати та проект додаткового договору.
Отже, запропоновані відповідачу для внесення змін у договір розміри нормативної грошової оцінки землі та орендної плати відповідають вимогам чинного законодавства та рішенням ОСОБА_1 міської ради від 03.03.2008 р. № 79, від 26.06.2012 р. № 37.
Проте, пропозиція позивача залишена відповідачем без задоволення, станом на час звернення з позовною заявою до суду, відповідачем не здійснено заходів щодо внесення запропонованих змін до договору. Додаткову угоду також не укладено.
Відповідно до ст. 181 Господарського процесуального кодексу України особи, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. У разі недосягнення згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Аналогічні приписи містяться й в п. 32 договору: зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до приписів ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну або розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 р. № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» встановлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Крім того, сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення орендної плати, а оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то зміна розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, доведеними, тому підлягають задоволенню повністю у запропонованій позивачем редакції.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідач не надав суду доказів, які б спростовували позицію позивача.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 22, 33, 44, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни в пункти 5 та 9 договору оренди землі від 14.11.2006 р., що укладений ОСОБА_1 міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю В«СНАУТВ» і зареєстрований у ОСОБА_1 регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.11.2006 р. за № 040626101030, щодо земельної ділянки площею 1,2182 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Базова, 12, для розташування виробництва миючих засобів, виклавши їх в наступній редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2702698,52 грн. (два мільйони сімсот дві тисячі шістсот дев'яносто вісім грн. 52 коп.) в цінах 2015 року»; « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 81080,96 грн. (вісімдесят одна тисяча вісімдесят грн. 96 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року».
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю В«СНАУТВ» (69002, АДРЕСА_2. код ЄДРПОУ 30958255) на користь ОСОБА_1 міської ради (69105, місто Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄРДПОУ 04053915, отримувач: виконавчий комітет ОСОБА_1 міської ради, код ЄДРПОУ 02140892, р/р 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області МФО 813015) 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) судового збору. Видати наказ.
Суддя В.В. Носівець
Відповідно до ч. 5 ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення оформлено і підписано, згідно із вимогами ст. 84 ГПК України, 30 листопада 2015 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2015 |
Оприлюднено | 04.12.2015 |
Номер документу | 53928950 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Носівець В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні