01.12.15
Господарський суд Чернігівської області
14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 676-311, факс 7-44-62
УХВАЛА
01 грудня 2015р. справа № 927/1498/14
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Блохiної Ж.В., розглянувши матеріали скарги від 23.06.2015 №1148 вих - 15 прокурора Корюківського району Чернігівської області (вул. Шевченка, 98, м. Корюківка, Чернігівська область, 15300) на дії відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції (вул. К. Маркса, 10, м. Корюківка, Чернігівська область, 15300) при виконанні рішення господарського суду Чернігівської області у справі №927/1498/14
за позовом: прокурора Корюківського району,
вул. Шевченка, 98, м. Корюківка, 15300 в інтересах держави в особі
позивача: Чернігівської обласної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000,
до першого відповідача: виробничого сільськогосподарського кооперативу
„імені ГорькогоВ» , вул. К. Маркса, 89, м. Корюківка, 15300,
до другого відповідача: Корюківської районної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 60, м. Корюківка, 15300,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області,
вул. Коцюбинського, 41а, м. Чернігів, 14000,
про повернення земельної ділянки та визнання недійсним розпорядження,
За участю представників:
позивача: ОСОБА_1, довіреність №10-05/1383 від 01.04.2015,
першого відповідача (боржника): не з'явився,
другого відповідача (боржника): не з'явився,
третьої особи: не з'явився,
за участю: ОСОБА_2 - прокурора відділу прокуратури Чернігівської області, посвідчення №005722 від 25.09.2012,
ВСТАНОВИВ:
Підстави повернення позовної заяви можна додавати натисканням Ctrl+Alt+[1...0], де [1...0] - відповідні п.п.1...10 статті 63 ГПК України.
24 червня 2015 року прокурор Корюківського району Чернігівської області подав скаргу на дії відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції, в якій просить:
- дії відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції в особі начальника відділу ОСОБА_3 щодо відмови у відкритті виконавчого провадження з виконання наказу Господарського суду Чернігівської області №927/1498/14, виданого 27.01.2015 у справі №927/1498/14, визнати незаконними;
- визнати недійсною постанову начальника відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції в особі начальника відділу ОСОБА_3 про відмову у відкритті виконавчого провадження з виконання наказу Господарського суду Чернігівської області №927/1498/14, виданого 27.01.2015 у справі №927/1498/14.
Присутні в судовому засіданні прокурор та представник позивача підтримують подану скаргу, просять її задовольнити, вважаючи неправомірними дії відділу ДВС щодо відмови у відкритті виконавчого провадження з виконання наказу Господарського суду Чернігівської області №927/1498/14, виданого 27.01.2015 у справі №927/1498/14, оскільки державний орган діє всупереч Конституції України, Законам України „Про виконавче провадженняВ» , „Про державну виконавчу службуВ» .
Представники першого, другого відповідачів, третьої особи та відділу ДВС в судове засідання не з'явились. Перший та другий відповідачі, третя особа заяв, клопотань не надіслали; про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень.
До початку судового засідання від відділу ДВС Корюківського районного управління юстиції (далі - відділ ДВС) факсовим зв'язком надійшли заперечення, в яких викладено прохання відмовити у задоволенні вимог скарги, оскільки відсутні законні підстави для відкриття виконавчого провадження - у виконавчому документі відсутні будь-які заходи примусового виконання рішення.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, вислухавши учасників процесу, суд встановив наступне.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 у справі №927/1498/14 , яке набрало законної сили 17.01.2015, позов задоволено повністю. Суд вирішив, зокрема:
- визнати недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „імені ГорькогоВ» від 17.02.2006 №71;
- виробничому сільськогосподарського кооперативу „Імені ГорькогоВ» повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 17.01.2015 апеляційна скарга виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені ГорькогоВ» на рішення Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 у справі №927/1498/14 повернута без розгляду.
На підставі вимог статті 116 Господарського процесуального кодексу України 27.01.2015 Господарським судом Чернігівської області на виконання рішення господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 та ухвали Київського апеляційного господарського суду від 17.01.2015 видано накази про примусове виконання вищевказаного рішення.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 апеляційна скарга Виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені ГорькогоВ» на рішення Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 у справі № 927/1498/14 залишена без задоволення, а рішення Господарського суду Чернігівської області залишено без змін.
19 травня 2015 року дана справа направлена за запитом до Київського апеляційного господарського суду.
24 червня 2015 року прокурор Корюківського району Чернігівської області подав вищевказану скаргу на дії відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції, яка є предметом даного розгляду.
23.07.2015 від Київського апеляційного господарського суду надійшов лист №3115/15 від 16.07.2015 з проханням надіслати справу №927/1498/14 за позовом прокурора Корюківського району Чернігівської області до Корюківської районної державної адміністрації Чернігівської області про повернення земельної ділянки та визнання недійсним розпорядження в зв'язку з надходженням касаційної скарги виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені ГорькогоВ» на постанову Київського апеляційного господарського суду від 16.04.2015.
Постановою Вищого господарського суду України від 29.10.2015 в задоволенні касаційної скарги відмолено, постанову Київського апеляційного господарського суду від 16.04.2015 у справі №927/1498/14 залишено без змін.
19.05.2015 начальником відділу державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції винесена постанова про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) про примусове виконання наказу №927/1498/14, виданого 27.01.2015 Господарським судом Чернігівської області, згідно якого „виробничому сільськогосподарського кооперативу „Імені ГорькогоВ» повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачіВ» .
Вищевикладена постанова відділу ДВС від 19.05.2015 прийнята на підставі п.8 ч.1 ст. 26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» у зв'язку з відсутністю заходів примусового виконання наказу. У запереченнях відділу ДВС зазначено про те, що виконавчий документ не містить заходів примусового виконання рішення і не передбачає зобов'язання колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» вчинити певні дії.
Відповідно до ст. 121-2 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скарги на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби щодо виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів можуть бути подані стягувачем, боржником або прокурором протягом десяти днів з дня вчинення оскаржуваної дії, або з дня, коли зазначеним особам стало про неї відомо, або з дня, коли дія мала бути вчинена.
Як вбачається з матеріалів справи, на лист прокурора Корюківського району від 17.06.2015 №1106 вих.-15 листом від 18.06.2015 №03-38/3515/420 за підписом начальника відділу державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції ОСОБА_3, який отриманий прокуратурою Корюківського району 22.06.2015, вхідний №1448, повідомлено про те, що 19.05.2015 державним виконавцем на підставі п.8 ст.26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» винесено постанову про відмову у відкритті виконавчого провадження.
Скарга прокурора Корюківського району Чернігівської області на дії відділу державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції, які вчинені шляхом прийняття вищевикладеної постанови від 19.05.2015, подана 23.06.2015, тобто з дотримання строку, встановленого ст. 121-2 ГПК України.
Суд дійшов висновку про те, що скарга підлягає задоволенню повністю, виходячи з наступного.
Статтею 124 та пунктом 9 частини 2 статті 129 Конституції України встановлений принцип обов'язковості виконання судових рішень, які ухвалюються судами іменем України і є невід'ємною частиною стадії процесу правосуддя.
У п. 1 постанови пленуму Верховного Суду України від 29 грудня 1976 р. N 11 „Про судове рішенняВ» звертається увага судів на те, що судове рішення є найважливішим актом правосуддя, покликаним забезпечити захист гарантованих Конституцією України прав і свобод людини, правопорядку та здійснення проголошеного Конституцією принципу верховенства права.
Відповідно до ст. 115 ГПК України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України „Про виконавче провадженняВ» .
Згідно ст. 116 ГПК України виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом.
У ст.117 ГПК України передбачено, що наказ має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим Законом України „Про виконавче провадженняВ» .
У підпункті 9.10 пункту 9 постанов пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 N6 „Про судове рішенняВ» зазначено, що у резолютивній частині рішення має бути остаточна відповідь щодо усіх вимог, які були предметом судового розгляду. При цьому господарські суди повинні зазначати:
у рішенні про вчинення певних дій або про утримання від певних дій - відповідний припис, наприклад: „Такому-то звільнити таке-то приміщення (із зазначенням його найменування, місцезнаходження згідно з поштовою адресою, площі)В» , „Такому-то припинити таки-то дії, які перешкоджають доступу такого-то у приміщення (із зазначенням тих же даних про приміщення)В» , строк виконання відповідних дій та/або про видачу наказу про примусове виконання рішення.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 у справі №927/1498/14, позов задоволено повністю. Суд вирішив, зокрема:
- визнати недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „імені ГорькогоВ» від 17.02.2006 №71;
- виробничому сільськогосподарського кооперативу „Імені ГорькогоВ» повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Керуючись ст.ст. 116, 117 ГПК України на виконання рішення Господарського суду Чернігівської області від 02.12.2014 та ухвали Київського апеляційного господарського суду від 17.01.2015, Господарським судом Чернігівської області 27.01.2015 видано Чернігівській обласній державній адміністрації відповідний наказ про примусове виконання вищевикладеного рішення суду, яке набрало законної сили 17.01.2015.
Відповідно до ст.1 Закону України „Про державну виконавчу службуВ» від 24 березня 1998 року202/98-ВР завданням державної виконавчої служби є своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень, передбачених законом.
Статтею 1 Закону України „Про виконавче провадженняВ» від 21 квітня 1999 року N 606-XIV визначено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (далі - рішення).
Як визначено у ст. 17 вищевказаного Закону, примусове виконання рішень здійснюється державною виконавчою службою на підставі виконавчих документів, зокрема, на підставі наказів господарських судів, які мають відповідати вимогам до виконавчих документів, встановленим ст. 18 цього Закону.
Отже, наказ господарського суду - є виконавчим документом, що підлягає примусовому виконанню державною виконавчою службою.
Статтею 26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» передбачені випадки, коли державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження.
Так, Державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження у разі:
1) пропуску встановленого строку пред'явлення документів до виконання;
2) неподання виконавчого документа, зазначеного у статті 17 цього Закону, та неподання заяви про відкриття виконавчого провадження у випадках, передбачених цим Законом;
3) якщо рішення, на підставі якого видано виконавчий документ, не набрало законної (юридичної) сили, крім випадків, коли воно у встановленому законом порядку допущено до негайного виконання;
4) пред'явлення виконавчого документа до органу державної виконавчої служби не за місцем або не за підвідомчістю виконання рішення;
5) якщо не закінчилася відстрочка виконання рішення, надана судом, яким постановлено рішення;
6) невідповідності виконавчого документа вимогам, передбаченим статтею 18 цього Закону;
7) якщо виконавчий документ повернуто стягувачу за його заявою, крім виконавчих документів про стягнення аліментів та інших періодичних платежів;
8) наявності інших передбачених законом обставин, що виключають здійснення виконавчого провадження.
19.05.2015 начальником відділу ДВС на підставі п.8 ч.1 ст. 26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» у зв'язку з відсутністю заходів примусового виконання наказу винесена постанова про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) про примусове виконання наказу №927/1498/14, виданого 27.01.2015 Господарським судом Чернігівської області, згідно якого „виробничому сільськогосподарського кооперативу „Імені ГорькогоВ» повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачіВ» . Вищевикладена постанова відділу ДВС від 19.05.2015 прийнята на підставі п.8 ч.1 ст. 26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» у зв'язку з відсутністю заходів примусового виконання наказу.
Як зазначалось вище, відповідно до п.8 ст.26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження у разі наявності інших передбачених законом обставин, що виключають здійснення виконавчого провадження.
Вищевикладена постанова від 19.05.2015 з посиланням на п.8 ч.1 ст.26 Закону України „Про виконавче провадженняВ» прийнята з тих підстав, що виконавчий документ не містить заходів примусового виконання рішення і не передбачає зобов'язання ВСК „імені ГорькогоВ» вчинити певні дії.
Таке твердження державної виконавчої служби не відповідає фактичним обставинам та чинному законодавству.
Відповідно до вищевикладених норм Господарського процесуального кодексу України, Закону України „Про виконавче провадженняВ» наказ господарського суду - є виконавчим документом, що підлягає примусовому виконанню державною виконавчою службою.
Відповідно до ст. 32 Закону України „Про виконавче провадженняВ» заходами примусового виконання рішень є:
1) звернення стягнення на кошти та інше майно (майнові права) боржника, у тому числі якщо вони перебувають в інших осіб або належать боржникові від інших осіб;
2) звернення стягнення на заробітну плату (заробіток), доходи, пенсію, стипендію боржника;
3) вилучення в боржника і передача стягувачу певних предметів, зазначених у рішенні;
4) інші заходи, передбачені рішенням.
Резолютивна частина рішення суду від 02.12.2014 у справі №927/1498/14, яка зазначена у наказі від 27.01.2015 №927/1498/14 (п.4 ч.1 ст. 18 Закону України „Про виконавче провадженняВ» ) чітко визначає, які саме дії має вчинити ВСК „імені ГорькогоВ» : повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Виходячи з вищевикладених обставин, норм законодавства, суд доходить висновку про те, що наказ Господарського суду Чернігівської області від 27.01.2015 №927/1498/14 відповідає вимогам до виконавчого документа, є виконавчим документом, визначає зміст дій боржника на користь стягувача, а тому є підставою для відкриття виконавчого провадження.
Відтак, у відділу ДВС Корюківського районного управління юстиції були відсутні правові підстави для прийняття 19.05.2015 постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа), якою постановлено відмовити в прийнятті до провадження виконавчого документа та у відкритті виконавчого провадження з примусового виконання наказу №927/1498/14 від 27.01.2015.
Заперечення відділу ДВС не заслуговують на увагу, оскільки ґрунтуються на хибному розумінні норм Закону України „Про виконавче провадженняВ» і суперечать принципу верховенства права, який визнається і діє в Україні, що закріплено у ст. 8 Конституції України.
Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованих Конституцією та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Принцип верховенства права та справедливості є універсальним, як для кримінального, так і для господарського, адміністративного та цивільного судочинства.
За таких обставин вищевказана постанова відділу ДВС Корюківського районного управління юстиції підлягає визнанню недійсною, як така, що суперечить законодавству, порушує принцип верховенства права, задекларований у ст. 8 Конституції України, позбавляючи Чернігівську обласну державну адміністрацію права на судовий захист, на обов'язковість виконання судових рішень на всій території України, на своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішення суду.
Суд вважає за необхідне зауважити, що ст. 382 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню, в тому числі і вчинене службовою особою.
Керуючись ст.ст. 86, 121-2 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Скаргу прокурора Корюківського району Чернігівської області задовольнити повністю.
2. Визнати дії відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції в особі начальника відділу ОСОБА_3 щодо відмови у відкритті виконавчого провадження з виконання наказу Господарського суду Чернігівської області №927/1498/14, виданого 27.01.2015 у справі №927/1498/14, незаконними.
3. Визнати недійсною постанову начальника відділу Державної виконавчої служби Корюківського районного управління юстиції ОСОБА_3 від 19.05.2015 про відмову у відкритті виконавчого провадження з виконання наказу Господарського суду Чернігівської області №927/1498/14, виданого 27.01.2015 у справі №927/1498/14, яким встановлено Виробничому сільськогосподарському кооперативу „Імені ГорькогоВ» повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „Імені ГорькогоВ» згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Суддя Ж.В.Блохіна
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2015 |
Оприлюднено | 07.12.2015 |
Номер документу | 53949669 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Блохiна Ж.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні